Nu har hon somnat in....

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Nu har hon somnat in....

Inläggav pandora o medea » ons 01 feb 2017, 20:56

Idag tog jag beslutet att låta min katt efter en tids sjukdom få somna in. Det kändes tungt och känns tomt. Men allt gick väldigt stilla till och nu slipper hon lida mer. :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Nu har hon somnat in....

Inläggav Yrhättans » ons 01 feb 2017, 21:22

Jag beklagar sorgen, det är svårt att beslutet. Men, nu springer hon frisk på andra sidan regnbågsbron.
Stor kram till dig.
:rose:

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » ons 01 feb 2017, 22:55

Beklagar sorgen!
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 02 feb 2017, 05:31

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 02 feb 2017, 06:17

Förstår att sorgen och saknaden är svår :-( Hon fick många, fina år med din - nu springer hon frisk på andra sidan regnbågsbron i väntan på att ni ses igen.

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tor 02 feb 2017, 06:31

The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 02 feb 2017, 08:46

Beklagar sorgen, ta hand om dig :rose:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » tor 02 feb 2017, 11:19

Tack allesammans. Det är första gången jag tar bort ett djur. Min förra katt somnade in i sömnen hemma.
Känns så konstigt. Jag lämnade henne hos veterinären. Hade det inte varit tjäle i marken hade hon fått följa med hem. Nu kommer hon bli utspridd/ begravd i skogen vid en fäbodvall några mil bort. Går mycket tankar i huvudet hur man skulle ha gjort i efterhand. Man är nog aldrig tillräckligt förberedd inför ett farväl.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 02 feb 2017, 12:23

:rose: Beklagar sorgen. Beslutet är aldrig lätt, men det är den största tjänsten vi kan göra våra älsklingar när livskvaliteten börjar svikta.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 02 feb 2017, 14:22

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » tor 02 feb 2017, 16:36

Tänkt en hel del här idag...hur man ska göra med askan. Hur har ni gjort? Har ni tagit hand om askan, eller lämnat eran kisse hos veterinären, eller tagit med er kissen och begravt hemma eller annan plats?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 02 feb 2017, 17:10

Beklagar sorgen :rose: Jag har själv inte behövt vara med om detta ännu, men min syster har askan efter sin älskade katt i en vacker urna på spiselkransen till öppna spisen. Känns fint att Max alltid är närvarande och har sin plats vid värmen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 02 feb 2017, 21:09

pandora o medea skrev:Tänkt en hel del här idag...hur man ska göra med askan. Hur har ni gjort? Har ni tagit hand om askan, eller lämnat eran kisse hos veterinären, eller tagit med er kissen och begravt hemma eller annan plats?

Små fyrfotingar är familjemedlemmar så jag har gjort separat kremering, askan i en fin urna som finns här i hemmet. Vill därefter att askan ska ner i familjegrav. Jag vet att det inte är tillåtet egentligen men samtliga som ligger där och de som kommer att hamna där i framtiden delar min uppfattning. Kommer göra så även med katterna.
Bild

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » fre 03 feb 2017, 21:13

Hur har ni andra gjort? Någon som lämnat era djur som ett sista farväl hos veterinären och bevarat minnet i hjärtat? Strött askan på speciell plats? Djurkyrkogård? Alternativen är många...

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » fre 03 feb 2017, 21:27

När Indra dog, begravde jag henne bredvid Tami, en av mina katter som dog 2 år tidigare. Det passade så bra då dom två alltid sov ihop när Tami levde, nu ligger dom bredvid varandra <3

Jag grävde graven själv och innan jag lade ner lådan, klippte jag bort lite av Indras päls och la i en fin ask. Tanken är att göra ett smycke av hennes päls som visar hennes typiska färgvariation...hmm när jag kommit på hur :)

Hade jag haft råd så hade jag kremerat henne, men tänkte som så att dom 1200 som en kremering kostar, är det bättre att lägga på mina katter som fortfarande lever :)

Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » fre 03 feb 2017, 21:36

Vad fint...

jecnodde skrev:När Indra dog, begravde jag henne bredvid Tami, en av mina katter som dog 2 år tidigare. Det passade så bra då dom två alltid sov ihop när Tami levde, nu ligger dom bredvid varandra <3

Jag grävde graven själv och innan jag lade ner lådan, klippte jag bort lite av Indras päls och la i en fin ask. Tanken är att göra ett smycke av hennes päls som visar hennes typiska färgvariation...hmm när jag kommit på hur :)

Hade jag haft råd så hade jag kremerat henne, men tänkte som så att dom 1200 som en kremering kostar, är det bättre att lägga på mina katter som fortfarande lever :)

misonbos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav misonbos » fre 03 feb 2017, 22:21

Såg den här tråden och tänkte då skriva lite i den. Min katt Mia fick somna in idag pga ålderdom, hon åt allt mindre, en del värden låg precis på gränsen eller strax under och efter samtal med veterinären blev det såhär.

Bild

Mia, 4:e oktober 1999-3:e januari 2017. Hon fick ett värdigt slut, utan stress med min familj omkring sig. Hon var hur lugn som helt och hade inte ont. Hon fick lite mer än 17 år där hon var mittpunkten i allt.

Katter är så grymt bra djur!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 03 feb 2017, 22:29

Jag har alltid valt att låta mina stanna kvar hos veterinären. Skälen är många, jag har ingen plats att begrava dom på och vill inte det ska vara en plats jag senare kan ha svårt att komma till. Jag är dessutom sån att jag själv inte vill bli begravd.
Jag har valt att bevara mina katter i mitt hjärta och där finns de för evigt.

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » lör 04 feb 2017, 08:57

Den första katt jag tog bort begravdes på den enorma tomt mina tidigare svärföräldrar har, under en hägg. Jag vet att man inte får begrava sina husdjur hur som helst, men jag kunde inte tänka mig något annat heller.
Min tant, som dog i våras, fick följa med veterinären och bli kremerad. Jag har valt att inte ta någon aska, känner inte att den har något med min älskade katt att göra direkt. Hon finns kvar i hjärtat ändå, väl bevarad för alltid.
Jag tror inte att jag kommer att ta hand om kvarlevorna från någon katt igen, men kanske att jag tar tillbaka och sprider askan om jag har ett lantligt boende i framtiden som har en lämplig plats för det.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » lör 04 feb 2017, 10:13

Vilken fin katt. Ja katter är grymt bra och mysiga och saknaden efter dom är stor. Vi har båda fått ha våra katter i många år. Kram

misonbos skrev:Såg den här tråden och tänkte då skriva lite i den. Min katt Mia fick somna in idag pga ålderdom, hon åt allt mindre, en del värden låg precis på gränsen eller strax under och efter samtal med veterinären blev det såhär.

Bild

Mia, 4:e oktober 1999-3:e januari 2017. Hon fick ett värdigt slut, utan stress med min familj omkring sig. Hon var hur lugn som helt och hade inte ont. Hon fick lite mer än 17 år där hon var mittpunkten i allt.

Katter är så grymt bra djur!

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » lör 04 feb 2017, 10:16

Väldigt fint det också. En fördel är att det också bara blir ett avsked. Och i hjärtat och minnena kommer ju hon alltid att finnas.

Yrhättans skrev:Jag har alltid valt att låta mina stanna kvar hos veterinären. Skälen är många, jag har ingen plats att begrava dom på och vill inte det ska vara en plats jag senare kan ha svårt att komma till. Jag är dessutom sån att jag själv inte vill bli begravd.
Jag har valt att bevara mina katter i mitt hjärta och där finns de för evigt.

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » lör 04 feb 2017, 10:18

Oavsett hur man gör så ska det kännas bra för en själv. Men beslutet kan ibland vara svårt.

Alade skrev:Den första katt jag tog bort begravdes på den enorma tomt mina tidigare svärföräldrar har, under en hägg. Jag vet att man inte får begrava sina husdjur hur som helst, men jag kunde inte tänka mig något annat heller.
Min tant, som dog i våras, fick följa med veterinären och bli kremerad. Jag har valt att inte ta någon aska, känner inte att den har något med min älskade katt att göra direkt. Hon finns kvar i hjärtat ändå, väl bevarad för alltid.
Jag tror inte att jag kommer att ta hand om kvarlevorna från någon katt igen, men kanske att jag tar tillbaka och sprider askan om jag har ett lantligt boende i framtiden som har en lämplig plats för det.

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » lör 04 feb 2017, 12:40

Min första katt somnade in av ålderdom och är begravd i skogen. Min andra katt, som fick somna in hos veterinären i veckan lät jag lämna hos veterinären. Jag har kollat med företaget som tar hand om djuren och hennes aska kommer bli spridd vid en fäbodvall som man kan besöka. Det tyckte jag lät väldigt fin. Samtidigt kan jag fundera över om jag skulle tagit hem askan och spritt den själv. Det är ett svårt beslut.

misonbos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav misonbos » lör 04 feb 2017, 21:37

Ni som har katter som busar och lever rövare i kattriket, hur kändes det för er när dom begav sig dit? För mig känns det väldigt tomt då jag hade min katt i lite mer än 17 år. Men jag tänker alltid på det faktum att ålderdom kommer man aldrig ifrån, ingen gör det och det kan man inte göra någonting åt, det sker naturligt. Jag vet att min katt hade ett väldigt bra liv och har det nu också, vilket alla katter i kattriket har!

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » sön 05 feb 2017, 09:59

väldigt blandade känslor. Det var jobbigt att ta beslutet och att behöva ta farväl men efterhand känns det bra. Det var dags för min katt. Hon var 17,5 år och sjuk och gammal. Men jag tror att man blir nog aldrig van vid att behöva säga farväl till sina älskade djur.

misonbos skrev:Ni som har katter som busar och lever rövare i kattriket, hur kändes det för er när dom begav sig dit? För mig känns det väldigt tomt då jag hade min katt i lite mer än 17 år. Men jag tänker alltid på det faktum att ålderdom kommer man aldrig ifrån, ingen gör det och det kan man inte göra någonting åt, det sker naturligt. Jag vet att min katt hade ett väldigt bra liv och har det nu också, vilket alla katter i kattriket har!

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » sön 05 feb 2017, 10:38

misonbos skrev:Ni som har katter som busar och lever rövare i kattriket, hur kändes det för er när dom begav sig dit? För mig känns det väldigt tomt då jag hade min katt i lite mer än 17 år. Men jag tänker alltid på det faktum att ålderdom kommer man aldrig ifrån, ingen gör det och det kan man inte göra någonting åt, det sker naturligt. Jag vet att min katt hade ett väldigt bra liv och har det nu också, vilket alla katter i kattriket har!

När indra dog i mina armar under en akutfärd till vetis mitt i natten, jag minns att efter hennes dödsryckning så fick jag en flod av känslor. Den första var en djup och varm kärlekskänsla, sen ljus, trygghet och lättnad...frid. Sen kom sorgen, saknaden och skuldkänslorna.
Idag ältar jag mindre det som hände och försöker minnas henne som hon var och vissa dagar känns det så tomt och saknaden äter upp mig, då får jag skuldkänslor för dom andra katterna som lever, då dom finns ju kvar...suck

Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » sön 05 feb 2017, 10:49

Det är tungt och sorgen är svår efter att man förlorat någon man haft i 17,5 år.
Det jag kommer minnas mest från sista minuterna är resan till veterinären. Hur hon ändå verkade nyfiken av att åka bil. Sedan våra sista minuter tillsammans när vi satt i väntrummet och hon låg i mitt knä. Och allra sista sekunderna- när vi klappade henne till sömns. Åh vad jag saknar henne.
Det jag ältar nu är om jag ska sprida henne på en stor minneslund ute i skogen på en äng- dit jag kan åka å promenera med min hund, ha picknick och minnas henne. Eller om jag ska begrava askan i en skogsglänta på tomten. Och ha henne nära.

Änglabuffen2
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 4 goa perserkisar

Inläggav Änglabuffen2 » sön 05 feb 2017, 11:55

Varm tröstkram i sorgen! :rose: :consoling:

Som du vet är det mycket snart dags för även min kise att vandra vidare, och trots att det är outhärdligt svårt beslut att ta, så är det ju den sista kärlekshandlingen vi kan ge våra fyrbenta familjemedlemmar. :cry: :heart: Förstår att sorgen är tung. :heart: :consoling:

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » sön 05 feb 2017, 13:12

En stor kram till dig med som ska ta beslutet. Det är inte lätt. Har du funderat något på hur du ska göra med kroppen/askan efteråt?

Änglabuffen2 skrev:Varm tröstkram i sorgen! :rose: :consoling:

Som du vet är det mycket snart dags för även min kise att vandra vidare, och trots att det är outhärdligt svårt beslut att ta, så är det ju den sista kärlekshandlingen vi kan ge våra fyrbenta familjemedlemmar. :cry: :heart: Förstår att sorgen är tung. :heart: :consoling:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » sön 05 feb 2017, 18:04

Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » tis 07 feb 2017, 08:36

Har våndats fram och tillbaka hur jag skulle begrava min katt. Första lämnade jag henne hos veterinären. För allmän kremering, Men fick sen reda på att man inte fick besöka platsen där djurens aska sprids ut. Efter många tankar och funderingar ska jag nu hämta hem henne och begrava henne i veckan under/brevid en jättefin stor gran. Känns bra.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"