Viktkurva för katter?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt född september -16

Viktkurva för katter?

Inläggav Kikki » tor 26 jan 2017, 18:06

Hej allihop!
Strax före jul fick jag hem min första katt :-D Strix är en gråbrunspräcklig huskatt som snabbt fann sig tillrätta hos oss. Han var precis 12 veckor när han kom och ganska liten, bara 740 g. Nu är han nästan 17 veckor och har gått upp nästan ett kilo, till strax över 1,7 kg.
Kan man ana hur stor han kommer att bli som vuxen?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Viktkurva för katter?

Inläggav Lurvpöse » fre 27 jan 2017, 11:27

Kikki skrev:Hej allihop!
Strax före jul fick jag hem min första katt :-D Strix är en gråbrunspräcklig huskatt som snabbt fann sig tillrätta hos oss. Han var precis 12 veckor när han kom och ganska liten, bara 740 g. Nu är han nästan 17 veckor och har gått upp nästan ett kilo, till strax över 1,7 kg.

Nej, jag tror inte att det går att ana sig till det. Huskatter kan ha väldigt olika storlek och det kan diffa väldigt inom könen också. Hankatter brukar väl bli lite kraftigare byggda men det finns ganska spensliga killar med...

De brukar ses som fullvuxna runt 1 ½, har jag för mig. Men det kan också diffa från katt till katt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kikki » fre 27 jan 2017, 15:04

Ok! Tack för svar :-)

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » ons 01 feb 2017, 23:04

Kikki skrev:Hej allihop!

Ja, då var han riktigt liten skulle jag säga. Jag har fött upp en ganska liten ras och ingen kattunge har vägt under 1 kg vid 12 veckor. Nu verkar lilkisse vara på banan med bättre vikt :smiling: \:D/
Men jag tror inte att det går att gissa hur stor han kommer bli som vuxen. En del växer mycket tidigt och stannar sedan av i växande, andra växer långsamt men stadigt. De flesta är nog helt färdigväxta inom två år i alla fall.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kikki » tor 02 feb 2017, 07:54

Veterinären kommenterade när hon vaccinerade och chippade. Hon trodde han var 8 v i stället för 12.
Han var helt matfixerad när han kom, kastade sig över maten och åt tills magen blev rund som en boll. Undrar om det var för stor konkurrens om maten innan han kom hem till oss...
Men han verkar ju frisk; är nöjd och glad, busig som attan på hyfsat förutsägbara tider (väldigt hänsynsfullt, tycker jag) och vilar helst på mina ben eller min axel. Uppenbarligen världens bästa kisse, min Strix :-D

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » fre 03 feb 2017, 15:09

Om kissen bara var 8 veckor när han kom till dig är mitt råd att du väldigt snart skaffar en kattkompis till honom om han inte redan har en där du bor, så han får lära sig hur man uppför sig som en riktig katt så att säga. Det är den största anledningen till att minimigränsen numera är 12 veckor istället för 8, de fyra extra är extremt viktiga för kattens sociala utveckling och risken är stor för beteendeproblem om de får flytta för tidigt till ett hem utan kattsällskap.

Dessa beteendeproblem märks ofta inte på en gång heller, eller åtminstone är det svårt att se skillnad på dem och vanligt kattungebus de första månaderna, men någonstans där tonårstrotset sätter in kan det bli riktigt jobbigt; den tiden är krävande nog även när katten fått en optimal uppväxt och har en kompis med samma aktivitetsnivå som den kan busa av sig med... Det som framförallt händer är att kissen inte har en aning om vart gränsen går vid lek utan det blir lätt alldeles för hårdhänt, och att den är dålig på att kommunicera exakt vilket humör den är på så attacker kan komma från ingenstans i princip.

Detta tror jag är nästan hela grunden till att många ser katter som opålitliga, att praxis förr var att kattungar fick flytta från mamma och syskon alldeles för tidigt och många därför fick dessa problem. Den andra, mycket mindre biten är att katters kroppsspråk inte är helt lätt att läsa för den ovane.

En sak till: ANMÄL UPPFÖDAREN! Denna person har begått ett brott.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kikki » fre 03 feb 2017, 16:18

Strix var 12 veckor när jag hämtade honom :-) men vägde bara 740g. Veterinären trodde att han var 8v en vecka senare (knappt), så liten var han. Hans syskon (tre röda tjejer och en röd kille) var alla bra mycket större (men inte lika keliga).

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"