Skillnaden på Z/D o D/D?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
BullCat
Kattunge
Kattunge

Skillnaden på Z/D o D/D?

Inläggav BullCat » sön 22 jan 2017, 23:23

Såg att Zooplus har fått in denna Hill´s Prescription Diet Feline d/d och vart lite fundersam på om min katt kan äta den? :-k
Han är allergisk mot fisk/kyckling så han äter just nu Hills Z/D och de mår han bra på.
Kanske han tål den?
Dom har 100 % smakgaranti så skulle han ej äta det så får jag pengarna tillbaks. :-k
Någon som har testat den??

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Skillnaden på Z/D o D/D?

Inläggav Colourspot » mån 23 jan 2017, 00:20

Såvitt jag kan utläsa är D/d ett foder som motsvarar Royal Canins Sensivity control. Dvs ett foder med en (eller färre, lite otydligt just med D/d) proteinkälla - snävare innehåll än vanligt foder. Men inget allergifoder på samma sätt som Z/d, där proteinet är "sönderslaget". Tyvärr framgår inte exakt vilket protein som används i D/d, åtminstone inte vad jag hittar (bara att det inte innehåller nöt, mjölk eller fisk), så skulle ta kontakt med Hills i ditt fall och begära ut den informationen. Innehåller fodret inte kyckling så bör det vara ok, men jag hade velat ha innehållet bekräftat.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 jan 2017, 08:30

D/d innehåller hjort, gröna ärtor och sojaolja. Proteinet är inte hydrolyserat som i z/d.

Allt beroende på vad din katt är allergisk mot kan det fungera eller inte. Fungerar det inte får du räkna med att det tar upp till 8 veckor efter att du slutat ge d/d tills allerotiska reaktionen gett sig.

Om din katt tål och tycker om z/d tycker jag att det är onödigt att riskera en allergisk reaktion
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 jan 2017, 09:00

Om enda orsaken till att du vill prova d/d är att det finns på zooplus så finns även z/d på zooplus numera, både torrfoder och blötmat.
Bild

BullCat
Kattunge
Kattunge

Inläggav BullCat » mån 23 jan 2017, 16:15

Starwatcher skrev:Om enda orsaken till att du vill prova d/d är att det finns på zooplus så finns även z/d på zooplus numera, både torrfoder och blötmat.

Det vet jag redan :) köper allltid katternas veterinärfoder därifrån, tänkte bara på att det va båda allergifoder men nu har jag fått veta iaf av de andra att de inte är samma foder så då håller jag mig till z/d för han reagerar rätt starkt på fisk, tar bara några minuter sen har han fått klåda och de är öronen som det börjar på först :( han kan inte äta z/d blötmaten han kliar av den och de är samma innehåll vilket jag tycker är konstigt :-k

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » mån 23 jan 2017, 17:29

BullCat skrev:han kan inte äta z/d blötmaten han kliar av den och de är samma innehåll vilket jag tycker är konstigt :-k

Fast det är långt ifrån samma innehåll i z/d torrt och blött.

Blött:
Kycklingleverhydrolysat, majsstärkelse, vegetabilisk olja, cellulosa, kalciumkarbonat, DL-metionin, dikalciumfosfat, kaliumklorid, jod, natriumklorid, taurin, kalciumsulfat, vitaminer och spårämnen.

Torrt:
Spannmål, kött och animaliska biprodukter, vegetabiliskt proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, mineraler.
Proteinkällor: Kycklingleverhydrolysat, risproteinkoncentrat.

(Ingredienserna tagna från zooplus produktinfo).

Jag gjorde nämligen samma upptäckt när min katt beordrades ett RC-vetfoder på grund av en åkomma, det skilde som natt och dag mellan varianterna. Och det gör det uppenbarligen med z/d också. Så att din allergikatt reagerar på ena varianten kan ha en rimlig förklaring.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12 år, är ensam kvar.

BullCat
Kattunge
Kattunge

Inläggav BullCat » tis 24 jan 2017, 14:58

sugarcane skrev:
BullCat skrev:han kan inte äta z/d blötmaten han kliar av den och de är samma innehåll vilket jag tycker är konstigt :-k

Fast det är långt ifrån samma innehåll i z/d torrt och blött.

Blött:
Kycklingleverhydrolysat, majsstärkelse, vegetabilisk olja, cellulosa, kalciumkarbonat, DL-metionin, dikalciumfosfat, kaliumklorid, jod, natriumklorid, taurin, kalciumsulfat, vitaminer och spårämnen.

Torrt:
Spannmål, kött och animaliska biprodukter, vegetabiliskt proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, mineraler.
Proteinkällor: Kycklingleverhydrolysat, risproteinkoncentrat.

(Ingredienserna tagna från zooplus produktinfo).

Jag gjorde nämligen samma upptäckt när min katt beordrades ett RC-vetfoder på grund av en åkomma, det skilde som natt och dag mellan varianterna. Och det gör det uppenbarligen med z/d också. Så att din allergikatt reagerar på ena varianten kan ha en rimlig förklaring.

Det va som tusan :wait: men då är ju frågan vad det är som han reagerar på i Z/D blötmaten???
Jag vill som sagt inte hålla på och testa han med foder då han reagerar så stark, vi få hålla oss till Z/D torrisarna. Otroligt tråkig med en allergisk katt måste jag säga, vill ju kunna ge han gottigottgott ibland som förr :-(

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » tis 24 jan 2017, 18:04

Ja, visst är det trist. :consoling:
Om det inte är något i "kemin" så är väl majsen en het kandidat, i torrisarna är det tydligen ris.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12 år, är ensam kvar.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"