Förtvivlade - står inför ett svårt val

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Maya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Yamaz - en långhårig hittekatt.
Kontakt:

Förtvivlade - står inför ett svårt val

Inläggav Maya » lör 21 jan 2017, 17:27

Dagen innan nyår var vi till veterinären pga att Yamaz kräkts mer än vanligt. Genom ultraljud bedömdes att hans bukspottskörtel var förstorad och det togs prover. Man utgick från det och behandling med antibiotika o losec sattes in. Han var kräkfri ca en vecka och proverna var bra. Sedan började han kräkas igen och var låg. Vi åkte in igen och ingen förändring på ultraljudet.

Vi bytte foder från urinary moderate calorie till gastro och han har endast kräkts hårbollar sedan dess. Hans dåliga matlust blev bättre och bättre och de senaste dagarna har han ätit som han ska. Han är inte lika låg och mer intresserad. Sover dock mycket men detta är en kattfarbror som är väldigt lugn, sover mycket och leker inte så mycket i vanliga fall. Med andra ord väldigt svårt att se beteendeförändringar.

I går var vi på återbesök och de var två som gjorde ultraljudet varav den ena var en expert från England som var på Blå stjärnan tillfälligt. De kan inte säga säkert att det är bukspottskörteln som är förstorad. T o m experten var perplex och han gjorde ultraljud i säkert 40 min. De pratade om att de ser en förstoring i eller omkring bukspottkörteln, att de inte kan säga vad det är och att det kan vara typ allt från fettböld i tarmen till tumör.

Nu har vi fått helgen på oss att bestämma om vi ska lämna in Yamaz för operation så de kan titta på vad det är eller vänta en månad och göra ultraljud igen och vid försämring direkt höra av oss för operation. T o m vår veterinär sa att hon inte visste hur hon skulle gjort och här sitter vi förtvivlade över ett val som känns omöjligt att göra.

Någon som har erfarenhet av operation och narkos av äldre katt? Yamaz är minst 13 år.
Torkar alla tårar utan handskar Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Re: Förtvivlade - står inför ett svårt val

Inläggav myntasmatte » lör 21 jan 2017, 17:41

Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, men vill bara säga att man kan göra en allmän hälsokoll med blodprover innan sövning av äldre katter, så att man vet att de inte har problem med t.ex. njurarna, vilket kan vara en riskfaktor vid sövning.

:hug:
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 21 jan 2017, 17:48

Är en titthålsoperation möjlig? I så fall hade jag nog gjort det om katten varit vid god vigör i övrig. Om allmän tillståndet inte varit bra hade jag avvaktat och följt med ultraljud. Finns möjlighet att göra datortomografi eller magnetkamera undersökning är det ett alternativ som kan vara bra om katten kan klara en sedering.

:hug: :hug: Vet hur svår en sådan situation är. Jag har varit i den med en oändligt älskad hund där jag valde att göra operationen som i sig gick bra men där det blev ett tungt besked. Lilla hunden fick somna in direkt i anslutning till operationen då det visade sig vara en magsäckscancer.
Bild

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » lör 21 jan 2017, 22:04

Jag har opererat en 15-åring, och det gick bra. Det var bortplock av juvertumör. De kollar allmäntillstånd innan.

Jag vet inte heller vad jag skulle välja, men jag tror jag lutar åt att vänta och åka in vid behov.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Maya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Yamaz - en långhårig hittekatt.
Kontakt:

Inläggav Maya » tor 16 mar 2017, 20:07

Tack snälla för era svar! ❤️

Det har varit och är jobbigt. Vi valde att inte göra ett ingrepp men det blev ett cellprov som var negativt. Vi står lite handfallna och veterinärerna är också lite förvirrade då proverna inte visar något men den är fortf kraftigt förstorad och han kräks. Så utgångspunkten är att det är pankreatit. Han äter antibiotika igen och illamåendemedicin. I måndags var vi tvungna in igen pga matvägran och kräkningar. Han fick en massa vätska, b-vitamin, smärtstillande etc. Och nu ger vi smärtstillande. Det är snart tre månader nu och vi är trötta och förtvivlade. Vi vet inte vartåt detta bär men jag börjar förbereda mig på det värsta.

Tack igen och ledsen att jag dröjt med svar!
Torkar alla tårar utan handskar Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"