Tips: blötmat för kräsna katter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Tips: blötmat för kräsna katter

Inläggav Safia » tor 19 jan 2017, 16:26

Fick med mig ett smakprov på Vitakraft Poésie när jag handlade lite annat på djuraffären idag. Tänkte att jag skulle testa på missarna här hemma eftersom det ändå var dags för lunchutfodring när jag återvände.

Blandade ut en halv förpackning med deras vanliga blötfoder. Resultat? Jacek hoppade upp på bänken och skulle slicka i sig av det redan innan jag hunnit blanda ut och fördela i matskålarna. Jaromir satt på helspänn nedanför bänken och började sträcka sig upp mot blandningsskålen. Vilbert (som inte skulle få något eftersom han går strikt på sitt urinvägsfoder) jamade upphetsat och började stryka sig mot benen.

Väl i matskålarna var det nosar ner, slickande tungor och inte en smula kvar. Till och med Jacek som brukar få huvuddelen av sin blötmatsportion överflyttad till sin SureFeed hade ätit upp nästan allt - en ovanlighet. Reaktionerna och hur de kastade sig över maten påminde mer om hur de beter sig när påsen med Dreamies kommer fram.

Innehållsmässigt finns det kött och köttbiprodukter, lite grönsaker, spannmål, inulin, mineraler och andra nödvändiga tillsatsämnen men inget tillsatt socker eller färgämnen. Inte idealiskt med spannmålet, men ibland får man göra avkall på vissa principer när det gäller att få en kräsen katt att äta.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"