Äntligen! SLU-studie om torrfoder och diabetes

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Äntligen! SLU-studie om torrfoder och diabetes

Inläggav sugarcane » tis 17 jan 2017, 15:48

TT skrev:Katter som främst äter torrfoder löper större risk att drabbas av diabetes. Men övervikt är den största riskfaktorn, enligt en studie på drygt 2 000 katter som gjorts av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

https://www.gp.se/nyheter/sverige/torrf ... -1.4119623
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12½ år, är ensam kvar.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Äntligen! SLU-studie om torrfoder och diabetes

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 16:19

Ja det var en intressant studie att läsa:
http://onlinelibrary.wiley.com/store/10 ... 8872e57d58

Spännande att ingen press verkar ha plockat upp att "innekatt" också ploppade upp som en riskfaktor. Jag ser fram mot fler studier som försöker jobba bort lite confounders och brister med den här typen av studie. Men helt klart intressant!

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tis 17 jan 2017, 16:25

ApanAnn skrev:Spännande att ingen press verkar ha plockat upp att "innekatt" också ploppade upp som en riskfaktor. Jag ser fram mot fler studier som försöker jobba bort lite confounders och brister med den här typen av studie. Men helt klart intressant!

Inte hunnit läsa så mycket ännu, men tycker nog ändå att det är bra om man är lite återhållsam från medias håll i hur man tolkar sådana här rapporter. Fast i TTs lilla telegram (heter det så fortfarande?) citerat av mjlee i en annan tråd nyligen fanns det med en rad om det där med att "utekatter" löper mindre risk att drabbas av diabetes.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 16:36

KattenOxå skrev:
ApanAnn skrev:Spännande att ingen press verkar ha plockat upp att "innekatt" också ploppade upp som en riskfaktor. Jag ser fram mot fler studier som försöker jobba bort lite confounders och brister med den här typen av studie. Men helt klart intressant!

Inte hunnit läsa så mycket ännu, men tycker nog ändå att det är bra om man är lite återhållsam från medias håll i hur man tolkar sådana här rapporter. Fast i TTs lilla telegram (heter det så fortfarande?) citerat av mjlee i en annan tråd nyligen fanns det med en rad om det där med att "utekatter" löper mindre risk att drabbas av diabetes.

Jo, det går ju inte att dra allt för stora växlar på det, och det är så lätt att det blir "vetenskaplig studie" = Sanning!!!! Oavsett om det är en stor/liten/bra/dålig studie.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 16:59

ApanAnn skrev:Ja det var en intressant studie att läsa:

Spännande att ingen press verkar ha plockat upp att "innekatt" också ploppade upp som en riskfaktor. Jag ser fram mot fler studier som försöker jobba bort lite confounders och brister med den här typen av studie. Men helt klart intressant!

Vilka brister och confounders tänker du på?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 18:39

Missan skrev:

Vilka brister och confounders tänker du på?

Alltid ett potentiellt problem när studien bygger på att studiedeltagarna ska komma ihåg hur det var. Diabeteskatternas ägare skulle försöka svara som förhållandena var året innan katten blev sjuk, och det kunde ju vara ett tag sedan. Kontrollerna svarade på hur det senaste året varit för den katten. Men det är helt klart positivt att det är en case-control studie och inte "bara" en intervjustudie. Katterna kunde inte riktigt matchas för ålder... Vad var det mer... Jo, personer med sjuka katter är antagligen mer pålästa/medvetna. Kattägarrapporterad kroppstyp på katten är inte alltid helt tillförlitlig eftersom ägare till tjockiskatter tenderar att underrapportera hur rultiga dom är. Såna saker.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 18:46

Så då är det riktigt bra att ära kolhydratrik mat för en katt om man vill slippa få DM eftersom studien inte var tillförlitlig?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 18:50

Missan skrev:Så då är det riktigt bra att ära kolhydratrik mat för en katt om man vill slippa få DM eftersom studien inte var tillförlitlig?

Var skrev jag det?

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 18:56

ApanAnn skrev:
Missan skrev:Så då är det riktigt bra att ära kolhydratrik mat för en katt om man vill slippa få DM eftersom studien inte var tillförlitlig?

Var skrev jag det?

Det skrev du inte, du skrev att studien hade brister när slutsatsen inte passade ditt motiv och då vände jag på det.

Om studien nu innehöll så mycket brister utgår jag ifrån att slutsatsen inte är sann.

Att påståendet att kolhydratrik mat och då specifikt torrfoder ökar risken för DM hos katter är inkorrekt.

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » tis 17 jan 2017, 19:06

Logiken är ju att utekatter som kan hitta bättre mat än torrfoder löper mindre risk för diabetes. Jag ser inte hur det är en separat riskfaktor egentligen, utan det stödjer tesen.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 19:09

Totta skrev:

Logiken är ju att utekatter som kan hitta bättre mat än torrfoder löper mindre risk för diabetes. Jag ser inte hur det är en separat riskfaktor egentligen, utan det stödjer tesen.

Om man läser rapporten är det motionen som gör skillnad och inte en och annan färsk husmus istället för kulor.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 19:33

Missan skrev:
ApanAnn skrev:

Var skrev jag det?

Det skrev du inte, du skrev att studien hade brister när slutsatsen inte passade ditt motiv och då vände jag på det.

Om studien nu innehöll så mycket brister utgår jag ifrån att slutsatsen inte är sann.

Att påståendet att kolhydratrik mat och då specifikt torrfoder ökar risken för DM hos katter är inkorrekt.

Ha ha, rolig tes. Jag vet inte vad det är för motiv jag har? Sprida medvetenhet att alla typer av studier har fördelar och nackdelar? Nej, jag är nästan noggrannare att kolla när det är studieslutsatser som låter vettiga. Confirmation bias är lätt att åka dit på. (Dvs om studien säger det jag redan tror på är jag mer benägen att tro på den) För den typen av studie det är så är den välgjord, men jag vill fortfarande se fler studier som stödjer slutsatserna.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 19:44

Jag triggade på innekattskommentaren :swear: och vred till det, inget annat. :lol:

Läser man referenslistan finns det flera undersökningar som säger ungefär samma sak att torrfoder men även kolhydratrik kattföda (även blötmat) ökar risken för diabetes.

Totalt är risken inte så stor att få diabetes om man ser till katter i stort, 1% om jag nu inte räknat fel.

Vet inte om det framgår, har inte lusläst studien men det skulle vara intressant att veta hur många procent av våra katter spm lever som buskissen nämligen nära 100% torrfoder. Hon skyr annat blött än räkor.

Tittar man på fördelningen verkar de fått en representativ uppdelning mellan hus och raskatter och en mycket stor del kastrerade katter som är högre än genomsnittet.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 17 jan 2017, 20:05

Jo, men det beror antagligen på att de lånat Agrias register för att hitta katter. Har du kissen försäkrad är det större chans att den också är kastrerad tror jag. Det här med urval är alltid svårt... "vind för våg"-kissar lär inte ha så engagerade ägare att de hamnar i nån studie, men vad vet jag.

Okej, ja, det var kanske lite taskigt att skruva till det med utekattskommentaren. Jag tyckte bara att det var intressant vad i studien som skrevs om (sen såg jag att nån tidning tagit med det också)

Mina två är "straffångar" och om nån tycker jag är ond som inte släpper ut dem i naturen säger jag såhär: :pfft:

När det är så sällsynta diagnoser är det ju inte bara att ta ett gäng katter, mata dem lite olika och se vilken som blir sjuk. Behövs alldeles för många katter! Då är det mer rationellt att söka upp redan sjuka individer, men då har vi det här med recall bias när husse och matte ska komma ihåg hur det nu var innan katten blev sjuk.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 17 jan 2017, 20:18

Man skulle kunna tro att andelen raskatter skulle vara över genomsnittet men så var det inte. Våra svenska katter har det riktigt bra både avseende försäkring och vård.

När jag läste jämförelsen inne/utekatter tyckte jag att de fått till det bra, att en normalviktig innekatt som aktiveras har låg risk för diabetes.

Ser redan scenariet framför mig om några år. Buskissen knorrar när hon får diabetesmedicinen och jag säger till henne att jag sa ju att hon skulle äta blötmat . Hon replikerar med att hon ville leka men inte jag ...

Bra att kattstudier utförs och bra med kritiska ögon.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 18 jan 2017, 17:27

Lite OT men: I senaste numret av "Kattliv" finns en artikel om tandhälsa hos katt kopplat till olika foder. En brittisk forskare, Fernando Mata, har gjort en studie som hänvisas till i artikeln. Enligt hans studier har torrfoder en viss positiv påverkan på tandstatusen liksom sk dentala produkter. I studien framgår också (allt enlig "Kattliv") att torrfoder däremot kan ha andra negativa effekter för t.ex urinvägarna och att det optimala därför är att utfordra med både torrt och vått foder, givetvis av bra kvalitet. (Det utan jämförelse bästa för tandstatusen är dock att borsta tänderna.)

Brukar hävdas här i trådarna att torrfoder inte har någon som helst betydelse för tänderna men enligt denna studie stämmer det alltså inte. Bara för att slänga in ytterligare en pinne i brasan. :sneaky:

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » ons 18 jan 2017, 18:08

Jo det är jättelätt att bara ta till sig de studier som låter "bra" enligt vad en redan tycker. Confirmation bias... Sen tycker jag att det är intressant hur lätt det är att falla dit på Truthiness, nåt som låter som om det borde vara sant...

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 18 jan 2017, 18:31

ja jag vet en katt ägare som säger att dental saker hjälper dennes katters tänder för dom är stora

sen vet jag inte om det är sant. Själv ser jag att rått kött och sega bitar hjälper mina katters tänder
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 18 jan 2017, 18:54

Aziz skrev:Lite OT men: I senaste numret av "Kattliv" finns en artikel om tandhälsa hos katt kopplat till olika foder. En brittisk forskare, Fernando Mata, har gjort en studie som hänvisas till i artikeln. Enligt hans studier har torrfoder en viss positiv påverkan på tandstatusen liksom sk dentala produkter. I studien framgår också (allt enlig "Kattliv") att torrfoder däremot kan ha andra negativa effekter för t.ex urinvägarna och att det optimala därför är att utfordra med både torrt och vått foder, givetvis av bra kvalitet. (Det utan jämförelse bästa för tandstatusen är dock att borsta tänderna.)

Brukar hävdas här i trådarna att torrfoder inte har någon som helst betydelse för tänderna men enligt denna studie stämmer det alltså inte. Bara för att slänga in ytterligare en pinne i brasan. :sneaky:

Det finns många studier på detta område och de visar olika saker. När det gäller torrfoder och tänder beror det antagligen rätt mycket på vilket torrfoder man använder. Det finns torrfoder som är utformade för att förebygga tandsten, de flesta är det dock inte. Samma gäller för forskning på diabeteskatter. Man har kollat på samband mellan torrfoder och diabetes i tidigare (dock mindre) studier utan att finna något samband.

Det krävs att studier replikeras och att man sedan gör en översiktsstudie där man går igenom flera studier innan man kan dra några slutsatser.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 23 jan 2017, 11:47

Vad jag tycker är extra intressant är att hon som ligger bakom rapporten för ett par år sedan bjöd in till två burmaträffar, en i Stockholm och en i Uppsala. Syftet var just att forska om diabetes hos katter, burmor har ju tyvärr en genetisk predisposition för diabetes. Det gjordes en grundlig hälsokontroll med blodprov och Sveriges, då enda katttandsexpert - vad det nu heter - kollade tänder och munhygien. Mycket intressant och givande och det pratades mycket om torrfoder och forskarna var enhälligt överens om att blötmat är absolut bäst för katter just för att förebygga njurproblem och övervikt vilket leder till diabetes. Det var en otroligt intressant föreläsning också, som jag tyvärr glömt det mesta av :-( Jag vet att man pratade om ute v innekatter också och att utekatter är olämpligt under de flesta förhållanden - nu var nog 98% av alla som deltog innekatter. Roligt att forskningen 'vi' var mer på lett till studien.

Ahem, de flesta burmor var glada och sociala, Nikita betedde sig som ett fräsande monster och fick en otroligt vacker burmahane att kissa på sig i ren upprördhet :roll: fö var hanen något av det vackraste jag sett, mörkbrun, gula ögon och såg precis ut som jag inbillar mig att Bagheera såg ut i verkligheten, lång smidig kropp, vackert format huvud och fantastiskt uttryck. Hade Nikita varit fertil så hade han definitivt varit ett självklart val. Hmm, om nu min älska argbigga varit med på noterna.

Användarvisningsbild
Jsmohshm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jsmohshm » mån 23 jan 2017, 14:18

För att citera SLU egen forskare: "– Det vi ser i studien är ett statistiskt samband, som är svagare än det vi ser mellan övervikt och diabetes, förklarar Malin Öhlund. Hullet är alltså en viktigare faktor i sammanhanget än typen av foder, och det är ännu för tidigt att säga att torrfoder skulle vara en bidragande orsak till diabetes. För det krävs det fler studier."

Dem flesta mjukmat/torrfoder som finns i mataffären innehåller socker/druvsocker och kan inte heller räknas som "nyttig"mat för en katt heller.
Behövs forska mer för att kunna dra slutsatser.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 25 jan 2017, 00:46

Jsmohshm skrev:Dem flesta mjukmat/torrfoder som finns i mataffären innehåller socker/druvsocker och kan inte heller räknas som "nyttig"mat för en katt heller.
Behövs forska mer för att kunna dra slutsatser.

Fast i väldigt låga halter. 2% sockerkulör är krasst sett bättre än 25% stärkelse och 5% fibrer. Jag har ännu inte sett någon burkmat som kan mäta sig med torrfoder gällande kolhydrathalt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 25 jan 2017, 05:38

Sockerkulör är totalt onödigt i blötmaten men är så otroligt mkt mindre än det som finns i torrfoder så ev sockerklolör i blötmat bekymrar mig inte ngt vidare mer än att det ju bara tillsätts för vår skull.

Bra att det görs studier ang foder och diabetes! När min Tös haft höga kortisondoser länge och åt foder med högt kolhydratinnehåll (Hills d/d) steg hennes blodsocker, inte så att hon hade diabetes men iaf så att jag och veterinären blev oroliga. Byte från d/d till Bozita blötmat resulterade i fina blodsockervärden samt låga kortisondoser pga gladare mage :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Jsmohshm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jsmohshm » tor 26 jan 2017, 17:23

Fast i väldigt låga halter. 2% sockerkulör är krasst sett bättre än 25% stärkelse och 5% fibrer. Jag har ännu inte sett någon burkmat som kan mäta sig med torrfoder gällande kolhydrathalt

Ok, där ser man. Låter logiskt men hur har ni råd? Vi köper acana vilket ska vara bra (säger dem i affären iaf) men det är ju svindyrt. Räknar 600/månad för våra två katter. Med försäkringar, vet osv räknar jag med 1500kr/månad för båda katter. Om man dessutom ska ge mjukmat på det? Kanske ofint och fråga men vad kostar det ca om ni ska uppskatta?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 26 jan 2017, 18:33

Tja . blötmaten jag köper kostar runt 1200 kroner per månad. med det blir det kattsand runt 400 kroner

försäkring runt 300 kroner .

sen blir det dvs leksaker runt 300 kroner

godis runt 100-179 kr per månad

mina får whiskas grill och sås sorten då deras magar verkar funka på det. de får äta så mycket de vill av detta och torrfoder får de som godis endast .

blir dyrar men man kan väl få ner mat kostnaden om man köper tetra kartionger och butk av bozita och mjau.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 26 jan 2017, 19:06

När det gäller sockerhalten i kattmaten finns den där mer för människor än för katten. Socker har påverkan på färg och konsistens i maten. Katter har den egenheten att de inte kan känna en grundsmaken sötma, så det fungerar inte på samma sätt dom för oss människor.

Det är bra med forskning på saker runtikring katter men man ska ta till sig kunskapen med måtta. Undersökningen tar inte hänsyn till innehåll i varken torr eller blötmat. En av slutsatserna är att torrmat innehåller mer kolhydrater än blötmat men det framgår inte i studien vilken typ av blötmat respektive torrfoder som katterna åt.

Det är redan känt att diabeteskatter ska undvika kolhydrat rik kost oavsett om det är torr eller blöt. Resultatet av studien ska då inte tolkas att en katt som äter torrfoder per automatik kommer att få diabetes utan det handlar om ökad risk tillsamman med andra riskfaktorer.

Att snabbt byta foder är alltså inte en bra väg att gå. Ett foderbyte för en katt ska ske långsamt. Det finns naturligtvis diabetesfoder både i blöt och i torr from och det är innehållet som betyder något, inte om maten är blöt eller torr.

Än viktigare är det att se till att aktivera sin katt och inte övergöda den oavsett vilket foder som används. Fetma och inaktivitet är värre för kissen än att äta torrfoder.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 26 jan 2017, 21:07

Jsmohshm skrev:
Fast i väldigt låga halter. 2% sockerkulör är krasst sett bättre än 25% stärkelse och 5% fibrer. Jag har ännu inte sett någon burkmat som kan mäta sig med torrfoder gällande kolhydrathalt

Ok, där ser man. Låter logiskt men hur har ni råd? Vi köper acana vilket ska vara bra (säger dem i affären iaf) men det är ju svindyrt. Räknar 600/månad för våra två katter. Med försäkringar, vet osv räknar jag med 1500kr/månad för båda katter. Om man dessutom ska ge mjukmat på det? Kanske ofint och fråga men vad kostar det ca om ni ska uppskatta?

Vår ena katt äter MUSH som man kan få för 59 på nätet och det går åt ca 4 påsar på en månad = 236:- , helt ok pris tycker jag. Den andra kissen är dessvärre en lyxlirare som äter Gourmet Gold och det kanske går ca 3 burkar per dag = ca 600 :-/månad och sedan äter han dessutom en blandning av Canagan och Hill's torrfoder, så det blir kanske 100 :- till för hans diet. Vår MUSH:are äter inget torrfoder så det blir inga extra kostnader för hans del.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 26 jan 2017, 22:29

Köper man en hel kartong dvs 16 st Bozita tetror kan man hitta maten för ca 10 kr/tetra. Hur många som går åt beror så klart på hur stora katterna är och hur aktiva dom är. Mina katter är stora katter, fra hankatten så hos oss går det ungefär 3 per dygn samt ett gäng torrisar. För många katter räcker en tetra minst ett dygn.

Priserna på kattmat varierar väldigt beroende på var man köper maten och vilken mat katten behöver. Under en period åt mina katter veterinärfoder pga allergi och i Sverige kostar en liten burk över 20 kr. Köper man maten från England kostade maten mindre än hälften inkl frakten. Under den perioden åt mina katter för klart mer än vår mat kostade.
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » fre 27 jan 2017, 10:06

Jsmohshm skrev:

Jag vet inte exakt vad det kostar att bara ge blötmat. Jag BARFar mina katter. Hur dyrt det blir varierar med vilka råvaror jag har tillgång till, men det handlar om kanske 30-40 kr/kg. En katt äter ca 150 g/dag så på en månad blir det runt 160 kr. Ger man Bozita och katten äter 200 g/dag blir det ca 260 kr/mån.

Allt som allt tror jag inte att det blir dyrare, iaf inte särskilt mycket dyrare, att bara ge blötmat än bara torrfoder.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » fre 03 feb 2017, 15:58

Jsmohshm skrev:Låter logiskt men hur har ni råd? Vi köper acana vilket ska vara bra (säger dem i affären iaf) men det är ju svindyrt. Räknar 600/månad för våra två katter. Med försäkringar, vet osv räknar jag med 1500kr/månad för båda katter. Om man dessutom ska ge mjukmat på det? Kanske ofint och fråga men vad kostar det ca om ni ska uppskatta?

Kattmat: Mjau på burk. Nu är min kisse relativt liten i maten, han väger 4 kg och äter dryga 200 gram om dagen, så det går åt kanske 10-11 stycken i månaden vilket blir 150-165 kr ungefär.

Kattsand: 10 kg EverClean för 220 kr, förutom ett par gånger om året när jag byter all sand i lådan, då blir det det dubbla. Å andra sidan brukar jag "fuska" och köpa Pussi Kompakt månaden innan, det kostar under hundringen för 10 liter. Pussi drar åt sig lukt från urin och avföring om det får ligga längre än ett par veckor, ihop med EverClean (som innehåller aktivt kol vilket istället neutraliserar sådan doft) funkar det en månad utan problem, men jag vågar inte köra på en blandning längre än så.

Försäkring: Agria Veterinärvård Senior med medicin, 60 000 kr i försäkringsbelopp, 1900 kr i fast självrisk och 15% i rörlig; Tarzan är en kastrerad huskattshane född i oktober 2004, och årspremien kommer antagligen gå på runt 2300 kr nästa gång (bör få räkningen inom ett par veckor så kollade på nätet vad det skulle kosta att teckna ny och tog bort webbrabatten). Så utslaget per månad blir det ca 190 kr.

Totalt landar det på knappa 600 kr per månad i löpande utgifter, så säg 600 jämnt med en ny leksak då och då.

Veterinärvård är inte medräknat där, men de flesta år blir det bara vaccinationen i vilket fall och jag har en hel del undanlagt ifall det skulle behöva göras något dyrare. Större grejer som klösträd kommer också ovanpå, men mitt Kattens No 1. Palads ser fortfarande knappt använt ut trots att jag haft det i 1,5 år nu så det hänger förhoppningsvis med många år till.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » mån 06 feb 2017, 11:50

Jag har helutfodrat två (små) katter med våtfoder, och är extremt kostnadsmedveten (tvekar inte att kalla mig snål :grin: ).

Kostnaden pressade jag i huvudsak med bulkköp, mina katter fick Bozita tetra, och det gick ungefär 1½ tetra om dagen. Det gäller att utnyttja kampanjer som kommer med jämna mellanrum. Lika väl som man köper en torrfodersäck för flera hundra, kan man köpa tetror för flera hundra kronor för att pressa kilopriset.

För några år sedan var zooplus Bozita-priser extremt låga i förhållande till svenskt butikspris. Det är de inte längre. Men de större zookedjorna brukar "slumpa" Bozita för 10-11 kronor tetran mellan varven, och då passar jag på att köpa 6-7 flak.
  • Med dagens kampanjkurser skulle helutfodring med Bozita kosta cirka 450-500 kronor/månad för mina två katter.
  • Räknar jag på Acana, skulle mina katter äta i 150-200 gram/dag, det vill säga 4,5-6 kilo/månad. En 5,4 kilossäck Acana kostar kring 600 spänn.
Men som sagt, blötmatsekonomin bygger på bulkköp. Att styckeköpa Bozita-tetror till aktuellt dagspris är ingen bra affär, det kan i värsta fall bli 40-50% dyrare
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12½ år, är ensam kvar.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"