Tämja rädd katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ilvespoika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tämja rädd katt

Inläggav Ilvespoika » lör 07 jan 2017, 17:17

Hej alla

Vi skaffade en katt för tre månaders sedan som kom från en djurskyddsförening och som var halvvild och rädd för kontakt med människor från första början vi tog den. Katten är en hankatt som är lite över ett halvår gammal, nyligen kastrerad, pigg och nyfiken, men den kommer inte fram och tar kroppskontakt med oss, och kommer inte när vi lockar på den. Vi bor på ett lugnt ställe på landet och har vid två tillfällen släppt ut katten på gården. Båda gångerna har det dröjt innan katten tveksamt lockats in med mat. Första gången var den ute fyra dygn, andra gången över ett dygn. Den håller sig gömd någonstans i närheten och kommer inte när vi lockar på den. Just för tillfället är den ute för tredje gången. Det är mycket snö och fem minusgrader.

Jag undrar om det finns någon medlem på forumet med liknande erfarenheter. Tycker ni att det är viktigt att man tränar sin katt att bli social och orädd inomhus först innan man släpper ut den? Katten visar ju tydligt att den vill ut, så därför får den gå ut. Har ni några bra tips på hur man kan träna katten, så att den blir mer van med människor, eller kanske det ska gå på kattens villkor?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
caleji
Professionell katt
Professionell katt
Katt: cornish rex, oriental

Re: Tämja rädd katt

Inläggav caleji » lör 07 jan 2017, 17:44

Släpp inte ut katten innan den är tam, stor risk att den försvinner.
Gå in på hittekatter.ifokus.se där finns det mycket goda råd om hur man får en skygg katt mer tam.
Det tar tid och tålamod. Lycka till

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » lör 07 jan 2017, 17:54

Medhåll på tidigare inlägg. Det är nog tyvärr stor risk att han kan bli ivägskrämd eller bortjagad av andra katter, särskilt då han är så ung.

Katter är känsliga för hunger så några dagar med lite mat kan leda till fettlever.

Jag har själv en skygg före detta hemlös katt och tyvärr är det bara tid (flera år) och trygghet som gjort henne mer social.

Har ni möjlighet att ge honom en trygg utemiljö? Rastgård exempelvis?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 07 jan 2017, 18:09

Jag har en skygges som är mycket rädd för människor han inte känner . Inte ens kompisen som han gillar och nu för tiden kan hälsa på är han riktig säker på .

Så jag skulle hålla skyggisar inom hus och ge dom kontrollerade utevistelse som selpommenader eller rasgård med mycket platser och höjder .

Min skygges vill inte ens gå ut då han får panik men han älskar den inätad balkongen sen får han lek av både mig och lilla systern dagligen . så han mår inget dåligt av det. Han skulle där i mot må dåligt om han var ute på fri tass
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 07 jan 2017, 18:43

Jag håller med om att hålla katten inne tills den är tryggare. Det är inte alltid katter är så smarta, så "lyssna" inte när han vill ut. Om han smiter och det är absolut omöjligt att hålla honom inne så försök skapa bra gömställen ute. Isolerade bolådor eller något sånt så att ni vet var han är. Men får katten gå ut kommer det att vara mycket svårare att få honom tam.

Vi adopterade ett syskonpar från ett katthem. En trygg och social tjej och en rädd och osäker kille.

Några av de tips vi fick från katthemmet:
- Avgränsa territoriet först, och håll dem i ett rum tills de är trygga nog att visa sig. Annars kan katten "försvinna" i lägenheten och ha svårare att bli trygg med oss.
- Släpp inte ut dem under några omständigheter. De är vildfödda och kommer troligen att sticka.

Sociala tjejen bröt sig ut ur köket första kvällen, men hankatten låg några dagar under köksbänken. Nästa steg var att ge dem tillgång till kök och vardagsrum. Vi försökte ge dem bra gömställen, men ibland blev det under soffan ändå.

Gradvis har de fått tillgång till sovrummet, innätad balkong och sist hela resten av lägenheten. Chilla hade antagligen klarat ok att "få" hela reviret på en gång, men för Chaplin var det här jätteviktigt för hans trygghet.

De har många liggställen och spaningsställen och vi strösslade med olika klösbrädor för att ge dem ställen att markera som sina. Vi läste Cattify to Satisfy innan vi tog hem dem och försökte ge dem trygghet och ställen att äga.

Kan ni begränsa kissens territorium tillfälligt, och se till att hans utrymme är superkattigt? Var mycket med honom, och gör det positivt med lek och mat, men kräv ingen kroppskontakt. Skapa platser där katten kan sitta högt och skyddat och spana in er konstiga tvåbeningar. Köket är bra... särskilt om katten gillar mat :)

Vi valde att ta bort en del gömställen och istället erbjuda andra så att Chaplin inte skulle leka grottkatt. Tog t.ex. bort en pall som han jämt satt under. På sikt ska vi försöka täppa till under soffan också... Godkända gömställen är en papperskasse under en hög vardagsrumsmöbel, två klösträd/torn och på stolarna som är inskjutna under bordet i vardagsrummet.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 07 jan 2017, 18:45

Glömde en sak. Det hjälpte jättemycket att ha en social och en liten skrajsen en. Dels kan hon visa att det går att gosa och leka med oss, dels hade vi någon att gosa med innan Chaplin blev ett gosmonster (för det har han blivit... ett fegt gosmonster, men det är ok)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 07 jan 2017, 19:01

man kan ju leka ich utforma sin miljö så det blir stimulerande .

jag rekar jackson galaxys böcker catification och catify to satisfy .

En trygg och social katt hjälper en hel del .min tös är en mycket bra stöd för lill pojken och gör honom nog modigare och tryggare då hon alltid ska stå i centrum

men det är också viktigt med positv förstärkning och en bra kattmiljö .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 07 jan 2017, 21:10

Ilvespoika skrev:Hej alla

Jag undrar om det finns någon medlem på forumet med liknande erfarenheter. Tycker ni att det är viktigt att man tränar sin katt att bli social och orädd inomhus först innan man släpper ut den? Katten visar ju tydligt att den vill ut, så därför får den gå ut. Har ni några bra tips på hur man kan träna katten, så att den blir mer van med människor, eller kanske det ska gå på kattens villkor?

Tacksam för svar!

Det låter som om ni bor norröver om ni har mycket snö och kallt? Det är inte alls en bra ide att släppa ut en katt som inte är trygg med er ännu den här årstiden. Det ni riskerar göra, är göra honom hemlös igen och det var ju inte riktigt tanken när katthemmet räddade honom. En katt kan sitta vid dörren, endast för att den är stängd. Det betyder inte att den vill "ut" till ett uteliv som den inte känner till. Så nästa gång ni lockar in er 6 månaders ungkatt, så är det stängd ytterdörr som gäller, och inga promenader förrän våren kommit och ni kan vara ute tillsammans så att han får lära sig var han bor, och komma in i igen.

Det bästa sättet att knyta band till en ungkatt är genom tålamod, kärlek och mat och lek! Låt närkontakt som gos ske på kattens villkor, forcera er inte på honom, låt honom komma till er.

Den här leksaken, en vippa med fjäder är väldigt bra med rädda och skygga katter. Dels är den oemotståndlig för en ung nyfiken katt som behöver leka mycket. Men den skapar ett avstånd till er så att han kan våga leka!
http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteleg ... ?rrec=true

Det finns också leksaker med kattmynta och valeriana som ger kort eufori som ger stimulans:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteleg ... ong/247914

Kattgodis och klickerträning är också ett tips.

Det är genom att umgås mer er katt inomhus ni gör honom till en trygg och glad familjekatt. Det gäller att berika miljön med klätterträd, kattbäddar, lek, utfodring med rått kött mm.

Kolla gärna på http://www.kattstatus.se också.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"