Statisk elektricitet - vad gör jag?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Ronja och Pucko

Statisk elektricitet - vad gör jag?

Inläggav Nilla70 » tor 05 jan 2017, 22:01

Vinter och kallt, torr luft.
Tycker så förtvivlat synd om mina båda katter när de kommer fram och vill bli klappade men får en oväntad och överraskande stöt på nosen av min hand. De tror väl förmodligen att jag är stygg mot dem?
Vad kan jag göra?
KAN jag göra något?

Det enda roliga med den statiska elektriciteten är väl att det glittrar så fint när man kliar dem i pälsen efter att man släckt lampan...

Hjälp!
Bilder på Ronja och Pucko : http://www.nillasgarden.se/husdjuren/

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Statisk elektricitet - vad gör jag?

Inläggav Yrhättans » tor 05 jan 2017, 22:30

Det är inte roligt den här årstiden. Mina bästa tips är att aldrig använda nylonborste till katt eller till dig.
Antistatspray till katt är bra, spraya lite i dina handflator och stryk över pälsen.

Ta lite sköljmedel i vattnet när du sladdar golven.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 06 jan 2017, 00:04

Måste hitta antistatspray till mig och kissarna. Jag är konstant statisk och vi ger varandra stötar titt som tätt. Jag letade balsam förra vintern, men eftersom jag inte vill att katterna ska lukta äppelblom eller nåt annat fånigt la jag ner det projektet.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » fre 06 jan 2017, 05:20

Håll i elementet när du klappar katt. :smile:
Allvarligt, jag har testat med att dra ett tag med sk. dryer sheets innan klappandet, det funkar sådär... Vill helst inte gnugga kemikalieri deras pälsar. Ev kan du använda väl utspätt köljmedel som antistat spray.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 06 jan 2017, 08:51

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » fre 06 jan 2017, 14:46

Jag låter bli deras huvuden + har vattenflaska närheten som jag duttar ner min klapphand med
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 06 jan 2017, 14:48

Tack för tråden och tipsen. :rosor: Mina kissar är också helt elektriska, särskilt lillen får man stötar av varje gång man rör honom. :consoling:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 06 jan 2017, 20:36

Att höja luftfuktigheten inne hjälper mycket. Spraya några gånger i luften med en blomspruta inställd på fin "dimma".
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Ronja och Pucko

Inläggav Nilla70 » lör 07 jan 2017, 13:50

Hej och tack för tipsen.

Mitt första försök kommer att bli att höja luftfuktigheten här i huset. Jag hänger ofta upp min nytvättade tvätt framför braskaminen i stället för att använda torktumlare och då blir det bättre luft.

Sen ska jag besöka lokala zooaffärerna och se om de kan ha antistatspray.

Någon nämnde balsam... kan man späda ut lite i vatten och stryka över kissen, eller måste sådant sköljas ur pälsen?

Ja måste göra något nu för de stackarna undviker mig numera i tron på att jag ska smälla till dem på nosen. Jag vill ju kela lika mycket som de vill...
Bilder på Ronja och Pucko : http://www.nillasgarden.se/husdjuren/

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 09 jan 2017, 17:44

Jag fick också rådet med diskmedel att moppa golvet med. Har testat någon gång och jag tyckte väl inte att det var sådär jätteeffektivt. Nikita och jag är nu så elektriska så att när vi gosar vid datorn sprakar det i högtalarna :smile: men det hindrar varken fyr eller tvåbening från att gosa järnet. Jag öser i balsam i mitt hår och undviker ylleliknande material och det brukar hjälpa en del också.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 09 jan 2017, 21:49

mjlee skrev:Jag fick också rådet med diskmedel att moppa golvet med. Har testat någon gång och jag tyckte väl inte att det var sådär jätteeffektivt. Nikita och jag är nu så elektriska så att när vi gosar vid datorn sprakar det i högtalarna :smile: men det hindrar varken fyr eller tvåbening från att gosa järnet. Jag öser i balsam i mitt hår och undviker ylleliknande material och det brukar hjälpa en del också.

Min lilla mor påstår att jag ska ha sköljmedel i mop-vattnet... Har inte testat dock.

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » tor 23 feb 2017, 16:02

Har lite samma problem, luftfuktare fungerar. Har en som tyvärr är dimensionerad för 40 kvm men min lägenhet är 75 kvm så det är inte perfekt men det hjälper.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tor 23 feb 2017, 19:44

Jag har testat med djur-spraybalsam sprayat och utsmetat i händerna när jag klappar. Det är tydligen lite äckligt så katterna måste avbryta goset och fixa frisyren. :pfft:

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » fre 17 mar 2017, 15:34

Testade Bio-Groom Antistatspray och ďet fungerar helt ok.

Köpte två direkt vilket visade vara korkat då de kommer säkert räcka flera år. Gjort för både hundar och katter och givetvis giftfri. Instruktionen är dock uppenbarligen skriven för hundar för att spraya katterna och sedan borsta är lika svårt som att flytta till Mars. Kara blev vansinnig och rev mig för första gången någonsin när jag kom med sprayflaskan (så illa att plåster var nödvändigt då blodet droppade). Sedan gav han mig onda ögat hela dagen igår och vägrade låta mig klappa honom, Kara är normalt den gosigaste kisse man kan tänka sig.

Grejen är istället att spraya händerna ordentligt och sedan klappa katterna, förutom att det statiska minskas drastiskt så luktar mina båda katter väldigt gott nu

Billigaste priset hittade jag här http://www.eurogroom.se/artikel/bio-groom-antistat

Zelda inspekterar alltid nya saker som dyker upp i lägenheten:

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » lör 18 mar 2017, 00:55

Jag är lite förvånad att maken inte dog på fläcken av BLICKEN han fick av Chilla när han sprutade rakt på katten. Han visste inte att jag kört med "spraya i händerna" metoden. :grin:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 10:13

:smile: Spruta rakt på katt är ett högrisk projekt.

Har testat då Tösen skulle ha kortisonspray i pälsen - så var matte gratis :swear:

Accepterar era katter den konstiga lukten i pälsen? Prickisarna är mkt kinkiga med hur man får lukta...
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » lör 18 mar 2017, 13:36

Ehhh... accepterar och accepterar. Noga tvättande och mördande blickar, så njae...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 21 mar 2017, 08:43

Lillkissen här hemma lever efter devisen peace and love och brukar inte sura över nåt, men till och med han såg riktigt förnärmad ut då jag sprayade antistat shampoo på honom. Därefter sprayar jag också i händerna och maserar in och borstar bort. Han verkar ok med doften men han tycker som sagt att det mesta är fridens liljor. Herr katt har inte lika stora problem så för hans del har jag bara sprayat lite på borsten innan jag borstar honom, han verkar delvis ok med lukten men tvättar sig sig lite efteråt för säkerhets skull. Vi använder samma produkt som Bascule666. Jag tycker själv att den luktar jättegott.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"