Hur håller jag katten borta från tv:n?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Britt

Hur håller jag katten borta från tv:n?

Inläggav Ida_a » ons 04 jan 2017, 21:24

Det har dykt upp nya fasoner här hemma. Katten hoppar upp på det smala utrymmet mellan tv och högtalare/mellan tv och vägg så den nästan står och vippar. Prylarna står på ett utrymme som är svårt att få till en annan placering på.

Har provat ryta ifrån när han är på väg upp, funkar väldigt sällan. Har lockat med godis och då hoppar han ofta ut. Detta är kanske inte ett stort problem, men det är rätt stressande när man ser sakerna nästan vippa cirka 10 ggr på en kväll.

Har ni något smart tips för hur man kan avvärja lockelsen med att hoppa in där? Kan man placera något med doft där som kissen inte gillar?

Har provat leka mer med honom i tron om att det kan handla om tristess och att han får en reaktion när han hoppar dit. Men tycker inte det hjälper.
S*Sweet Cheek's Fritz Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hur håller jag katten borta från tv:n?

Inläggav Starwatcher » ons 04 jan 2017, 21:33

Sätt upp tv och högtalare på väggen är ett säkert alternativ eller erbjud en vägghylla vid tv'n.

Finns snygga på etsy t.ex:
https://www.etsy.com/se-en/listing/2237 ... ref=market men går lätt också att göra själv.
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » ons 04 jan 2017, 21:47

Ett annat tips är att sätta dubbelhäftande tejp där, katterna gillar oftast inte den klibbiga känslan på tassarna. Efter ett tag när de vant sig vit att det är läskigt att gå där så kan man plocka bort tejpen igen.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 04 jan 2017, 21:48

Håller med starwatcher . sätt upp eller bygg in tvn . sätt upp alternativ för katten att vara på bredvid eller över tvn . säker både för apparaten och katten . Du ger katten den uppmärksamhet även när du ger honom negativ förstärkning . All uppmärksamhet blir positivt för honom . flytta på prylarna och ställ dom i ett glaskåp . Galaxy gav det tipset till en av sina kunder som hade problem med att katten vill på samma ställe

Kolla in catfication och catify to satisfy av Jackson Galaxy
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 04 jan 2017, 21:53

Kryddmamma skrev:Ett annat tips är att sätta dubbelhäftande tejp där, katterna gillar oftast inte den klibbiga känslan på tassarna. Efter ett tag när de vant sig vit att det är läskigt att gå där så kan man plocka bort tejpen igen.

Många tv och högtalare kan få permanenta jättefula fläckar pga limmet i tejpen så bra att prova försiktigt på ett ställe som inte syns så väl.

Jag gjorde det misstaget en gång vilket inte var jättekul.
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » ons 04 jan 2017, 22:04

Kryddmamma skrev:Ett annat tips är att sätta dubbelhäftande tejp där, katterna gillar oftast inte den klibbiga känslan på tassarna. Efter ett tag när de vant sig vit att det är läskigt att gå där så kan man plocka bort tejpen igen.

Jag hörde ett tips om självhäftande kardborrband på sådana ytor som katterna inte fick vara på. Vi hade också det där problemet tidigare med att katterna tog avstamp från tv-apparaten och hoppade till hyllan ovanför.

Men husse tyckte det lät "för elakt" så vi fortsatte bäva tills vi flyttade. På nya stället skippades hyllan över.
Problem solved! Fast det råder en jäkla oordning bland filmer och sånt... :smile:

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » fre 06 jan 2017, 19:04

Jag sa ifrån upprepade gånger och resultatet är att vi nu behöver en ny TV....
Nästa tänker jag limma fast i bordet
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 07 jan 2017, 21:25

Bioluminescence skrev:Jag sa ifrån upprepade gånger och resultatet är att vi nu behöver en ny TV....

Jag har en platt-tv stående och har tejpat fast den med eltejp. Besökare tittar konstigt men tv:n är ju hel.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 08 jan 2017, 11:59

Gisele skrev:
Bioluminescence skrev:Jag sa ifrån upprepade gånger och resultatet är att vi nu behöver en ny TV....

Jag har en platt-tv stående och har tejpat fast den med eltejp. Besökare tittar konstigt men tv:n är ju hel.

Ett alternativ till tejp är spännband t.ex
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... nd-388645/

Kliterrester efter tejp av olika typer som suttit länge kan vara ursvårt att få bort utan skador på möbler, tv eller så får man leva med klisterresterna. Har ägnat timmar åt just detta då mammas hemtjänst använt tejp av olika typer på inredning, möbler, luckor osv.

Bäst och det är är mest kattvänligt är nog faktiskt att ta fram en borrmaskin och sätta upp tv'n på väggen. Alla moderna tv har standardfäste och ett bra fäste kostar inte mkt, ett par hundralappar. Köper man en ny tv finns tilläggstjänst ofta att både få tv hemlevererad men även uppsatt på väggen. Gör man det efteråt tror jag att man även kan få RUT-avdrag för det.

Gör man det själv tar det inte många minuter, fråga på byggvaruhuset vad ni behöver beroende på vilken vägg ni har så blir det bra! En del fästen har t.om inbyggt vattenpass för att förenkla jobbet.

Vill man skydda tv från klängande katter sätter man en hylla direkt ovanför tv'n och ev även vid sidorna på den.

Hur som helst Prickisarna har klängt massor på våra 3 tv som alla sitter på väggen. Inte en enda repa trots att båda har rejält vassa klor. Viktigaste är att se till att dom inte välter tv vilket kan gå hemskt illa. En tv kan man köpa ny men man köper inte en ny, hel liten familjemedlem. Det har hänt att små barn omkommit när dom vält tv över sig och det kan nog gå lika illa för en katt är jag rädd för.
Bild

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » sön 08 jan 2017, 15:57

Vi får inte borra i väggarna tyvärr, annars har ag perfekta stället.
Planen är istället att skruva fast nya tv:n i bänken, bänken var gratis och lär inte följa med oss om vi flyttar.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 08 jan 2017, 16:33

Ytterligare ett alternativ är att skaffa ett stabilt golvstativ. Inte jättebilligt men finns sådana som passar även jättestora tv.

Borra i bänken fungerar också bra om man inte är rädd om bänken.
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » fre 24 feb 2017, 16:50

Väggmontera TV:n! Jag har en snart antik 60" plasma monterad på väggen med en centerhögtalare monterad under. Ca. 25 cm under högtalaren står min förstärkare som är min katt Zeldas absoluta favoritplats (ordentligt varmt). Enda gången Zelda är intresserad av TV:n är när jag drar igång min HTPC med en extra stor svart muspekare. Helt oemotståndlig enligt kissen och jag har konstant tassavtryck på TV:n.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"