Min älskade Loftus är borta

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tor 01 dec 2016, 14:36

Jag är så ledsen. Min älskade Loftus är borta och det gör så ont.

Vi åkte till veterinären i tisdags kväll då han blev påtagligt dålig. Han lades in med dropp och prover togs. Tre timmar senare ringer vet och det visar sig att Loftus fått diabetes sedan en tid tillbaka. Han hade höga värden. Som följd av detta gick han in i ketocidos som innebär stor frisättning av ketonkroppar och blodet blir surt. Hela kroppen tar stryk och enzymer mm fungerar inte som det ska. Det är ett livshotande tillstånd som uppstår på mindre än ett dygn.

Han har inte visat så mycket förutom att han varit lite tillbakadragen men ändå inte. Han började äta väldigt mycket i samband med att jag bytte foder för ett par månader sedan och jag tänkte att det var (och delvis är) för att det var ett nytt märke och sort. Dessutom tonfisksmak som han älskar. Över allt annat. Godis hinner han knappt tugga utan sväljer för att det är så gott. Så, äter mer - dricker mer - kissar mer (som är typiska tecken på diabetes) går hand i hand. Sen lugnade han ner sig men åt ändå inte riktigt lika mycket som han brukar. Men det är ju svårt att veta, helt plötsligt kan dom ju få för sig att saker och ting inte duger.

I tisdags när jag kom hem hade han kräkts brun/gul vätska utanför lådan, först tänkte jag att det var kiss. Sen fick han lite godispasta, som han också älskar, men åt nästan inget och gick och spydde. Han kändes verkligen hängig och ynklig och lät ansträngd på andningen så då ringde jag djursjukhuset och vi åkte in.

Vet rekommenderade att det var bäst att han fick somna in redan samma kväll om vi inte satte in behandling. Behandling av diabetes på katt är både livslångt, omfattande och kostsamt. Blodsockret ska mätas flera ggr per dag, samma tidpunkter, insulinsprutor mm ska ges. Många många veterinärbesök kommer krävas första månaden. Han kanske ändå inte kommer må helt bra. Jag fixar inte det,

Vet sa att hennes flera av hennes kollegor kanske aldrig valt att sätta in behandling på sin katt/hund om dom visste hur mycket jobb som krävs.

Efter jag pratat med vet så ringde jag några samtal, bla till förra ägaren (min vän) och mamma. Dom tyckte också att det var bäst att Loftus fick somna in.

Jag och mamma åkte in runt 22-tiden. Loftus var lite piggare då han fått i sig vätska. Sen fick han en lugnande spruta, han blev trött och kissade på sig, sedan narkosmedel och till sist avlivningssprutan. Jag hade honom i famnen innanför min jacka hela tiden. Vi satt med honom i nedsläckt rum med ett tänt ljus. Sen la jag honom på undersökningsbordet och bäddade in honom i filtar och stängde igen hans ögon, skrev på papper om kremering mm innan vi gick. Tårarna rann.

Min älskade jävla Loftus. Senast i lördags hoppade han glatt ner från klösträdet och kom till mig i soffan och ville äta mina ostbågar liksom. Allt gick så snabbt och kom oväntat. Från 0-100. Han hade precis fyllt 8 år i november.

Nu är det bara jag och Tilde kvar här hemma. Vad tror ni hon tänker och känner? Hur reagerar djur när deras livskamrat försvinner? Dom har växt upp tillsammans. Hittills är hon som vanligt, hon har inte sökt honom eller jamar speciellt. Men så är hon ju prinsessan själv, blir skitsur när hon inte får all uppmärksamhet. Hon kanske tycker att hon har det bra nu som får ha mig för sig själv.

Det är så tomt. Han var verkligen speciell. Älskade Loftus. Alla hans leksaker ligger kvar framme, hans matlåda som jag gjort speciellt för honom står kvar i köket, så även hans vattenskålar med vatten i.

Du fattas mig och det gör så ont. Jag kan inte sluta gråta.

Bild
Senast redigerad av Phobia tor 01 dec 2016, 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Re: Min älskade Loftus är borta

Inläggav miss_mia » tor 01 dec 2016, 14:46

:rose:
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tor 01 dec 2016, 14:50

Massor och massor med kramar. Hemskt när det går så fort och man inte hinner förbereda sig mentalt.

:hug: :rose:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 01 dec 2016, 15:26

:hug: :rose:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 01 dec 2016, 15:54

Vet hur ont det gör :consoling: miste älskade gammel gubben förra året
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 01 dec 2016, 16:04

Stor kram.

:consoling:

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Inläggav Monica » tor 01 dec 2016, 16:14

Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 01 dec 2016, 18:09

Stora kramar.

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » tor 01 dec 2016, 18:15

Jag tror hon klarar sig bra, du behöver nog inta vara orolig för henne.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 01 dec 2016, 18:16

:cry: :rose:

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 01 dec 2016, 18:26

Jag beklagar :rose:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 01 dec 2016, 18:57

Så fin Loftus var! Förstår att det måste varit en enorm chock och att sorgen nu är svår :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 Huskatter

Inläggav Mulla » tor 01 dec 2016, 20:12

:consoling:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tor 01 dec 2016, 21:22

Tack fina ni. Det värmer. Verkligen. :rosor:

Tilde har säkert märkt att Loftus varit sjuk. Tror ni hon förstår att han är borta nu eller kanske kommer hem igen så länge han saker står framme? Har det någon betydelse? Jag vet inte när jag vill plocka undan dom. Kanske någon dag i helgen när jag städar. Vi får se hur det känns.

Vem ska jag nu googla mig blå för att hitta roliga leksaker åt och klicka hem? Loftus var så lekfull och busig. Jag tänkte alltid på vad han skulle tycka vara roligt att få. Prinsessan ifråga är mest bekväm av sig och ganska ointresserad av lek.

Jag ringde Folksam idag för att säga upp hans försäkring men det var automatiskt borttagen. Usch, det känns så jobbigt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 02 dec 2016, 01:27

:hug: plocka undan saker när du orkar! Skulle inte stressa över hur Tilde känner allt för mycket just nu. Du behöver tid för att hantera din sorg istället för att analysera varenda steg och jam från henne.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 02 dec 2016, 12:55

:rose: Beklagar! :hug:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 02 dec 2016, 15:41

Nu har jag orkat städa lägenheten. Inga mer vita tofsar i soffan eller i klösträdet att ta bort. Inga stora sandhögar vid lådan eller hennes matskål, som han alltid krafsar över.

Jag tog bort hans vattenskålar och ställde dit hennes underlägg med mat istället. Jag ska tömma och skura ur lådan också.

Hans matlåda får stå kvar. Jag ska försöka sälja den sen + hans foder. Hade precis köpt en säck med 10 kg.

Fick räkningen från djursjukhuset idag, ca 3700 kr. Men det gör inget, Loftus är mer värd än alla pengar i hela världen. Älskade jävla katt. Ingen eller inget kommer någonsin kunna ersätta dig.

Det gör så ont i hjärtat att jag inte kan beskriva med ord. Tiden står still och det går inte en enda sekund utan att jag tänker på dig och saknar dig. Jag gråter hela tiden till och från. Varenda jäkla dag i sex års dit har du funnits vid min sida. Förutom två gånger då jag varit på semester. Typ.

Ingen som kommer och kurrar och spinner så högt så man knappt hör vad som säger på tv:n. Som borrar ner huvudet och "gömmer" sig i famnen eller under filten i soffan. Pratar högt och tittar på mig med dom stora bruna ögonen. Osv osv osv.

Användarvisningsbild
CatharinaM
Überkatt
Überkatt
Katt: Huskatt + Burmilla

Inläggav CatharinaM » fre 02 dec 2016, 16:25

Beklagar sorgen.. <3

Skickat från min iPad med Tapatalk
Tiger huskatt, Allis och Hugo burmilla

Från katthimlen kikar Musse husbuse ner på oss. ❤

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » lör 03 dec 2016, 03:03

:rose: :hug:

Samtidigt... diabetes är oftast behandlingsbart, och med rätt kost kan man slippa sprutor helt. Men det är klart, det är inte helt säkert, och man behöver ändå mäta blodsockret och ha insulin hemma ifall om att. Plus att det är som du säger rejält dyrt i början innan man fått saker helt stabila och kan dra ner på veterinärbesöken.

Inget ont mot dig alltså, mest sur på veterinären som såg allt helt nattsvart.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » lör 03 dec 2016, 10:44

Det var en jättefin veterinär som tog hand om Loftus. Hon ville nog mest få fram att det är bra att veta vad man ger sig in på och måste ta hänsyn till. Jag gör allt för mina katter. Plus att att han börjat bli gammal, det kanske hade varit en annan sak om han var typ tre år.

Jag vill helst inte att det diskuteras om det i den här tråden. Jag är så ledsen och sårbar just nu. Mitt hjärta går sönder.

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tor 08 dec 2016, 20:59

Nu är det drygt en vecka sedan Loftus fick somna in.

I lördags tömde jag och skurade ur lådan så hans lukt skulle försvinna. Fick slänga runt 30 kg kanske, men vem bryr sig. På söndagen plockade jag bort hans matlåda i köket. Det kändes bra, tror jag. Istället gick jag och hämtade en Banana Leaf igloo, som jag köpt för inte så längesedan, i förrådet och ställde dit, så att det inte skulle kännas lika tomt. Jag vet inte hur många gånger den åkt upp och ner och blivit flyttad runt på (som med all min inredning typ, kan aldrig bestämma mig hur jag ska ha det och om det ser malplacerat ut eller inte). Han ville ligga i den några gånger iaf.

Tilde jamade halva den natten och väckte mig flera gånger. Hon kanske började förstå att han inte kommer hem igen. Annars är hon glad och som vanligt. Jamar lite extra på kvällarna när jag gått och lagt mig.

Har även lagts ut hans mat i en grupp på fb då det var 8 kg kvar, så får vi se om någon vill köpa den. Ska städa och fixa hans matlåda också och lägga ut den någon dag också.

Det känns som livet börjar gå vidare. Sakta men säkert. Den enorma chocken har väl lagt sig. Jag är inte lika ledsen och gråter längre. Men det gör ont. Fina fina Loftus. Han var verkligen one of a kind.

Bild

Användarvisningsbild
helenamaria
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX
Kontakt:

Inläggav helenamaria » tor 08 dec 2016, 21:41

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » sön 11 dec 2016, 14:52

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » ons 21 dec 2016, 10:21

Tre veckor igår. Dagen efter min födelsedag var det.

Tilde jamar ganska mycket på kvällarna men håller inte på så jättelänge så det väl lugnt. Tror ni att det kommer gå över med tiden?

En dag lät det precis som när Loftus går in eller ut ur sin matlåda från köket (lucka med chip så det klickar alltid till) som vi båda reagerade på. Lite olustigt.

Sen drömde jag om honom häromnatten också. Han var hemma som vanligt, kanske aningen sänkt och gick lite vingligt, och jag fattade inte hur det var möjligt då jag var med när han somnade in. Jag hade bilden framför mig hela tiden, när han låg där på bordet och jag hade bäddat in honom i filtar.
Jag hade ju plockat bort hans mat och allt så vad skulle han äta (men den står i sovrummet). Sen ringde jag mamma, i drömmen alltså, och hon sa att det bara var inbillning och att det var en normal reaktion, typ, så jag försökte verkligen få in det i huvudet där och då i all förvirring.

Älskade katt. Du fattas oss.

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 21 dec 2016, 12:05

:consoling: Det gör det nog

Det var var/är jobbigt efter Nisse gick bort .

Jag tycker jag har känt av honom några gånger . det har känts varmt och tryggt de gångerna
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » ons 21 dec 2016, 15:37

Jag tror inte att du behöver oroa dig för Tilde, jamandet går nog över med tiden. En del katter trivs ju mindre bra som ensamkatter, men på den punkten känner du henne bäst och oavsett så finns det ingen anledning att skynda med sånt. Låt er båda landa först. Ta hand om er :rose:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tis 27 dec 2016, 10:12

Tack fina ni!

Här är en av dom sista bilderna, tillsammans, lite för ovanlighetens skull
Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 03 mar 2017, 20:11

Nu har det gått drygt tre månader. Fina Loftus, jag tänker på dig varenda jävla dag.

För ett tag sen drömde jag att han var hemma igen och jag pussade ihjäl honom för att han varit borta så länge. Jag blev så glad.

Kom mig äntligen för att lägga ut hans låda och igloo för ett tag sedan också.

Bild
Bild

Men det verkar inte gå någon nöd på Tilde i alla fall. Hon verkar glad och nöjd, jamar inte lika mycket på kvällarna och vill till och med leka som hon alltid varit ointresserad av! Kan prinsessa för sig själv högst upp i klösträdet mm.

Bild
Senast redigerad av Phobia fre 10 mar 2017, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 04 mar 2017, 19:16

Känner igen det där med att drömma om ett avlidet djur. Jag gör det rätt ofta.

Din Tilde är riktigt vacker, och skönt att hon verkar ha accepterat läget och njuter av att få full uppmärksamhet :rosor:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.

Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 10 mar 2017, 14:03

(Editerade lite i förra inlägget).

Tack jecnodde!

Idag var jag till stan och framkallade ett foto som jag ramat in och ställt i steghyllan i vardagsrummet.
Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 28 apr 2017, 19:41

Nu har fem månader gått. Tiden går så fort men du finns med oss varje dag och det gör fortfarande ont i mitt hjärta. Skuldkänslor för det ena med det tredje går alltid att hitta om man letar... Finaste Loftus. Jag blir så ledsen och jag önskar att du var här, med oss.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » fre 28 apr 2017, 22:22

:hug: Fina Loftus! Och fina du! Önskar jag kunde ta bort dina skuldkänslor :consoling: . Jag är övertygad om att Loftus både tackar dig och har det bra :rose:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » lör 29 apr 2017, 00:21

Tack loella! Jag hoppas det. Försöker ta vara på varje sekund med Tilde nu.

Skickat från min MI 5 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tor 20 jul 2017, 15:44

Saknar dig Loftus. :heart:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 20 jul 2017, 17:38

Phobia skrev:Saknar dig Loftus. :heart:

:hug:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"