Hur mycket mat ska man ge katterna?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 Huskatter

Hur mycket mat ska man ge katterna?

Inläggav Mulla » mån 31 okt 2016, 17:09

För lite mer än en vecka sen fick jag hem mina två älsklingar, de är två hankatter (huskatter) på idag 4 månader. Jag ser till att de alltid har torrfoder o vatten framme, Sen får de dela på en påse blötfoder, är det för lite? En del av mina vänner ger sina katter bara torrfoder, men mina ska få blötfoder också. Samtidigt vill jag inte att de äter så mycket så att de t.ex. inte får ont i magen. Men de äter inte upp allt blötfoder på en gång.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Re: Hur mycket mat ska man ge katterna?

Inläggav Spatborg » mån 31 okt 2016, 17:15

Mina har fri tillgång till blöt och så får de torrisar nån gång då och då.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 31 okt 2016, 17:22

Kattungar ska ha fri till gång, äter de för fort så finns det skålar som saktar ner .Bra blötmat mättar mer som tex bozita och mjau
Blötmat kan stå framme i 12 timmar utan att bli dålig

Mina får så mycket de vill av sin blötmat.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tis 01 nov 2016, 00:40

Mina fick fri tillgång till torrfoder + blötmat 2ggr/dag när dom var kattungar. Sen när dom var runt 1 år fick ena katten rejäl foderallergi mot spannmål så då blev det fri tillgång på blötmat med torrfoder framme på natten.

Idag är mina fjantar 15 år och dom får fri tillgång på blötmat som serveras runt 3 ggr/dag och precis så dom ätit upp inför nästa giva. Ibland ger jag mindre om jag vill att dom ska vara lite extra hungrig vid en giva för lättare smussla i kosttillskott/medicin /whatever,
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 01 nov 2016, 08:57

Precis som Eye skriver ska växande katter få äta precis så mkt de vill. När mina katter var i dina katters ålder gick det åt över 1 kg blötmat per dag + rejält med torrfoder för 2 katter. Mina katter har alltid varit smala och har fortfarande fri tillgång på mat.

Blötmat är bättre mat än torrfoder för katter.
Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » ons 02 nov 2016, 17:47

Tack för era svar!

Då ska jag börja med att ge de mera blötmat.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 07 nov 2016, 06:46

Du hittar en hel del information på www.kattstatus.se också, förutom råden du får här!
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » tor 29 dec 2016, 15:12

Nu matar jag katterna med varsin halv portionspåse Pussy var, varje gång, 2-3 ggr om dagen. Men de har börjat äta mycket torrfoder. För kunde torrfodret stå 2-3 dagar innan jag behövde fylla på, ny måste jag fylla på varje dag. Jag läste på kattstatus att fisk egentligen inte är så bra för katter, men en del portionspåsar innehåller bl.a. torsk, tonfisk o lax. O de tycker jättemycket om ren tonfisk som de fick i julklapp, varsin burk.

Jag vill inte att mina katter ska bli tjocka. Men ger jag de för mycket mat nu? De står vid sina matskålar o jamar o stryker sig mot mig o vill ha mat. Men på nyårsafton fyller de 6 månader, då ska de få varsin Sheba.

Användarvisningsbild
Noctifer
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Huskatterna Lutz & Tuffsan

Inläggav Noctifer » tor 29 dec 2016, 17:26

Så länge de är under 1år så ska de har fri tillgång på mat. Kattungar kan periodvis äta väldigt mycket mat och växa väldigt ryckigt. Så länge de växer lär de inte bli feta. Så skulle ge mer om de verkar hungriga

Min yngsta kunde pendla mellan nästan lite väl mager till små fett på en månad sen nästa ligga perfekt i hull.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tor 29 dec 2016, 22:40

Mulla skrev:Jag vill inte att mina katter ska bli tjocka. Men ger jag de för mycket mat nu? De står vid sina matskålar o jamar o stryker sig mot mig o vill ha mat. Men på nyårsafton fyller de 6 månader, då ska de få varsin Sheba.

Du ger inte för mycket mat enligt min åsikt, och på ngn video du visade såg de verkligen inte överviktiga ut... snarare tvärtom. Som andra har sagt är det viktigt att katterna har rikligt med näringsrik föda när de växer upp. Det brukar rätta till sig i långa loppet även om de skulle svulla ut och bli mulliga någon period i ungdomen.

Mina katter brukar också dela på portionspåsar några gånger om dagen, kanske i genomsnitt 4 ggr/dygn. Förutom det har de fri tillgång på torrfoder (plus en och en annan mus eftersom de går ut i trädgården).

Om det är knapert ekonomiskt rekommenderar jag MJAU (eller Bozita) tetror, och burkar med MJAU-paté. Bra och prisvärd mat!
Mina katter älskar burkarna med strömmingspaté! Men det är mindre bekvämt än portionspåsar, burkarna är stora och kräver ofta att man paketerar om på något vis eller så tvingas man slänga en del. Hos oss är det så iaf.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 30 dec 2016, 07:35

De är kattungar och bör få äta så mycket de villi ingen av mina katter blir tjocka av blötmat . även om det kan finnas undan tag

tösen kunde smäla i sig nästan en hel stor mjau burk vid den åldern. hon ver/är mycket aktiv

godis fick jag skära ner på åt lill pojken. är du räd att de blir tjoka så öka blötmaten i stället . blötmat kan man ha frame i 12 timmar .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 30 dec 2016, 09:17

Du kan absolut ge dem mer mat, de växer och bygger muskler så det knakar just nu. De kommer även fortsätta med det något år till tills de är fullvuxna.

I den där åldern har de svårt att lägga på sig övervikt, tycker jag. De förbränner allt... Min honkatt är äldre, 15 månader och äter nästan en tetra på runt 380 gram Bozita/Mjau själv om dagen. Trots att hon äter som en häst så är hon väldigt slank.

Tonfisk på burk är inte bra att ge dem, innehåller för mycket salter. Råa kycklingvingar är bra godis, då har katterna sysselsättning ett bra tag med.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 30 dec 2016, 09:37

Nej, du ger inte för mkt mat. I den åldern gick det över ett kg blötmat för mina katter per dag samt en massa torrfoder. Båda katterna var och är smala.

Ge dina katter så mkt blötmat de vill ha, dina katter växer ju och då går det åt mkt mat.
Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » fre 30 dec 2016, 16:49

Tack för era svar!

Det är inte av snålhet jag inte vill mata de mer, det går bra ekonomiskt. Men min mammas katt är ganska tjock. Ska se om jag hittar en bild på honom. O de katter vi hade när vi bodde i hus blev också tjocka, för vi och en granne lät varandras katter gå in hos båda. Så de fick säkert dubbel mat...

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 30 dec 2016, 18:32

som sagt gör ungkatter av med mera . de behöver som barn sin näring. det är som tonårs killar som äter och äter.

sen kan man ju satsa på aktivering som kattagility .
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"