Kattfoder utan fisk och spannmål

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Kattfoder utan fisk och spannmål

Inläggav Emsen » tis 15 mar 2016, 16:08

Min katt Danton har visat allergiska symtom av fodret jag ger så nu måste jag byta.
Han fäller päls i stora tussar runt kragen och huden är rödflamig med små röda prickar.
Finns det foder utan fisk och spannmål? att få tag på i butik helst... :/ ???
Nu får Danton kortison i tablettform och ska äta specialfoder från Hill's enligt veterinärens ordination.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattfoder utan fisk och spannmål

Inläggav Starwatcher » tis 15 mar 2016, 16:11

Alla smaker av Bozita blötmat är fiskfria förutom de som är med fisksmak så klart. Fiskfritt torrfoder finns t.ex Porta 21 Feline sensible som inte innehåller fiskolja.

Vänta minst 8 veckor innan du testar annat foder än veterinärfodret, annars kan du inte utvärdera effekten av det fodret.
Bild

Ulla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ulla » tis 06 feb 2018, 15:33

Hej
Hos Vetzoo.se står det att "Porta 21 Feline Finest Sensible" innehåller laxolja.
Hos Zooplus finns inte laxolja med i innehållsförteckningen.
Så det är nog bäst att fråga tillverkaren först.

Det finns ett nytt torrfoder som heter Majstor som inte innehåller fisk eller fiskoljor. Jag mailade företaget
och alla omega-syror i fodret kommer från linfrö och rapsolja.
Har dock inte hunnit prova det ännu.

https://www.crtzoo.se/katt/kattfoder/ma ... adult-8351
https://vetzoo.se/majstor-katt-kalkon-ris

Mvh/Ulla
Senast redigerad av Ulla tis 06 feb 2018, 15:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 06 feb 2018, 15:40

Sheba kalvpaté innehåller inga fiskprodukter eller spannmål. Osäker på andra smaker då jag inte köper annat än kalv.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 06 feb 2018, 15:51

Ulla skrev:Hej
Hos Vetzoo.se står det att "Porta 21 Feline Finest Sensible" innehåller laxolja.
Hos Zooplus finns inte laxolja med i innehållsförteckningen.
Så det är nog bäst att fråga tillverkaren först.

Det finns ett nytt torrfoder som heter Majstor som inte innehåller fisk eller fiskoljor. Jag mailade företaget
och alla omega-syror i fodret kommer från linfrö och rapsolja.
Har dock inte hunnit prova det ännu.

https://www.crtzoo.se/katt/kattfoder/ma ... adult-8351
https://vetzoo.se/majstor-katt-kalkon-ris

Mvh/Ulla

På förpackningen på porta 21 Feline sensible står ingen fiskolja i innehållsförteckningen. Oljan står specificerad som kycklingolja. Vi köper från zooplus.
Bild

Ulla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ulla » ons 07 feb 2018, 20:17

Då ska jag kontakta vetzoo, för i deras länk här står det laxolja under fliken "innehåll".

https://vetzoo.se/porta-21-feline-finest-sensible-adult

Ulla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ulla » ons 14 feb 2018, 17:56

Har fått svar från en veterinär på Vetzoo. Hon kollade med producent och tillverkare och de har ingen laxolja i fodret. Vetzoo har tagit bort det från innehållsförteckningen nu också.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 25 feb 2018, 08:17

Ta tiden som är, nu när katten ska stå på minst den tiden som Starwatcher sa eller längre tills det som är har läkt ut.

Det som är mer testa. Är det fisk som katten är allergisk emot, så kan oturen vara så att katten kan reagera på kyckling. För att kycklingen oavsett land får fiskmjöl i sitt foder. Däremot får kalkon bara fiskmjöl den första veckan i deras liv och då kan funka kalkon. Funkar inte kalkon är katten allergisk mot fjäderfän. Min katt är så pass allergisk emot fisk, men han reagerar inte på tvättad laxolja :-k

Min fiskallergiker äter Carnilove, Reindeer (ren), så äter han deras blötmat, turkey och reindeer. Det funkar för honom. Så det är väldigt individuellt och skiljer sig enormt mellan katt och katt.

Ja, det är lite av djungel att finna ett foder som kan funka. Funkar allergifodret fast det är dyrare skulle jag egentligen inte ändra något i kosten. Det är så jag har resonerat, men nu min katts bror fick somna in så slutade min katt äta det allergifoder som de stod på som blödmat - Specific Lamm och Ris. Det var hans reaktion.

Ett tips
Fisk - är allt som kommer från vattnet
Kyckling - då handlar det om alla typer av fjäderfän
Klövdjur, då ren, lamm, etc...
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 27 feb 2018, 09:15

Lakriz_Pepsi skrev:Ta tiden som är, nu när katten ska stå på minst den tiden som Starwatcher sa eller längre tills det som är har läkt ut.

Det som är mer testa. Är det fisk som katten är allergisk emot, så kan oturen vara så att katten kan reagera på kyckling. För att kycklingen oavsett land får fiskmjöl i sitt foder. Däremot får kalkon bara fiskmjöl den första veckan i deras liv och då kan funka kalkon. Funkar inte kalkon är katten allergisk mot fjäderfän. Min katt är så pass allergisk emot fisk, men han reagerar inte på tvättad laxolja :-k

Min fiskallergiker äter Carnilove, Reindeer (ren), så äter han deras blötmat, turkey och reindeer. Det funkar för honom. Så det är väldigt individuellt och skiljer sig enormt mellan katt och katt.

Ja, det är lite av djungel att finna ett foder som kan funka. Funkar allergifodret fast det är dyrare skulle jag egentligen inte ändra något i kosten. Det är så jag har resonerat, men nu min katts bror fick somna in så slutade min katt äta det allergifoder som de stod på som blödmat - Specific Lamm och Ris. Det var hans reaktion.

Ett tips

Tyvärr innehåller carnelove ren laxolja. Vissa säger dock att katter inte reagerar på fisk och laxolja medan andra säger att de gör de. Har man en överkänslig katt får man lusläsa innehållsförteckningen noga.

Till TS börja med allergifodret strikt i minst 8v sedan kolla efter ett foder helst helt utan fisk.
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » ons 28 feb 2018, 09:22

satanica skrev:
Lakriz_Pepsi skrev:Ta tiden som är, nu när katten ska stå på minst den tiden som Starwatcher sa eller längre tills det som är har läkt ut.

Ett tips

Tyvärr innehåller carnelove ren laxolja. Vissa säger dock att katter inte reagerar på fisk och laxolja medan andra säger att de gör de. Har man en överkänslig katt får man lusläsa innehållsförteckningen noga.

Till TS börja med allergifodret strikt i minst 8v sedan kolla efter ett foder helst helt utan fisk.

Jo, jag vet att Carnilove innehåll laxolja med det gjorde även d/d. Här funkar som sagt laxolja för min katt men inte kyckling med att de får fiskmjöl i sitt foder. Så ja, jag är fullt medveten om detta och på så sätt är inte heller allergier något enkelt, utan väldigt komplicerat. Här kan en katt klara av fiskolja/laxolja med inte äta sönderslaget fiskprotein.

Är det ren allergi är det någon enklare, än som det är IBD. Vid IBD, så ja - en katt klarar fisk/laxolja men inte sönderslaget fiskprotein.

Därav måste en vara jätte försiktig till en början och då inte tuta fram för snabbt. Åtta veckor är nog minimum tid för att läka en allergireaktion hos en katt. Min erfarenhet att det kan ta ännu längre tid.

Som sagt det här är det väldigt individuellt, katt till katt. Ingen katt har exakt samma. Utan det som funkar för en katt kan göra en annan katt jätte sjuk, fast båda är allergiska mot fisk. Utan här gäller det mer försöka ta steg för steg för sin katt. Då använda andras kunskap som ett idé plank, så gjorde dem och utgå från sin katt, men det betyder inte de kan göra just det. Men få ett hum hur de gick tillväga.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"