Atopica

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Katt: BRI tidigare DRX
Kontakt:

Atopica

Inläggav S*Satheia's » lör 05 mar 2016, 13:17

Ni som har katt med allergi och som medicinerar med Atopica, hur länge tog det innan ni såg om medicinen hjälpte?

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Re: Atopica

Inläggav Siv » lör 05 mar 2016, 16:45

Min katt får Atopica mot magtarmsinflammation och sår i pannan pga foderallergi. Såren försvann helt efter bara ca 3-4 dagar med Atopica. Det är lite svårare att avgöra hur lång tid det tog innan magen blev bättre. Jag tror att hon blev bättre ganska fort, men jag tror inte att medicinen är lika effektiv mot just magproblemen.

Ibland märker jag att hon inte är helt i form och jag tror att det är magen. Atopica sägs fungera bättre mot sår och utslag än mot magproblem.

När jag försökte trappa ner Atopica och ge varannan dag kom såren tillbaka. När jag återgick till att ge varje dag igen försvann såren på ett par dagar.

Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav S*Satheia's » lör 05 mar 2016, 17:28

Ok, min katt har klåda i huden, men inga eksem, sår eller utslag. Veterinären trodde först att det var foderallergi, men vi har kört flera allergifoder under 10 veckor åt gången utan att det blivit bättre. Hon äter kortison sedan en längre tid tillbaka, men svarar bara bra på det så länge hon får en hög dos. Direkt jag börjar trappa ner kommer klådan tillbaka. Nu har vi börjat med Atopica i kombination till kortisonet och vår förhoppning är att vi ska kunna trappa ner kortison tills vi kan ta bort det helt. Veterinären sa att det ibland kan ta upp till två månader med Atopica innan man ser resultat och jag tyckte att det lät väldigt länge. Det är bara tredje dagen sedan vi började, men tycker att klådan minskat en aning redan nu.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 13 mar 2016, 12:55

Vi har också provat flera allergifoder, men min katt har inte tålt något av dem. Jag misstänker därför att hon är allergisk mot soja(olja), kyckling eller ris som finns i flera av fodren.

Min katt tålde inte heller kortison, blodsockervärdet steg och hon höll på att få diabetes. Vi var tvungna att trappa ner kortisonet ganska fort.

Hur går det för er?

Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav S*Satheia's » sön 13 mar 2016, 13:38

Vår katt tål kortison (har inte fått höjt blodsocker ännu), men det hjälper bara om hon får en hög dos dagligen och det var därför vi nu provar med kortison tillsammans med Atopica. Hon har bara fått Atopica i drygt en vecka ännu, så det är för tidigt att säga hur mycket det hjälper. Det kan ta upp till två månade innan man ser full effekt. Hon är i alla fall bättre redan nu. Vi hoppas på att Atopica ska ge full effekt så att vi kan fasa ut kortisonet så småningom.

Det är jättesvårt att veta vad hon inte tål, för varken dietfoder eller rent kött av t.ex. älg eller nöt hjälper.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 13 mar 2016, 13:49

S*Satheia's skrev:Vår katt tål kortison (har inte fått höjt blodsocker ännu), men det hjälper bara om hon får en hög dos dagligen och det var därför vi nu provar med kortison tillsammans med Atopica. Hon har bara fått Atopica i drygt en vecka ännu, så det är för tidigt att säga hur mycket det hjälper. Det kan ta upp till två månade innan man ser full effekt. Hon är i alla fall bättre redan nu. Vi hoppas på att Atopica ska ge full effekt så att vi kan fasa ut kortisonet så småningom.

Det är jättesvårt att veta vad hon inte tål, för varken dietfoder eller rent kött av t.ex. älg eller nöt hjälper.

Vilket kortison har ni provat?

Min honkatt svarade inte på Prednisolon ngt vidare. Vi fick ha en hög dos men trots det hade hon ändå ganska rejäla symtom.

Vi provade istället Medrol som är en annan typ av kortison och då blev det väldigt mkt bättre :hi5: Efter bytet har hon en pyttedos kortison knappt 2ggr/vecka.
Bild

Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav S*Satheia's » sön 13 mar 2016, 14:17

Hon går på Prednisolon 5 mg varannan dag samt Atopica varje dag. Prednisolonet hjälper bara om hon får det varje dag så därför hoppas vi att Atopica ska hjälpa. Funkar inte det så får jag höra med min vet om vi kan byta till Medrol.

Zajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zajo » tor 05 okt 2017, 19:19

S*Satheia's skrev:Hon går på Prednisolon 5 mg varannan dag samt Atopica varje dag. Prednisolonet hjälper bara om hon får det varje dag så därför hoppas vi att Atopica ska hjälpa. Funkar inte det så får jag höra med min vet om vi kan byta till Medrol.

Hej S*Satheia's!

Hittade din tråd om Atopica och vi verkar ha liknande bekymmer med våra katter. Din tråd är över 1.5 år gammalt men jag undrar ändock hur det gick för din hona och hennes klåda samt hur resultatet blev med nedtrappningen av kortison till Atopican?

Min hane genomgår samma procedur just nu. Han har klåda utan sår och sattes först på prednisolon. Det hjälpte mot klådan och han ska nu trappas av till atopican.

Mvh!

Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav S*Satheia's » tor 05 okt 2017, 20:56

Hej!

För ganska så precis ett år sedan så somnade min kära allergiska katt in. Hon fick Atopica under ca 6 månader och sedan så insjuknade hon snabbt in med kraftiga kräkningar. Hon hade en stor tumör i magsäcken med spridning till lungorna och obduktionen visade att hon hade Malignt Lymfom :cry: Jag visste att Atopica kan ge cancer och om det var medicinen som hon fick det utav eller inte har jag inget säkert svar på.

Zajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zajo » tor 05 okt 2017, 21:03

S*Satheia's skrev:Hej!

För ganska så precis ett år sedan så somnade min kära allergiska katt in. Hon fick Atopica under ca 6 månader och sedan så insjuknade hon snabbt in med kraftiga kräkningar. Hon hade en stor tumör i magsäcken med spridning till lungorna och obduktionen visade att hon hade Malignt Lymfom :cry: Jag visste att Atopica kan ge cancer och om det var medicinen som hon fick det utav eller inte har jag inget säkert svar på.

Men kära nån! Så oerhört sorgligt!
Blev väldigt osäker på atopican nu, känns verkligen inte bra alls! Han fick sin första dos idag och har kräks två gånger. Ringde veterinären och de medela att det va fullt normalt och att jag inte skulle oroa mig.

Så ledsamt å höra om din tös och jag beklagar om jag rörde vid ett öppet sår! Är tacksam för att du svara och tar till mig det du sagt. Ska ringa tillbaka imorgon med denna nya informationen!

Användarvisningsbild
S*Satheia's
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav S*Satheia's » fre 06 okt 2017, 05:57

Det är ingen fara. Du kunde ju inte veta att min älskade Clara har gått bort. Hon kräktes inte av Atopican, men blev väldigt lös i magen. Det skulle gå över efter en tid trodde min veterinär, men i Claras fall så blev hennes mage känslig.

Det tog ca 6 veckor innan klådan försvann och vi kunde fasa ut kortisonet. Atopican hjälpte mot klådan i alla fall.

Det är viktigt att katter som står på Atopica tar regelbundna blodprover för att se hur lymfocyterna ligger i värde. Claras första prov togs efter ca 3 månader och då var hennes värden bra. Vid nästa prov 3 månader senare kunde de se en liten förändring och ville därför kolla upp henne med ett kortare intervall, men bara knappt en månad senare insjuknade hon i cancer. Kan som sagt inte veta säkert om det var medicinen som gav henne cancer eller inte.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"