Det här med tänder..

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Det här med tänder..

Inläggav Lilla Luna » fre 22 jan 2016, 20:38

Hejsan! Här kommer jag igen med lite mer funderingar, denna gång om tänder!
Lilla Luna är nu lite mer än 5 månader och börjar byta sina tänder vilket är oerhört jobbigt.
Det verkar klia hela tiden och hon har blivit väldigt bitig, alltid tugga på både matte och husses armar..
Vi köpte hundgodis, 100% kyckling, frystorkad, så det funkar ju för katt också, men nu när hon äter specialfoder och enbart ska äta det så vågar vi inte riktgt ge henne kycklingen så ofta, någon som har någon idé om vad vi kan göra istället? Det börjar bli riktgt jobbigt med allt tuggande på allt från datorer och böcker till täcket och armar och ben.

Andra frågan har att göra med henne huggisar. På båda fram huggtänderna så sitter det just nu dubbla huggtänder, en ny och en gammal. Hur länge bör man vänta innan man ska bli orolig? Vi la märke till dubbeltänderna i början på veckan och vi kikar på hennes tänder typ varannan dag. Har läst massa skräckhistorier men inga som gav något riktigt svar, så någon här kanske vet? :)

Stintus
Überkatt
Überkatt
Katt: Lovis & Kaiku (CRX)

Re: Det här med tänder..

Inläggav Stintus » fre 22 jan 2016, 20:56

Har aldrig varit med om sådant intensivt tuggande på mina. Men dubbla huggisar är nog mer regel än undantag att de har några dagar.
Sov sött, vår älskling. 2005.04.06-2007.09.12

:Extraterrestrial Feline:
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav :Extraterrestrial Feline: » lör 23 jan 2016, 00:36

Vad gäller den dubbla uppsättningen så hade jag inte oroat mig så länge de nya tänderna inte kommit fram helt. Dubbla hörntänder är naturens sätt att se till att rovdjuret katten inte ska vara utan dessa gaddar vid tandbytet. Men om de börjar komma fram helt och de gamla sitter kvar kan man behöva dra dem, men det är ovanligt. Men jag hade inte oroat mig, håll bara koll de sitter oftast som sten en dag för att nästa dag vara borta.

Men börjar det se irriterat ut mer än normalt (tandbyte kan orsaka irritation), eller ser ut att spänna/trycka så hör med veterinären. Man vill ju inte skada tandanlaget för den nya tanden, men som sagt att det ska bli problem är ovanligt.

Kanske någon tuggleksak kan passa? Finns smaksatta tuggben (som ej är ätbara) för hundar tex.
:Extraterrestrial Feline: We do exist!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 23 jan 2016, 09:07

Finns tuggleksaker. Många som är avsedda för små hundar kanske kan passa, annars finns också tuggleksaker för katter:

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattle ... saker.html

Pinnar gillade min honkatt att tugga på när hon bytte tänder (ja, även nu som vuxen).
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » lör 23 jan 2016, 09:43

Tack så mycket för tipsen! Blir att beställa hem lite tuggleksaker idag!
Vad skönt med framtänderna också, försökte som skrivet googla svar men hittade bara en massa skräckhistorier. Tänderna är nästan lika stora nu, ena är liiite större bara, så förhoppningvis ploppar en av tänderna ut snart! :lol:

Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Katthanna94 » sön 20 aug 2017, 09:13

Hej! Gammal tråd men hittade den när jag sökte efter hjälp med min katts tänder :)
Lugnare nu när jag ser att det är vanligt med dubbla huggtänder! Min katt har nämligen det på vänster sida.
Däremot är min lille närmare snart 7 månader. Då kanske det är dags att uppsöka veterinär?
Han mår bra, leker och äter bra, men upptäckte detta då jag tyckte det verkade som han mest biter med högersidan under lek. Känns möjligt att han har ont då...

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Det här med tänder..

Inläggav Fragole » sön 20 aug 2017, 09:39

Katthanna94 skrev:Hej! Gammal tråd men hittade den när jag sökte efter hjälp med min katts tänder :)
Lugnare nu när jag ser att det är vanligt med dubbla huggtänder! Min katt har nämligen det på vänster sida.
Däremot är min lille närmare snart 7 månader. Då kanske det är dags att uppsöka veterinär?
Han mår bra, leker och äter bra, men upptäckte detta då jag tyckte det verkade som han mest biter med högersidan under lek. Känns möjligt att han har ont då...

Min hankatt var 7 månader när vi skulle kastrera honom. Tog då upp problemet med att han hade dubbla hörntänder och de tyckte att det var bäst att operera bort den gamla för att inte orsaka problem i munnen.

Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Katthanna94 » sön 20 aug 2017, 09:44

Kom på att jag kan göra detsamma om ca 3 veckor när han ska kastreras, får hålla lite koll på det bara :)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"