Förstorat hjärta och kanske astma.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Förstorat hjärta och kanske astma.

Inläggav Reilly » tor 10 dec 2015, 20:04

Min cirka 10 år gamla katt (hittekatt så har ingen exakt ålder) har hostat ett tag nu och igår röntgades han och dom hittade något på lungorna som vid första anblick kunde vara kalcifieringar eller tumörer. Dom verkar tro att det är astma nu. Astma har jag full koll på eftersom att jag har haft en astmasjuk katt i många år men dom hittade även ett förstorat hjärta och det är nytt för mig. Vet någon vad det innebär eller kan betyda i det långa loppet? Han ska på ultraljud av hjärta och lungor i morgon så jag lär få veta mer då men ville höra efter lite här först och kanske få några infallsvinklar och tips av er som har haft en katt med förstorat hjärta.

Hittade min egen gamla tråd om en av mina katter som dog förra året och hon hade också förstorat hjärta och då hade jag skrivit att hon bara skulle ha kunnat leva 1 1/2 år med hjärtfelet med medicinering. Är det så illa för alla katter med förstorat hjärta? Min andra katt hade så många sjukdomar att hjärtfelet var nästan det minsta problemet så därför blev jag aldrig speciellt insatt i just den sjukdomen. Någon som vet hur det ligger till? Jag vet att vissa hjärtmediciner kan förstöra njurarna och att det förstås också kan skapa väldiga problem.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"