Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Inläggav Starwatcher » tis 27 okt 2015, 19:34

Lilla hjärtat har verkligen ingen tur, som om det inte räckte med foderallergi och kronisk magtarminflammation har hon nu även fått hyperthyreos :cry:

Vi brukar kolla massor av olika saker när det ändå tas blodprov 1-2ggr/år. För ett år sedan kollade vi även t4 som då låg på 34 (6-35). Ett halvår senare kollades provet om och låg då kvar på 34. Nu har det stigit över den övre gränsen till 43.

Hon kliar sig och putsar päls vilket ju kan bero på loppeländet vi drabbats av. Även hankatten kliar och vi människor har också fått några bett. I övrigt har hon inga symtom alls.

Så nu har vi börjat med Felimazole 2,5mg en tablett om dagen, nytt prov om 3 veckor. Att ge en livslångbehandling till en så ung katt, dryga 5 år, känns inte alls bra :-( så jag funderar nu på radiojodbehandling. Det som väl skulle tala emot det är att hon är mkt rädd hos veterinär och inte ens kan undersökas utan sedering.

Just nu snurrar massor och jag känner mig väldigt ledsen. Går det att radiojodbehandla en så veteriärrädd katt? Vad ska man tänka på?

Jag är också mkt tacksam för alla tips på hur man får i henne tabletten! Hon är ju allergisk mot massor av saker dvs i princip allt som inte gått på ben eller simmat. Jag testade ikväll med mjukost men det var verkligen ingen höjdare. Till slut gick det att baka in tabletten i en liten bit catsticks fisksmak, är dock rädd att hon ska komma på att det finns ngt mer än bara godiset. Att ge Tösen tablett som den är är inte riskfritt :oops:

/*just nu oändligt ledsen matte*
Senast redigerad av Starwatcher fre 17 feb 2017, 14:25, redigerad totalt 2 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Hyperthyreos :-(

Inläggav eye of a tiger » tis 27 okt 2015, 20:01

Har inga råd :hug: Hoppas du får bra råd och tips. Vilken jobbig situation ni har hamnat i . Trion skickar nosbuffar till tösen ,matte och pojken .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 27 okt 2015, 20:13

Tack Eye!
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 27 okt 2015, 20:22

Men lilla gumman som drabbas så mycket. :consoling: Förstår verkligen din situation. Det är min fasa att något sådant ska hända med kissen hemma som är så envis och krånglig när det gäller medicin och all form av tvång.

Hoppas verkligen att du får bra råd och finaste lilla prickisflickan får rätt hjälp. Stor styrkekram!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 27 okt 2015, 20:27

Tack Aziz! Ja, prickiga katter har oerhört mkt fysisk integritet och tvång funkar inte jättebra så man behöver hitta ett sätt som lilla vännen också tycker är ok.
Bild

Helena68
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Helena68 » ons 28 okt 2015, 13:18

Hej!
Har gjort radiojodbehandling på min katt och kan verkligen rekommendera det. Gjorde det på Västra Djursjukhuset i Göteborg, de hade kort väntetid sam att katten bara behöver stanna 2 dagar efter behandling! Man lämnar katten och hämtar efter 2 dagar. De ger en spruta så behandlingen klar. Sen får katten vila i en stor bur tills du kommer och hämtar den, en enkel behandling alltså.Du får ta med egen filt och foder om du vill. Priset låg på 15000 ca men då tillkom ju resa och uppehälle oxå. Att flyga gick hur bra som helst, trodde det skulle vara jobbigare än bil. Har du provat att stoppa i pillret i en klump med köttfärs? Gör en liten boll o tryck in pillret där o lägg bollen i din kupade hand så får den äta bollen i en tugga. I bland fick jag göra om det ett par ggr men du lär dig hur man gör. Lycka till <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 28 okt 2015, 13:26

Helena68 skrev:Hej!
Har gjort radiojodbehandling på min katt och kan verkligen rekommendera det. Gjorde det på Västra Djursjukhuset i Göteborg, de hade kort väntetid sam att katten bara behöver stanna 2 dagar efter behandling! Man lämnar katten och hämtar efter 2 dagar. De ger en spruta så behandlingen klar. Sen får katten vila i en stor bur tills du kommer och hämtar den, en enkel behandling alltså.Du får ta med egen filt och foder om du vill. Priset låg på 15000 ca men då tillkom ju resa och uppehälle oxå. Att flyga gick hur bra som helst, trodde det skulle vara jobbigare än bil. Har du provat att stoppa i pillret i en klump med köttfärs? Gör en liten boll o tryck in pillret där o lägg bollen i din kupade hand så får den äta bollen i en tugga. I bland fick jag göra om det ett par ggr men du lär dig hur man gör. Lycka till <3

Hur sker vistelsen på västra djursjukhuset för katten? Jag gissar att katten inte är på vanlig kattavdelning.
Tösen avskyr innerligt att se, känna doften och höra andra katter (ja, förutom brorsan då) så modell enkelrum skulle passa henne bra! Avdelning med en massa andra katter är väldigt stressande för henne.

Gör dom scint innan så att dosen radiojod anpassas individuellt?

Att vistas 2 dagar på djursjukhus är mkt bättre än 5 dagar som det verkar vara på andra ställen.

Att flyga med henne lär inte gå då hon + bur väger för mkt sist jag kollade men det är ju fullt möjligt att köra bil från Stockholm.

Rå köttfärs äter hon enbart om det är allra bästa kvaliteten och ekologisk. Färs som varit fryst är oätlig tydligen :roll:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 28 okt 2015, 15:39

De är isolerade. Du kan maila Västra djursjukhuset på vastra@anicura.se och ställa frågor - det är veterinär Elisabeth Bademo som har hand om det och hon är oerhört kunnig (har arbetat med radiojodbehandling sedan 2003 och var en av de första i Sverige med det) och lätt att prata med. Scint görs inte men jag tror dosen anpassas efter thyroideavärdet och vikt och sådant.

Man brukar lämna katten på torsdagen och hämta den på lördag, i alla fall var det så med Pandora. Krisar det med boende så har vi en (inte alltför obekväm) bäddsoffa som matte kan få sova på ett par nätter.

Jag skulle säga att även om Tösen är veterinärrädd så är nog radiojodbehandling att föredra - går man på cytostatika (som ju behandlingen är annars) så bör man kolla värden minst varje år livet ut.

Och försäkringsbolagen ersätter behandlingen, förresten!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 28 okt 2015, 15:45

Och ett tillägg - min Pandora var ju en väldigt social katt så där var djursjukvårdarna hos henne mer än de ska vara, för att hon skulle må bra. Annars ska katten vara rätt isolerad den första dagen, annat än nödvändiga kontroller och så. Tycker hon om att det är lite ljud i bakgrunden, som t ex lugn musik, så brukar det gå att ordna - Pandora fick lyssna på radio och ha favoritfilten hos sig och få sin favoritmat.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » ons 28 okt 2015, 15:56

:hug:
Är ökningen stor, jag kan inte så mkt om detta.

Kan du leka fram till pricktösen och se om garden åker ner! Kan du blanda in Prickkillen och ger honom nåt som syrran blir intresserad av? Mina blir alltid väldigt nyfikna på vad det är brorsan gör.
Ge läkemedel ute på altan? Jag vet hur svårt det är, bägge mina är omutbara :roll:

Har du bett om att ta ett prov till?, Det kan vara felvärde.
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » ons 28 okt 2015, 15:58

Tessera skrev:De är isolerade. Du kan maila Västra djursjukhuset på vastra@anicura.se och ställa frågor - det är veterinär Elisabeth Bademo som har hand om det och hon är oerhört kunnig (har arbetat med radiojodbehandling sedan 2003 och var en av de första i Sverige med det) och lätt att prata med. Scint görs inte men jag tror dosen anpassas efter thyroideavärdet och vikt och sådant.

Man brukar lämna katten på torsdagen och hämta den på lördag, i alla fall var det så med Pandora. Krisar det med boende så har vi en (inte alltför obekväm) bäddsoffa som matte kan få sova på ett par nätter.

Jag skulle säga att även om Tösen är veterinärrädd så är nog radiojodbehandling att föredra - går man på cytostatika (som ju behandlingen är annars) så bör man kolla värden minst varje år livet ut.

Och försäkringsbolagen ersätter behandlingen, förresten!

+1

BildBildBildBild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 28 okt 2015, 16:37

Tack miss_mia! Nej, hon har inte jättehöga värden men ändå för höga värden. Lyckligtvis har vi hittade det tidigt vilket iaf är bra. Jg tror tyvärr inte att det är ett felvärde då hon legat strax under det övre gränsvärdet vid 2 tillfällen tidigare :-(

Lek gör tyvärr det ännu svårare att ge medicinen då lek innebär springande och hoppande Prickisar :roll: Även ute på altanen måste man springa. Jag ger henne medicinen på kvällen och det är på tok för mörkt ute på altanen kvällstid för matte att hantera liten tablett 8-[
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 28 okt 2015, 16:46

Tack Tessera får både bra och lugnande info samt även ditt generösa erbjudande om bäddsoffan :rosor:

Känns mkt bättre nu - jag tror att det nog kan bli bäst att ta en biltur till Göteborg. Resan tar ju bara ca 5 timmar med bil och hon är inte helt missnöjd med att åka i vår bil. Kan ju planera färden så att vi kommer fram lagom till att hon ska infinna sig på djursjukhuset och sedan åka direkt hemåt så fort jag fått hämta henne igen. 2 dagar är nog väldigt mkt bättre för henne än 5 dagar även om resan kanske blir jobbig.

Man kanske kan be att hon får titta på tecknad film ngt hon gillar mkt :smile: eller t.om få skypa med matte :-k 8-[

Jag ska maila västra och ställa frågor samt ta upp det med vår veterinär när vi ska på återbesök om 3 veckor. Jag gissar att det är ytterligare prov och undersökningar som ska göras på Tösen innan radiojodbehandligen kan göras.

Som sagt nu känns det lugnare iaf!

Hoppas bara att jag även ikväll får i envisa fröken medicinen 8-[
Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » tor 29 okt 2015, 11:08

Hur gick det för med medicinen, hoppas att fröken prick klarade det!

BildBildBildBild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 29 okt 2015, 12:19

miss_mia skrev:Hur gick det för med medicinen, hoppas att fröken prick klarade det!

Gjorde som dagen innan - bakade in tabletten i en liten bit Catsticks och gav henne. Hon nosade och vägrade smaka. Ställde undan ett tag och gav henne en stund senare och då gick det att äta :happy:

Hankatten har redan lärt sig att det vankas gottis på kvällen så igår började han skrika och tjata efter godis så fort jag kom hem. Lite farligt då han gärna skulle stjäla hennes bit trots att där finns medicin som han absolut inte får äta.

Hoppas nu att hon inte tröttnar på godiset - hon har gjort det tidigare.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 29 okt 2015, 19:41

Vi håller tassar att fröken inte lessnar . Jane håller med pojken att godis är ju jätteviktigt och man måste ju tjata .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 29 okt 2015, 20:36

Tack eye :rosor:

Ikväll gick det utmärkt, hon ville gärna få sin bit godis så tabletten slank ner. Stackars lilla pojken var så gottesugen att han lyckades roffa åt sig för mkt godis - han slet upp paketet och vräkte i sig så han kräktes :consoling:

Ska bunkra upp rejält med mer godis och se till att han inte kan komma åt lagret.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Hyperthyreos :-(

Inläggav Siv » tor 29 okt 2015, 23:25

Vad skönt att höra att Tösen har ätit tablett med godis!!

Det låter som om ni skulle kunna klara behandlingen riktigt fint, särskilt med tecknad film och Skype med matte. :)

Vi håller tummar och tassar för att Tösen fortsätter att gilla godiset och äta tabletten. Bra med en brorsa som stöttar och visar att godis ska ätas. :) Fast inte för mycket förstås. Hoppas han har återhämtat sig. Båda systrarna här förstår att sånt lätt kan hända.

Hur kommer det sig förresten att du inte krossar tabletten och blandar med smör som med kortisonet? Får den här medicinen inte krossas?

Jag använder tablettgivare när jag ger Dools tablett, hon får ju inte äta ngt godis just nu. Det är inte en optimal metod, det hade så klart varit bättre om hon åt själv. Men det funkar trots allt bra. Hon gillar inte att jag håller henne och böjer hennes huvud bakåt (jag förstår henne, vem hade gjort det?) men hon tycks veta att det går fort och inte är så farligt så hon accepterar det. För oss funkar det mycket bättre än allt vi provat tidigare.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 29 okt 2015, 23:55

:consoling: det är inte lätt när när man är gottis sugen .
Som sagt låter film och Skype som en bra idé. Vi hoppas att det går att ordna för lilla fröken.
Jackson Galaxy

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 30 okt 2015, 05:39

Felimazole är cellgift och får absolut inte krossas, det är ett pyttelitet runt rosa piller (typ 2 mm i diameter) överdraget med ett sockerlager just för att hålla den effektiva substansen inne.

Sent from my iPad using Tapatalk with help from Minou!
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Hyperthyreos :-(

Inläggav Siv » fre 30 okt 2015, 07:26

Ok. Jag misstänkte att det var så, och förstod att Starwatcher hade koll, men var nyfiken på om det fanns någon annan anledning.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 30 okt 2015, 07:55

Hade det inte gått på ngt annat sätt att få i henne hade jag funderat på att ändå krossa tabletten. Man får använda handskar på händerna och vara mkt försiktig och noga. Att ge i godiset är dock skonsammare för henne då hon vet att smör=medicin.

Hankatten hämtade sig efter godisfrossan och jag är övertygad om att han även i kväll vill få godiset. Det är inte lätt att vara en godisråtta när man är liten pojke :consoling:

Har ngn märkt att det blivit grinigare mellan katterna när ena katten behandlas med Felimazole? Hankatten nosar mkt på syrran som om hon inte luktar som hon ska :-k

Är det ngn son vet varför radiojodbehandlade katter måste vara inlagda? Människor skickas ju glatt hem dirket efter att dom druckit sitt radiojod :-k Till patienter med cancer i sköldskörteln som ges mkt höga doser radiojod är det bara ett par dagars vistelse på sjukhus. Nu är det som det är att katterna måste vara inlagda men är nyfiken på varför det är så!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 30 okt 2015, 09:47

Starwatcher skrev:Är det ngn son vet varför radiojodbehandlade katter måste vara inlagda? Människor skickas ju glatt hem dirket efter att dom druckit sitt radiojod :-k Till patienter med cancer i sköldskörteln som ges mkt höga doser radiojod är det bara ett par dagars vistelse på sjukhus. Nu är det som det är att katterna måste vara inlagda men är nyfiken på varför det är så!

Enda anledningen till att katter är inlagda en vecka är att Strålskyddsmyndigheten har standardregler som måste följas om man inte gör en undersökning som bevisar motsatsen, vilket Elisabeth alltså har gjord på Västra där de ligger inne två dagar.

Man injicerar ju joden i blodbanan, vilket går snabbare, vilket gör att man vill övervaka patienten en dag - det hade man gjort om det gällde små barn också. Vuxna människor kan man instruera på ett helt annat sätt än med djur.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 30 okt 2015, 19:00

Absolut att jag tycker att en dags övervakning är viktig men jag förstår inte riktigt strålskyddsmyndighetens resonemang. Stråldosen torde vara mkt mindre från en liten katt än en vuxen människa :-k

Har en klinik redan gjort mätningar torde det samma gälla för övriga kliniker som ger samma dos :-k Nåja, nu är det ju som det är även om jag tycker det är mkt konstigt.

Blir bara mkt nyfiken på vad som ligger till grund för att en katt måste hållas isolerad. Självklart kan man inte förklara ev restriktioner för en katt men katter som radiojodbehandlas har ju ägare som får instruktionerna och vilka restriktioner som gäller.

Såg för övrigt ett riktigt lyx-ställe för radiojodbehandlingar i USA. ca 3 dagars tid dvs som på Västra djursjukhuset och under tiden bor katten i dubbelbur + "badrum" dvs utrymme för låda. Katten kan titta på fågelmatning utomhus, Gerbilhabitat inomhus, tv med filmer för katter. Matte/husse kan via webkamera kolla på katten dygnet runt. Katterna hanteras av personalen under tiden och katter som t.ex behöver och vill ha pälsen borstad får det. Önskar att ett sådant ställe funnits i Sverige! Där görs även scint för en exakt individuell dosbestämning. Kostar säkert en hel del men för en höns-matte som jag hade det varit värt att betala extra.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 30 okt 2015, 19:48

Jaha, ikväll pillades tabletten ut ur godisbiten. Och nu vill hon inte ens smaka på godiset utan tablett i. Ingen vidare aptit heller tyvärr. Aptiten har blivit lite, lite sämre för varje dag med Felimazole :cry: Äter hon inte regelbundet över dygnet rasar lilla magen.

Får ringa till västra på måndag och höra hur lång deras väntetid är.

edit: Ja!! Där slank pillret ner väl instoppat i godisbit.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 30 okt 2015, 20:41

Åh vilken tur att tabletten slank ner till slut! Håller tummarna för att lilla tösen får tillbaka aptiten också. :consoling:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 30 okt 2015, 20:58

Tack Siv :rosor:

Ja, hoppas aptiten kommer tillbaka så vi slipper matning. Jobbigt för matte och inte minst för Tösen.
Bild

Användarvisningsbild
aajo
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav aajo » fre 30 okt 2015, 21:39

Har oxå jodbehandlat en katt på Västra, rekommenderar det verkligen!! Pyret var märkbart stressad och avskyddde veterinär det var dags för behandling, men det gick hur bra som helst!
Ägd av Pyret å Musse!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 31 okt 2015, 07:09

Låter jättebra aajo! Hur stressad var Pyret under tiden på Västra?
Bild

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » lör 31 okt 2015, 10:22

Kanske Pillpockets kan fungera? Vet flera som hat framgång med dem.
http://www.ebay.com.sg/itm/GREENIES-FEL ... 1375576590

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 31 okt 2015, 10:56

skogisfantast skrev:Kanske Pillpockets kan fungera? Vet flera som hat framgång med dem.
http://www.ebay.com.sg/itm/GREENIES-FEL ... 1375576590

Tyvärr finns det massor av vegetabilier i pocket pills som Tösen är kraftigt allergisk mot. Den tidigare allergivänliga varianten finns inte kvar :pfft:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 03 nov 2015, 20:14

Hur går det för er? Har hon fått tillbaka aptiten?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 03 nov 2015, 20:29

Jo, idag har det gått lite bättre med aptiten. Har fått ge lite mer variation på blötmaten och har inte kunnat ta bort eller minska på torrfodret. Mkt har räddats av de nya Mjau enportionspåsarna. Lax, kyckling och oxsmak är tydligen ganska god och maten är ny vilket verkar uppskattas. Gillar inte alls att ge mat där det finns ospecificerade ingredienser (kött - och köttbiprodukter utan att det framgår exakta innehållet) men just nu är det viktigaste att hon äter. Lilla magen har klarat maten än så länge.

Hankatten gillar inte Mjau påsarna så det känns lite som att jag har en buffé till katterna :smile: Han är överlycklig över att matte ger godis varje kväll och mkt noga med att tala om att "men nu måste det väl vara dags för godiset???" Tösen äter sin bit godis med tabletten väl inbakad i biten.

Får se när vi kan få tid för radiojodbehandling men gissar att det först kan bli nästa år. Provet ska kollas om vid återbesöket om ett par veckor och sedan ska ev ytterligare undersökningar göras innan remissen kan skickas.

Tösen tackar för omtanken :rosor: och vi hoppas att det går bättre även för Dools med medicinen, magen och såret :consoling:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 04 nov 2015, 19:51

Vad skönt att höra att det är bättre med Tösens aptit! Och att hon äter tabletten. Jag förstår att du inte vill ge mat med ospecificerade ingredienser. Jag förstår inte varför de inte kan skriva ut innehållet ordentligt. När man mejlar och frågar får man ju oftast svar. Vore bättre att skriva ut från början tänker jag. Men skönt att hennes lilla mage verkar klara det. Jag håller tummarna för att det håller i sig.

Klart katter ska ha buffé! säger både Siv och Dools (som om det vore den självklaraste saken i världen). :smile:

Haha, jag fnissar när jag läser om hankatten som vill ha godis. Här är det Siv som är lycklig över att matte numera går upp minst en halvtimme tidigare varje morgon och att det då vankas lek. Dools vill gärna vara ensam en stund direkt efter medicinering (då passar balkong eller nätfönster förresten utmärkt!) och därefter måste ju en renlig kattjej tvätta sig ordentligt efter otäck medicin, som runnit från mungiporna, innan hon är redo för lek. Så det blir en lång stund ensamtid med lek och matte för syster.

Jag tänker att det är bra att även systrar och bröder får lite extra godis och lek. Det är nog inte alltid så lätt att vara syskon till en sjuk katt som får mycket uppmärksamhet och luktar konstigt av medicin eller veterinärbesök.

Dools tackar för omtanken! :rosor: Skickar lite buffar till Tösen.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 04 nov 2015, 21:47

Känner precis igen det du skriver! Även jag går upp lite tidigare när Tösen ska ha medicin. Hankatten ska ha sin uppmärksamhet och efter att hon fått medicinen vill hon vara själv en liten stund för att putsa av sig och samla sig. Det går också åt extra gos med matte och så klart belöningen.

När vi haft matvägran har jag gått upp mitt i natten för att dra igång lek för att locka henne att äta men också för att det ska bli lite roligare för hennes bror. Det är inte bara synd om katten som inte mår bra utan också som du skriver om syskonet.

Ikväll var hennes mage lite lös. Vet inte om det är allergi, medicinbiverkan eller ngt annat :-k Lilla pojken var lite lös i magen också i förrgår men extra kyckling botade det. Ska ställa fram kyckling nu ikväll - hoppas det bara är en liten släng av dålig mage som botas med mild mat.

Tösen skickar styrkebuffar tillbaka till Dools och Lilla pojken buffar till Siv. Han tycker att det är bra med extra mkt lek när syrran inte mår 100% bra!
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 05 nov 2015, 00:22

:consoling: vi håller tummarna att fröken lilla mage blir bra igen .
Det är inte mjau som påverkar?
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 05 nov 2015, 05:42

Tack eye! Ja, hoppas lilla magen är bättre. Vet inte om det är Mjau, hankatten har inte ens smakat på Mjau och Tösen åt lite Mjau tidigare utan problem. Hon får inte nya Mjau varje dag. Kommer hur som helst göra uppehåll med Mjau i minst några dagar efter att magen varit helt ok.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 07 nov 2015, 22:11

Hur går det med lilla fröken mage och tabletter? Tösen och lilla pojken undrar.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 07 nov 2015, 23:45

Tabletten slinker ner väl instoppad i en bit godis. Jag är helt övertygad om att hon vet att det är ngt i godiset för hon kommer aldrig numera springandes när jag gör i ordning godiset+tabletten. Hon äter dock snällt biten. Lite dråpligt att matte låtsas som om det bara är godis och så gör även Tösen :smile:

Magen blev helt bra men ikväll var det lite mjukare konsistens än vanligt :-k Inte fått Mjau så Mjau kan det inte bero på. Kan så klart vara godiset men konstigt i så fall för godisbiten får hon ju varje kväll.

Hon tackar jättemkt för Jane och Jacksons omtanke :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 08 nov 2015, 11:11

Duktiga fröken som låtsas om att det inte finns något godis i. Vi håller tassar att fröken mage tål godiset och blir snabbt bra igen. :consoling:
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"