Hur får man katten till att äta torrfoder?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum

Hur får man katten till att äta torrfoder?

Inläggav smoky78 » tor 13 jun 2013, 06:33

Hej Hej

Min katthona på snart 2 år äter BARA burk mat. Och det gör att man blir begränsad till tid. Låter elakt...
Men skulle jag nu börja jobba igen från kl 7-16..så är jag borta från hemmet 6-17. Alltså 11 tim!!

Så med andra ord så blir ju katten dö hungrig.

Min förra katt åt torrfoder, på 12år hade hon inte varit sjuk en ända gång.
Medans min nuvarande katt har lite tandkötts problem... lite röd alltså.

Men som sagt, hur får jag henne o börja tycka om torrfoder.

Snälla behöver hjälp!!

Mvh Julli
smoky78
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Status: Offline
Katt: 1 bondkatt (1/3 del siames)

Re: Hur får man katten till att äta torrfoder?

Inläggav Monica » tor 13 jun 2013, 06:38

Smart katt du har. :grin:
Jag tycker att du ska vara glad att din katt väljer bort torrfodret.Sätt fram en ny omgång blötmat när du går till jobbet så har katten mat så den klarar sig tills dess att du kommer hem.
Bild
♥La permen prel godkänd 2014 01 01 ♥.
Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.
Monica
Katt Tant
Katt TantAnvändarvisningsbild
Katt: Cornish Rex & La Perm

Inläggav Tessera » tor 13 jun 2013, 06:46

smoky78 skrev:Min katthona på snart 2 år äter BARA burk mat. Och det gör att man blir begränsad till tid. Låter elakt...
Men skulle jag nu börja jobba igen från kl 7-16..så är jag borta från hemmet 6-17. Alltså 11 tim!!

Jag instämmer med Monika - smart katt du har! Katter är från början ökendjur så de har en dåligt utvecklad törstreflex - de är gjorda för att få i sig mestadelen av den vätska de behöver genom födan. Ett normalt bytesdjur för katt innehåller cirka 65-70% vätska. Blätmat innehåller runt 75-80% vätska. Torrfoder innehåller 5-10% vätska...

Jag har två lika smarta (eller tre - Pandora äter även torrfoder) och de svälter inte ihjäl när jag är borta...och vi är borta 7-18 ungefär om vardagarna. Den här rutinen fungerar till och med med små kattungar (yep, varken Lord och Minou har ätit torrfoder i hela sitt liv).
Gå upp, ge katten blötmat.
Innan du går till jobbet, ge lite mer blötmat om hon har ätit upp. Är det mycket varmt så kan man lägga en kylklamp bredvid skålen.
När du kommer hem, ge katten blötmat.
När du lägger dig, ge katten blötmat.

Vad gäller tandköttsproblemen så kan du testa att se om din katt vill äta en rå kycklingvinge i veckan. Rå, inte tinad i mikro, inte kryddad - då får hon använda sina tänder och det hjälper till med att få bort plaque som oftast är en orsak till tandköttsinflammation. Är hon mycket rött så tycker jag du ska prata med en veterinär och börja borsta tänderna/massera tandköttet på henne, i alla fall försöka med det.
Bild
Tess 080207-121020 samt Leonardo 960101-130109 - saknade och älskade!
Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma

Inläggav frenchvanilla » tor 13 jun 2013, 07:29

Tessera skrev:
smoky78 skrev:Min katthona på snart 2 år äter BARA burk mat. Och det gör att man blir begränsad till tid. Låter elakt...

Jag instämmer med Monika - smart katt du har! Katter är från början ökendjur så de har en dåligt utvecklad törstreflex - de är gjorda för att få i sig mestadelen av den vätska de behöver genom födan. Ett normalt bytesdjur för katt innehåller cirka 65-70% vätska. Blätmat innehåller runt 75-80% vätska. Torrfoder innehåller 5-10% vätska...

Jag har två lika smarta (eller tre - Pandora äter även torrfoder) och de svälter inte ihjäl när jag är borta...och vi är borta 7-18 ungefär om vardagarna. Den här rutinen fungerar till och med med små kattungar (yep, varken Lord och Minou har ätit torrfoder i hela sitt liv).
Gå upp, ge katten blötmat.
Innan du går till jobbet, ge lite mer blötmat om hon har ätit upp. Är det mycket varmt så kan man lägga en kylklamp bredvid skålen.
När du kommer hem, ge katten blötmat.
När du lägger dig, ge katten blötmat.

Vad gäller tandköttsproblemen så kan du testa att se om din katt vill äta en rå kycklingvinge i veckan. Rå, inte tinad i mikro, inte kryddad - då får hon använda sina tänder och det hjälper till med att få bort plaque som oftast är en orsak till tandköttsinflammation. Är hon mycket rött så tycker jag du ska prata med en veterinär och börja borsta tänderna/massera tandköttet på henne, i alla fall försöka med det.

+1 :hi5: I det vilda ute i öknen äter inte katter ständigt och konstant, utan när de får tag i byten vilket är några gånger per dag. En katt kan lätt gå utan mat några timmar, så länge de får äta sig mätta sen.

Plus beror tandproblem egentligen inte på torrfoder eller blötmat, utan ofta om genetik och hur ofta man borstar tänderna (som hos människor). Jag känner människor som slarvar med tandborstning men aldrig får hål och vissa som sköter det noga men ändå får det. (Och ang. mina katter så fick de faktiskt bättre tandhälsa när de sattes på blötmat, så kan det ju också gå! ;-))
Bild Bild
"We are the finest cats in Siam! There are no finer cats than We Am!"
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Burma (n) och Siames (a)

Inläggav sugarcane » tor 13 jun 2013, 11:19

Jag säger bara grattis! :hi5:
Det brukar snarare var tvärtom. Som alla skrivit här ovan redan så har du allt att vinna på att kisse käkar "riktig" mat. Jag har själv under stor möda skolat om en torrisjunkie, och jag utfodrar på ungefär samma sätt som beskrivits ovan. Idag får hon torrfoder som lördagsgodis.
Bild
Huskatten Alice, 12 år, och bondkatten Kajsa Kavat, 8 år.
sugarcane
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav Qotten » sön 16 jun 2013, 18:29

Torrfoder kan vara bekvämt att ge och vill man ge torrfoder tycker jag att man ska introducera det som ett oemotståndligt alternativ till burkmaten. Kanske kan man blanda i uppblötta torrisar i blötfodret tills katten inte vet skillnad på om den äter bara burkmat eller torrisar..

Min hona var uppfödd på människomat och jag ville att hon skulle äta kattmat: så jag fortsatte ge tex pålägg i mindre bitar tillsammans på samma fat som det fanns torrfoder som var uppblött i smör och vatten.. Låter inte nyttigt men hon gick på det.
Qotten
Helig Hårboll
Helig HårbollAnvändarvisningsbild
Katt: Helig Birma

Inläggav Kittekatten » mån 17 jun 2013, 10:12

Hur man gör? En kula i taget och massor med tålamod :-) Bra också om man har något oemotståndligt som man kan 'krydda' med.

Jag har gjort så, gett en kula per portion tills dess att denna kula äts upp utan problem, sedan ökat till två kulor och gett detta tills dess att detta äts utan problem, etc. När katten varit kräsen har jag strött krossad VitaBe (som är favoritgodiset) över maten.

I början, med den första kulan, åt han runt och lämnade blötmaten som var i kontakt med torrfoderkulan, sedan blev det att han fick in den i munnen men sedan spottade ut den. Till slut gick den dock ned utan problem.

Jag tror därför att tricket är att göra så små förändringar som möjligt i smaken, katter har trots allt en försvarsmekanism som säger att det som smakar konstigt ska man låta bli för att undvika att bli sjuk.
Kittekatten
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav troja » mån 17 jun 2013, 14:39

Om du ger katten en bra portion innan du går, och dessutom lägger upp lite nytt, behöver du inte alls vara orolig för att den svälter ihjäl.

Jag tror att de flesta som läst lite mer om kattmat är överens om att blötfoder är bättre, och flera skäl till det har du redan fått! :-)
Ett ytterligare är att urinkristaller/-stenar är ett vanligt problem hos katter. Risken för det (och för övervikt, ett annat vanligt problem) minskar med blötfoder.
troja
Gurukatt
GurukattAnvändarvisningsbild
Katt: 3xsomali

Inläggav Missan » mån 17 jun 2013, 19:25

Är du jätteorolig att katten inte får mat på regelbundna tider kan du skaffa en foderautomat som fungerar även för blötmat. Den finns med timer och kylblock som håller maten fräsch.

Har inte provat denna modell http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/261730#more själv men den ser ut att fungera bra.

Jag har en automatisk torrfoderautomat som fungerar perfekt och hjälper också till att hålla vikten på katten :blink:
Missan
Kompetent katt
Kompetent kattAnvändarvisningsbild

Inläggav videofotografen » fre 21 jun 2013, 08:38

Har dessvärre omvända problemet med en av mina katter... hon äter bara torrfoder. Vägrar att äta allt annat. Ev kan hon slicka i sig gelén i burkmaten men inget annat.
videofotografen
Kattunge
KattungeAnvändarvisningsbild
Katt: sex stycken... se min signatur

Inläggav Yolibie » fre 21 jun 2013, 09:28

videofotografen skrev:Har dessvärre omvända problemet med en av mina katter... hon äter bara torrfoder. Vägrar att äta allt annat. Ev kan hon slicka i sig gelén i burkmaten men inget annat.

Testa att mosa ihop allt. Min Malla slickar också bara i sig gelen, men nu när jag mosar ihop allt för att hon har ungar så äter hon bättre själv också.
Min håriga familj består av mig, IC S*Palace&Main's Sparkle-icious "Malla" (BRI a 24) och hennes dotter S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's "Bonnie" (BRI b 24)
Yolibie
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: 1½ britt: Malla och Bonnie

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning