Bra vattenfontän?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tjejen22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Bra vattenfontän?

Inläggav Tjejen22 » ons 06 jun 2012, 14:36

Ska köpa en vattenfontän till kissarna. Någon som har ett tips om en bra? Ska tillägga att dom gillar att leka i vatten så det lär säkert hända i den också, så kan nog bli hår där i.

Användarvisningsbild
SE*Wishetens
Superkatt
Superkatt
Katt: Siameser såklart :)
Kontakt:

Re: Bra vattenfontän?

Inläggav SE*Wishetens » ons 06 jun 2012, 15:18

Jag har två CatIt-fontäner i plast, som förvisso är helt okej som fontäner -- men då vi har väldigt kalkhaltigt vatten fastnar kalket lätt på plasten och blir svår att få ren:
Bild

Därför har jag nu beställt en Lucky Kitty i keramik, som enligt leveransavisering ska komma imorgon :-D Ser fram emot att ha en keramikfontän istället för i plast:

Bild
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 06 jun 2012, 15:47

Jag och katterna gillar verkligen Lucky Kitten :grin: Är maskindiskbar, har inga dyra filter och är så tung att katterna inte kan lyfta av överdelen och därmed inte plaska med tassarna i vattnet. Vattenleken föredrar matte att vi har i köket eller badrum :blink:
Bild

Användarvisningsbild
MichaelaT
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 4 st huskatter
Kontakt:

Inläggav MichaelaT » ons 06 jun 2012, 16:08

Jag har testat två fontäner...

CatIt Fountain
Bild

och

Drinkwell fountain
Bild

Katterna gillade bägge två, men gillar nog den senare liiite bättre iom att det är en rinnande stråla (de älskar att dricka ur kranen annars)

Bägge är rätt bökiga att rengöra :(
Bild

Användarvisningsbild
mirlun
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Bengaler
Kontakt:

Inläggav mirlun » ons 06 jun 2012, 22:00

En absolut favorit här hemma :grin:
Bild

Den här tycker jag verkar vettig, eftersom allt är i keramik, synd bara att den ser ut som en pissoar 8-[
Bild

Tjejen22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tjejen22 » tor 07 jun 2012, 10:13

Okej! vart har ni era vattenfontäner? Måste ju vara inkopplad och har trägolv överallt, kanske funkar med någon stor bricka under?

Användarvisningsbild
ullo
Kattracka
Kattracka
Katt: DRX + CRX

Inläggav ullo » tor 07 jun 2012, 10:41

Ikea har golvskydd till kontorsstolar, 100*120cm stora. Om det är ett trägolv som är vattenkänsligt skulle jag ta ett sånt underst, sen en liten matta (eller möjligen bricka) och så fontänen på det. Allt för att slippa komma upp på morgonen och upptäcka att det legat vatten på golvet i tio timmar.

För övrigt gillar jag verkligen den här tråden. Har varit helt inne på plast-fontän fram tills någon smart individ kommenterade att kalk-haltigt vatten inte gjorde sig i plastiga fontäner. Och med tanke på hur stökigt det är att göra ren min luftfuktare som är helt i plast så kanske keramik är något att tänka på ändå. Så tack för den inputen!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 07 jun 2012, 12:46

Vi har en lucky kitty i sovrummet och en likadan fontän i nedre hallen vilken är en motorväg för katten (går mellan köket och vardagsrummet samt är direkt när man kommer ner för trappan). Vi har också trägolv men eftersom lucky kitten inte går att vattenleka med fungerar det bra utan underlägg :hi5:
Bild

Tjejen22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tjejen22 » tor 07 jun 2012, 14:55

Den lucky kitten är den i keramik? Vad bra, hur kommer det sig att dom inte kan leka i den? Är det något skydd i?

Användarvisningsbild
Pius
Superkatt
Superkatt
Katt: 2 Sibiriska katter
Kontakt:

Inläggav Pius » tor 07 jun 2012, 17:51

Vi har en Raindrop Style i keramik, finns även i rostfritt, vilket vi skulle köpt istället eftersom vi har kalkhaltigt vatten som fastnar på keramiken och är ett elände att försöka få bort.

En bricka under är ett måste, en av katterna (en MCO) älskar att "paddla" i fontänen. Var i källaren och undrade vad som droppade från taket, trodde ett rör läckte men det var vatten på golvet som runnit igenom. :wait:

Användarvisningsbild
catzan
Veterankatt
Veterankatt
Katt: 4 MCO, 1 SBI
Kontakt:

Inläggav catzan » tor 07 jun 2012, 18:59

Vi har en Raindrop Style Rostfri o en Big Max Rostfri. Den ena står på ett stort blomfat med trasa under i köket. Den andra står i en transportbursunderdel, på blomfat med trasa under. Man har ju inte MCO för inte. Dom är tyvärr lite i lättaste laget så det är tur att sladden begränsar hur långt de flyttas UTOM dom gånger nån drar ur sladden, för då kan den i köket vandra iväg........
Den som står i transportbursunderdelen där finns ju kanter så den kommer tack o lov inte så långt.

Gillar att de är enkla att ta isär o kan köras i diskmaskin.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 07 jun 2012, 19:15

Håller med om att raindrop fontänerna är väldigt lätta för katter att flytta på. Mina katter plockar isär en sådan fontän i alla sina beståndsdelar inom en minut och så är allt vatten ute. Planerar att ha den på nätad altan i sommar när det är varmt. Vattenlek kyler bra :grin:

Orsaken till att Lucky kitten inte går att vattenleka med är att den är tung och svår att få grepp om med tassarna. Överdelen är i sig också tung och där finns en smal spring nertill där vattnet rinner tillbaka, springan är så smal att det inte går att få ner en tass (iaf är mina katters tassar för stora). Sätter dom tassen mot överdelen där vattnet kommer ut orkar inte pumpen pumpa ut vatten.

Jag har som sagt testat både lucky kitten och raindrop. Måste säga att Lucky kitten är mkt tystare också och har färre delar att diska vilket jag gillar :grin:

Får man kalkavlagringar på keramik går det att ta bort med citronsyra eller vinäger....
Bild

Tjejen22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tjejen22 » tor 07 jun 2012, 19:24

Okej, tack för svaren! :-) Jag ska införskaffa en sådan i keramik tror jag. Ena katten leker jämt i dusch och handfat, och hon brukar lyckas få upp avloppssilen i duschen så risken finns nog att hon kommer att försöka dela på den.

snucke
Avstängd

Inläggav snucke » tor 07 jun 2012, 20:41

Jag har också Lucky kitty, keramikskålen och både jag och katterna är helnöjda. Den behöver diskas ur åtminstone en till två gånger i veckan och för att rensa filtret.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 07 jun 2012, 21:33

Jag diskar också våra lucky kitten 2 ggr/vecka och gör då alltid rent pumpen dvs plockar isär den samt diskar slangen. Brukar köra dom i diskmaskinen och att göra rent pump + slang tar bara några minuter
Bild

maine0907
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 2 MCO

Inläggav maine0907 » fre 08 jun 2012, 04:53

Jag har tidigare haft Lucky Kitten - den i keramik. Det var ingen jättehit för mina katter. De var inte speciellt förtjusta i den. Visst - den står stadigt för att den är lite tung. Men, vad hjälper det, om den inte går hem hos katterna?

Däremot har jag Raindrop fontänen, i rostfritt. Det är en riktig höjdare tycker katterna. Speciellt roligt att dricka där vattnet kommer direkt ur röret/strålen. Visst, det blir lite blött. Jag har ju två MCO, som älskar att plaska i vatten. ;-) Det är allt en riktig procedur med tassplaskande, innan själva drickandet börjar. Jag har den stående på en tung metallbricka med en liten kant - vilket gör att de inte kan flytta omkring fontänen så mycket. Det fungerar bra.

Det bästa av allt är naturligtvis att de dricker mer nu - för katterna är Raindrop fontänen (rostfritt) en riktig hit. Det är helt avgörande för mig.
Sen får jag leva med plaskande, och att det blir lite blött. En Maine Coon är en Maine Coon. :smile:

Som sagt, rekommenderar varmt Raindrop fontänen - en hit här hemma i alla fall. Tycker också att den är lätt att hantera och rengöra.
/2*MCO Matte

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Inläggav PeppoZ » fre 08 jun 2012, 09:43

Jag har den här:
Bild

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » sön 10 jun 2012, 18:43

Vi har testat många fontäner och favoriten är Drinkwell som är rund och har tre vattenstrålar.

Användarvisningsbild
LADL
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 ragdolls

Inläggav LADL » sön 10 jun 2012, 19:12

Jag har 2 st fontäner en Drinkwell Platinum & en Lucky Kitty i keramik. Skaffade Lucky Kitty pga att Drinkwwell blev ingen hit hos mina katter. Däremot är båda mina kissar förtjusta i Lucky Kitty.
LD

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Maine coon x 3

Inläggav Sorbe » sön 30 dec 2012, 21:00

Puttar upp denna tråd lite...

Vi har den ljusgröna vattenfontänen från Catit just nu, men katterna (två maine cooner) föredrar vattenkranen så vi funderar på att köpa en Drinkwell istället.
Original på 2 liter, räcker den eller "måste" man skaffa en Platinum?

Någon som rekommenderar någon av dem?

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » mån 31 dec 2012, 09:28

Jag har beställt en "Lucky Kitty", verkar stabil och bra :-D
Bild

Användarvisningsbild
merry maid
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav merry maid » mån 31 dec 2012, 10:34

Jag har en Drinkwell Platinum, en vanlig Drinkwell med extra vatten tank och en Catit, en fresh&clear.
Katterna gillar alla tre, men den jag tycker är bökigast att fylla på vattentanken är Platinum men det är inte så det stör.
Satte Platinum i sovrummet men den skvalpade lite förmycket på natten så nu står den i köket och vi har Fresh&Clear i sovrummet.

Användarvisningsbild
LADL
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav LADL » mån 31 dec 2012, 19:08

Jag hade en Drinkwell Platinum och det var ingen av mina katter som var jätteförtjust i den. Nu har jag en Lucky Kitty och en Raindrop och jag märker att katterna tycker bättre om dessa vattenfontäner. Har en katt som drack från vattenkranen innan men han har nästan slutat helt med den beteende sedan jag skaffade de nya fontäner.
LD

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Sorbe » tis 01 jan 2013, 22:08

LADL skrev:Jag hade en Drinkwell Platinum och det var ingen av mina katter som var jätteförtjust i den. Nu har jag en Lucky Kitty och en Raindrop och jag märker att katterna tycker bättre om dessa vattenfontäner. Har en katt som drack från vattenkranen innan men han har nästan slutat helt med den beteende sedan jag skaffade de nya fontäner.

Jag vill inte ha Lycky Kitty eller Raindrop, faller mig inte i smaken. Drinkwell är inte snygg för fem öre heller, men den kommer nog bli mest omtyckt av katterna kan jag tänka mig.
Det känns som att våra undviker vår från Catit just för när de slickar i den så slår tungan emot den översta delen (som är tilltänkt att katterna ska slicka på) så på så sätt går Lycky Kitty även bort.

Användarvisningsbild
LADL
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav LADL » ons 02 jan 2013, 18:54

Sorbe skrev:
LADL skrev:Jag hade en Drinkwell Platinum och det var ingen av mina katter som var jätteförtjust i den. Nu har jag en Lucky Kitty och en Raindrop och jag märker att katterna tycker bättre om dessa vattenfontäner. Har en katt som drack från vattenkranen innan men han har nästan slutat helt med den beteende sedan jag skaffade de nya fontäner.

Jag vill inte ha Lycky Kitty eller Raindrop, faller mig inte i smaken. Drinkwell är inte snygg för fem öre heller, men den kommer nog bli mest omtyckt av katterna kan jag tänka mig.
Det känns som att våra undviker vår från Catit just för när de slickar i den så slår tungan emot den översta delen (som är tilltänkt att katterna ska slicka på) så på så sätt går Lycky Kitty även bort.

Jag tycker att du ska prova med Drinkwell. Jag själv tycker att det kan vara svårt att veta vad katter föredrar om man inte provar sig fram. Lycka till!!
LD

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa
Kontakt:

Inläggav Clavinova » ons 02 jan 2013, 21:49

Jag har testat flera olika och är helt klart mest nöjd med Lucky Kitty.

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Clavinova » ons 02 jan 2013, 21:50

Sorbe skrev:

Mina dricker på tre olika ställen ur Lucky Kittyn, dels från den lilla strålen eller vad man ska kalla det som bubblar upp ur hålet, en av dem dricker helst från räfflorna där vattnet strömmar och sedan dricks det även ur pölen som bildas längst ner.

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Sorbe » ons 02 jan 2013, 22:18

LADL skrev:Jag tycker att du ska prova med Drinkwell. Jag själv tycker att det kan vara svårt att veta vad katter föredrar om man inte provar sig fram. Lycka till!!

Det ska testas i alla fall, gillar de inte den får jag testa vidare. :)

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Sorbe » ons 02 jan 2013, 22:19

Clavinova skrev:Mina dricker på tre olika ställen ur Lucky Kittyn, dels från den lilla strålen eller vad man ska kalla det som bubblar upp ur hålet, en av dem dricker helst från räfflorna där vattnet strömmar och sedan dricks det även ur pölen som bildas längst ner.

Jag tror ändå inte den faller mina katter "i smaken" eftersom den påminner en del om den vi har nu så ni kan försöka övertala mig om att gilla den, den kommer inte köpas. :p ;)

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Clavinova » ons 02 jan 2013, 22:24

Sorbe skrev:
Clavinova skrev:Mina dricker på tre olika ställen ur Lucky Kittyn, dels från den lilla strålen eller vad man ska kalla det som bubblar upp ur hålet, en av dem dricker helst från räfflorna där vattnet strömmar och sedan dricks det även ur pölen som bildas längst ner.

Jag tror ändå inte den faller mina katter "i smaken" eftersom den påminner en del om den vi har nu så ni kan försöka övertala mig om att gilla den, den kommer inte köpas. :p ;)

Du behöver absolut inte köpa den, det var mer ett konstaterande att man kan dricka ur den på flera ställen. Mina var inte heller imponerade av Cat it. Allra helst skulle de nog ha en med en rinnande stråle, men då blir jag tokig på ljudet och de är ändå väldigt förtjusta i sin Lucky Kitty så det får duga. Med tillsats av lite lek i badkaret när jag borstar tänderna ;-)

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Sorbe » tor 03 jan 2013, 08:10

Clavinova skrev:Du behöver absolut inte köpa den, det var mer ett konstaterande att man kan dricka ur den på flera ställen. Mina var inte heller imponerade av Cat it. Allra helst skulle de nog ha en med en rinnande stråle, men då blir jag tokig på ljudet och de är ändå väldigt förtjusta i sin Lucky Kitty så det får duga. Med tillsats av lite lek i badkaret när jag borstar tänderna ;-)

Jag tycker inte vår Catit låter så mycket, den skvalpar en del när det är för lite vatten i den. Däremot undrar man varför det är så tyst när den inte är igång. ;)

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Clavinova » tor 03 jan 2013, 11:49

Sorbe skrev:
Clavinova skrev:Du behöver absolut inte köpa den, det var mer ett konstaterande att man kan dricka ur den på flera ställen. Mina var inte heller imponerade av Cat it. Allra helst skulle de nog ha en med en rinnande stråle, men då blir jag tokig på ljudet och de är ändå väldigt förtjusta i sin Lucky Kitty så det får duga. Med tillsats av lite lek i badkaret när jag borstar tänderna ;-)

Jag tycker inte vår Catit låter så mycket, den skvalpar en del när det är för lite vatten i den. Däremot undrar man varför det är så tyst när den inte är igång. ;)

Catit tycker jag varit i "medel" när det gäller ljud, med rinnande stråle menar jag mer som en Drinkwell, en kranstråle. Har även testat den, men var konstant kissnödig av det strilande ljudet :smile:
Innan Lucky Kitty var FreshFlow min favorit, men Lucky Kitty vinner på att den är mer praktisk, tyst, mer hygienisk (Selmas svarthaka har försvunnit) och att man slipper köpa dyra filter.

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Sorbe » tis 22 jan 2013, 22:27

Nu har vi fått hem Drinkwell Original.
Jäklar vad den låter i jämförelse med Catit fontänen!

Pumpen sitter ju på undersidan så det måste ju vara att den vibrerar mot golvet och låter mer på så sätt, hur kan man förbättra det tror ni? Just nu står den på en bricka som står på en handduk...

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » tor 24 jan 2013, 23:34

Var köper man Lucky Kitty? Arken Zoo har den inte.

Har haft tre olika Drinkwell och är sådär förtjust i dom. Vill gärna ha Lucky Kitty som inte behöver filter. Vad kostar den förresten?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 25 jan 2013, 09:40

Reilly skrev:Var köper man Lucky Kitty? Arken Zoo har den inte.

Har haft tre olika Drinkwell och är sådär förtjust i dom. Vill gärna ha Lucky Kitty som inte behöver filter. Vad kostar den förresten?

Billigast är att köpa lucky kitten från zooplus.com. Köpte mina 2 där. Annars brukar både supercat.se och swecat.se också sälja fontänen men till lite högre pris.

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_bo ... ins/146307
Bild

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Clavinova » fre 25 jan 2013, 12:04

Starwatcher skrev:
Reilly skrev:Var köper man Lucky Kitty? Arken Zoo har den inte.

Billigast är att köpa lucky kitten från zooplus.com. Köpte mina 2 där. Annars brukar både supercat.se och swecat.se också sälja fontänen men till lite högre pris.

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_bo ... ins/146307

Om man beställer från någon av de svenska sidorna kan jag rekommendera att man även köper till rengöringskitet med borste till slangen och extraslangar, det blir lättare att hålla fontänen fräsch då.

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Katt: Maine Coon
Kontakt:

Inläggav Marlee » fre 25 jan 2013, 14:00

Den här har jag funderat på att köpa hur länge som helst. Några tankar om den?
Bild
Cat Mate Waterfall
Ägs av Selia (-12 MCO g), Nova (-13 MCO w 61) och Sookie (-14 SPH b 09 21 32).
http://www.plymarnas.se
“I guess you could call it a "failure", but I prefer the term "learning experience".”
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » fre 25 jan 2013, 16:44

Marlee skrev:Den här har jag funderat på att köpa hur länge som helst. Några tankar om den?
Bild
Cat Mate Waterfall

Vi har den och mina katter använder den inte. Men de verkar väldigt kräsna och har inte använt någon av de fontäner vi köpt så det kanske inte säger så mycket :-)
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

peoh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav peoh » sön 27 jan 2013, 12:43

Marlee skrev:Den här har jag funderat på att köpa hur länge som helst. Några tankar om den?
Bild
Cat Mate Waterfall

Jag har denna sedan drygt ett år. Det tog några veckor innan lilla Molly började använda den, men nu är den desto mer populär.

Tycker den är helt OK: går tyst, är lätt att ta isär och rengöra. Skall enligt uppgift kunna diskas i maskin också, men det har jag inte vågat mig på ännu...

Användarvisningsbild
catzan
Veterankatt
Veterankatt
Katt: 4 MCO, 1 SBI
Kontakt:

Inläggav catzan » mån 28 jan 2013, 12:13

Jag skrev ju i somras att jag var nöjd med mina Rainbow men det är jag INTE längre. De började gegga ihop några dagar efter rengöring. Varje helg har vi plockat isär och gjort rent pumparna och kört de rostfria skålarna i diskmaskinen sen vi köpte dom. Under augusti månad började de långsamt slamma igen och bli jätteäckliga. Gjorde rent, rent, rent.... och samtidigt började vår DÅ dräktiga hona få diarreer som inte ville ge sig, höll på långt in på hösten, sen blev jag sjuk, orkade inte göra rent vattenaut en dag utan ställde undan dom några dagar och satte fram vanliga vattenskålar, vips var diarrén borta. Gjorde ett prov o satte tillbaka vattenfontänerna och diarrén var tillbaka.
Så nu används själva skålarna som vattenskålar men törs definitivt inte TYVÄRR köra med vattenaut, vilket är jättetrist. Tror det står i bruksanvisningen att de skall rengöras var annan vecka, på Bromma zoo där jag köpt dom sa dom rengöring 2/vecka. Men det räckte inte ändå, de slammade igen efter drygt ett dygn. Gick inte att få bort det. Filter bytte vi givetvis jätteofta för att se om det hjälpte men icke och dom var ju inte billiga heller, så det är lite surt. Men men inga mer diaréer i allafall vilket givetvis är det viktigaste.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"