Tess-S*Palace&Main´s skrev:M:a skrev:Varför inte köpa kött från ett litet slakteri där du vet att djuret mått bra och barfa?

Det där argumentet är ganska vanligt att man får som köttfri människa. Nu vet jag att du menade åt katten, men jag vill ändå kommentera det.
Många väljer bort kött av djurhänsyn, och i det begreppet innefattas inte bara att djuren ska ha det bra under sitt liv och få en sk "värdig" död. (hur det nu ska gå till

) utan även tanken att
"med vilken rätt bestämmer vi i kraft av storlek, styrka och intellekt att vissa individer ska dö för oss?" Med den tanken i bakhuvudet spelar det ingen som helst roll att köttet kommer från (återigen) sk "lyckliga djur".
Du sätter fingret på essensen av den här diskussionen här. Visserligen en retorisk fråga, eftersom mitt eget svar på frågan är "ingen". Om vi har möjlighet att leva fullgott utan att döda ska vi givetvis göra det, är min ståndpunkt. Om vi dessutom kan göra det och rädda vår planet - ty konsevenserna av köttindustrin för miljön är långt värre än de transportproblem som Kryddan tar upp - så är det förstås ännu bättre. Då följer vi också vår roll i ekologin och näringskedjan. På så vis konsumerar vi inte hejdlösa mängder energi för att bli mätta och få egen energi.
Men mitt enda huvudbry är inte hur vi ska göra för att undvika död. Jag försöker att ha en holistisk och ekologiskt grundad världssyn och då blir det genast problematiskt att föda sin katt på det industriellt hyperraffinerade vis som Vegankatt försvarar i den här tråden. De syntetiskt framställda fodren för att göra våra katter till veganer skulle inte kunna finnas i en värld där vi inte utnyttjade djur för våra behov eller där ekologin inte var rubbad.
För att återgå till det "Tess osv"

säger i sitt inlägg så är det människan privilegium och börda att vara en etisk varelse. Inte kattens. Problemet uppstår när katter blir vårt ansvar och vi måste välja åt dem. Skulle vi, som förordar vegetarisk föda, hindra våra katter från att jaga och äta upp sina byten? Inte jag i alla fall, därför att katter är inte 'moraliska agenter'. De omfattas inte av moral utan agerar efter behov och instinkter som i princip alltid är i enlighet med vad evolutionen avsett för dem; vad deras anatomi kräver. Visst, naturlighet är inte ett argument per se men den är ett faktum för djur, även om det bjuder oss emot att se hur fria de är ifrån civilisation, kultur, moral. De äter inte upp en sork för att sedan springa ut på ett fält och sätta i sig den sanslösa mängd spannmål som krävs för att motsvara hela den där sorken i energi. Som om det vore likvärdigt.
Pudelns kärna är ju; är det fel av katter att döda för sin föda? I förlängningen; är det fel av oss
som ombud för våra katter att kräva kött = död för dem? Flera i den här tråden är tveksamma här eller säger ett otvetydigt JA, det är fel. Jag anser nej, eftersom jag inte tycker att katter ska ställas till svars som moraliska varelser.
Därför ger jag mina katter föda som i så hög grad som möjligt är i enlighet med vad deras anatomi kräver och vad som funkar ekologiskt. Jag vill inte ge dem välfärdssjukdomar som diabetes, övervikt, njursjukdomar och allergier - sådant som påvisats som följd av torrfodersindustrin - och därför ger jag dem enbart kött som föda. Givetvis inkl de förhatliga inälvor som veganfodertillverkarna tycker är så läskigt. Jag ger maten rå så att jag slipper raffinerade eller syntetiska tillsatser - därför att om jag gett den tillagad hade jag gått det onödiga steget till mer energikonsumtion för att föda katterna och påbörjat en ekologiskt ohållbar bana. Jag ser mig själv som ställföreträdare för katterna - även om konsumtionen av det här köttet får konsekvenser där ute i den köttindustri vi människor själva bär det huvudsakliga ansvaret för. Jag är alltså inte ursäktad för att jag bidrar till miljöpåverkan och förskräcklig djurhantering men för själva dödandet är jag ursäktad eftersom mina katter bidragit till den själva om inte jag gjort det (dock hade de nog dödat fler individer för att få samma mängd energi). Mina $0,02.
(Och jag ber om ursäkt för avfärdandet av diskussionen, finns inga goda skäl bara en förklaring och den är att jag var lite trött.)