Någon med erfarenheter av veg. kattmat?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Inläggav M:a » tis nov 13, 2007 11:20

Min stora fråga till dig är:

Vad vinner du på att utsätta katten för den eventuella risken? För du måste väl ändå erkänna att forskningen bakom är långt ifrån färdig och kan garantera att katten inte tar skada. Är det då endast för att lätta ditt eget samvete? För att kunna sova gott om nätterna?

Att se till sin katts bästa som familjemedlem och älskat husdjur innebär för mig att man lämnar åt sidan egna etiska värderingar och faktiskt istället riktar blicken åt vad som är bäst för katten.
Varför inte köpa kött från ett litet slakteri där du vet att djuret mått bra och barfa? :-)
Never hire a color blind bomb technician

Bloggar på www.heelsoholic.com
M:a
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Status: Offline
Katt: 2 x huskatt, 1 x mco

Inläggav yavannaKementári » tis nov 13, 2007 11:23

Vegankatter skrev:
Gräddnos skrev:Du eftersöker bra argument. Det finns djur som är växtätare, köttätare eller allätare. Människor är allätare, katter är köttätare. Det kan man bl a se på tarmens längd. Växtätare har längst tarm. Det krävs för att det är svårare att tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Köttätare har betydligt kortare tarm. Den korta längden gör att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt med näring från vegetabilierna. Allätarnas tarmlängd är mittimellan lång.

Finns det inga övertaliga kaniner som du kan ta hand om? Det är ingen välgärning att ta hand om en övertalig katt för att ge den fel mat.

Nä, vi kan ju skjuta alla övertaliga katter istället för det är ju så mycket gulligare med rasrena kattungar som vi kan föda upp på andra djurs bekostnad :-x

Eller så kan vi ge hemlösingarna ett hem och en kost de är anpassade till.
Bild
yavannaKementári
Högt upplyst katt
Högt upplyst kattAnvändarvisningsbild
Katt: Maxi, Hedda och Morwen

Inläggav Petitess » tis nov 13, 2007 11:26

M:a skrev:Varför inte köpa kött från ett litet slakteri där du vet att djuret mått bra och barfa? :-)

Det där argumentet är ganska vanligt att man får som köttfri människa. Nu vet jag att du menade åt katten, men jag vill ändå kommentera det.

Många väljer bort kött av djurhänsyn, och i det begreppet innefattas inte bara att djuren ska ha det bra under sitt liv och få en sk "värdig" död. (hur det nu ska gå till :roll: ) utan även tanken att "med vilken rätt bestämmer vi i kraft av storlek, styrka och intellekt att vissa individer ska dö för oss?"

Med den tanken i bakhuvudet spelar det ingen som helst roll att köttet kommer från (återigen) sk "lyckliga djur".
Petitess
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: En och annan britt

Inläggav Sada » tis nov 13, 2007 11:26

Även om man inte håller med TS i hennes åsikter så är det väldigt onödigt att kalla diskussionen hjärndöd, speciellt som ett av de allra första inläggen, då har man inte ens gett personen en chans att starta en vettig diskussion.

Jag får associationer till mellanstadiet där en person försöker berätta något och någon annan fäller en lustig kommentar och genast börjar skratta och får andra med sig. Jag skulle vilja kalla det mobbing.
Sada
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: Två huskatter.

Inläggav HallonÅsa » tis nov 13, 2007 11:50

Jag har en katt som är överkänslig mot köttprotein!! :-( Avföringen rinner som kiss ur honom. Jag har faktiskt nytta av (trodde aldrig att jag skulle skriva detta... :shock: ) de helt vegetabiliska fullfoderspellets som finns - MEN jag kör inte bara dessa, jag blandar 50/50 med BARF och då fungerar han helt bra.
HallonÅsa
Högt upplyst katt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Gräddnos » tis nov 13, 2007 11:56

Är det mobbning bara för att det kommer massa inlägg med riktiga argument om varför katter ska äta kött? Menar du att alla bara ska hålla med?

Vegankatter efterlyser argument, får massa vettiga argument men vägrar ta dem till sig eftersom de inte överensstämmer med hennes personliga uppfattning.

Här är massor av inlägg som talar om att katter är köttätare. Är det mobbning?
Maja Gräddnos
Gräddnos
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis nov 13, 2007 12:01

Det som är att små barn som inte får annat än veganskost rakt av från start. Kommer med större sannolikhet att utveckla någon psykisk sjukdom när de kommer upp i tonåren. Det betyder ju inte att man måste ge dem korv. Utan man kan se till att ge dem så ren mat som möjligt.

Tex en tanke och jämförlse mot taurin som livsnödvändigt för katt.
Då är det tryptofan för oss två benta.

50g kyckling = 100g rött kött = 1kg havregryn = 10kg banan/nötter.

Här man en tydlig jämförlse av tryptofan innehållet och då genom mängden som tas upp innehåller då ungefärligt lika stor mängd tryptofan. Det handlar inte bara om bvitamin brist när man är vetarian/vegan. Utan det är lättare kompensera tex b vitamin än tryptofan, som bara finns essientiell. Alltså få genom födan.

Personer med depression och cyklisk nedstämdhet kan vända detta mha att tänka på detta med tryptofan. Ingen tryptofan inget serotin, alltså depression/nedstämdhet.

Som sagt betyder inte att man måste äta korv, utan man kan faktiskt äta väldigt bra och miljövänligt. Det som är att man får välja köttet och kolla upp bakgrunden etc.

Tror som sagt vi människor mår som bäst om man blandar vegetariska köket och vanliga klassiska. Väldigt variad kost alltså, spelar ingen roll om man äter vegatisk 6 dagar av 7. Utan man då tar med tryptofan som bara stortsätt finns i kött. För om veckobehovet är det som man får i sig genom 200g rött kött, då är det nästan 20kg nötter, bönor, bananer etc man måste äta per vecka. Det som är förr trodde man mer på att B vitaminbristen gjorde personen nedstämd etc, men detta håller på att ändras och man istället ser över tryptofan brist i stället.

Men vi är ju allätare.

Katter är karnevorer. Så de behöver sitt kött, för hela deras metabolism är uppbyggd efter köttproteinet. Då om man ger dem vegatabilisk protein så kommer denna molekyl ha en helt annan struktur och uppbyggnad, då som katten metabolism inte kan hantera. Hantera då bryta ner till de beståndsdelar som de behöver för sin metabolism. Detta kan man oxå se till tarmenslängd. Jo, många av vegatibiliska proteinerna har en för stor, lång kedja. Denna kan inte ens kattens tarm ta hand om utan mer passerar igenom. Protein är oftast fettlösliga och har då specifikt fett som gör att de kan tas upp igenom tarmarna. Dessa går oftast hand i hand. Så animaliskt fett ger då katten möjligheten att ta upp animalisk protein.

Ett kattproblem idag är övervikt och fetma hos katter. Detta är inte för att vi ger dem för mycket mat och att detta tex skulle lösas vegetarisk/vegankost till katterna. Utan denna övervikt/fetma är pga vad kattens metabolism inte klarar av hantera och göra av med denna vegatabiliska proteinkälla. Alltså hög halt vegetabiliska proteiner högre risk för överviktig katt. Detta är ju för katter är karnevorer, hela deras metabolism är uppbyggd efter köttets protein.

Så detta livsviktiga taurin för katter, önskar att jag hade haft siffror på detta än just över tryptofan som jag faktiskt tror är väldigt lika. Att ju längre ifrån kött man kommer ju mer måste då katten äta för att få i sig bra hälsosam mängd taurin.
Jag är kattägd av två busiga grabbar, som båda har sjukdomen IBD

Deras blogg om kampen mot IBD.
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm
Katt: Huskatt al a stallkatt x2

Inläggav Gräddnos » tis nov 13, 2007 12:01

huldabella skrev
Jag har en katt som är överkänslig mot köttprotein!! Avföringen rinner som kiss ur honom. Jag har faktiskt nytta av (trodde aldrig att jag skulle skriva detta... ) de helt vegetabiliska fullfoderspellets som finns - MEN jag kör inte bara dessa, jag blandar 50/50 med BARF och då fungerar han helt bra.

Har du prövat olika köttsorter? Ibland kan ju en katt vara allergisk mot vissa djurslag men inte andra. Eftersom det fungerar med barfen så verkar ju det som om han tål proteinet i det djurslag som du har matat med.
Maja Gräddnos
Gräddnos
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Gräddnos » tis nov 13, 2007 12:09

Ett toppenbra inlägg Lakriz_Pepsi. Du förklarar så bra sådant som jag hört tidigare men som jag inte har lika bra pejl på som du har, och inte hade klarat att få ur mig själv.
Maja Gräddnos
Gräddnos
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav kaylee » tis nov 13, 2007 12:17

Förlåt, och OT, men
Lakriz_Pepsi skrev:Det som är att små barn som inte får annat än veganskost rakt av från start. Kommer med större sannolikhet att utveckla någon psykisk sjukdom när de kommer upp i tonåren.

w00t? :shock: Källa tack!

Som sagt, helt OT, jag är av åsikten att om det är några som inte fixar vegetarisk kost så är det katter (trots att jag inte köper kött till mig själv).
kaylee
Überkatt
Katt: SBI, HUS, CRX

Inläggav Petitess » tis nov 13, 2007 12:18

Lakriz_Pepsi skrev:Det som är att små barn som inte får annat än veganskost rakt av från start. Kommer med större sannolikhet att utveckla någon psykisk sjukdom när de kommer upp i tonåren.

Jag fattar inte hur du vågar skriva så. Allvarligt talat!! :shock: :shock:
Petitess
Allsmäktig katt
Katt: En och annan britt

Inläggav HallonÅsa » tis nov 13, 2007 15:13

Gräddnos skrev:huldabella skrev
Jag har en katt som är överkänslig mot köttprotein!! Avföringen rinner som kiss ur honom. Jag har faktiskt nytta av (trodde aldrig att jag skulle skriva detta... ) de helt vegetabiliska fullfoderspellets som finns - MEN jag kör inte bara dessa, jag blandar 50/50 med BARF och då fungerar han helt bra.

Har du prövat olika köttsorter? Ibland kan ju en katt vara allergisk mot vissa djurslag men inte andra. Eftersom det fungerar med barfen så verkar ju det som om han tål proteinet i det djurslag som du har matat med.

Jag har provat allt! Ren BARF går inte, bara när det blandas upp till 50%. Har testat alla slags pellets och blötfoder som öht finns, och flera olika BARF-blandningar.
HallonÅsa
Högt upplyst katt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav frost » tis nov 13, 2007 15:44

Malin-72'a skrev:Jätteintressant Vegankatten - den första debatt på detta forum jag sett där Tråd-startaren bemöter nästan alla inlägg ( fast en del av inläggen inte borde läsas ens så låg nivå håller de ) Gång på gång förvånas man över att det inte ens går att få en nyanserad debatt utan det handlar om att förlöljiga och dumförklara alla som inte har exakt samma åsikt som de som skriker högst här.

Jaja , kämpa på Vegankatten :hi5:

oki så om jag startade en tråd där jag berättade att jag opererar bort klorna på mina mina katter (vilket jag såklart inte gör) skulle du heja på mig då och tycka alla andra "skrek" och "försökte dumförklara mig"?

Tess-S*Palace&Main´s skrev:
M:a skrev:Varför inte köpa kött från ett litet slakteri där du vet att djuret mått bra och barfa? :-)

Det där argumentet är ganska vanligt att man får som köttfri människa. Nu vet jag att du menade åt katten, men jag vill ändå kommentera det.

Många väljer bort kött av djurhänsyn, och i det begreppet innefattas inte bara att djuren ska ha det bra under sitt liv och få en sk "värdig" död. (hur det nu ska gå till :roll: ) utan även tanken att "med vilken rätt bestämmer vi i kraft av storlek, styrka och intellekt att vissa individer ska dö för oss?"

Med den tanken i bakhuvudet spelar det ingen som helst roll att köttet kommer från (återigen) sk "lyckliga djur".

vad ger du för kött till dina katter?
om du fick reda på att det märke du fodrade med hade totalt miserabla förhållanden skulle du inte byta då?

kött till människor är ju en helt annan debatt eftersom vi kan välja själva och är allätare.
frost
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild

Inläggav Blomma » tis nov 13, 2007 16:03

Har tänkt i precis samma banor....

Malin-72'a skrev:Jätteintressant Vegankatten - den första debatt på detta forum jag sett där Tråd-startaren bemöter nästan alla inlägg ( fast en del av inläggen inte borde läsas ens så låg nivå håller de ) Gång på gång förvånas man över att det inte ens går att få en nyanserad debatt utan det handlar om att förlöljiga och dumförklara alla som inte har exakt samma åsikt som de som skriker högst här.

Jaja , kämpa på Vegankatten :hi5:
Blomma
Ungkatt
UngkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:14

Lakriz_Pepsi skrev:Det som är att små barn som inte får annat än veganskost rakt av från start. Kommer med större sannolikhet att utveckla någon psykisk sjukdom när de kommer upp i tonåren. Det betyder ju inte att man måste ge dem korv. Utan man kan se till att ge dem så ren mat som möjligt.

Tex en tanke och jämförlse mot taurin som livsnödvändigt för katt.
Då är det tryptofan för oss två benta.

50g kyckling = 100g rött kött = 1kg havregryn = 10kg banan/nötter.

Här man en tydlig jämförlse av tryptofan innehållet och då genom mängden som tas upp innehåller då ungefärligt lika stor mängd tryptofan. Det handlar inte bara om bvitamin brist när man är vetarian/vegan. Utan det är lättare kompensera tex b vitamin än tryptofan, som bara finns essientiell. Alltså få genom födan.

Personer med depression och cyklisk nedstämdhet kan vända detta mha att tänka på detta med tryptofan. Ingen tryptofan inget serotin, alltså depression/nedstämdhet.

Som sagt betyder inte att man måste äta korv, utan man kan faktiskt äta väldigt bra och miljövänligt. Det som är att man får välja köttet och kolla upp bakgrunden etc.

Tror som sagt vi människor mår som bäst om man blandar vegetariska köket och vanliga klassiska. Väldigt variad kost alltså, spelar ingen roll om man äter vegatisk 6 dagar av 7. Utan man då tar med tryptofan som bara stortsätt finns i kött. För om veckobehovet är det som man får i sig genom 200g rött kött, då är det nästan 20kg nötter, bönor, bananer etc man måste äta per vecka. Det som är förr trodde man mer på att B vitaminbristen gjorde personen nedstämd etc, men detta håller på att ändras och man istället ser över tryptofan brist i stället.

Men vi är ju allätare.

Katter är karnevorer. Så de behöver sitt kött, för hela deras metabolism är uppbyggd efter köttproteinet. Då om man ger dem vegatabilisk protein så kommer denna molekyl ha en helt annan struktur och uppbyggnad, då som katten metabolism inte kan hantera. Hantera då bryta ner till de beståndsdelar som de behöver för sin metabolism. Detta kan man oxå se till tarmenslängd. Jo, många av vegatibiliska proteinerna har en för stor, lång kedja. Denna kan inte ens kattens tarm ta hand om utan mer passerar igenom. Protein är oftast fettlösliga och har då specifikt fett som gör att de kan tas upp igenom tarmarna. Dessa går oftast hand i hand. Så animaliskt fett ger då katten möjligheten att ta upp animalisk protein.

Ett kattproblem idag är övervikt och fetma hos katter. Detta är inte för att vi ger dem för mycket mat och att detta tex skulle lösas vegetarisk/vegankost till katterna. Utan denna övervikt/fetma är pga vad kattens metabolism inte klarar av hantera och göra av med denna vegatabiliska proteinkälla. Alltså hög halt vegetabiliska proteiner högre risk för överviktig katt. Detta är ju för katter är karnevorer, hela deras metabolism är uppbyggd efter köttets protein.

Så detta livsviktiga taurin för katter, önskar att jag hade haft siffror på detta än just över tryptofan som jag faktiskt tror är väldigt lika. Att ju längre ifrån kött man kommer ju mer måste då katten äta för att få i sig bra hälsosam mängd taurin.

Ja, inte konstigt att det är svårt att diskutera vegankost för katter här med sånna här fördommar. Att kritisera att framställa en vegetarisk kost för köttätare kan jag förstå kritiken i. Men det här är ju bara rent förtal!

När det gäller tryptofan måste jag erkänna att jag inte hört mycket om det som något problem i en vegetabilisk kost. Och vad visar dina siffror? enbart innehåll i förhållande till varandra? dagligt intag? Vad jag kan läsa mig till vill man inte heller ha ett överskott trytofan då det kan leda till trötthet (främst i samband med träning) så ett högt innehåll är inte nödvänigtvis det bästa.

I 100g tofu finns tex 0.125g tryptofan, i tempeh 0.282g och i rena sojabönor 0.242g
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nette68 » tis nov 13, 2007 16:19

Det här är katter vi pratar om, inte människor. Katter jagar och äter kött i det fria. De bryr sig inte om ifall ett annat djur dör för dem, de vill ha kött och deras kroppar är byggda för att äta kött. Men om man som människa VILL så kan man välja kött ifrån "lyckliga djur" eftersom katten själv inte kan välja det. Att välja att låta dem äta veganmat är som att servera en stek till en kanin. Helt absurt med andra ord.
Stolt matte till Thelma (ocicat) och Flisa (siames).

Titta gärna in på vår blogg: http://kattenoxa.blogspot.com/!
Nette68
Überkatt
Katt: Ocicat och siames

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:19

Kryddan skrev:
Thaeri skrev:Att katterna gillar fodret är inte direkt någon garanti heller, godis och kakor är också gott men jag vet ingen som mår bra av att leva på sådant i längden.

Absolut. Min Myrrdin skulle väldigt gärna vilja få smaka när jag käkar choklad. Han blir helt galen av doften. Men, jag skulle aldrig ge honom eftersom jag vet att det skulle kunna döda honom.

Thaeri skrev:Förresten, skräckpropagandan på VeganPet är skrattretande:
slaughterhouses take all that is left over, including the head, legs, intestines, liver and lungs

Huvud: Äts av människor i vissa länder utan problem. Tror dessutom att hjärnan är off-limits efter BSE-larmet.
Ben: tja, det finns väl kött på dem med? och följer skelett med så är det en utmärkt kalciumkälla.
Inälvor: katter käkar upp mössens sådana också, eller hur?
Lever: åt jag för ett par månader sedan hemma hos mormor och morfar :)
Lungor: funkar också till människor, ingår i bland annat den skotska rätten haggis.

De där vet inte vad de pratar om, eller det kanske de gör men de vet åtminstone att den största delen av befolkningen inte har en aning om att det mesta av det de delar på djuret de tog upp faktiskt är bra och inte dåligt.

Dessutom känns det för mig som ett argument för att ge animalisk kattmat. Hela djuret används och inte bara filéer och stekar till människoföda och resten slängs på sophögen.

Men maten jag talar om är inte giftig för katten, så en jämförelse med cohlad är inte aktuell..

Det är bara ett argument om man anser att vi människor har rätt att döda andra individer och betrakta dem som mat. Och det är inte något jag håller med om.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 16:20

Du sätter fingret på essensen av den här diskussionen här. Visserligen en retorisk fråga, eftersom mitt eget svar på frågan är "ingen". Om vi har möjlighet att leva fullgott utan att döda ska vi givetvis göra det, är min ståndpunkt. Om vi dessutom kan göra det och rädda vår planet - ty konsevenserna av köttindustrin för miljön är långt värre än de transportproblem som Kryddan tar upp - så är det förstås ännu bättre. Då följer vi också vår roll i ekologin och näringskedjan. På så vis konsumerar vi inte hejdlösa mängder energi för att bli mätta och få egen energi.

Men mitt enda huvudbry är inte hur vi ska göra för att undvika död. Jag försöker att ha en holistisk och ekologiskt grundad världssyn och då blir det genast problematiskt att föda sin katt på det industriellt hyperraffinerade vis som Vegankatt försvarar i den här tråden. De syntetiskt framställda fodren för att göra våra katter till veganer skulle inte kunna finnas i en värld där vi inte utnyttjade djur för våra behov eller där ekologin inte var rubbad.

För att återgå till det "Tess osv" ;) säger i sitt inlägg så är det människan privilegium och börda att vara en etisk varelse. Inte kattens. Problemet uppstår när katter blir vårt ansvar och vi måste välja åt dem. Skulle vi, som förordar vegetarisk föda, hindra våra katter från att jaga och äta upp sina byten? Inte jag i alla fall, därför att katter är inte 'moraliska agenter'. De omfattas inte av moral utan agerar efter behov och instinkter som i princip alltid är i enlighet med vad evolutionen avsett för dem; vad deras anatomi kräver. Visst, naturlighet är inte ett argument per se men den är ett faktum för djur, även om det bjuder oss emot att se hur fria de är ifrån civilisation, kultur, moral. De äter inte upp en sork för att sedan springa ut på ett fält och sätta i sig den sanslösa mängd spannmål som krävs för att motsvara hela den där sorken i energi. Som om det vore likvärdigt.

Pudelns kärna är ju; är det fel av katter att döda för sin föda? I förlängningen; är det fel av oss som ombud för våra katter att kräva kött = död för dem? Flera i den här tråden är tveksamma här eller säger ett otvetydigt JA, det är fel. Jag anser nej, eftersom jag inte tycker att katter ska ställas till svars som moraliska varelser.

Därför ger jag mina katter föda som i så hög grad som möjligt är i enlighet med vad deras anatomi kräver och vad som funkar ekologiskt. Jag vill inte ge dem välfärdssjukdomar som diabetes, övervikt, njursjukdomar och allergier - sådant som påvisats som följd av torrfodersindustrin - och därför ger jag dem enbart kött som föda. Givetvis inkl de förhatliga inälvor som veganfodertillverkarna tycker är så läskigt. Jag ger maten rå så att jag slipper raffinerade eller syntetiska tillsatser - därför att om jag gett den tillagad hade jag gått det onödiga steget till mer energikonsumtion för att föda katterna och påbörjat en ekologiskt ohållbar bana. Jag ser mig själv som ställföreträdare för katterna - även om konsumtionen av det här köttet får konsekvenser där ute i den köttindustri vi människor själva bär det huvudsakliga ansvaret för. Jag är alltså inte ursäktad för att jag bidrar till miljöpåverkan och förskräcklig djurhantering men för själva dödandet är jag ursäktad eftersom mina katter bidragit till den själva om inte jag gjort det (dock hade de nog dödat fler individer för att få samma mängd energi). Mina $0,02.

(Och jag ber om ursäkt för avfärdandet av diskussionen, finns inga goda skäl bara en förklaring och den är att jag var lite trött.)
Dex
Allsmäktig katt
Katt: Caturday CRX

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis nov 13, 2007 16:25

w00t? Källa tack!

Som sagt, helt OT, jag är av åsikten att om det är några som inte fixar vegetarisk kost så är det katter (trots att jag inte köper kött till mig själv).

OT:
Källa finns, men jag har det som lösblad och kurslitteratur, med tanke på biokemi är ett ämne som jag födjupat i. På detta utbildning om mat till småbarn. På det blev jag oxå så där jätte intresserad att jag läste lite till... 8-[

Det finns vetenskapliga forskningar kring just detta, så som säger just detta. Sök och se själva att ibland finns inte all källa på nätet... :-(
Jag är kattägd av två busiga grabbar, som båda har sjukdomen IBD

Deras blogg om kampen mot IBD.
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm
Katt: Huskatt al a stallkatt x2

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:28

M:a skrev:Min stora fråga till dig är:

Vad vinner du på att utsätta katten för den eventuella risken? För du måste väl ändå erkänna att forskningen bakom är långt ifrån färdig och kan garantera att katten inte tar skada. Är det då endast för att lätta ditt eget samvete? För att kunna sova gott om nätterna?

Att se till sin katts bästa som familjemedlem och älskat husdjur innebär för mig att man lämnar åt sidan egna etiska värderingar och faktiskt istället riktar blicken åt vad som är bäst för katten.
Varför inte köpa kött från ett litet slakteri där du vet att djuret mått bra och barfa? :-)

Det finns katter som levt hela sina liv som veganer och de flesta som ger sina katter en vegetarisk kost tar regelbundet prover för att försäkra sig om att allt står rätt till. Ger man dem ett komplett vegetariskt foder handlar det inte om att chansa mkt mer än att testa något annat nytt märke på marknaden.

Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:30

yavannaKementári skrev:
Vegankatter skrev:
Gräddnos skrev:Du eftersöker bra argument. Det finns djur som är växtätare, köttätare eller allätare. Människor är allätare, katter är köttätare. Det kan man bl a se på tarmens längd. Växtätare har längst tarm. Det krävs för att det är svårare att tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Köttätare har betydligt kortare tarm. Den korta längden gör att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt med näring från vegetabilierna. Allätarnas tarmlängd är mittimellan lång.

Finns det inga övertaliga kaniner som du kan ta hand om? Det är ingen välgärning att ta hand om en övertalig katt för att ge den fel mat.

Nä, vi kan ju skjuta alla övertaliga katter istället för det är ju så mycket gulligare med rasrena kattungar som vi kan föda upp på andra djurs bekostnad :-x

Eller så kan vi ge hemlösingarna ett hem och en kost de är anpassade till.

ja det låter ju himla fint du. men det finns ju ca 100 000 därute som väntar på att någon gör det!
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Lethania » tis nov 13, 2007 16:33

Vegankatter skrev:
M:a skrev:Min stora fråga till dig är:

Det finns katter som levt hela sina liv som veganer och de flesta som ger sina katter en vegetarisk kost tar regelbundet prover för att försäkra sig om att allt står rätt till. Ger man dem ett komplett vegetariskt foder handlar det inte om att chansa mkt mer än att testa något annat nytt märke på marknaden.

Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..

Mata dem då med Vilt kött? Då löser du alla dina moraliska problem emd slaktdjur osv.
Bild
S*Dovienya - En Somaliuppfödning
Lethania
Überkatt
Katt: Huskatter & Somali

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 16:33

Vegankatter skrev:Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..

Håller med dig om att det handlar om djur och deras rättigheter, se ovan vad jag anser är djurs rättigheter både i fråga om kost och rätt till liv. Hursomhelst; är det inte rätt onödigt att ta diskussionen om ditt raskattsförakt här också? Kan du inte starta en ny tråd om det, förslagsvis i avelsforumet?
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:37

huldabella skrev:Jag har en katt som är överkänslig mot köttprotein!! :-( Avföringen rinner som kiss ur honom. Jag har faktiskt nytta av (trodde aldrig att jag skulle skriva detta... :shock: ) de helt vegetabiliska fullfoderspellets som finns - MEN jag kör inte bara dessa, jag blandar 50/50 med BARF och då fungerar han helt bra.

Vilket foder använder du? AMÍ som jag överväger ska vara väldigt bra för allergiska katter, kanske värt att testa?
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav kaylee » tis nov 13, 2007 16:39

Lakriz_Pepsi skrev:

w00t? Källa tack!

OT:
Källa finns, men jag har det som lösblad och kurslitteratur, med tanke på biokemi är ett ämne som jag födjupat i. På detta utbildning om mat till småbarn. På det blev jag oxå så där jätte intresserad att jag läste lite till... 8-[

Det finns vetenskapliga forskningar kring just detta, så som säger just detta. Sök och se själva att ibland finns inte all källa på nätet... :-(

Men kan du inte skriva vad författaren eller boken heter, eller var artikeln finns, eller vem som har sagt det? Jag vet mycket väl att alla källor inte finns på nätet, men vill ändå gärna veta varifrån påståendet kommer, och det är lättare att hitta om jag har nåt att gå på, ju ;)
kaylee
Überkatt
Katt: SBI, HUS, CRX

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:41

Dex skrev:
Vegankatter skrev:Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..

Håller med dig om att det handlar om djur och deras rättigheter, se ovan vad jag anser är djurs rättigheter både i fråga om kost och rätt till liv. Hursomhelst; är det inte rätt onödigt att ta diskussionen om ditt raskattsförakt här också? Kan du inte starta en ny tråd om det, förslagsvis i avelsforumet?

Det är inte ett raskattsförakt det handlar om, det är ett förakt mot att människor med djur som inte tar sitt ansvar och låter dem bli fler, rasrena eller ej. Vi borde först och fräsmt se över vårt ansvar för situationen vi har i världen idag där miljontals djur går hemlösa. Men visst det är delvis en annan diskussion.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 16:43

Vegankatter skrev:
Dex skrev:

Det är inte ett raskattsförakt det handlar om, det är ett förakt mot att människor med djur som inte tar sitt ansvar och låter dem bli fler, rasrena eller ej. Vi borde först och fräsmt se över vårt ansvar för situationen vi har i världen idag där miljontals djur går hemlösa. Men visst det är delvis en annan diskussion.

Ja, framförallt eftersom alla människor inte är intresserade av "katt" dvs katt som katt utan har specifika förväntningar på vad för typ av katt de vill ha. Och så länge inte de katterna tillhör de hemlösa konkurrerar de inte med dem utan tillhör en helt annan "marknad". OT.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:44

Gräddnos skrev:Är det mobbning bara för att det kommer massa inlägg med riktiga argument om varför katter ska äta kött? Menar du att alla bara ska hålla med?

Vegankatter efterlyser argument, får massa vettiga argument men vägrar ta dem till sig eftersom de inte överensstämmer med hennes personliga uppfattning.

Här är massor av inlägg som talar om att katter är köttätare. Är det mobbning?

Mobbing eller inte. Det är inte som att ni tar till er mina argument mycket mer. Jag vet att katter är köttätare och försöker förklara att det inte är en motsättning. Att de är köttätare ger bara kunskapen i vad de behöver för att må bra och i vilken form tex vitaminer ska vara för att de ska kunna ta upp dem. att gång på gång bara säga att de är köttätare är ju inte riktigt ett argument. inte heller att förklara deras anatomi för jag säger inte emot att de är skapta att äta kött.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:48

Nette68 skrev:

Det här är katter vi pratar om, inte människor. Katter jagar och äter kött i det fria. De bryr sig inte om ifall ett annat djur dör för dem, de vill ha kött och deras kroppar är byggda för att äta kött. Men om man som människa VILL så kan man välja kött ifrån "lyckliga djur" eftersom katten själv inte kan välja det. Att välja att låta dem äta veganmat är som att servera en stek till en kanin. Helt absurt med andra ord.

En katt skulle inte heller hoppa upp och börja gnaga på en ko. Lägg ner det är naturligt argumntet för det håller inte med tanke på hur de flesta katter lever idag. Hur vet du att de vill ha kött? De vill troligtvis ha mat de tycker om och som de mår bra av. Sen tror jag de skiter fullständigt i om det är kött i. Jag har haft katter som är tokiga i seitan och tartex tex. De skulle välja det framför vilken köttbit som helst.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:51

Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:

Ja, framförallt eftersom alla människor inte är intresserade av "katt" dvs katt som katt utan har specifika förväntningar på vad för typ av katt de vill ha. Och så länge inte de katterna tillhör de hemlösa konkurrerar de inte med dem utan tillhör en helt annan "marknad". OT.

Och den fruktansvärda synen på att katterna enbart finns till för oss och ska tilltala oss är ännu värre!! Vem skulle välja sina barn på det viset?
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:55

frost skrev:
Gräddnos skrev:Tarmens längd är ett otvetydigt argument för vilken typ av föda en varelse ska äta. Håller med om att djurmatstillverkarna inte är den bästa kunskapskällan. Vad ger djurparkerna sina kattdjur för föda? Tror inte att de ger kött av slentrian utan litar på att de har kunskap.

precis! även på tänderna kan man se att de är köttätare.
De är specialliserade på att bryta ner animalisk föda.
Det är bara att titta i kattlådan efter en katt som ätit kött och en katt som ätit foder med hög halt kolhydrater.

vill man inte bidra till att djur slaktas får man tyvärr skaffa sig andra djur än katter.

i sverige har vi strikta regler om hur kött till djurmat ska behandlas och hur det ska vara kvalitetsmässigt.
sen behöver man inte åka hela vägen till skottland för att äta lungor, det räcker med att gå ner på ica och köpa pölsa (även kallat lungmos) mums!
förövrigt åt jag älglever idag som blev över när jag gjorde kattmat :)

Hur många gånger ska jag behöva förklara, jag säger inte emot att katten är köttätare! De foder jag överväger är framtaget just med tanke på det men med vegetabiliska källor.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 16:58

Kottrich skrev:Av etiska skäl, skriver du. Men katten vet ju inte vad som är etiskt eller inte. Varför tvinga på katterna mänskliga värderingar när den i själva verket är ett djur, som är född till köttätare och på det sättet tvinga på den att äta kost den inte är ämnad för bara för att vi människor ska känna oss mer tillfreds att ha räddat en ko genom att inte köpa kattfoder med kött i ?

Nej tack, här får mina katter kött, mycket kyckling osv för att de, liksom alla skrivit, är köttätare!

Helt befängt tycker jag!

Ja varför tvinga på katten mänskliga värderingar..? Med lite självklritik tar det nog inte lång tid innan du kan se i vilka sammanhang du själv gör det.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:03

Burmafreak skrev:Nu har jag läst igenom tråden och bestämde mig för att räkna till tio innan jag skrev någonting om inläggen. Så det har jag gjort, igen och igen och igen och igen.....

Men ilskan går inte över! Vad är det för dravel, rent ut sagt, som har kommit upp som diskussion? Vegetarisk kost till katter?

Jag har i ett tidigare inlägg kommenterat vad jag tycker om veganer (alltså inte vegetarianer) och att deras resonemang går lite väl långt.

Veganers livssyn är, vad jag har förstått, att man inte ska utnyttja NÅGOT djur för sin egen levnad. Dvs, inga läderskor eller ullkläder t.ex. Det är produkter som kommer från djur.

Fine! Lev så och det är ok för mig! Men när man ska börja ändra djurs beteende för att de ska passa in i människans livssyn så är man ute på väldigt svag is. Är inte det att "utnyttja" ett djur för sin egen tillfredsställelse?

Veganer förespråkar, efter vad jag förstår, att allt ska vara "naturligt". Vad är då mer naturligt än att en katt äter animalisk föda? VARFÖR ska den stackars katten som råkar hamna i ett veganhem tvingas äta helt annan föda än alla sina artfränder? Är det naturligt eller något katten valt? Nej, det är en människa som missbrukar sin möjlighet att styra över djuret!!!!!!!!!!!!! Alltså utnyttjande av djur!!!!!!!!!!

Veganer måste väl ändå kunna se längre än sin egen ideologi? Jag menar att alla jordens innevånare har tillkommit för ett syfte. Har veganer någonsin läst om "näringskedjan" som existerar på vår jord. Det FINNS en anledning till att vissa är gräsätare och andra köttätare och sedan finns det allätare, men inte lika många arter.

Inlägget är så idiotiskt och befängt så det går knappt att beskriva! Jag, som människa, skulle aldrig försöka tvinga en vegan att äta kött eftersom jag vet att det är något den personen valt. Men en vegan ska få tvinga en katt att äta annan föda än vad den av naturen hade valt.

Människan är också ett djur, glöm inte det!!!!!!!!! Därför har vi inte större rättighet att påverka andra arter i deras levnadssätt.

Fick jag veta att någon gav sin katt vegetarisk kost skulle jag genast anmäla den människan för djurplågeri, för det är EXAKT vad det är! Sen får vegankatten skriva precis vad h*n vill om det ändå!

DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI!

Fy F*****N vad upprörd jag blir över en del människors "ideologier"!!!!!

På vilket sätt lever katter naturligt idag? När väljer de sin egen föda? Vi människor kan inte längre anses ingå i någon näringskedja då vi mycket väl skulle kunna utrota alla andra djurarter (och är på god väg med flera) med de metoder vi använder idag. Inte heller våra sällskapsdjur ingår i en naturlig näringskedja och fyller alltså inte ett syfte när de jagar. Att rovdjur fångar bytesdjur i sin naturliga miljö ställer jag mig inte emot..
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav frost » tis nov 13, 2007 17:04

Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:

Och den fruktansvärda synen på att katterna enbart finns till för oss och ska tilltala oss är ännu värre!! Vem skulle välja sina barn på det viset?

Jag tycker tvärtom att det visar på ansvarskänsla att köpa en katt som passar ens situation.
Varför ska man göra lotteriet större än man behöver?
frost
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild

Inläggav Nette68 » tis nov 13, 2007 17:06

Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:

:shock: Vilken jämförelse. Att du jämför ett barn och en katt är ju det slutgiltiga beviset att du försöker ge katten mänskliga värderingar. Sorgligt.
Stolt matte till Thelma (ocicat) och Flisa (siames).

Titta gärna in på vår blogg: http://kattenoxa.blogspot.com/!
Nette68
Überkatt
Katt: Ocicat och siames

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:07

LinaLj skrev:Men även om vi nu säger att ett "vegetabiliskt" foder innehåller all den nnäring som en katt behöver. Det innebär att det måste finnas tillsattset i det som kompenserar upp för de ämnen som bara finns att få genom kött (ja det finns sådana ämnen och de är viktiga för katter). Dessa tillskott i kosten måste då antingen var kemiskt framsällda eller utvunna ur slakteriavfall och sedan koncentrerade till dess att de är "rena".

Det innebär att du hellre stoppar i dina katter kemikaliskt framstälda preparat än kött.

Vill man var mån om att katten äter sådant som är humant framtaget utan lidande så bör man istället välja att BARFa och då välja att köpa köttet i en lokal gårdsbutik där man kan ha koll på hur djuren behandlas och gärna då ekologiskt.
Då får amn en minimal slitning på både miljö och samvete.

Ja det är syntetiskt framställt och det är precis samma syntetsikt framställda taurin som finns i vilket komersiellt foder som helst..
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:09

Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:

"Synen på att katterna enbart finns till för oss"-tolkningen är din egen missuppfattning. De flesta som föder upp (ras-)katter gör det med det grundläggande konstaterandet att katter inte hör hemma i vår fauna men då de ändå finns här sedan tusentals år bör de tas hand om och födas upp under optimala omständigheter. Eftersom de inte klarar sig på egen hand i vår miljö är det därför bäst både för katterna själva och för oss om de har ett beteende som funkar i närheten av människor. Om detta beteende sedan är aktivt eller lugnt (två olika mål inom aveln) är väl knappast till skada för katterna själva!? Själv skaffade jag mina katter med samma grundsyn som jag nyss nämner; katter är främmande i vår fauna men alternativet att återbörda dem till Afrika finns inte riktigt och därför kan jag inte se något fel i att deras reproduktion i Sverige kontrolleras och bedrivs med en balans mellan efterfrågan och tillgång (för att låna krassa termer). De katter som föds upp och hamnar i hem som älskar dem lider knappast av detta, och ägarna behandlar dem inte som döda ting utan med respekten för en familjemedlem (idealiskt). Det är för mig ömsesidig respekt till båda parters vinst. Och som sagt var; för många människor finns inte alternativet att administreras/tilldelas en hemlös katt enbart för att få en katt i hemmet, så att säga. </OT>
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:12

Vegankatter skrev:På vilket sätt lever katter naturligt idag? När väljer de sin egen föda? Vi människor kan inte längre anses ingå i någon näringskedja då vi mycket väl skulle kunna utrota alla andra djurarter (och är på god väg med flera) med de metoder vi använder idag. Inte heller våra sällskapsdjur ingår i en naturlig näringskedja och fyller alltså inte ett syfte när de jagar. Att rovdjur fångar bytesdjur i sin naturliga miljö ställer jag mig inte emot..

Ditt högmod i det här stycket - att du bryter ut både människor och katter ur biosfären - är nog både förklarande och väldigt, väldigt dumdristigt.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Sada » tis nov 13, 2007 17:13

gräddnos,

Jag syftade naturligtvis på de inlägg som inte kom med ett enda argument utan bara hånade hela diskussion, finns ett flertal sådana. Jag är inte emot oliktänkande och diskussion, tycker bara det är tråkigt när man känner att man måste håna någon som inte tänker lika.
Sada
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: Två huskatter.

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:15

Dex skrev:

Du sätter fingret på essensen av den här diskussionen här. Visserligen en retorisk fråga, eftersom mitt eget svar på frågan är "ingen". Om vi har möjlighet att leva fullgott utan att döda ska vi givetvis göra det, är min ståndpunkt. Om vi dessutom kan göra det och rädda vår planet - ty konsevenserna av köttindustrin för miljön är långt värre än de transportproblem som Kryddan tar upp - så är det förstås ännu bättre. Då följer vi också vår roll i ekologin och näringskedjan. På så vis konsumerar vi inte hejdlösa mängder energi för att bli mätta och få egen energi.

Men mitt enda huvudbry är inte hur vi ska göra för att undvika död. Jag försöker att ha en holistisk och ekologiskt grundad världssyn och då blir det genast problematiskt att föda sin katt på det industriellt hyperraffinerade vis som Vegankatt försvarar i den här tråden. De syntetiskt framställda fodren för att göra våra katter till veganer skulle inte kunna finnas i en värld där vi inte utnyttjade djur för våra behov eller där ekologin inte var rubbad.

För att återgå till det "Tess osv" ;) säger i sitt inlägg så är det människan privilegium och börda att vara en etisk varelse. Inte kattens. Problemet uppstår när katter blir vårt ansvar och vi måste välja åt dem. Skulle vi, som förordar vegetarisk föda, hindra våra katter från att jaga och äta upp sina byten? Inte jag i alla fall, därför att katter är inte 'moraliska agenter'. De omfattas inte av moral utan agerar efter behov och instinkter som i princip alltid är i enlighet med vad evolutionen avsett för dem; vad deras anatomi kräver. Visst, naturlighet är inte ett argument per se men den är ett faktum för djur, även om det bjuder oss emot att se hur fria de är ifrån civilisation, kultur, moral. De äter inte upp en sork för att sedan springa ut på ett fält och sätta i sig den sanslösa mängd spannmål som krävs för att motsvara hela den där sorken i energi. Som om det vore likvärdigt.

Pudelns kärna är ju; är det fel av katter att döda för sin föda? I förlängningen; är det fel av oss som ombud för våra katter att kräva kött = död för dem? Flera i den här tråden är tveksamma här eller säger ett otvetydigt JA, det är fel. Jag anser nej, eftersom jag inte tycker att katter ska ställas till svars som moraliska varelser.

Därför ger jag mina katter föda som i så hög grad som möjligt är i enlighet med vad deras anatomi kräver och vad som funkar ekologiskt. Jag vill inte ge dem välfärdssjukdomar som diabetes, övervikt, njursjukdomar och allergier - sådant som påvisats som följd av torrfodersindustrin - och därför ger jag dem enbart kött som föda. Givetvis inkl de förhatliga inälvor som veganfodertillverkarna tycker är så läskigt. Jag ger maten rå så att jag slipper raffinerade eller syntetiska tillsatser - därför att om jag gett den tillagad hade jag gått det onödiga steget till mer energikonsumtion för att föda katterna och påbörjat en ekologiskt ohållbar bana. Jag ser mig själv som ställföreträdare för katterna - även om konsumtionen av det här köttet får konsekvenser där ute i den köttindustri vi människor själva bär det huvudsakliga ansvaret för. Jag är alltså inte ursäktad för att jag bidrar till miljöpåverkan och förskräcklig djurhantering men för själva dödandet är jag ursäktad eftersom mina katter bidragit till den själva om inte jag gjort det (dock hade de nog dödat fler individer för att få samma mängd energi). Mina $0,02.

(Och jag ber om ursäkt för avfärdandet av diskussionen, finns inga goda skäl bara en förklaring och den är att jag var lite trött.)

Jag förstår din tanke och det är långt bättre syn på djur än många har i dagens samhälle. MEN jag tror att vår grundsyn skiljer sig åt. Jag tänker inte "om vi hade ett samhälle som inte utnyttjade djur, vad skulle min katt äta?" För i ett sådant samhälle skulle vi inte heller hålla katter som sällskapsdjur på det sätt vi gör idag.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning