av Burmafreak » tis nov 13, 2007 08:27
Nu har jag läst igenom tråden och bestämde mig för att räkna till tio innan jag skrev någonting om inläggen. Så det har jag gjort, igen och igen och igen och igen.....
Men ilskan går inte över! Vad är det för dravel, rent ut sagt, som har kommit upp som diskussion? Vegetarisk kost till katter?
Jag har i ett tidigare inlägg kommenterat vad jag tycker om veganer (alltså inte vegetarianer) och att deras resonemang går lite väl långt.
Veganers livssyn är, vad jag har förstått, att man inte ska utnyttja NÅGOT djur för sin egen levnad. Dvs, inga läderskor eller ullkläder t.ex. Det är produkter som kommer från djur.
Fine! Lev så och det är ok för mig! Men när man ska börja ändra djurs beteende för att de ska passa in i människans livssyn så är man ute på väldigt svag is. Är inte det att "utnyttja" ett djur för sin egen tillfredsställelse?
Veganer förespråkar, efter vad jag förstår, att allt ska vara "naturligt". Vad är då mer naturligt än att en katt äter animalisk föda? VARFÖR ska den stackars katten som råkar hamna i ett veganhem tvingas äta helt annan föda än alla sina artfränder? Är det naturligt eller något katten valt? Nej, det är en människa som missbrukar sin möjlighet att styra över djuret!!!!!!!!!!!!! Alltså utnyttjande av djur!!!!!!!!!!
Veganer måste väl ändå kunna se längre än sin egen ideologi? Jag menar att alla jordens innevånare har tillkommit för ett syfte. Har veganer någonsin läst om "näringskedjan" som existerar på vår jord. Det FINNS en anledning till att vissa är gräsätare och andra köttätare och sedan finns det allätare, men inte lika många arter.
Inlägget är så idiotiskt och befängt så det går knappt att beskriva! Jag, som människa, skulle aldrig försöka tvinga en vegan att äta kött eftersom jag vet att det är något den personen valt. Men en vegan ska få tvinga en katt att äta annan föda än vad den av naturen hade valt.
Människan är också ett djur, glöm inte det!!!!!!!!! Därför har vi inte större rättighet att påverka andra arter i deras levnadssätt.
Fick jag veta att någon gav sin katt vegetarisk kost skulle jag genast anmäla den människan för djurplågeri, för det är EXAKT vad det är! Sen får vegankatten skriva precis vad h*n vill om det ändå!
DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI! DJURPLÅGERI!
Fy F*****N vad upprörd jag blir över en del människors "ideologier"!!!!!
Ägs av Sheeba, blå burmatjej född juni -06 och Salle, blå burmahane född september -07.