kebabbert skrev: Jag tror protein är viktigt, oavsett vad veganerna säger.
Jag har aldrig hört någon vegan säga att protein skulle vara oviktigt.
kebabbert skrev:"Dont eat animals, it is not good for you, and they dont like it"
Den är klockren!

Moderatorer: SKS
kebabbert skrev: Jag tror protein är viktigt, oavsett vad veganerna säger.
kebabbert skrev:"Dont eat animals, it is not good for you, and they dont like it"

Vegankatter skrev:Jag vet att detta är en känslig fråga men idag finns det flera foder som helt tillogodoser katters näringsbehov som dessutom är vegetabiliska. Jag håller just nu på att samla information om ämnet i en blogg för att fler enkelt ska hitta fakta om man är nyfiken. Därför undrar jag om det finns någon här med erfarenhet av att ge katter veg*anmat, av vilka skäl ni valt att använda det och om det gett några problem osv. skriv gärna till mig på vegankatter@gmail.com isåfall!
Och till alla er som vill tala om för mig att katter måste äta kött, läs gärna här och här innan ni helt avfärdar möjligheterna till en veg. diet. Faktum är att de flesta vitaminer och mineraler som katter behöver och som finns i tex torrfoder är syntetiska även när fodret innehåller kött.
TILLÄGG 030108:
Eftersom samma frågor bara kommer upp gång på gång som inte alls handlar om vad det jag efterlyste när jag startade tråden lägger jag några korta svar här då få verkar orka läsa vidare i tråden:
Har ni ingen förstålse för varför man väljer vegankost så har ni självklart absolut ingen förstålse för varför man väljer det även till katter.
Jag säger inte att det är bättre, jag säger bara att katterna mycket väl kan må bra även med vegankost. Jag jämför inte med deras "naturliga" diet, som främst skulle bestå av möss och fåglar som
de fångar själva, utan komersiellt torrfoder som de flesta kattägare ger sina katter idag.
Jag anser inte att katters liv är mer värt än andra djurs, det är motivationen till att välja vegankost för katter.
Jag skaffade inte katter för min egen skull och skulle inte göra det med något annat djur heller så att bara byta ut dem mot kaniner är inte aktuellt. Jag hoppas ni är medvetna om hur många hemlösa katter(och andra djur) vi har idag och förstår att det ligger på vårat ansvar som människor att lösa det. Just synen att djuren är till för oss och önskan att påverka hur de beter sig, ser ut osv är ett av problemen som gör att det är så många som "blir över".
Och tillsist. Det går utmärkt att leva som vegan som människa. Det finns otaliga studier och det enda man riskerar att få brist på (om man inte tar tillskott) är b12 vilket dessutom ofta finns tillsatt i tex sojamjölk som man ersätter mjölk med och som ofta är en källa till b12 annars.

ginga skrev:Nu har inte jag orkat läsa igenom hela tråden nog.
När jag talat med mina olika veterinärer om detta med mat så ha alla oberoende sagt att en katt mår inte bra av vegetarisk kost. Detta eftersom de är rena köttätare och deras matsmältningsapparat inte är konstruerad till att bryta ner vegetabiler.
Hundar kan äta lite blandat för de är inte rena köttätare på samma sätt som katten.
Har man så starka åsikter om att köttätande är fel, då tycker jag inte man ska skaffa ett djur som måste ha det i sin fullgoda kost. För att neka ett djur den mat den mår bäst av, för att man själv har en åsikt om att äta kött, det är bara egostiskt och inte djurvänligt.

Aleggs skrev:Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.
l
Ett komplett, näringsrikt och vegetariskt torrfoder för vuxna katter.
28% protein med tillskott av Taurin. Inkluderat prebiotisk FOS för matsmältningen.
Smakrik: smaksatt med sjögräs och naturlig bryggerijäst vilken dessutom är en utmärkt näringskälla.
Detta är en humanprodukt tillverkad i Storbritannien. GMO-fri.
Ingredienser:
vete, soja, majsglutenmjöl, ris, solrosolja, torkad bryggerijäst, sockerbeta, naturligt smakämne, helt linfrö, mineraler, sjögräsmjöl, spirulina, prebiotisk FOS, yucca-extract, essentiella fettsyror (EPE; DHA; ALA arakidonisk syra).
Näringsvärde: Protein 28.0 %, Fiber 2.5 %, Fett 12.0 %, Mineraler (aska) 8.0 %
Vitaminer och mineraler per Kg: Vitamin A 15,000 IU/kg, Vitamin D3 1,300 IU/kg, Vitamin E (alfa-tocoferol) 150 IU/kg, Koppar (kopparsulfat) 12 mg/kg.
Dessutom Taurin och ett fullt tillskott av B-vitaminer och mineraler.

Thaeri skrev:Men det är större skillnad på vegetabiliska och animalier än mellan olika animalier, proteinerna består av olika mycket av aminosyrorna, fetterna av ofta inte ens samma fettsyror osv. Svårt att bygga ett hus av lego om bitarna man har är perfekt avpassade för ett rymdskepp, för att dra en liknelse
Och visst, kossor är kanske inte naturligt för en katt att äta, men det ligger ändå betydligt närmare än vad grönsaker gör, att det inte är det helt ursprungliga är ingen ursäkt för att ta det hela ännu längre bort från det. Eller ska man börja tänka så om beteende också, att "Min katt borde få gå lös för det är naturligt men här i stan är ju det omöjligt så då får den vara inne istället, men eftersom den ändå inte kan få bete sig på sitt naturliga sätt så kvittar det om jag köper ett katträd eller leker med den. Överlever gör den ju, den får mat, vatten och tak över huvudet.". Sunt tänkande? Nepp.
Om de pga foderallergi har svårt med kött är det ju en sak, men med foder anpassade för specifika medicinska åkommor är det ofta så att man får väga den skada det faktisk orsakar mot nyttan det gör för denna åkomma. Ingen optimal situation men man har då inget val.
Att katterna gillar fodret är inte direkt någon garanti heller, godis och kakor är också gott men jag vet ingen som mår bra av att leva på sådant i längden. Och det kan säkert fungera och katten kan överleva på det, liksom de kan överleva på skitfoder som Friskies, men frågan är hur många av dessa katter som sedan råkar ut för problem efter några år. Det är liksom skillnad på att överleva på något och att äta bra.
Och ärligt, om man inte kan acceptera att man har ett husdjur som är köttätare kanske man ska skaffa sig en kanin och inte en katt eller hund.
Förresten, skräckpropagandan på VeganPet är skrattretande:slaughterhouses take all that is left over, including the head, legs, intestines, liver and lungs
Huvud: Äts av människor i vissa länder utan problem. Tror dessutom att hjärnan är off-limits efter BSE-larmet.
Ben: tja, det finns väl kött på dem med? och följer skelett med så är det en utmärkt kalciumkälla.
Inälvor: katter käkar upp mössens sådana också, eller hur?
Lever: åt jag för ett par månader sedan hemma hos mormor och morfar
Lungor: funkar också till människor, ingår i bland annat den skotska rätten haggis.
De där vet inte vad de pratar om, eller det kanske de gör men de vet åtminstone att den största delen av befolkningen inte har en aning om att det mesta av det de delar på djuret de tog upp faktiskt är bra och inte dåligt.

satanica skrev:Jag vet att de som är vetetarian/vegan i de mänskliga släktet oftast har bristsjukdomar pga att de får i sig för lite av vissa nödvändiga mineraler/vitaminer/aminosyror m.m *klipp*

satanica skrev:Jag vet att de som är vetetarian/vegan i de mänskliga släktet oftast har bristsjukdomar pga att de får i sig för lite av vissa nödvändiga mineraler/vitaminer/aminosyror m.m *klipp*

Thaeri skrev:Det där fodret är inget jag skulle ge mina katter, även om allt protein och fett kommit från kött kan ju jag säga. Alldeles för låg halt av sagda näringsämnen helt enkelt, kolhydrathalten nämns visserligen inte men den ligger förmodligen på runt 40% vilket är alldeles för mycket.
Ett riktigt skitfoder med andra ord.

¨Airi skrev:Katter är köttätare och om de inte får i sig alla viktinga näringsämnen och mineraler i rätt sammansättning som finns i köttets protein, urlakas dessa ämnen från deras egna skelett. En katt överlever max 6 månader som vegan. Sedan kan ett vanligt misslyckat hopp orsaka deras förtidiga död. Skelettet är sprött som papper.
Katten kan för övrigt se välmående och till och med vara lite knubbig.
Om jag vore vegan och inte repektera katternas naturliga diet, skulle jag köpa en kanin eller hamster i stället.

vilket skitsnack.

Monica skrev:¨Airi skrev:Katter är köttätare och om de inte får i sig alla viktinga näringsämnen och mineraler i rätt sammansättning som finns i köttets protein, urlakas dessa ämnen från deras egna skelett. En katt överlever max 6 månader som vegan. Sedan kan ett vanligt misslyckat hopp orsaka deras förtidiga död. Skelettet är sprött som papper.
Katten kan för övrigt se välmående och till och med vara lite knubbig.
Om jag vore vegan och inte repektera katternas naturliga diet, skulle jag köpa en kanin eller hamster i stället.
Köp då en kanin för en hamster vill gärna ha lite kött.

Aleggs skrev:Vad tycker ni om detta märken som säger sig vara ett komplett foder?
Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.
http://www.tasse-nisse.se/acatalog/benevo_cat.html

Ekatt skrev:Orkar inte läsa hela tråden just nu...Jag är vegan men inte mina två katter och hund. Jag har en liten dröm om att barfa mina djur och bara ge kött slaktat "snällt" på någon liten gård i närheten. Tycker att det kan vara ett alternativ: då vet jag iallafall var köttet kommer ifrån, och det skulle kännas mkt bättre än dessa kattmatsburkar... att bara ge mina djur veggokost känns taskigt och onaturligt. Problemet med att bara ge hemslaktat kött är tillgången och priset.
Men igen: hur starkt övertygad vegan jag än är så skulle jag aldrig tvinga köttätande djur till att följa mina egna vanor.

Ekatt skrev:Orkar inte läsa hela tråden just nu...Jag är vegan men inte mina två katter och hund. Jag har en liten dröm om att barfa mina djur och bara ge kött slaktat "snällt" på någon liten gård i närheten. Tycker att det kan vara ett alternativ: då vet jag iallafall var köttet kommer ifrån, och det skulle kännas mkt bättre än dessa kattmatsburkar... att bara ge mina djur veggokost känns taskigt och onaturligt. Problemet med att bara ge hemslaktat kött är tillgången och priset.
Men igen: hur starkt övertygad vegan jag än är så skulle jag aldrig tvinga köttätande djur till att följa mina egna vanor.

Toxxic skrev:Jag vet btw en tjej som födde upp sina råttor på vegankost.

A dyslectic guy walks in to a bra
Katt = litet däggdjur med attitydproblem. 

Lapcat skrev:Dock är det samma djur som dör för att ge en människa näring som för att ge en katt näring. Ingen måste ha katt och en människa måste inte ha kött för att överleva. Båda sakerna krävs dock kanske för att du ska må bra. En genomsnittlig katt och en genomsnittlig människa äter ungefär lika mycket nötkött per vecka* (om människan äter en hälsosam mängd mat). Nötkött tar jag som exempel för det är alltid det som räknas som det hemskaste kötttypen i alla debatter och många katter har det som basmat. Själv har jag svårt att se att den allätande människan är en större miljöbov/djurplågare än sällskapskatten som avlas fram i överflöd. Just katt är det ju lättare att ha som vegetarian (inriktning mot djurplågeri, onödigt dödande, djurindustri, miljövänlighet o dyl) än tex en hund eftersom du kan låta katten jaga själv alternativt föda upp/köpa möss och ge till katten - om vi nu ska prata om deras naturliga mat som nötkött knappast är.
*Baserat på att en katt äter 2-7% av sin kroppsvikt per dag och på en katt som då väger 3000 g blir det detta 135g mat vilket bör vara minst 57% rent kött och jag har utgått från BARF nu eftersom det är det enda sättet att hitta ekologisk mat till katten. Och att det väldigt få många människor som endast äter nötkött dag ut och dag in.

Aleggs skrev:Vad tycker ni om detta märken som säger sig vara ett komplett foder?
Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.
http://www.tasse-nisse.se/acatalog/benevo_cat.html

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Winniep och 1 gäst