Någon med erfarenheter av veg. kattmat?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Re: Någon med erfarenheter av veg. kattmat?

Inläggav kamalot » tis okt 21, 2008 12:55

kebabbert skrev: Jag tror protein är viktigt, oavsett vad veganerna säger.

Jag har aldrig hört någon vegan säga att protein skulle vara oviktigt.

kebabbert skrev:"Dont eat animals, it is not good for you, and they dont like it"

Den är klockren! :smile:
BildBild
Gräset är bara grönare på andra sidan om man glömmer vattna hos sig själv
kamalot
Serious cat
Serious catAnvändarvisningsbild
Status: Offline
Katt: en huskatt och två britter

Inläggav hannaz » tis okt 21, 2008 13:03

Vegankatter skrev:Jag vet att detta är en känslig fråga men idag finns det flera foder som helt tillogodoser katters näringsbehov som dessutom är vegetabiliska. Jag håller just nu på att samla information om ämnet i en blogg för att fler enkelt ska hitta fakta om man är nyfiken. Därför undrar jag om det finns någon här med erfarenhet av att ge katter veg*anmat, av vilka skäl ni valt att använda det och om det gett några problem osv. skriv gärna till mig på vegankatter@gmail.com isåfall!

Och till alla er som vill tala om för mig att katter måste äta kött, läs gärna här och här innan ni helt avfärdar möjligheterna till en veg. diet. Faktum är att de flesta vitaminer och mineraler som katter behöver och som finns i tex torrfoder är syntetiska även när fodret innehåller kött.

TILLÄGG 030108:
Eftersom samma frågor bara kommer upp gång på gång som inte alls handlar om vad det jag efterlyste när jag startade tråden lägger jag några korta svar här då få verkar orka läsa vidare i tråden:

Har ni ingen förstålse för varför man väljer vegankost så har ni självklart absolut ingen förstålse för varför man väljer det även till katter.

Jag säger inte att det är bättre, jag säger bara att katterna mycket väl kan må bra även med vegankost. Jag jämför inte med deras "naturliga" diet, som främst skulle bestå av möss och fåglar som
de fångar själva, utan komersiellt torrfoder som de flesta kattägare ger sina katter idag.

Jag anser inte att katters liv är mer värt än andra djurs, det är motivationen till att välja vegankost för katter.

Jag skaffade inte katter för min egen skull och skulle inte göra det med något annat djur heller så att bara byta ut dem mot kaniner är inte aktuellt. Jag hoppas ni är medvetna om hur många hemlösa katter(och andra djur) vi har idag och förstår att det ligger på vårat ansvar som människor att lösa det. Just synen att djuren är till för oss och önskan att påverka hur de beter sig, ser ut osv är ett av problemen som gör att det är så många som "blir över".

Och tillsist. Det går utmärkt att leva som vegan som människa. Det finns otaliga studier och det enda man riskerar att få brist på (om man inte tar tillskott) är b12 vilket dessutom ofta finns tillsatt i tex sojamjölk som man ersätter mjölk med och som ofta är en källa till b12 annars.

Kan man inte tänka sig att fodra sin katt med den mat den utvecklats under årmiljonerna för att äta så kanske man skulle skaffa sig en fågel eller nåt annat djur som är vegetarian -finns säkert många kaniner som behöver nya hem om man väljer att ha djur bara för att hjälpa.

Jämförelsen med människor haltar eftersom vi är allätare - katter är rena köttätare. Deras tarmsystem är utvecklat för att smälta kött, inte vegetabilier.

Vill man ha katt och försöker ha ett etiskt förhållningssätt så är nog Krav-märkt kött det enda man kan ge - och det är ju alldeles lysande bra mat för en katt.
// Hanna
hannaz
Gurukatt
GurukattAnvändarvisningsbild

Inläggav ginga » tis okt 21, 2008 14:16

Nu har inte jag orkat läsa igenom hela tråden nog.

När jag talat med mina olika veterinärer om detta med mat så ha alla oberoende sagt att en katt mår inte bra av vegetarisk kost. Detta eftersom de är rena köttätare och deras matsmältningsapparat inte är konstruerad till att bryta ner vegetabiler.

Hundar kan äta lite blandat för de är inte rena köttätare på samma sätt som katten.

Har man så starka åsikter om att köttätande är fel, då tycker jag inte man ska skaffa ett djur som måste ha det i sin fullgoda kost. För att neka ett djur den mat den mår bäst av, för att man själv har en åsikt om att äta kött, det är bara egostiskt och inte djurvänligt.
ginga
Kattunge
Kattunge

Inläggav Cica » tis okt 21, 2008 14:36

ginga skrev:Nu har inte jag orkat läsa igenom hela tråden nog.

När jag talat med mina olika veterinärer om detta med mat så ha alla oberoende sagt att en katt mår inte bra av vegetarisk kost. Detta eftersom de är rena köttätare och deras matsmältningsapparat inte är konstruerad till att bryta ner vegetabiler.

Hundar kan äta lite blandat för de är inte rena köttätare på samma sätt som katten.

Har man så starka åsikter om att köttätande är fel, då tycker jag inte man ska skaffa ett djur som måste ha det i sin fullgoda kost. För att neka ett djur den mat den mår bäst av, för att man själv har en åsikt om att äta kött, det är bara egostiskt och inte djurvänligt.

Håller med!

Till personen som startade tråden: Om du vill vara vegan/vegetarian så är det din ensak, vi människor klarar oss faktiskt bra på den kosten.
Katter är inte skapta för att äta vegetariskt!
Cica
Mogen katt
Mogen kattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatten Simon

Vegetarisk kattmat?

Inläggav Aleggs » mån feb 23, 2009 15:13

Vad tycker ni om detta märken som säger sig vara ett komplett foder?

Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.

http://www.tasse-nisse.se/acatalog/benevo_cat.html
Aleggs
Kattracka
KattrackaAnvändarvisningsbild

Re: Vegetarisk kattmat?

Inläggav Ängeln.Oliver » mån feb 23, 2009 15:19

Bara vad den här tråden heter säger mig att jag inte behöver läsa receptet för att säga NEJ till det fodret... Bara för att en katt kan överleva på det betyder det inte att det är något som är bra. Ett torrfoder helt utan kött, kan det bli så mycket sämre än så?
Norgekullens tråd om 4 små töser födda 17/5: Etne, Alta, Eide och Nome
Bild
Ängeln.Oliver
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Katt: Oliver, Maja och Lexus

Inläggav Bioluminescence » mån feb 23, 2009 15:29

Aleggs skrev:Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.
l

Det är klart att de skriver så, annars får de inte fodret sålt..
Tyvärr så finns det en hel del människor som inte har kunskap/intresse och som kommer att ta vad foderföretagen säger som en sanning

Så här skriver de på hemsidan:
Ett komplett, näringsrikt och vegetariskt torrfoder för vuxna katter.
28% protein med tillskott av Taurin. Inkluderat prebiotisk FOS för matsmältningen.
Smakrik: smaksatt med sjögräs och naturlig bryggerijäst vilken dessutom är en utmärkt näringskälla.
Detta är en humanprodukt tillverkad i Storbritannien. GMO-fri.

Ingredienser:
vete, soja, majsglutenmjöl, ris, solrosolja, torkad bryggerijäst, sockerbeta, naturligt smakämne, helt linfrö, mineraler, sjögräsmjöl, spirulina, prebiotisk FOS, yucca-extract, essentiella fettsyror (EPE; DHA; ALA arakidonisk syra).

Näringsvärde: Protein 28.0 %, Fiber 2.5 %, Fett 12.0 %, Mineraler (aska) 8.0 %

Vitaminer och mineraler per Kg: Vitamin A 15,000 IU/kg, Vitamin D3 1,300 IU/kg, Vitamin E (alfa-tocoferol) 150 IU/kg, Koppar (kopparsulfat) 12 mg/kg.
Dessutom Taurin och ett fullt tillskott av B-vitaminer och mineraler.

Jag skulle inte få för mej att ge mina katter vegetarisk mat öht.
<-- Avataren visar vackraste Lilith som påsktant!
[Nya Bloggen] / [Kattstatus: för ett bättre kattliv] / [Forumträffar i Umeå]
Bioluminescence
Moderator
ModeratorAnvändarvisningsbild
Katt: Lilith och Tippen

Inläggav Thaeri » mån feb 23, 2009 15:40

Det där fodret är inget jag skulle ge mina katter, även om allt protein och fett kommit från kött kan ju jag säga. Alldeles för låg halt av sagda näringsämnen helt enkelt, kolhydrathalten nämns visserligen inte men den ligger förmodligen på runt 40% vilket är alldeles för mycket.

Ett riktigt skitfoder med andra ord.
Bild
Bor med fd stödisarna, och numera föräldrarnas, Tarzan och Trullz. Diamond och Vega får stanna hos husse för tillfället.
Thaeri
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatter

Inläggav skogisfantast » mån feb 23, 2009 15:41

Katter är köttätare och ska äta kött. Kan man som vegetarian/vegan inte acceptera det, så bör man inte ha någon katt.
Att ge en katt enbart vegetariskt/veganskt foder är lika fel och stolligt som att ge kor kött att äta. Se bara på galna kosjukan som kossorna fick av att ha tvingats äta helt fel produkter för dem!

Det är möjligt att katterna kanske kan överleva på vegokattmat, men det är absolut inte den bästa mat de kan få och man måste unna sin katt eller hund att få det som är bäst för dem att äta. Det de är avsedda att äta. Hundar kan överleva som vegetarianer (lättare för en hund än en katt), men de skulle knappast själva välja vegomat framför kött om de själva fick välja, så därmed bör man inte göra dem heller till vegetarianer, anser jag. Ge hundar och katter kött. BARFa dem med svenskt kött (gärna KRAV-märkt), gärna köpt från någon där ni vet att djuren haft det bra (bättre än i djurfabriker), om ni vill göra det bästa för både katter & hundar.
Bild
Vi planerar kull mellan Bijou & Noopen
skogisfantast
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: NFO

Re:

Inläggav Aleggs » mån feb 23, 2009 16:24

Thaeri skrev:Men det är större skillnad på vegetabiliska och animalier än mellan olika animalier, proteinerna består av olika mycket av aminosyrorna, fetterna av ofta inte ens samma fettsyror osv. Svårt att bygga ett hus av lego om bitarna man har är perfekt avpassade för ett rymdskepp, för att dra en liknelse ;)

Och visst, kossor är kanske inte naturligt för en katt att äta, men det ligger ändå betydligt närmare än vad grönsaker gör, att det inte är det helt ursprungliga är ingen ursäkt för att ta det hela ännu längre bort från det. Eller ska man börja tänka så om beteende också, att "Min katt borde få gå lös för det är naturligt men här i stan är ju det omöjligt så då får den vara inne istället, men eftersom den ändå inte kan få bete sig på sitt naturliga sätt så kvittar det om jag köper ett katträd eller leker med den. Överlever gör den ju, den får mat, vatten och tak över huvudet.". Sunt tänkande? Nepp.

Om de pga foderallergi har svårt med kött är det ju en sak, men med foder anpassade för specifika medicinska åkommor är det ofta så att man får väga den skada det faktisk orsakar mot nyttan det gör för denna åkomma. Ingen optimal situation men man har då inget val.

Att katterna gillar fodret är inte direkt någon garanti heller, godis och kakor är också gott men jag vet ingen som mår bra av att leva på sådant i längden. Och det kan säkert fungera och katten kan överleva på det, liksom de kan överleva på skitfoder som Friskies, men frågan är hur många av dessa katter som sedan råkar ut för problem efter några år. Det är liksom skillnad på att överleva på något och att äta bra.

Och ärligt, om man inte kan acceptera att man har ett husdjur som är köttätare kanske man ska skaffa sig en kanin och inte en katt eller hund.

Förresten, skräckpropagandan på VeganPet är skrattretande:
slaughterhouses take all that is left over, including the head, legs, intestines, liver and lungs

Huvud: Äts av människor i vissa länder utan problem. Tror dessutom att hjärnan är off-limits efter BSE-larmet.
Ben: tja, det finns väl kött på dem med? och följer skelett med så är det en utmärkt kalciumkälla.
Inälvor: katter käkar upp mössens sådana också, eller hur?
Lever: åt jag för ett par månader sedan hemma hos mormor och morfar :)
Lungor: funkar också till människor, ingår i bland annat den skotska rätten haggis.

De där vet inte vad de pratar om, eller det kanske de gör men de vet åtminstone att den största delen av befolkningen inte har en aning om att det mesta av det de delar på djuret de tog upp faktiskt är bra och inte dåligt.

Gammal diskussion, men råkade söka och läsa. Verkar som att många har problem med gymnasieutbildningen. Alla aminosyror som finns i animaliskt protein finns också i vegetabiliskt protein. Protein är en sammansättning av aminosyror. Aminosyrorna bryts från proteinet och tas upp i magen. Alltså i princip: alla aminosyror en katt får i sig av kött, går att få i sig av vegetabiler.

Samma sak gäller fett. Samma fett som i kött går att utan problem få fram i nötter, fröer, raps osvosv

Frågan blir istället om ett vegetabiliskt torrfoder går att göra lättupptagligt för en katt så att den kan ta emot de vegetabiliska aminosyrorna. Problemet med de vegetabiliska torrfodren idag är att de är tillsatta med en massa vete och liknande. Mat med vete verkar ge diare hos katter.

Tidigare så påstod någon att man ska ge kött för att barnet sedan ska välja. Saken är att ge kött är ett val! Att ge kött men inte vegansk mat är därmed lika fel som att ge vegansk mat och inte kött. Vad vi än ger våra barn för fullvärdig mat så är det ett val, som vi påverkar barnen med. Kött är inte normalet som alla ska välja utifrån, utan ett aktivt val, precis som att vara vegan.
Aleggs
Kattracka
KattrackaAnvändarvisningsbild

Inläggav Araneas » mån feb 23, 2009 16:40

Jag blir så sjukt upprörd när jag ser att sånt saluförs! :shock:
Det är DJURPLÅGERI att ge sådant till en katt.
Bild
Araneas
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Katt: Devon Rex

Inläggav Petitess » mån feb 23, 2009 16:53

Givetvis är vegetarisk mat inte någonting som man ska ge katten. Fattar inte att tillverkaren ens kommer på tanken. Stolligt.
Petitess
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: En och annan britt

Inläggav Bioluminescence » mån feb 23, 2009 17:03

Slagit ihop trådarna om vegetarisk kattmat.

Bio-Moderator
<-- Avataren visar vackraste Lilith som påsktant!
[Nya Bloggen] / [Kattstatus: för ett bättre kattliv] / [Forumträffar i Umeå]
Bioluminescence
Moderator
ModeratorAnvändarvisningsbild
Katt: Lilith och Tippen

Inläggav satanica » ons feb 25, 2009 19:27

har ej orkat läsa hela tråden men varför i hela friden kommer man på tanken att göra om en katt till vegan :shock: Jag vet att de som är vetetarian/vegan i de mänskliga släktet oftast har bristsjukdomar pga att de får i sig för lite av vissa nödvändiga mineraler/vitaminer/aminosyror m.m men vilka brister får katten? 8-[

Men ni som nu vill ge vegankost till era katter hur i fridens dag får katten i sig taurin?? :roll: Så vitt jag kan läsa mig till så finns den i alla livsmedel i djurriket men inte i grönsaker och frukter. Brist på taurin kan göra katten blind... men de kanske inte spelar någon roll för er som vill ge de till era katter 8-[
satanica
Högt upplyst katt
Högt upplyst kattAnvändarvisningsbild
Katt: bengaler och siames

Inläggav kamalot » ons feb 25, 2009 20:06

satanica skrev:Jag vet att de som är vetetarian/vegan i de mänskliga släktet oftast har bristsjukdomar pga att de får i sig för lite av vissa nödvändiga mineraler/vitaminer/aminosyror m.m *klipp*

Vet du eller tror du?
BildBild
Gräset är bara grönare på andra sidan om man glömmer vattna hos sig själv
kamalot
Serious cat
Serious catAnvändarvisningsbild
Katt: en huskatt och två britter

Inläggav diffan » ons feb 25, 2009 21:00

satanica skrev:Jag vet att de som är vetetarian/vegan i de mänskliga släktet oftast har bristsjukdomar pga att de får i sig för lite av vissa nödvändiga mineraler/vitaminer/aminosyror m.m *klipp*

Dumheter naturligtvis.
Lika dumt som att påstå att köttätare lider av bristsjuksomar.
Det förekommer givetvis där också, äter man BARA kött så lär man få både en och annan bristsjukdom. De flesta vegetarianer/veganer äter varierat precis som de flesta köttätare och lider därmed inte av bristsjukdomar.

Katter däremot är köttätare. Inget annat.
diffan
Kosmoskatt
Katt: 3 huskattflickor och 1 ängel

Inläggav Clavinova » ons feb 25, 2009 22:45

Thaeri skrev:Det där fodret är inget jag skulle ge mina katter, även om allt protein och fett kommit från kött kan ju jag säga. Alldeles för låg halt av sagda näringsämnen helt enkelt, kolhydrathalten nämns visserligen inte men den ligger förmodligen på runt 40% vilket är alldeles för mycket.

Ett riktigt skitfoder med andra ord.

Thaeri skriver det så bra att jag behöver bara skriva under.
Bild
Mitt i märkligheten försöker vi hitta oss själva
Clavinova
Kosmoskatt
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa

Inläggav Airi » ons feb 25, 2009 23:14

Katter är köttätare och om de inte får i sig alla viktinga näringsämnen och mineraler i rätt sammansättning som finns i köttets protein, urlakas dessa ämnen från deras egna skelett. En katt överlever max 6 månader som vegan. Sedan kan ett vanligt misslyckat hopp orsaka deras förtidiga död. Skelettet är sprött som papper.
Katten kan för övrigt se välmående och till och med vara lite knubbig.

Om jag vore vegan och inte repektera katternas naturliga diet, skulle jag köpa en kanin eller hamster i stället.
Sibiriska katter är bäst!

Med vänliga hälsningar
Airi
Airi
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild

Inläggav Monica » ons feb 25, 2009 23:15

Airi skrev:Katter är köttätare och om de inte får i sig alla viktinga näringsämnen och mineraler i rätt sammansättning som finns i köttets protein, urlakas dessa ämnen från deras egna skelett. En katt överlever max 6 månader som vegan. Sedan kan ett vanligt misslyckat hopp orsaka deras förtidiga död. Skelettet är sprött som papper.

Om jag vore vegan och inte repektera katternas naturliga diet, skulle jag köpa en kanin eller hamster i stället.
¨
Köp då en kanin för en hamster vill gärna ha lite kött.
Bild
Jag är inte rädd för att flyga,jag är rädd för att störta.
Monica
Katt Tant
Katt TantAnvändarvisningsbild
Katt: Cornish Rex & La Perm

Inläggav Jayla » ons feb 25, 2009 23:22

Aminosyror, fetter osv i alla ära men få katter och köttätare på veg. kost får i sig hemoglobin, en förespråkare får gärna berätta hur man som katt får i sig det på annat sätt än genom kött (sitter och funderar men kommer inte på något?)..??
Jayla
Kompetent katt
Kompetent kattAnvändarvisningsbild
Katt: Heliga Mållgan

Inläggav Lottisen » ons feb 25, 2009 23:28

Jag sällar mig till alla de som säger att katten är köttätare och ska äta kött.
Att tro att kisse mår bra av vegankost är lika illa som om man har en undulat och enbart utfodrar den med rå köttfärs. :-?
Bild

[urlhttp://www.tribalwars.se/243560.html][/url]
Lottisen
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav lectris » tor feb 26, 2009 10:33

Åh :-( jag blir mest ledsen och deprimerad när jag läser tråden. Vill man vara vegan så kör hårt, men att göra om ett djur som är skapat som ett rovdjur, till vegan... djurplågeri. Låta ens personliga övertygelse och åsikter gå ut över kattens hälsa och välbefinnande. Värsta jag hört! stackars katter..

Bör man också försöka få lejonet att beta i stället för att äta antilopen? :smile: vilket skitsnack.
Bild
lectris
Orakelkatt
OrakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Naket och krulligt

Inläggav Toxxic » tor feb 26, 2009 12:45

Monica skrev:
Airi skrev:Katter är köttätare och om de inte får i sig alla viktinga näringsämnen och mineraler i rätt sammansättning som finns i köttets protein, urlakas dessa ämnen från deras egna skelett. En katt överlever max 6 månader som vegan. Sedan kan ett vanligt misslyckat hopp orsaka deras förtidiga död. Skelettet är sprött som papper.

¨
Köp då en kanin för en hamster vill gärna ha lite kött.

Helt OT, men ja.. Jag hade en hamster som blev överlycklig över en zophobaslarv då och då.

Jag vet btw en tjej som födde upp sina råttor på vegankost.
Toxxic
Superkatt
SuperkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Loppi » tor feb 26, 2009 12:58

Aleggs skrev:Vad tycker ni om detta märken som säger sig vara ett komplett foder?

Skaparen säger att den är komplett och att taurin och andra nödnvändiga ämnen är tillsatt.

Vad jag tycker om det där fodret har inte bara med innehållet att göra, övriga delar av företagets hemsida är värda ett ögonkast eller två.

http://www.tasse-nisse.se/acatalog/levande_vatten.html

Känns som en väldigt seriös sida, jag är fullkomligt BOMBSÄKER på att de enbart distribuerar seriösa produkter. Eller inte.
Loppi
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Blandsallad!

Inläggav Ekatt » fre feb 27, 2009 12:26

Orkar inte läsa hela tråden just nu...Jag är vegan men inte mina två katter och hund. Jag har en liten dröm om att barfa mina djur och bara ge kött slaktat "snällt" på någon liten gård i närheten. Tycker att det kan vara ett alternativ: då vet jag iallafall var köttet kommer ifrån, och det skulle kännas mkt bättre än dessa kattmatsburkar... att bara ge mina djur veggokost känns taskigt och onaturligt. Problemet med att bara ge hemslaktat kött är tillgången och priset.
Men igen: hur starkt övertygad vegan jag än är så skulle jag aldrig tvinga köttätande djur till att följa mina egna vanor.
Ekatt
Kompetent katt
Kompetent kattAnvändarvisningsbild
Katt: Birma och husis

Inläggav Dex » fre feb 27, 2009 13:03

Ekatt skrev:Orkar inte läsa hela tråden just nu...Jag är vegan men inte mina två katter och hund. Jag har en liten dröm om att barfa mina djur och bara ge kött slaktat "snällt" på någon liten gård i närheten. Tycker att det kan vara ett alternativ: då vet jag iallafall var köttet kommer ifrån, och det skulle kännas mkt bättre än dessa kattmatsburkar... att bara ge mina djur veggokost känns taskigt och onaturligt. Problemet med att bara ge hemslaktat kött är tillgången och priset.
Men igen: hur starkt övertygad vegan jag än är så skulle jag aldrig tvinga köttätande djur till att följa mina egna vanor.

:hi5:
Dex
Allsmäktig katt
Katt: Caturday CRX

Inläggav evangeline » fre feb 27, 2009 13:18

Ekatt skrev:Orkar inte läsa hela tråden just nu...Jag är vegan men inte mina två katter och hund. Jag har en liten dröm om att barfa mina djur och bara ge kött slaktat "snällt" på någon liten gård i närheten. Tycker att det kan vara ett alternativ: då vet jag iallafall var köttet kommer ifrån, och det skulle kännas mkt bättre än dessa kattmatsburkar... att bara ge mina djur veggokost känns taskigt och onaturligt. Problemet med att bara ge hemslaktat kött är tillgången och priset.

Klokt resonemang! =D> =D>
Jag respekterar vegetarianens/veganens val av mat till SIG SJÄLV. Att ge katten något annat än köttbaserad mat är djurplågeri.

Så heja på dig!!
Bild
Alltid saknade Musse och Milton ♥
evangeline
Högt upplyst katt
Katt: 2 stycken äkta husmonster!

Inläggav frost » fre mar 13, 2009 00:02

Toxxic skrev:Jag vet btw en tjej som födde upp sina råttor på vegankost.

Men råttor är precis som människan en extrem allätare
frost
Kosmoskatt

Inläggav Rosino » fre mar 13, 2009 10:17

Jag anser att de som inte kan ge sin katt kött eller köttbaserad mat ska inte ha katt alls.
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild
Rosino
Högt upplyst katt
Katt: RAG & NFO

Inläggav patii » fre mar 13, 2009 11:10

Hej,

Jag måste ändå ställa ett par frågor. Jag är vegetarian och har djur, 2 katter och hundar. Jag har valt bort kött för att jag tycker att det är onödigt att djur ska behöva dö när jag inte behöver det för att må bra, dvs; det är ingenting jag behöver i min kost och då vill jag inte att djur ska dö av det. Men det är MIN syn på MIN kost. Så är också människan allätare. Kött har inte varit en stor del av människans kost. Katten å andra sidan, är en utpräglad köttätare. Att jag har gjort ett val är en sak, men jag skulle ALDRIG våga chansa och lägga över mina värderingar och val på djuret, särskilt inte när det kan innebära risker för djurets hälsa.

För mig handlar det då inte längre om att man värderar ett djur högre än ett annat, dessa foder är nya på marknaden och jag skulle inte våga riskera att ge min katt ett icke fullvärdigt foder. Det är ett beslut man måste ta när man bestämmer sig för att skaffa katt. Det finns kravmärkt foder som dessutom är närproducerat (svenskt), och om man ändå inte vill köpa kött till sin katt, ja då kanske man ska tänka om och inte skaffa sig en karnivor...
patii
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Tabby hane 5 år, Nova hona 4 år

Inläggav Lapcat » fre mar 13, 2009 11:30

Dock är det samma djur som dör för att ge en människa näring som för att ge en katt näring. Ingen måste ha katt och en människa måste inte ha kött för att överleva. Båda sakerna krävs dock kanske för att du ska må bra. En genomsnittlig katt och en genomsnittlig människa äter ungefär lika mycket nötkött per vecka* (om människan äter en hälsosam mängd mat). Nötkött tar jag som exempel för det är alltid det som räknas som det hemskaste kötttypen i alla debatter och många katter har det som basmat. Själv har jag svårt att se att den allätande människan är en större miljöbov/djurplågare än sällskapskatten som avlas fram i överflöd. Just katt är det ju lättare att ha som vegetarian (inriktning mot djurplågeri, onödigt dödande, djurindustri, miljövänlighet o dyl) än tex en hund eftersom du kan låta katten jaga själv alternativt föda upp/köpa möss och ge till katten - om vi nu ska prata om deras naturliga mat som nötkött knappast är.

*Baserat på att en katt äter 2-7% av sin kroppsvikt per dag och på en katt som då väger 3000 g blir det detta 135g mat vilket bör vara minst 57% rent kött och jag har utgått från BARF nu eftersom det är det enda sättet att hitta ekologisk mat till katten. Och att det väldigt få många människor som endast äter nötkött dag ut och dag in.
I am you - only more bizarre :hehe: A dyslectic guy walks in to a bra
Vi är ulliga krulliga små monster även kallade cornish rexar.Bild Katt = litet däggdjur med attitydproblem. Bild
Lapcat
snäll
snällAnvändarvisningsbild
Katt: 2½ CRX

Inläggav Dex » fre mar 13, 2009 18:46

Lapcat skrev:Dock är det samma djur som dör för att ge en människa näring som för att ge en katt näring. Ingen måste ha katt och en människa måste inte ha kött för att överleva. Båda sakerna krävs dock kanske för att du ska må bra. En genomsnittlig katt och en genomsnittlig människa äter ungefär lika mycket nötkött per vecka* (om människan äter en hälsosam mängd mat). Nötkött tar jag som exempel för det är alltid det som räknas som det hemskaste kötttypen i alla debatter och många katter har det som basmat. Själv har jag svårt att se att den allätande människan är en större miljöbov/djurplågare än sällskapskatten som avlas fram i överflöd. Just katt är det ju lättare att ha som vegetarian (inriktning mot djurplågeri, onödigt dödande, djurindustri, miljövänlighet o dyl) än tex en hund eftersom du kan låta katten jaga själv alternativt föda upp/köpa möss och ge till katten - om vi nu ska prata om deras naturliga mat som nötkött knappast är.

*Baserat på att en katt äter 2-7% av sin kroppsvikt per dag och på en katt som då väger 3000 g blir det detta 135g mat vilket bör vara minst 57% rent kött och jag har utgått från BARF nu eftersom det är det enda sättet att hitta ekologisk mat till katten. Och att det väldigt få många människor som endast äter nötkött dag ut och dag in.

...och detta har, för tydlighetens skull, redan bemötts åtskilliga gånger i denna tråd. ;)
Dex
Allsmäktig katt
Katt: Caturday CRX

Inläggav PopPrinsessa » fre mar 13, 2009 19:37

Aleggs skrev:Vad tycker ni om detta märken som säger sig vara ett komplett foder?

Eftersom den ingrediens som en vara innehåller mest alltid står först måste jag säga blankt nej till detta foder. Ingen katt ska äta spannmål! Vete som första ingrediens... Det är inte bra för katter, det är inte hälsosamt för katter, all kattmat som drygas ut med spannmål borde förbjudas.
PopPrinsessa
Mogen katt
Mogen kattAnvändarvisningsbild

Föregående

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning