Dex skrev:Vegankatter skrev:Dex skrev:Vegankatter skrev:Dex skrev:Vegankatter skrev:Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..
Håller med dig om att det handlar om djur och deras rättigheter, se ovan vad jag anser är djurs rättigheter både i fråga om kost och rätt till liv. Hursomhelst; är det inte rätt onödigt att ta diskussionen om ditt raskattsförakt här också? Kan du inte starta en ny tråd om det, förslagsvis i avelsforumet?
Det är inte ett raskattsförakt det handlar om, det är ett förakt mot att människor med djur som inte tar sitt ansvar och låter dem bli fler, rasrena eller ej. Vi borde först och fräsmt se över vårt ansvar för situationen vi har i världen idag där miljontals djur går hemlösa. Men visst det är delvis en annan diskussion.
Ja, framförallt eftersom alla människor inte är intresserade av "katt" dvs katt som katt utan har specifika förväntningar på vad för typ av katt de vill ha. Och så länge inte de katterna tillhör de hemlösa konkurrerar de inte med dem utan tillhör en helt annan "marknad". OT.
Och den fruktansvärda synen på att katterna enbart finns till för oss och ska tilltala oss är ännu värre!! Vem skulle välja sina barn på det viset?
"Synen på att katterna enbart finns till för oss"-tolkningen är din egen missuppfattning. De flesta som föder upp (ras-)katter gör det med det grundläggande konstaterandet att katter inte hör hemma i vår fauna men då de ändå finns här sedan tusentals år bör de tas hand om och födas upp under optimala omständigheter. Eftersom de inte klarar sig på egen hand i vår miljö är det därför bäst både för katterna själva och för oss om de har ett beteende som funkar i närheten av människor. Om detta beteende sedan är aktivt eller lugnt (två olika mål inom aveln) är väl knappast till skada för katterna själva!? Själv skaffade jag mina katter med samma grundsyn som jag nyss nämner; katter är främmande i vår fauna men alternativet att återbörda dem till Afrika finns inte riktigt och därför kan jag inte se något fel i att deras reproduktion i Sverige kontrolleras och bedrivs med en balans mellan efterfrågan och tillgång (för att låna krassa termer). De katter som föds upp och hamnar i hem som älskar dem lider knappast av detta, och ägarna behandlar dem inte som döda ting utan med respekten för en familjemedlem (idealiskt). Det är för mig ömsesidig respekt till båda parters vinst. Och som sagt var; för många människor finns inte alternativet att administreras/tilldelas en hemlös katt enbart för att få en katt i hemmet, så att säga. </OT>
Av vilken anledning skulle alternativet att öppna sitt hem för en hemlös inte vara aktuellt för vissa? Ett hum om temprament mm kan man få även när det gäller en katthemskatt då ofta det hinner visa sig under vistelsen där (eller i jourhemmet).

Hen verkar vara ny medlem så...

Bara min personliga åsikt.