Någon med erfarenheter av veg. kattmat?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:24

Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:Det är inte främst en fråga om mitt samvete. Det är frågan om en inställning till djur och deras rättigheter. Jag kan inte motivera varför katter som vi människor avlat fram har rätten att leva på slaktdjur som vi också avlar fram (dessutom under vidiriga förhållanden) när det finns ett alternativ att tillgå. Om de sedan fångar möss eller fåglar när de är ute ser jag det som en helt annan sak och skulle inte hindra mina katter från det. Är det någon som tvingar på djur våra värderingar och tvingar dem att leva liv helt anpassade till oss människor så är det ju alla de som sätter fler till världen..

Håller med dig om att det handlar om djur och deras rättigheter, se ovan vad jag anser är djurs rättigheter både i fråga om kost och rätt till liv. Hursomhelst; är det inte rätt onödigt att ta diskussionen om ditt raskattsförakt här också? Kan du inte starta en ny tråd om det, förslagsvis i avelsforumet?

Det är inte ett raskattsförakt det handlar om, det är ett förakt mot att människor med djur som inte tar sitt ansvar och låter dem bli fler, rasrena eller ej. Vi borde först och fräsmt se över vårt ansvar för situationen vi har i världen idag där miljontals djur går hemlösa. Men visst det är delvis en annan diskussion.

Ja, framförallt eftersom alla människor inte är intresserade av "katt" dvs katt som katt utan har specifika förväntningar på vad för typ av katt de vill ha. Och så länge inte de katterna tillhör de hemlösa konkurrerar de inte med dem utan tillhör en helt annan "marknad". OT.

Och den fruktansvärda synen på att katterna enbart finns till för oss och ska tilltala oss är ännu värre!! Vem skulle välja sina barn på det viset?

"Synen på att katterna enbart finns till för oss"-tolkningen är din egen missuppfattning. De flesta som föder upp (ras-)katter gör det med det grundläggande konstaterandet att katter inte hör hemma i vår fauna men då de ändå finns här sedan tusentals år bör de tas hand om och födas upp under optimala omständigheter. Eftersom de inte klarar sig på egen hand i vår miljö är det därför bäst både för katterna själva och för oss om de har ett beteende som funkar i närheten av människor. Om detta beteende sedan är aktivt eller lugnt (två olika mål inom aveln) är väl knappast till skada för katterna själva!? Själv skaffade jag mina katter med samma grundsyn som jag nyss nämner; katter är främmande i vår fauna men alternativet att återbörda dem till Afrika finns inte riktigt och därför kan jag inte se något fel i att deras reproduktion i Sverige kontrolleras och bedrivs med en balans mellan efterfrågan och tillgång (för att låna krassa termer). De katter som föds upp och hamnar i hem som älskar dem lider knappast av detta, och ägarna behandlar dem inte som döda ting utan med respekten för en familjemedlem (idealiskt). Det är för mig ömsesidig respekt till båda parters vinst. Och som sagt var; för många människor finns inte alternativet att administreras/tilldelas en hemlös katt enbart för att få en katt i hemmet, så att säga. </OT>

Av vilken anledning skulle alternativet att öppna sitt hem för en hemlös inte vara aktuellt för vissa? Ett hum om temprament mm kan man få även när det gäller en katthemskatt då ofta det hinner visa sig under vistelsen där (eller i jourhemmet).
Vegankatter
Kattunge
Kattunge
Status: Offline

Inläggav yavannaKementári » tis nov 13, 2007 17:25

Vegankatter skrev:
yavannaKementári skrev:
Vegankatter skrev:
Gräddnos skrev:Du eftersöker bra argument. Det finns djur som är växtätare, köttätare eller allätare. Människor är allätare, katter är köttätare. Det kan man bl a se på tarmens längd. Växtätare har längst tarm. Det krävs för att det är svårare att tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Köttätare har betydligt kortare tarm. Den korta längden gör att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt med näring från vegetabilierna. Allätarnas tarmlängd är mittimellan lång.

Finns det inga övertaliga kaniner som du kan ta hand om? Det är ingen välgärning att ta hand om en övertalig katt för att ge den fel mat.

Nä, vi kan ju skjuta alla övertaliga katter istället för det är ju så mycket gulligare med rasrena kattungar som vi kan föda upp på andra djurs bekostnad :-x

Eller så kan vi ge hemlösingarna ett hem och en kost de är anpassade till.

ja det låter ju himla fint du. men det finns ju ca 100 000 därute som väntar på att någon gör det!

Tror du inte jag är väl medveten om det? Jag försöker hjälpa hemlösa katter på min fritid och är just nu stödhem åt 5 stycken katter. Så jag gör något.
Bild
yavannaKementári
Högt upplyst katt
Högt upplyst kattAnvändarvisningsbild
Katt: Maxi, Hedda och Morwen

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:26

Dex skrev:
Vegankatter skrev:På vilket sätt lever katter naturligt idag? När väljer de sin egen föda? Vi människor kan inte längre anses ingå i någon näringskedja då vi mycket väl skulle kunna utrota alla andra djurarter (och är på god väg med flera) med de metoder vi använder idag. Inte heller våra sällskapsdjur ingår i en naturlig näringskedja och fyller alltså inte ett syfte när de jagar. Att rovdjur fångar bytesdjur i sin naturliga miljö ställer jag mig inte emot..

Ditt högmod i det här stycket - att du bryter ut både människor och katter ur biosfären - är nog både förklarande och väldigt, väldigt dumdristigt.

utveckla gärna ditt svar.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Thé » tis nov 13, 2007 17:27

Jag välkomnar vidare forskning på området, alternativ till kött är intressanta om de är mer miljövänliga, mindre resurskrävande och garanterar att katten mår lika bra som av att äta kött.

Jag tycker inte att man bör förkasta nyheter bara för att "det alltid har varit så".

Däremot väljer jag att vänta tills otvetydiga bevis lagts fram för att en vegetarisk diet är bättre eller lika bra. De bevisen måste komma via studier och forskning, så ditt projekt är intressant. Jag är övertygad om att sådana studier bör kunna genomföras utan att katterna tar skada (exempelvis genom att börja med korta perioder och förlänga efterhand, under kontrollerade former).

Under tiden får katterna kött, tills vi vet.
Thé
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:29

yavannaKementári skrev:
Vegankatter skrev:
yavannaKementári skrev:
Vegankatter skrev:
Gräddnos skrev:Du eftersöker bra argument. Det finns djur som är växtätare, köttätare eller allätare. Människor är allätare, katter är köttätare. Det kan man bl a se på tarmens längd. Växtätare har längst tarm. Det krävs för att det är svårare att tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Köttätare har betydligt kortare tarm. Den korta längden gör att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt med näring från vegetabilierna. Allätarnas tarmlängd är mittimellan lång.

Finns det inga övertaliga kaniner som du kan ta hand om? Det är ingen välgärning att ta hand om en övertalig katt för att ge den fel mat.

Nä, vi kan ju skjuta alla övertaliga katter istället för det är ju så mycket gulligare med rasrena kattungar som vi kan föda upp på andra djurs bekostnad :-x

Eller så kan vi ge hemlösingarna ett hem och en kost de är anpassade till.

ja det låter ju himla fint du. men det finns ju ca 100 000 därute som väntar på att någon gör det!

Tror du inte jag är väl medveten om det? Jag försöker hjälpa hemlösa katter på min fritid och är just nu stödhem åt 5 stycken katter. Så jag gör något.

Det jag menar är att jag gör knappast katterna en tjänst om jag inte tar hand om dem eftersom det inte finns några alternativ.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:32

Vegankatter: Det är dock betydande skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur kontra andra husdjur som innehas för att exploateras genom död eller förnedring (berövandet av päls etc). Det är rentav skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur och andra sällskapsdjur såsom fåglar, fisk och reptiler. De senare är onekligen att betrakta som fångar medan katter är jämbördiga med hundar i det att kontakten med människor bestått av ett ömsesidigt utbyte. Hundar och katter har erbjudits skydd gentemot att de hjälpt oss. I moderna tider har detta övergått till något mer abstrakt; de får fortfarande beskydd och föda men i utbyte mot närhet och vänskap. Du ser det som ett enkelt exploaterande, jag och många med mig ser det som en win-win-situation.

För att återgå till vegetariskt foder: problemet i diskussionen och överflödet av inlägg beror nog mycket på att majoriteten här äter kött själva och därför inte ser något problem med att deras katter ska göra det - i synnerhet som katters kroppar är bäst ämnade för att ta upp animaliskt protein och dessutom behöver åtskilliga helt animaliska aminosyror som cystein (därav taurin). Frågan borde ju vara: "Kan du tänka dig att ge din katt ett fullvärdigt foder baserat på vegetabilier?" och där borde ju de flesta svara ja, eftersom det förutsätter ett fullvärdigt foder oavsett vad det baseras på. Du tror på att AMÍ är ett fullvärdigt foder, de flesta andra tror inte det. Många med mig tror rentav att de vegetabilier som finns i de flesta andra kommersiella djurfoder (som du ofta jämför med) är skadliga, även om de behandlats på ett sådant sätt att katter kan ta upp en viss mängd protein från dem. Lakriz_pepsi är lite grann inne på det i slutet av sitt inlägg, dvs att det påvisats samband mellan vegetabiliskt innehåll i kattfoder samt allergier och andra välfärdssjukdomar som jag nämnde i mitt inlägg. Min egen fasta tro är att alla typer av syntetiska tillsatser i mat främjar allergier och att rå samt oraffinerad mat i så hög grad som möjligt därför är önskvärt både för katters och människors hälsa. Kontentan alltså: De flesta här tror inte på att ett vegetabiliskt foder kan vara fullvärdigt, oavsett vad tillverkarna och vad du säger. Alltför mycket vetenskap (hånskratta om du vill) motsäger det och oavsett är det inte värt riskerna för allergi mm.
Dex
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Caturday CRX

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:34

Vegankatter skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:På vilket sätt lever katter naturligt idag? När väljer de sin egen föda? Vi människor kan inte längre anses ingå i någon näringskedja då vi mycket väl skulle kunna utrota alla andra djurarter (och är på god väg med flera) med de metoder vi använder idag. Inte heller våra sällskapsdjur ingår i en naturlig näringskedja och fyller alltså inte ett syfte när de jagar. Att rovdjur fångar bytesdjur i sin naturliga miljö ställer jag mig inte emot..

Ditt högmod i det här stycket - att du bryter ut både människor och katter ur biosfären - är nog både förklarande och väldigt, väldigt dumdristigt.

utveckla gärna ditt svar.

Därför att vi otvetydigt ingår i ett biologiskt och ekologiskt sammanhang, även om det är dynamiskt och inte statiskt. Det bör vara utgångspunkten för diskussionen därför att om vi lämnar det kan vadsomhelst hävdas eftersom premissen för diskussionen då ändå är osann.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:35

What holyanna said, alltså.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 17:39

Dex skrev:Vegankatter: Det är dock betydande skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur kontra andra husdjur som innehas för att exploateras genom död eller förnedring (berövandet av päls etc). Det är rentav skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur och andra sällskapsdjur såsom fåglar, fisk och reptiler. De senare är onekligen att betrakta som fångar medan katter är jämbördiga med hundar i det att kontakten med människor bestått av ett ömsesidigt utbyte. Hundar och katter har erbjudits skydd gentemot att de hjälpt oss. I moderna tider har detta övergått till något mer abstrakt; de får fortfarande beskydd och föda men i utbyte mot närhet och vänskap. Du ser det som ett enkelt exploaterande, jag och många med mig ser det som en win-win-situation.

För att återgå till vegetariskt foder: problemet i diskussionen och överflödet av inlägg beror nog mycket på att majoriteten här äter kött själva och därför inte ser något problem med att deras katter ska göra det - i synnerhet som katters kroppar är bäst ämnade för att ta upp animaliskt protein och dessutom behöver åtskilliga helt animaliska aminosyror som cystein (därav taurin). Frågan borde ju vara: "Kan du tänka dig att ge din katt ett fullvärdigt foder baserat på vegetabilier?" och där borde ju de flesta svara ja, eftersom det förutsätter ett fullvärdigt foder oavsett vad det baseras på. Du tror på att AMÍ är ett fullvärdigt foder, de flesta andra tror inte det. Många med mig tror rentav att de vegetabilier som finns i de flesta andra kommersiella djurfoder (som du ofta jämför med) är skadliga, även om de behandlats på ett sådant sätt att katter kan ta upp en viss mängd protein från dem. Lakriz_pepsi är lite grann inne på det i slutet av sitt inlägg, dvs att det påvisats samband mellan vegetabiliskt innehåll i kattfoder samt allergier och andra välfärdssjukdomar som jag nämnde i mitt inlägg. Min egen fasta tro är att alla typer av syntetiska tillsatser i mat främjar allergier och att rå samt oraffinerad mat i så hög grad som möjligt därför är önskvärt både för katters och människors hälsa. Kontentan alltså: De flesta här tror inte på att ett vegetabiliskt foder kan vara fullvärdigt, oavsett vad tillverkarna och vad du säger. Alltför mycket vetenskap (hånskratta om du vill) motsäger det och oavsett är det inte värt riskerna för allergi mm.

Med det resonemanget borde egentligen alla som vill diskutera torrfoder bemötas med nästan samma motstånd som den här diskussionen. Men så är ju inte riktigt fallet.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Hilda » tis nov 13, 2007 17:41

Vegankatter skrev:Av vilken anledning skulle alternativet att öppna sitt hem för en hemlös inte vara aktuellt för vissa? Ett hum om temprament mm kan man få även när det gäller en katthemskatt då ofta det hinner visa sig under vistelsen där (eller i jourhemmet).

Ett hum om temperament ja, men du vet inte. Med raskatter finns ett visst temperament, självklart finns det undantag, men i det stora hela så vet man vad man får. En katthemskatt kan bete sig på ett visst sätt i jourhemmet eller på katthemmet, men sen förvandlas till en helt annan katt när man fått hem den. Beror mycket på miljön och personerna. Har sett detta ett flertal gånger hos vänner som skaffat katthemskatt.

Sen har vi naturligtvis alternativet; allergi. Jag har det och kan omöjligt skaffa en katthemskatt. Tyvärr.

Angående att ge katterna vegetarisk kost. Jag är skeptisk, men avfärdar det inte helt då jag inte kan tillräckligt om ämnet. Avvaktar tillsvidare så får vi se hur det utvecklas och vad resultatet blir av att ge katterna vegetabilisk mat.
Bild
Hilda
Högt upplyst katt

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 17:48

Vegankatter skrev:
Dex skrev:Vegankatter: Det är dock betydande skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur kontra andra husdjur som innehas för att exploateras genom död eller förnedring (berövandet av päls etc). Det är rentav skillnad mellan att ha katter som sällskapsdjur och andra sällskapsdjur såsom fåglar, fisk och reptiler. De senare är onekligen att betrakta som fångar medan katter är jämbördiga med hundar i det att kontakten med människor bestått av ett ömsesidigt utbyte. Hundar och katter har erbjudits skydd gentemot att de hjälpt oss. I moderna tider har detta övergått till något mer abstrakt; de får fortfarande beskydd och föda men i utbyte mot närhet och vänskap. Du ser det som ett enkelt exploaterande, jag och många med mig ser det som en win-win-situation.

Med det resonemanget borde egentligen alla som vill diskutera torrfoder bemötas med nästan samma motstånd som den här diskussionen. Men så är ju inte riktigt fallet.

Åh jo. Eller är du gammal medlem under ny flagg? Men visst, att torrfodersförespråkare åtminstone går omkring i villfarelsen att de ger sina katter massor av animaliskt protein befriar väl dem från anklagelser om vanvård och djurplågeri. De försöker ju inte ge lejon hö och hästar kött, som i sagan.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Lethania » tis nov 13, 2007 18:13

Dex skrev:
Vegankatter skrev:

Åh jo. Eller är du gammal medlem under ny flagg? Men visst, att torrfodersförespråkare åtminstone går omkring i villfarelsen att de ger sina katter massor av animaliskt protein befriar väl dem från anklagelser om vanvård och djurplågeri. De försöker ju inte ge lejon hö och hästar kött, som i sagan.

Har du aldrig läst de ibland rätt heta diskussionerna som finns mellan de som ger torrfoder, och de som förespråkar barf/blötmat. Nog finns de dem som hetsigt sätter sig emot hela torrfoder grejen. MEN den diskussionen är också väldigt väldigt uttjatad, och inte många barfare/blötmatsgivare orkar längre gå in och hetsigt diskutera detta i de dagliga torrfoder trådarna som skapas här.
Bild
S*Dovienya - En Somaliuppfödning
Lethania
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatter & Somali

Inläggav Demeter » tis nov 13, 2007 18:59

Jag måste säga att du säker vill dina katters bästa men jag är helt emot iden om veg. till katter .

En kompis till mig pluggade till dietist i den utbildningen ingick en föreläsning från en proffesor i vegan mat, han är själv vegan och han sa att det är ovehört svårt för en människa att få i sig allt som kroppen missar av att inte äta kött.

Till och med proffesorn sa att han har svårt att få i sig allt som kroppen behöver så om till och med han har svårt så tror jag inte på att katten som bara är köttätare får i sig allt den behöver genom veg mat oavsett vad tillverkaren säger de vill ju sälja sina produckter.

Och om du har så svårt att ge ko och gris varför inte gå till djuraffären och köpa möss och fåglar då.

Jag sälv är utbildad djurvårde och på kursen om djurs kost så kom det aldrig fram om att ge köttätere veg. mat.
Demeter
Kattracka
KattrackaAnvändarvisningsbild

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 20:13

Lethania skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:

Har du aldrig läst de ibland rätt heta diskussionerna som finns mellan de som ger torrfoder, och de som förespråkar barf/blötmat. Nog finns de dem som hetsigt sätter sig emot hela torrfoder grejen. MEN den diskussionen är också väldigt väldigt uttjatad, och inte många barfare/blötmatsgivare orkar längre gå in och hetsigt diskutera detta i de dagliga torrfoder trådarna som skapas här.

Lethania: Antar att du pratar med Vegankatten? ;) Hen verkar vara ny medlem så...
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Kottrich » tis nov 13, 2007 20:13

Vegankatter skrev:
Kottrich skrev:Av etiska skäl, skriver du. Men katten vet ju inte vad som är etiskt eller inte. Varför tvinga på katterna mänskliga värderingar när den i själva verket är ett djur, som är född till köttätare och på det sättet tvinga på den att äta kost den inte är ämnad för bara för att vi människor ska känna oss mer tillfreds att ha räddat en ko genom att inte köpa kattfoder med kött i ?

Nej tack, här får mina katter kött, mycket kyckling osv för att de, liksom alla skrivit, är köttätare!

Helt befängt tycker jag!

Ja varför tvinga på katten mänskliga värderingar..? Med lite självklritik tar det nog inte lång tid innan du kan se i vilka sammanhang du själv gör det.

Och hur lider mina katter av det om det nu skulle vara så?! Jag låter iof mina katter vara just katter... inget annat. Helt ärligt så är allt detta bara en massa nonsens... jag skulle råda dig att inte ha katt om du inte är kapabel att ge dem den mat de är födda för att äta! En ko kanske inte är naturligt för en katt, men det är bra mycket mer naturligt för en katt att äta ko än morötter o sojabönor! Usch, jag blir rent av mörkrädd av sånt här, ska nog inte läsa mer.
Bild

R.I.P Fräs. Min panterflicka. 30/12-09
Kottrich
Högt upplyst katt
Katt: 3 Huskattz

Inläggav Gräddnos » tis nov 13, 2007 20:30

Fniss. Klickade in på vegankatters hemsida. Nog ser det i mina ögon ut som om vegankatter är kopplad till försäljningen av vegetariskt foder. :smile:

Tja, precis som flera tidigare har skrivit så inte är det kattmatsindustrin man ska ha som kunskapskälla. :lol:
Maja Gräddnos
Gräddnos
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Jina » tis nov 13, 2007 20:38

Har varit vegetarian i sju år, och även vegan under en period.
Men jag VALDE att skaffa katter, och jag var då "informerad" om att katter är köttätare. Resultat? Jag köper rått kött till kissarna då och då som godis.

Men TS, för all del, mata din katt med äpplen om du så önskar! För inget någon skriver här kommer få dig ändra uppfattning!
Jina
Bitchig katt
Bitchig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Devon rex

Inläggav Nette68 » tis nov 13, 2007 21:02

Gräddnos skrev:Fniss. Klickade in på vegankatters hemsida. Nog ser det i mina ögon ut som om vegankatter är kopplad till försäljningen av vegetariskt foder. :smile:

Tja, precis som flera tidigare har skrivit så inte är det kattmatsindustrin man ska ha som kunskapskälla. :lol:

Ahaaaa, ja det förklarar saken. Jag hade tidigare tänkt fråga Vegankatten ifall hon/han var här för att få åsikter om veganmat till katter eller om hon var här för att göra reklam för det (vilket misslyckats kapitalt) och nu vet vi ju svaret på den frågan..! :smile:
Stolt matte till Thelma (ocicat) och Flisa (siames).

Titta gärna in på vår blogg: http://kattenoxa.blogspot.com/!
Nette68
Überkatt
Katt: Ocicat och siames

Inläggav Dex » tis nov 13, 2007 23:06

Gräddnos skrev:Fniss. Klickade in på vegankatters hemsida. Nog ser det i mina ögon ut som om vegankatter är kopplad till försäljningen av vegetariskt foder. :smile:

Vad såg du i så fall? Jag kan inte hitta något som kopplar användaren i fråga till något företag som gör vegetariska foder. :-k
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 23:48

Jag har ingen direkt koppling till något företag, och inga annat intresse i att fler blir intresserade av vegetarskt foder än att det räddar djur. Det känns som att det blir samma argumentation gång på gång. Mycket hänger ju på att delar man inte min övertygelse om djurs rättigheter, faller mitt resonemang. Och att upprepa mig gång på gång får nog varken jag eller ni ut något av.

Men jag är fortfarande intresserad av vad ni ser för hinder(eller kanske födelar), alltså konkret vilka ämnen ni tror de kommer lida brist på eller andra problem ni tror uppkommer. Det kan ju hjälpa mig att söka information och fråga de som har erfarnhet rätt frågor. För det var därför jag startade tråden. Jag är intresserad av vegetarisk kost som ett alternativ och hur det fungerar! Och hittills kan jag inte hitta mycket som talar emot rent närings eller hälsomässigt.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kottrich » tis nov 13, 2007 23:56

Varför inte bara låta katterna vara köttätare och låta de vara precis som det är utan att hålla på att experimentera med deras hälsa. Jag ser inga fördelar alls. Deras kroppar är gjorda för att äta kött. Fattar inte varför man ens tänker tanken. Om det är så oetiskt att låta en katt äta kött så skaffar man sig inte en katt. :wait: Bara min personliga åsikt.

Det som passar en själv, passar inte alltid ens djur...
Bild

Kottrich
Högt upplyst katt

Inläggav Vegankatter » tis nov 13, 2007 23:57

Kottrich skrev:Varför inte bara låta katterna vara köttätare och låta de vara precis som det är utan att hålla på att experimentera med deras hälsa. Jag ser inga fördelar alls. Deras kroppar är gjorda för att äta kött. Fattar inte varför man ens tänker tanken. Om det är så oetiskt att låta en katt äta kött så skaffar man sig inte en katt. :wait: Bara min personliga åsikt.

Om du tar dig tid att läsa i tråden har jag redan besvarat detta, flera gånger om...
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kottrich » tis nov 13, 2007 23:59

Vegankatter skrev:
Kottrich skrev:Varför inte bara låta katterna vara köttätare och låta de vara precis som det är utan att hålla på att experimentera med deras hälsa. Jag ser inga fördelar alls. Deras kroppar är gjorda för att äta kött. Fattar inte varför man ens tänker tanken. Om det är så oetiskt att låta en katt äta kött så skaffar man sig inte en katt. :wait: Bara min personliga åsikt.

Om du tar dig tid att läsa i tråden har jag redan besvarat detta, flera gånger om...

Jag har läst allt flera gånger om, finns fortfarande inget i argumentet som tilltalar mig. Jag skriver bara det jag tycker, tänker och känner.. precis som du. Dessutom så frågade jag inget heller, jag skrev bara.
Bild

Kottrich
Högt upplyst katt

Inläggav Jina » ons nov 14, 2007 01:05

Vad har kunniga veterinärer sagt?
Jina
Bitchig katt

Inläggav Vegankatter » ons nov 14, 2007 01:34

här kan man hitta bland annat flera biologers synpunkter på märket AMI (ja det är tilverkaren som själv lagt upp citaten). Och här skriver en veterinär om vegetarisk kost för katter. Jag har inte hittat något från svenska veterinärer än, men det är ju inte så vanligt med vegetariskt kattmat här så det är ju inte så konstigt. Men jag ska höra av mig till några när jag har tid och se vad de tycker!
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav hakkapelitta » ons nov 14, 2007 01:47

Kära TS.

Människor är allätare och kan klara sig på en relativt ensidig kost.
Katter kan inte tillgodogöra sig annat än animaliskt protein.

Människan skaffar katter för sin egen välfärds skull, för att tillfredsställa sitt ego. Om man är vegan är man det för att man tror att man tjänar ett högre syfte, och det är rent filosofiskt sett ett personligt val, man tjänar sitt ego.

Men, om man som vegan och djurvän, tror att man tjänar ett högre syfte genom att långsamt plåga sin katt till döds för att den inte får tillräckligt med taurin, tills den blir blind och hjärtat slutar slå, vilket syfte tjänar man då?

Vill du umgås med andra vegetarianer och veganer, skaffa en kanin eller varför inte en hamster? På så vis kan du fortfarande vara djurvän, njuta av mjuk päls och animaliskt sällskap utan att själv stå till svars för både oskyldigt slaktavfall såväl som din katts säkra dödliga utgång vid en vegatarisk kost.

Mvh,
f.d vegan & djurrättsaktivist.
S*Cupcakes Bicolour Oriental
hakkapelitta
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild
Katt: Cupcakes-katter

Inläggav Vegankatter » ons nov 14, 2007 02:03

hakkapelitta skrev:Kära TS.

Människan skaffar katter för sin egen välfärds skull, för att tillfredsställa sitt ego. Om man är vegan är man det för att man tror att man tjänar ett högre syfte, och det är rent filosofiskt sett ett personligt val, man tjänar sitt ego.

Men, om man som vegan och djurvän, tror att man tjänar ett högre syfte genom att långsamt plåga sin katt till döds för att den inte får tillräckligt med taurin, tills den blir blind och hjärtat slutar slå, vilket syfte tjänar man då?

Vill du umgås med andra vegetarianer och veganer, skaffa en kanin eller varför inte en hamster? På så vis kan du fortfarande vara djurvän, njuta av mjuk päls och animaliskt sällskap utan att själv stå till svars för både oskyldigt slaktavfall såväl som din katts säkra dödliga utgång vid en vegatarisk kost.

Mvh,

Är ingen här läskunnig?

Den vegetariska kosten innehåller precis samma syntetiskt framställda taurin som tillsätts i vilken komersiell kattmat som helst. En katt som får ett komplett vegetariskt foder får i sig taurin.
Vegankatter
Kattunge
Kattunge

Inläggav Yolibie » ons nov 14, 2007 02:59

Vegankatter skrev:
hakkapelitta skrev:Kära TS.

Mvh,

Är ingen här läskunnig?

Den vegetariska kosten innehåller precis samma syntetiskt framställda taurin som tillsätts i vilken komersiell kattmat som helst. En katt som får ett komplett vegetariskt foder får i sig taurin.

Säger inte just det att du måste byta ut alla ämnen katten behöver mot syntetiska varianter allt?
Man borde väl sträva efter att ge katten alla dens behövliga ämnen i sin naturliga form? Att ta fram dessa på kemisk väg, kan väl ingenstans medföra att naturen och katten mår bättre?

Vill man vara helt naturlig så får man väl börja fånga möss och fåglar till katten?

Fler och fler kommer på att torrfoder med alla sina syntetiska ämnen och kolhydrater inte är speciellt nyttigt för katten. Många är dom som gått över till BARF och som sett att katterna mår mycket bättre på det, på att få sina behov tillfredsställda ur rätt källa. Dvs taurin från hjärta osv.

Sen funderar jag lite på tankesättet. Du ifrågasätter katter som rena köttätare eftersom det kött vi ger dom inte är naturligt. Och därför anser du att du inte vill ge dom det. Okej? Okej. Men du vill istället för att byta ut det mot nått som är mer naturligt för katten, ge den nått som den absolut aldrig någonsin äter ute?
Du skriver att en katt aldrig hoppar på en ko. Nä, men hur ofta sitter den i trädgårdslandet och knaprar morötter? Troligen lika ofta som den hoppar på en ko. Är morätterna då bättre än kossan för katten? Uppenbarligen inte eftersom den inte själv plockar morötter.
Yolibie
Allsmäktig katt
Katt: 2 britter, Yoga och Abbie

Inläggav Whippsan » ons nov 14, 2007 09:32

Jag håller med det som så många här inne skriver, vill man inte ge sin katt kött så skaffar man INTE katt....

Katter är KÖTTÄTARE och det kommer man aldrig ifrån att det är det som de mår bäst av att äta!

Att ge en katt enbart vegitablilisk kost är för mig helt förkastligt och det tjänar ingen på....

Vegankatten pratar om kor och grisar mm, men hur ofta innehåller kattmat det? Det vanligaste är att (åtminstone torrfoder) är kyckling/fågelbaserade vilket borde vara en ganska så naturlig föda för en katt..... den maten jag ger till min kisse (torrfodret alltså) är baserat på kyckling-, lax- och kaninkött. Det fodret innehåller 34% rena köttingredienser + massa andra animalier (muskelmjöl, nötfett, kycklingfett, kycklinglever hydrolisat och äggpulver).......

Men jag håller med många här att torrfoder överhuvudtaget inte är den bästa maten för en katt, utan det är RENT kött. Jag ger till stor del blötfoder med 100% animalier till min katt!
Emili med katten Wera
Whippsan
Mogen katt
Mogen kattAnvändarvisningsbild

Inläggav Lethania » ons nov 14, 2007 10:29

Dex skrev:
Lethania skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:

Lethania: Antar att du pratar med Vegankatten? ;) Hen verkar vara ny medlem så...

Mjo mot vegankatten, och om han/hon är "ny" så borde hen inte slänga ur sig sådana där urdumma kommentarer (fetmarkerat)
Bild
Lethania
Überkatt

Katter behöver animalier

Inläggav VeraNova » ons nov 14, 2007 12:40

Katten är en ren köttätare, till skillnad från hunden som är en allätare. Detta betyder att katter bara kan bryta ned en liten mängd lättlösliga kolhydrater (det vill säga redan spjälkade/nedbrutna kolhydrater som finns i deras bytens lever).
Dessutom har katter ett större behov av proteiner än hundar. Detta beror på att katter har större behov av aminosyror (som byggs upp av protein) för att klara sin energiförsörjning.
Ett livsviktigt ämne för katter är Taurin, som i stort sätt bara finns i animalier. Katter kan inte leva utan taurin. Taurin finns som spårämnen i vissa vegetabilier, men i alldeles för liten mängd för att katter ska må bra. Som det ser ut idag kan man inte heller på ett bra sätt framställa taurin på syntetisk väg.
(Informationen kommer från: Marie Sallander, Institutionen för kirurgi och medicin smådjur, SLU, Uppsala)

Alltså är det inget problem att ge hundar vegetarisk föda eftersom de kan både spjälka kolhydrater samt kan leva och må bra på bara vegetabilier. Katter däremot är ett rovdjur som behöver animalier för sin överlevnad.
/VeraNova
Studerande Etologi och Djurskydd, SLU
VeraNova
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav frost » ons nov 14, 2007 12:58

Taurin är inte det enda problemet med vegankost för katter. Katters tarmsystem är specialiserat på att bryta ner animaliska proteiner.

Lethania skrev:
Dex skrev:
Lethania skrev:
Dex skrev:
Vegankatter skrev:Med det resonemanget borde egentligen alla som vill diskutera torrfoder bemötas med nästan samma motstånd som den här diskussionen. Men så är ju inte riktigt fallet.

Mjo mot vegankatten, och om han/hon är "ny" så borde hen inte slänga ur sig sådana där urdumma kommentarer (fetmarkerat)

det kan ju vara så att hen bara antar att de som förespråkar torrfoder inte möte samma motstånd. vilket de, som Dex skriver, i mångt och mycket faktiskt gör.
frost
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild

Inläggav Lethania » ons nov 14, 2007 13:47

frost skrev:Taurin är inte det enda problemet med vegankost för katter. Katters tarmsystem är specialiserat på att bryta ner animaliska proteiner.

det kan ju vara så att hen bara antar att de som förespråkar torrfoder inte möte samma motstånd. vilket de, som Dex skriver, i mångt och mycket faktiskt gör.

Mjo men jag hatar när folk antar saker, utan att faktist läsa på lite. :)

Och som många säger, kattens tarmsystem klarar inte av att bryta ner vegitabilier lika bra som animaler, därför spelar det ingen roll att maten har alla ingredienser en katt skall ha, för de klarar inte av att få i sig alla ändå!

Vi säger inte att veganmaten är dålig i sig, den innehåller säkert allt som katten ska må bra av! Problemet är att katten, biologiskt sätt inte är byggd att ta till sig av alla bra produkter den får i sig. Utan kommer skita ut hälften, fasten katten i sig känner sig mätt.
Det blir samma sak met torrfoder, katten bajsar otrolgit mycket mera när de äter torrfoder, för alla vegitabilier som de tyvärr inte kan ta åt sig, utan bara skiter ut istället.
Bild
Lethania
Überkatt

Inläggav Anna H » ons nov 14, 2007 14:09

Vegankatter skrev:Är ingen här läskunnig?

Visst är vi läskunniga, så vi har tex läst oss till att syntestiskt framställda ämnen oftast inte är lika bra. Tex har medicinsk forskning visat att vitamintabletter med antioxidanter (nu pratar jag människor alltså) inte gör alls samma nytta som frukt och grönsaker med motsvarande mängd antioxidanter. De i tablettform ger tex inget cancerskydd och inget annat sjukdomskydd helelr, utan skyddar bara mot de rena bristsjukdomarna.

Jag förutsätter att djur är lika människor i det avseendet, och likaså produkter framställda för djur. Därmed är vegetarisk kost framställd på grönsaker och sysntetiska ämnen inte fullvärdiga för ett friskt och bra liv, även om djuren förmodligen överlever på det.
/Mvh Anna H
Lucy, huskatt född 090601 och Rassel, Norsk Skogkatt född 100408
Svante, 1991-2003. Sture, 1991-2008. IP IC Inferno, 1994-1997. GIP IC Quattro, 1997-2009
Anna H
Besserwisser
BesserwisserAnvändarvisningsbild

Inläggav Kottrich » ons nov 14, 2007 14:13

Har du inte tänkt på att syntetiska ämnen och tillsatser är bidragande faktorer till cancer och andra sjukdomar... hur mycket bättre är det? varför proppa i katten en massa syntetiska ämnen?? Hur skulle det vara ett sätt att få katten att må bra?! Fortfarande så håller inte argumentet för mig utan det gör mig än mer avståndstagare till vegankosten åt katter och andra köttätande djur.. *skakar på huvudet*
Bild

Kottrich
Högt upplyst katt

Inläggav Anna H » ons nov 14, 2007 14:13

Lethania skrev:Har du aldrig läst de ibland rätt heta diskussionerna som finns mellan de som ger torrfoder, och de som förespråkar barf/blötmat.

Den hetsiga diskussionen har vi nog alla missat. Jag tycker alla i de debtterna varit rörande överens om att BARF faktiskt är det bästa. Vi som använder torrfoder eller burkmat istället gör det av andra skäl, tex att det ändå är okej om än inte optimalt, att ge torrfoder kräver mycket mindre engagemang och kunskap än BARF.
/Mvh Anna H
Lucy, huskatt född 090601 och Rassel, Norsk Skogkatt född 100408
Svante, 1991-2003. Sture, 1991-2008. IP IC Inferno, 1994-1997. GIP IC Quattro, 1997-2009
Anna H
Besserwisser
BesserwisserAnvändarvisningsbild

Inläggav Susanna » ons nov 14, 2007 15:02

Jaj agh ar inte läst igenom hela tråden, men JAG anser att vill man inte ge det djur man äger det den ska äta så ska man inte ha det djuret tycker jag!
Katten är köttätare o således ska den äta till huvudel kött, sen hur man ger köttet genom torrfoder, blötmat Barf det är en annan femma... skaffa dig en kanin vettja! :grin:
S*Lynxarella's Maine Coon
Vi har kattungar kom in och kika
Susanna
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav dumdum » ons nov 14, 2007 15:52

Susanna skrev:Jaj agh ar inte läst igenom hela tråden, men JAG anser att vill man inte ge det djur man äger det den ska äta så ska man inte ha det djuret tycker jag!
Katten är köttätare o således ska den äta till huvudel kött, sen hur man ger köttet genom torrfoder, blötmat Barf det är en annan femma... skaffa dig en kanin vettja! :grin:

Håller med !!!
Detta är enbart löjligt !!!
Ät det du vill själv men håll dig till naturens lagar eller gör som det föreslagits, skaffa en kanin eller marsvin i stället.
Katter med fart?
DevonRex & Sphynx ! Så klart !!
dumdum
Mästerkatt
MästerkattAnvändarvisningsbild
Katt: Sphynx & Devon

Inläggav Jina » ons nov 14, 2007 19:01

Detta, kära TS, är vad min husgud (Terry Pratchett) säger om ämnet:

Cats are naturally Green:
1. No cat has ever used aerosol spray. The ozone layer is perfectly safe from cats.
2. Cats don't hunt seals. They would if they knew what they were and where to find them. But they don't, so that's ok.
3. Same with whales. People might have fed whales to cats, but the cats didn't know. They'd have been just as happy with the minced harpooner.
4. Antarctica? Cats are quite happy to leave it alone.

Mata katten med äpplen, men du kommer inte se den välja ett äpple framför kött.
Bild
Jina
Bitchig katt

Inläggav BirmaDalen » ons nov 14, 2007 19:18

Då skulle jag vilja ha en provpåse med sådant foder och se vad mina katter tycker.
Varför är det fel att låta katten äta kött? Lejon äter ju kött. :roll:
BirmaDalen
Högt upplyst katt
Katt: Två Heligbirma pojkar

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning