Katt med foderallergi behöver nu äta njurfoder

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Louise Tollemark
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt med foderallergi behöver nu äta njurfoder

Inläggav Louise Tollemark » fre 16 apr 2021, 07:30

Hej
Jag behöver lite tips och råd från andra kattvänner För ca 5 år sedan började min katt slicka av sig päls på mage och framben Tillsammans med veterinären konstaterade vi foderallergi Min katt åt då vanligt Hills-foder för vuxna katter Vi gick över till Hills z/d och då försvann problemet och pälsen växte ut igen Hon har sedan dess gått på Hills z/d utan bekymmer Men nu är min katt 12 år och för några veckor sedan började hon kräkas nästan dagligen och åt dåligt Jag tog henne till veterinären Blodprover visar på något förhöjda njurvärden så veterinären rekommenderade att jag skulle byta till njurfoder Jag har nu gett katten Hills k/n i en vecka men har nu upptäckt att hon har börjat slicka av sig päls igen Foderallergin verkar alltså vara tillbaka och det känns som ett moment 22 Vad kan jag göra? Byta till ett annat njurfoder? Vilket i sådana fall? Jag vet att även Royal Canin har njurfoder Finns det någon här som har erfarenhet av samma problem? Tips och råd mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katt med foderallergi behöver nu äta njurfoder

Inläggav Yrhättans » mån 19 apr 2021, 18:14

Louise Tollemark skrev:Hej
Jag behöver lite tips och råd från andra kattvänner För ca 5 år sedan började min katt slicka av sig päls på mage och framben Tillsammans med veterinären konstaterade vi foderallergi Min katt åt då vanligt Hills-foder för vuxna katter Vi gick över till Hills z/d och då försvann problemet och pälsen växte ut igen Hon har sedan dess gått på Hills z/d utan bekymmer Men nu är min katt 12 år och för några veckor sedan började hon kräkas nästan dagligen och åt dåligt Jag tog henne till veterinären Blodprover visar på något förhöjda njurvärden så veterinären rekommenderade att jag skulle byta till njurfoder Jag har nu gett katten Hills k/n i en vecka men har nu upptäckt att hon har börjat slicka av sig päls igen Foderallergin verkar alltså vara tillbaka och det känns som ett moment 22 Vad kan jag göra? Byta till ett annat njurfoder? Vilket i sådana fall? Jag vet att även Royal Canin har njurfoder Finns det någon här som har erfarenhet av samma problem? Tips och råd mottages tacksamt!

Vad är hon allergisk mot? Det måste ju gå att titta igenom innehållsförteckning och försöka hitta annat njurfoder utan det hon inte tål tänker jag.

orm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav orm » tis 01 feb 2022, 22:07

Ja pröva royal canin blöt mat för det finns ju 3 smaker för det. Tål din katt torrfoder för njuren?

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 03 mar 2022, 11:30

hej.
förutom Hill's och Royal har även Purina njurfoder.
jag vet att jag gav min katt Eukanubas njurfoder för några år sen, vet inte om det finns kvar.
Bild

orm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav orm » sön 23 apr 2023, 13:42

Även specifik finns ju. Tänker på det i framtiden om det behövs vet foder.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: kattlös
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 01 maj 2023, 15:54

Purina Pro Plan, veterinärsfoder torrfoder för njurar är baserat på soja protein och med det är det är det även allergi vänligt. Dock få en kolla in innehållsförteckningen.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"