Katt som kräks mycket

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Xephosmino
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt som kräks mycket

Inläggav Xephosmino » lör 12 feb 2022, 16:50

Hej! Vi har en 4-årig hankatt som kräks nästan varje dag/natt och ibland flera gånger om dagen. Vi har varit hos veterinären massvis med gånger, nu senast då han hade urinsten som opererades bort. Vi har provat många olika mediciner, många olika foder som gradvis introduceras, provat med endast blötmat och massa olika varianter därtill. Det känns som att vi har provat allt, men ingenting verkar hjälpa. De 4 olika Veterinärerna vi har varit hos i omgångar hittar ingenting heller och de flesta vi varit hos säger att han troligtvis är känslig i magen. Är det någon som har varit med om något liknande och vad gjorde ni då? Vore otroligt tacksam för alla tips.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katt som kräks mycket

Inläggav Yrhättans » lör 19 feb 2022, 22:28

Xephosmino skrev:Hej! Vi har en 4-årig hankatt som kräks nästan varje dag/natt och ibland flera gånger om dagen. Vi har varit hos veterinären massvis med gånger, nu senast då han hade urinsten som opererades bort. Vi har provat många olika mediciner, många olika foder som gradvis introduceras, provat med endast blötmat och massa olika varianter därtill. Det känns som att vi har provat allt, men ingenting verkar hjälpa. De 4 olika Veterinärerna vi har varit hos i omgångar hittar ingenting heller och de flesta vi varit hos säger att han troligtvis är känslig i magen. Är det någon som har varit med om något liknande och vad gjorde ni då? Vore otroligt tacksam för alla tips.

Kräks den efter mat eller när? Är det maten som kommer upp osmält?

Användarvisningsbild
Nordkapsbergets
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Fyra Heliga Birmor
Kontakt:

Re: Katt som kräks mycket

Inläggav Nordkapsbergets » mån 15 aug 2022, 16:12

Hej!

En av mina katter kräktes väldigt ofta, såg på honom att han hade ont i magen. Inge mat spya utan lite vit slem eller vatten spya. Jag provade med att byta ut torrfodret som han åt då Orijen blandat med Royal Canin Brittisk korthår till torrfodret Royal Canin DIGESTIVE med fortsatt bladat i Brittisk korthårs torrisar. Efter jag har bytt till Digestive fick jag en helt ny katt. Han är pigg och spyr bara sina hårbollar nu, som man är tacksam att dom kommer upp. Mjukmaten ger jag honom lite två gånger om dan Mjau den går bra, han slickar mest av såsen.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"