Är Iams for vitality bra foder?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Är Iams for vitality bra foder?

Inläggav Kissemissyou » lör 21 mar 2020, 21:05

Som rubriken lyder: Är Iams for vitality adult chicken ett bra torrfoder? Jag vet att vissa inte vill ge torrfoder alls men jag ger både torrfoder och blötmat till våra katter och vill fortsätta med det. (Vill inte BARF:a eller ge något foder med massa fisk i eller gå upp i prisklass över RC). Katterna får Royal Canin Sterilized och verkar må bra på det, men det är ganska dyrt och jag tycker att jag måste ge mer än rekommenderad giva för att de ska bli mätta och dessutom är bitarna rätt hårda vilket irriterar tandköttet på den yngsta katten. Iams FVAC verkar vara ett hyfsat foder om man kollar innehållet och det är billigare än RC men jag hittar knappt några omdömen så jag undrar om någon provat det? Hur är bitarna i storlek/hårdhet? Undrar om det är någon hake eftersom en 10 kilos säck är så billig....är det nåt fel på fodret?
Applaws chicken är också något jag funderat på, om någon har nåt att säga om det?
Jag vill ha ett foder med kyckling el annan fågel som första ingrediens och en lagom fetthalt eftersom mina kissemissar är kastrerade innekatter och inte bör tjocka på sig alltför mycket - samtidigt som jag inte tror på att ha en alltför låg fetthalt heller! Blir jättetacksam om någon har tips att komma med (men vill inte ha en diskussion om huruvida det är dåligt med torrfoder eller inte...var och en blir salig på sin tro och jag tror på variation :-) )

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"