Råd om tröga kattmagar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Råd om tröga kattmagar

Inläggav Aziz » tis 03 dec 2019, 20:16

Fick uppsöka veterinär med Lillen igår som mådde jättedåligt och som det visade sig hade fått förstoppning och var uppblåst och gasig i magen. Efter smärtlindring och microlax så blev han tack och lov bättre men han vill absolut inte äta skonkosten som veterinären föreslog att han skulle äta i en vecka.

Lillen äter MUSH och har aldrig haft magproblem tidigare. Jag misstänker att vi har orsakat stoppet genom att ge honom torkad kycklingfilé (det enda som funkar att ge i aktivitetsleksaker, går inte så bra med MUSH) men det vet jag förstås inte. Har även köpt laktulos på Apoteket som han verkar vara ok med att få på maten. Men han blev rätt lös i magen då istället. Han äter inget torrfoder alls förutom den torkade kycklingen då.

Vad är era bästa tips för att motverka trög mage?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Råd om tröga kattmagar

Inläggav Yrhättans » tis 03 dec 2019, 21:25

Aziz skrev:Fick uppsöka veterinär med Lillen igår som mådde jättedåligt och som det visade sig hade fått förstoppning och var uppblåst och gasig i magen. Efter smärtlindring och microlax så blev han tack och lov bättre men han vill absolut inte äta skonkosten som veterinären föreslog att han skulle äta i en vecka.

Lillen äter MUSH och har aldrig haft magproblem tidigare. Jag misstänker att vi har orsakat stoppet genom att ge honom torkad kycklingfilé (det enda som funkar att ge i aktivitetsleksaker, går inte så bra med MUSH) men det vet jag förstås inte. Har även köpt laktulos på Apoteket som han verkar vara ok med att få på maten. Men han blev rätt lös i magen då istället. Han äter inget torrfoder alls förutom den torkade kycklingen då.

Lactulos är bra, man kan behöva justera dosen eller ge varannan dag. Kattmalt finns olika sorter men gemensamt är att de hjälper till att smörja tarmarna vilket gör det lättare. Ibland kan lite smält osaltat smör göra susen eller lite messmör.

StefanZ
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Russian blue
Kontakt:

Inläggav StefanZ » tis 03 dec 2019, 23:27

Några droppar av kallpressad oliv- eller rapsolja varje dag hjälper mot förstoppning.
Nästan vilket olja som helst fungerar, men de kallpressade jag nämnde är hälsosam föda i sig med mycket vitamin E...

Det föreslagna smöret har antagligen ungefär samma funktion... rundsmörjer systemet.

Mera fibrer bör vara bra. I USA använder man gärna krossad icke smaksatt pumpkin, men det säljs nog inte i Sverige...
Men jag har sett tips på alternativ... Jag tror det var sötpotatis...
"Även du kan bli en vardagshjälte"

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 04 dec 2019, 20:51

Tack för tips Yrhättans och StefanZ! Ropade visst hej lite för tidigt. Nu ratar lillen laktulosen också och vill inte äta sin MUSH heller. Han verkar just nu föredra Mjaus svarta påsar våtmat. Han verkar jättehungrig och kastar sig över maten men sedan äter han bara några tuggor. :-( Vet inte riktigt vad jag ska göra. Är det ok att ge kycklinghjärta eller kycklingfärs istället ett par dagar om han vill äta det? Han har aldrig krånglat med mat förut.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 04 dec 2019, 21:45

Aziz skrev:Tack för tips Yrhättans och StefanZ! Ropade visst hej lite för tidigt. Nu ratar lillen laktulosen också och vill inte äta sin MUSH heller. Han verkar just nu föredra Mjaus svarta påsar våtmat. Han verkar jättehungrig och kastar sig över maten men sedan äter han bara några tuggor. :-( Vet inte riktigt vad jag ska göra. Är det ok att ge kycklinghjärta eller kycklingfärs istället ett par dagar om han vill äta det? Han har aldrig krånglat med mat förut.

Lactulos smakar inte gott, kan vara det som spökar. Kan du ge en miniportion med Lactulos och när det är borta mat utan det? Annars skulle jag ge vad han än tycker om, viktigare att de äter. Går han på låda ok?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 05 dec 2019, 06:54

Stackars Lillen :consoling:

Hur är magen nu? Om han fortfarande är förstoppad kan det göra att han äter sämre. Ibland kan det krävas lite mer än microlax för att få bort förstoppning.

Hur dricker han? Genom att dricka bra minskar risken flr förstoppning och även om man rör på sug men det sista kan jag tro att det inte är ngt problem då han inte är ensamkatt.

Håller tummarna att han mår bra igen och att aptiten återvänt!

För godis som funkar i mpnga aktivitets leksaker tipsar Prickisarna om Cosma frystorkad kyckling eller Thrive frystorkad kyckling. Natures menu delar jag och då blir det lagom bitar. Vi provade även Mjaus nya godis som är små bitar iaf i nöt varianten och funkar bra i leksakerna.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 05 dec 2019, 17:34

Tack hörni! Har varit rejält orolig idag eftersom lillen inte velat äta och inte gjort nr 2 sedan i måndags natt. Pratade med vet. idag som menade att prio 1 är att han äter annars finns liksom inget att få ur sig heller. Logiskt förstås. Skickade husse för att köpa kycklinghjärta på vet: s inrådan att duka upp buffé. Tyvärr var hjärtarna slut men han köpte kycklingfärs istället som lillen faktiskt åt av med god aptit. Och dagens lyckligaste samtal kom från sambon efter lunch idag (satt i konferens på jobbet) att lillen hade gått på lådan och bajsat. :hi5: =D> Tänk att man kan bli så lycklig för en sådan sak. Nu ska vi bara försöka hålla liv i magen. Kommer beakta era råd. Tack! :rosor:

Hur dricker han? Genom att dricka bra minskar risken flr förstoppning och även om man rör på sug men det sista kan jag tro att det inte är ngt problem då han inte är ensamkatt.

Han är tyvärr väldigt dålig på att dricka men eftersom han aldrig äter torrmat och aldrig haft problem förut så har jag inte bekymrat mig. Rör på sig gör han ju rätt mycket. Men har hört nu att MUSH ibland kan innehålla väl mycket ben och då kan det bli lite stoppande. Ska läsa på mer och fundera på hur vi ska justera kosten.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 06 dec 2019, 18:46

Jag skulle just skriva att en del katter kan bli lite hårda i magen på Mush pga benhalten (inget jag haft problem med vare sig på mush eller när jag gjorde egen Barf, men alla magar är ju lite olika!). Nu har jag inte benhalten i % i huvudet, men. Det är Matilda Gustafsson som hjälpt Mush att ta fram recepten för deras kattfoder. Hon har tidigare räknat recept åt Lillebror (njuranpassad kost), och är trevlig. I din sits hade jag mailat henne för lite råd kring justering :-)

Tips för vätska: när Lillan ätit mush så har jag blandat i lite vatten. Kanske kan vara något att prova, om det kanske tom kan hjälpa magen lite iom att han får i sig lite ytterligare vätska med maten?
(Båda mina katter tycker att vattenskålar är bäst till att välta omkull... Därav att jag blandar i lite vatten i maten...)

Hoppas att Lillens mage sköter sig nu!

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 06 dec 2019, 20:04

Yrhättans skrev:
Aziz skrev:Fick uppsöka veterinär med Lillen igår som mådde jättedåligt och som det visade sig hade fått förstoppning och var uppblåst och gasig i magen. Efter smärtlindring och microlax så blev han tack och lov bättre men han vill absolut inte äta skonkosten som veterinären föreslog att han skulle äta i en vecka.

Lactulos är bra, man kan behöva justera dosen eller ge varannan dag. Kattmalt finns olika sorter men gemensamt är att de hjälper till att smörja tarmarna vilket gör det lättare. Ibland kan lite smält osaltat smör göra susen eller lite messmör.

Lactulos kan ge motsatta effekt om kattebs förstoppning beror på vätsebrist. Det bästa är att försöka öka vätskeintaget
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » Igår, 02:37

Kanske en vattenfontän kan locka till att dricka mer?
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"