Hej förresten, min första post här men jag tänkte be om lite råd.
För ungefär tre veckor sedan fick jag hem en unge från ett katthem. Hon och hennes kull hämtades från en gård när de var runt sex veckor gamla, och hade inte haft kontakt med människor innan dess. Så de har varit sena med att acklimatisera sig till människor, och min lilla Dorcas är nog den skrajaste av kullen. Men hon började snabbt ty sig till mig, och är väldigt gosig - även om hon lätt blir rädd om jag t ex vänder eller reser på mig snabbt, och pinnar iväg till sitt gömställe under badkaret, där hon tyvärr har spenderat den mesta av tiden. Jag hade henne i ett avsett rum (bor själv i trea), men hon vägrar bli instängd där igen.
Till saken hör att jag har en katt sedan innan, Tara 9 år, som fram till i somras levt hela sitt liv med en äldre argbigga. De drog inte jämt, och Taras försök till lek möttes med fräs och klor. Tara var till en början nyfiken på lillkatten, men senaste veckan har hon bara flugit efter henne, och lilla Dorcas vågar knappt gå ut ur badrummet. Jag har burit in henne till sovrummet ett par gånger, vilket har funkat bra.
Hur tror ni är bäst att lösa det här? Vänta ut situationen tills Tara vänjer sig och slutar flyga på lilla Dorcas? Stänga ute Dorcas från badrummet så hon inte kan gömma sig där inne utan "tvingas" möta gammkatten? (det känns bara elakt.) Ska jag gå emellan, eller låta Tara hålla på ifred? Jag har köpt en Feliway friends som jag pluggade in igår, och det kändes som att Dorcas kände sig lite tryggare framåt kvällen.
Jag förstår att det kan ta ett bra tag innan de blir vänner eller iaf tolererar varandras närvaro, främst som båda är hittekatter (Tara övergiven antagligen lite för tidigt, så misstänker att hon är lite konstig). Men det känns bara så hämmande att Dorcas bara är i mitt lilla badrum. När jag försökt bära ut henne till vardagsrummet slutade det med flertal rivmärken på mig och en vettskrämd kattunge...
med vänlig hälsning, ensamstående tvåkattsfar i Malmö