Understimulerad katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Understimulerad katt

Inläggav Weaxzezz » sön 02 dec 2018, 12:54

Hallå hej! Som ni vet har jag flyttat till Kroatien, där jag och Shroomy bor i en lägenhet på 45 kvm. Det finns ingen uteplats och ingen möjlighet att ta ut henne i koppel (folk har sina hundar lösa överallt, hon blir rädd). I Sverige hade hon en trädgård på 100 kvm och hon verkar inte klara omställningen särskilt bra :-(

Vi leker varje dag, men lekarna är inte tillräckligt för henne, och hon ignorerar alla sorters aktiveringsleksaker. Vippor och kasta möss är det enda som gäller. Hon tycker om att kolla på fågelvideos på YouTube, men det slår ju inte en trädgård det heller, och hon blir snabbt rastlös när de inte går att fånga. Hon äter mycket mer, inte så konstigt när hon är så rastlös, men det värsta är att hon skriker hela tiden, och inget jag gör verkar hjälpa mer än någon minut. Jag har nästan konstant huvudvärk, och jag jobbar hemifrån så jag hör ju det alltid, men det värsta är ändå att hon verkar må så dåligt. Hade det inte varit för att jag visste att vi flyttar tillbaka till Sverige relativt snart (1-2 år här är planen) så hade jag funderat på omplacering, men hon är så himla personbunden så det är ändå inte ett bra alternativ.

Och just det, hon har vissa hälsoproblem, misstänkt kronisk smärta, men eftersom förändringen kom så starkt i samband med flytt tror jag inte det är den huvudsakliga orsaken. Har ändå tänkt ta in henne för en ordentlig koll efter nyår, så vi får se.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer för vad mer jag kan göra för att underlätta för henne (och lätta min huvudvärk). Hon låter verkligen som en siren, stackaren :-(

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Understimulerad katt

Inläggav Yrhättans » sön 02 dec 2018, 13:00

Weaxzezz skrev:Hallå hej! Som ni vet har jag flyttat till Kroatien, där jag och Shroomy bor i en lägenhet på 45 kvm. Det finns ingen uteplats och ingen möjlighet att ta ut henne i koppel (folk har sina hundar lösa överallt, hon blir rädd). I Sverige hade hon en trädgård på 100 kvm och hon verkar inte klara omställningen särskilt bra :-(

Vi leker varje dag, men lekarna är inte tillräckligt för henne, och hon ignorerar alla sorters aktiveringsleksaker. Vippor och kasta möss är det enda som gäller. Hon tycker om att kolla på fågelvideos på YouTube, men det slår ju inte en trädgård det heller, och hon blir snabbt rastlös när de inte går att fånga. Hon äter mycket mer, inte så konstigt när hon är så rastlös, men det värsta är att hon skriker hela tiden, och inget jag gör verkar hjälpa mer än någon minut. Jag har nästan konstant huvudvärk, och jag jobbar hemifrån så jag hör ju det alltid, men det värsta är ändå att hon verkar må så dåligt. Hade det inte varit för att jag visste att vi flyttar tillbaka till Sverige relativt snart (1-2 år här är planen) så hade jag funderat på omplacering, men hon är så himla personbunden så det är ändå inte ett bra alternativ.

Och just det, hon har vissa hälsoproblem, misstänkt kronisk smärta, men eftersom förändringen kom så starkt i samband med flytt tror jag inte det är den huvudsakliga orsaken. Har ändå tänkt ta in henne för en ordentlig koll efter nyår, så vi får se.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer för vad mer jag kan göra för att underlätta för henne (och lätta min huvudvärk). Hon låter verkligen som en siren, stackaren :-(

Kan du sätta upp en fågelmatare utanför fönstret med en bra liggplats så hon kan titta på. Om möjligt nätfönster så får hon en massa doftintryck.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 02 dec 2018, 22:54

Kan du göra något med inomhusmiljön som gör den mer spännande? Kanske en klättervägg? Gömma maten på olika platser så att hon får leta, nosa och hitta. Påminner lite om jakt. Om hon äter torrfoder, kanske en sådan där boll som de måste pilla med för att fodret ska ramla ut. Klickerträning, agility? Finns ett agilityset i frigolit på zooplus med tunnel som är kul och inte så dyrt.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tis 04 dec 2018, 14:51

Yrhättans skrev:
Kan du sätta upp en fågelmatare utanför fönstret med en bra liggplats så hon kan titta på. Om möjligt nätfönster så får hon en massa doftintryck.

Ja! Superbra idé! :hi5:

Aziz skrev:Kan du göra något med inomhusmiljön som gör den mer spännande? Kanske en klättervägg? Gömma maten på olika platser så att hon får leta, nosa och hitta. Påminner lite om jakt. Om hon äter torrfoder, kanske en sådan där boll som de måste pilla med för att fodret ska ramla ut. Klickerträning, agility? Finns ett agilityset i frigolit på zooplus med tunnel som är kul och inte så dyrt.

Får inte lov att sätta upp saker på väggen tyvärr, men kan nog klämma in lite fler kattmöbler ändå. Hon är inte så mycket för höga höjder ändå, så kanske tunnlar och sånt är bättre ändå. Ska se vad jag kan hitta!

Klickerträning tror jag är lite bortom henne, hon klarar inte en vanlig foderboll. Bara kollar på den och skriker på mig :roll: Likadant med gömd mat tyvärr. Kasta torrfoder funkar, men gör jag det för mycket blir hon nog smällfet igen tyvärr.

Av en tillfällighet märkte jag att hon reagerade på mitt örtte, så nu får hon en påse sånt på kvällen. Känns lite som att jag drogar ner min katt, men hon verkar gilla det 8-[

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 07 dec 2018, 10:23

Klickerträning tror jag är lite bortom henne, hon klarar inte en vanlig foderboll. Bara kollar på den och skriker på mig :roll: Likadant med gömd mat tyvärr. Kasta torrfoder funkar, men gör jag det för mycket blir hon nog smällfet igen tyvärr.

Min yngsta katt är galen i torkad kycklingfilé. Är väl avsedd för hund egentligen men den jag köper har inga tillsatser och är helt ok för katter också. Jag delar den i små delar och låter honom klättra springa m.m. för att få tag på varje bit. Typ första biten på köksbänken, kisse hoppar upp och jumjumjum, nästa bit längst upp i klösträdet, i vardagsrummet, kisse måste klättra dit för att jumjum osv. Jag är med hela tiden och visar var jag lägger bitarna så det krävs inget snille till katt. (Lillen är inte heller supervass :smile: ) När hela filén är slut är lillen också slut och han har varit tvungen att anstränga sig hela vägen. Då måste han så klart tvätta sig och sedan sover han gott på maten och jag kan jobba. :hi5:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » fre 07 dec 2018, 14:05

Aziz skrev:

Min yngsta katt är galen i torkad kycklingfilé. Är väl avsedd för hund egentligen men den jag köper har inga tillsatser och är helt ok för katter också. Jag delar den i små delar och låter honom klättra springa m.m. för att få tag på varje bit. Typ första biten på köksbänken, kisse hoppar upp och jumjumjum, nästa bit längst upp i klösträdet, i vardagsrummet, kisse måste klättra dit för att jumjum osv. Jag är med hela tiden och visar var jag lägger bitarna så det krävs inget snille till katt. (Lillen är inte heller supervass :smile: ) När hela filén är slut är lillen också slut och han har varit tvungen att anstränga sig hela vägen. Då måste han så klart tvätta sig och sedan sover han gott på maten och jag kan jobba. :hi5:

Smart! Ska se om jag kan hitta något hon gillar. Kanske stekt kyckling, för jag tvivlar på att det finns torkad här. Kanske hon kan önska sig lite i julklapp med gäster från Sverige :-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"