Kattmat till kräsen katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jojohrn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattmat till kräsen katt

Inläggav Jojohrn » lör 14 apr 2018, 23:21

Hej!

Dags att köpa nytt foder till min fruktansvärt kräsna katt.
Har idag Canagan den röda påsen men hon har problem att äta bitarna för de är för stora.

Det står mellan Applaws, Acana och Orijen. Öppen för andra förslag men vill ha det spannfritt.
Applaws har fått sämre betyg än de två andra vad jag kan hitta online.
Jag har också hört att fisk inte är så bra att ha i foder för katter, vet ej om detta stämmer därför undrar jag om någon har bättre vetenskap om detta. För de påsarna med Acana som jag hittade har ofta fisk i sig och Orijen har en väldigt lång innehållsförteckning.

Letar också efter våtfoder. Mjau pratar många om att det är bra. Är det i påsar eller burk? Läst att Mjau med sås har mycket socker i sig men vet inte om det stämmer. Mjau i gele då eller färs? Är mjau bra för det är ju betydligt billigare än andra märken.

Prisklass spelar egentligen inte så stor roll, så länge det är bra foder och att hon tycker om det såklart.

Finns det någon som kan hjälpa mig i detta havet med kattmat.. :rosor:

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Re: Kattmat

Inläggav Emsen » sön 15 apr 2018, 19:11

Jag ger mina katter Carnilove torrfoder. Spannmålsfritt.
Här precis hittat Brit premium blötmat som dom gillar och magarna tål. Där var det knepigt! För fodermärket Brit bar två olika som heter premium. En mörkblå variant med bistår i sås eller gelé utan socker och en en ljusblå/lila variant med file bitar i sås eller gelé med socker i. Har tur att mina katter föredrar dom mörkblå sorterna.
Blötmaten är tyvärr inte spannmålsfri men det är det dom äter.

Man ska inte testa sig fram för mycket vad det gäller mat då kan katternas magar krascha.
Jag har fått erfara det efter många foderbyte hit och dit med mIna katter. Först Hill's sen Royal Canin sen Four Friends sen... I min iver så glömde jag att fasa över ordentligt och Hero min ena katt fick lös mage och gick ner i vikt. Prover visade brist på b12 och dåliga tänder, Pure Natural färgade tänderna gula på mina katter! Alltså maten var så dålig att plack visade sig direkt. Det fodret smulade också rejält ...
Idag är Hero på bättringsvägen och jag försöker få upp honom i vikt.

Byter inte torrfodret om det inte tas bort från marknaden.

Jag tänker såhär för att undvika att magen kraschar så ska man om man ger torrfoder och vlll ge blötfoder också, hålla sig till samma tillverkare av fodren. Inbillar mig att tillverkarna av foder inte ändrar allt för mycket i sin recept till torrfoder som till blötmat ...
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Kattmat till kräsen katt

Inläggav perkele » sön 15 apr 2018, 19:17

Moderation Ändrat rubriken. Tänk på att skriva tydliga rubriker!
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 16 apr 2018, 01:54

Mig veterligen är det inget socker i Mjau. Jag ger dock bara deras kött i gele, portionspåsar. Min katt får endast det, dels för att hon är överviktig och bantar men också för att det helt enkelt är den bästa maten i matbutiken (eller överallt). Den smakar bra och jag gillar att det inte är fisk i. Mig veterligen är det väl inte direkt dåligt med fisk, men det ingår inte i vildkatters naturliga kost och så tycker jag det luktar för mycket 8-[

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Inläggav SaberBlade » ons 18 apr 2018, 12:28

Jojohrn skrev:Hej!

Letar också efter våtfoder. Mjau pratar många om att det är bra. Är det i påsar eller burk? Läst att Mjau med sås har mycket socker i sig men vet inte om det stämmer. Mjau i gele då eller färs? Är mjau bra för det är ju betydligt billigare än andra märken.

Prisklass spelar egentligen inte så stor roll, så länge det är bra foder och att hon tycker om det såklart.

Finns det någon som kan hjälpa mig i detta havet med kattmat.. :rosor:

Så vitt jag vet, så anses Mjau vara ett av de bästa märken (kanske bäst?) när det gäller blötmaten i alla fall. Jag ger min ena katt bara Mjau/Bozita i tetra. Mjau finns även i påsar men det blir nog billigare med tetrorna och de äter han så det går bra för mig. Även min andra katt har börjat uppskatta tetrorna. Ger alla varianterna, gelé, sås och paté. Sås räcker kortast dock, för mycket sås i paketen helt enkelt.

Bozita, som är i princip samma mat, finns bara i tetra men i många fler varianter i både sås och gelé. Min lilla lokala djurbutik (huvudsak för hund) är fantastiska nog att ha skaffat in de flesta sorter. Kostar 15kr/st vilket är helt OK om man jämför med Arken Zoo och liknande butiker...går dock att köpa på nätet billigare i mängdpack.

Min andra, äldsta, katt äter numera helst Pussi portionspåsar, även om han äter Mjau/Bozita ibland. Är ingen duktig typ på kattmat så vet inte hur dessa står sig i matdjungeln.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » tor 19 apr 2018, 08:24

Efter att brosan fick somna in, så la Lakriz av att äta den mat som han har ätit innan.

Så efter en hel del läsande och annat, så köpte vi Carnilove torrisar som godis och idag äter han Carnilove. Funkar fint även att han är allergisk emot fisk, så pass att han kan reagera på kyckling. Han äter även deras blötmat.

Innehållsmässigt - ser innehållsförteckningen lång ut, men som sagt det är beroende på sort när det kommer till Carnilove. Blötmaten, har oxå kort innehållsförteckning.

Det jag kollar är
- Andel protein mot kolhydrater
- Salt mängd
- Socker, men det måste stå socker annars är inte innehållsförteckningen korrekt. Får egentligen inte säljas, om det inte står med.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » fre 20 apr 2018, 11:49

Lakriz_Pepsi skrev:
Det jag kollar är
- Salt mängd
- Socker, men det måste stå socker annars är inte innehållsförteckningen korrekt. Får egentligen inte säljas, om det inte står med.

Men om det inte är socker i? Hänger inte med sorry

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » lör 21 apr 2018, 12:40

Weaxzezz skrev:
Lakriz_Pepsi skrev:
Det jag kollar är
- Salt mängd

Rörig mening.. :shy:

Innehåller maten socker, så måste det stå med i innehållsförteckningen och är sockerhalten hög utifrån kolhydrater så måste de återfinnas i näringsförteckningen.

Finns det inte med någonstans så, innehåller inte maten socker.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » mån 23 apr 2018, 00:31

Lakriz_Pepsi skrev:
Weaxzezz skrev:
Lakriz_Pepsi skrev:
Det jag kollar är
- Salt mängd

Rörig mening.. :shy:

Innehåller maten socker, så måste det stå med i innehållsförteckningen och är sockerhalten hög utifrån kolhydrater så måste de återfinnas i näringsförteckningen.

Finns det inte med någonstans så, innehåller inte maten socker.

Tack för förtydligandet!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"