Konstigt beteende vid kattlådan

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Konstigt beteende vid kattlådan

Inläggav DanMann » tis 14 nov 2017, 19:26

Har på senare tid märkt av ett konstigt beteende med min 4-åriga vän här hemma. För det mesta använder han kattlådan precis som man förväntar sig, med undantag från någon gång emellanåt där han gör på följande vis:

1. Går ner i lådan och upp igen, utan att krafsa men ändå så man ser tassavtryck
2. Står vid toaletten och visar för mig att han vill jag ska komma, jamar ibland
3. Tittar på kattlådan

När jag sedan kommer dit har jag märkt att så fort jag tar tag i spaden och rör lite i sanden ställer han sig omedelbart och börja gräva ordentligt. Sedan står han där tills jag går ut, för att sedan använda kattlådan precis som vanligt.

Hur hade ni tolkat det här beteendet? Är det något att oroa sig över så länge han gör vad han ska så att säga?

Jag har inte bytt sandsort, tycker att det är rent på toaletten och har städat lådan ganska nyligen. Låter aldrig något ligga kvar om jag hör att han använt lådan.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Konstigt beteende vid kattlådan

Inläggav Birmafröken » tis 14 nov 2017, 20:12

Vad är det för slags låda och vilken sandsort är det i lådan?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » tis 14 nov 2017, 20:34

Birmafröken skrev:Vad är det för slags låda och vilken sandsort är det i lådan?

En öppen, med en kant. Sanden är något märke som finns i vanliga butiker, "Ultra kompakt" 10L

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 14 nov 2017, 20:54

DanMann skrev:
Birmafröken skrev:Vad är det för slags låda och vilken sandsort är det i lådan?

En öppen, med en kant. Sanden är något märke som finns i vanliga butiker, "Ultra kompakt" 10L

Ok, då utgår jag ifrån att det inte är något konstigt med själva lådsituationen och att du bara har en katt (ingen annan katt som kan störa ett toabesök)..

Min erfarenhet är att katter ibland går mot toan av gammal vana, men att de ibland kan tveka när de kommit fram och bli stående som för att känna efter om de verkligen behöver göra ett besök eller inte. När din katt står sådär och tvekar och du börjar gräva kan själva grävljudet vara det som avgör och triggar katten att ändå pressa fram några droppar eller en mindre korv.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 14 nov 2017, 21:55

Håller med Birmafröken. Det händer att någon katt går på lådan utan att det blir något, ev litet krafs och så går dom iväg igen. Jag tolkar det som att "hm, jag behöver inte gå på lådan just nu".
Däremot varje gång jag gör rent i lådan, kommer någon av katterna springande och börjar sympatikrafsa, det slutar alltid med att de lyckas kissa en miniskvätt.
Bortsett från Yra som tycker det är praktiskt att matte rensar lådan, då kan man göra sina behov och snabbt gå, matte rensar så jag slipper gräva över... (hon är lite lat ibland den damen).

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » ons 15 nov 2017, 08:18

Tack för svaren! Det känns skönt att det inte bara är ett beteende här hemma utan att även ni känner igen det.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 15 nov 2017, 15:36

Känner också igen beteendet hos en av mina katter. Han talar alltid om att han funderar på ett toabesök, sedan kan han krafsa lite i olika lådor innan han bestämmer sig. Rensar jag lådan slår det aldrig fel att han kommer och krafsar och gärna använder den.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"