Hur tinar ni era Mush-bollar?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Hur tinar ni era Mush-bollar?

Inläggav Safia » lör 15 jul 2017, 13:15

Håller på att försöka ställa om missarna till BARF. Enbart någon dag in så de får mest bara smakportioner.

Men tanken slog mig. Hur tinar ni bollarna. Tar ut i förväg? Hur länge innan utfodring? Mikrar? Effekt? Hur länge? Tinar i plastpåse nedsänkt i vatten?

Vill ju inte att det råa köttet ska hinna bli dåligt för att det får ligga framme för länge. Inte heller servera halvt frusen eller halvt tillagat från mikron.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Hur tinar ni era Mush-bollar?

Inläggav Lurvpöse » lör 15 jul 2017, 15:04

Jag tycker att de tinar väldigt fort. 30-45 min De hinner inte bli dåliga på den tiden.

Brukar ta fram dem och ställa under microkåpan i rumstemp typ en timme innan, mosar till dem lite med en gaffel efter en stund så att det inte är en snöboll i mitten.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Fasces
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Huskatter

Inläggav Fasces » lör 15 jul 2017, 16:55

En av mina katter kräks om hon äter mat som är för kall, så vi serverar alltid bullar som först tinat i kylskåp och sedan fått ligga i varmvattenbad några minuter. Jag har fått för mig att det är många som serverar bullarna kylskåpskalla, hos oss blir de snarare kroppstempererade. :)

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » lör 15 jul 2017, 21:58

Vattenbad så att de tinar snabbt men skonsamt.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 12:51

Jag tinar i matlåda (av glas) i kylskåpet. Slänger i några st så jag inte ska behöva plocka fram från frysen varje gång, men inte fler än att hon hinner äta upp innan dom blir dåliga. Hon är helt okej med att äta kall mat och någon gång har jag gett henne direkt ur frysen när jag varit dålig och glömt ta fram. Inga klagomål där heller :)
Tycker dom tinar rätt fort även i kylskåp. Hon får mat tre gånger per dag och om jag tar fram nya när jag ger henne mat så har dom tinat rätt bra nästa gång det är dags att ge.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 16 jul 2017, 18:33

Tar fram en dagsranson på kvällen och låter tina i kylskåpet över natten. Lägger även 1-2 frusna bullar i matskålen innan jag lägger mig som kissen kan äta valfri tid på natten. Han gillar inte att äta bullarna kylskåpskalla utan inväntar helt enkelt att de är lagom rumstempererade för hans smak.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 19:08

Aziz skrev:Tar fram en dagsranson på kvällen och låter tina i kylskåpet över natten. Lägger även 1-2 frusna bullar i matskålen innan jag lägger mig som kissen kan äta valfri tid på natten. Han gillar inte att äta bullarna kylskåpskalla utan inväntar helt enkelt att de är lagom rumstempererade för hans smak.

Önskar att jag också kunde göra så, med frusna under natten, så jag slapp bli väckt varje natt vid 4-5... Lägger jag fram en direkt från frysen så är hon på den direkt och det tar inte många minuter innan den är borta haha

Användarvisningsbild
gnutten
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 2 Husisar och 2 Ragdoll

Inläggav gnutten » ons 09 aug 2017, 00:35

Jag tar ut ett par dagar och lägger i kylen i en plastlåda, och är de inte riktigt tinade kör jag dem i micron någon minut. Min Raggis gillar inte dem kalla.
Ägs av två Husisar Liten och GosNos.. plus coola Ragdollarna Bonny och Gibbs
Änglakatten Tuss..Min älskade britt! Du är saknad

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 09 aug 2017, 17:28

brukar ta fram och tina i kylskåp under natten.
Annars kör jag med vattenbad.
Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » fre 11 aug 2017, 11:43

Jag har ingen framförhållning alls för att tina. Ställer bara fram de djupfrysta i en skål och så får tiden och rumsvärmen göra sitt. Kajsa får själv avgöra när de har rätt ättemperatur.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, snart 11 år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 11 aug 2017, 13:20

Tinar i burk i kylskåp. Tar fram kvällsransonen när jag ger frukost och frukostransonen när jag ger kvällsmat. Beroende på hur kallt man har i sitt kylskåp kan man behöva ta fram tidigare än så för att det ska hinna tina. Man får inte köra mat som innehåller råa ben (däribland MUSH) i micro då benen kan tillagas och bli farliga. Dessutom kan maten tillagas och poängen med rå mat faller lite.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 14 aug 2017, 16:45

Jag tar fram ca 24-16h innan de ska ätas, för det mesta, eftersom min kyl är lite kall = de hinner inte tina riktigt ordentligt om jag tar fram dem ca 12h innan. Tinar i kylskåpet, i burk (oftast glasburk), och tar oftast fram för två dagar åt gången. Lillan ska inte ha en hel boll per mål och dessutom har jag ju två katter varav den ena är njurkatt, så att tina i rumstemperatur ser jag som uteslutet, och hon kräks om hon äter för kall (lätt frusen) mat medan kylskåpstempererade går utmärkt så länge de är helt tinade.

(Lillan får för det mesta egengjord BARF, men numera styckefryser jag den i bollar som är ungefär som MUSH-bollarna så svarar ändå. Ibland, när jag missat eller verkligen inte har energi så köper jag MUSH istället.)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"