Katt som ätit tråd

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Katt som ätit tråd

Inläggav Aziz » mån 17 jul 2017, 12:14

När vi skulle gå och lägga oss i går kväll så upptäckte vi att vår yngsta katt hade en tråd som hängde ut genom rumpan. Det var ca 10 cm som stack ut och vi blev så klart superoroliga och jag tänkte på allt jag läst och hört om trådar som trasslar in sig i tarmarna med komplicerade operationer som följd. Ringde till vårt akutsjukhus, Bagarmossen, som meddelade att de inte kunde ta emot och att vi skulle vara tvungna att vända oss till Ulltuna. Vi fick dock rådet att vänta till på morgonen och åka in eftersom kissen i fråga inte var det minsta påverkad. Samtidigt som jag pratade med Bagarmossen kom husse och meddelade att tråden var borta. När jag avslutat samtalet letade vi överallt efter tråden men den var och är borta. Däremot hittade vi vad det var som lillen ätit på, flera trådar från ett tråddraperi vi har var nämligen avbitna. :shock:

Efter en orolig natt med en jätteglad liten kisse som fick massa uppmärksamhet, ringde vi Bagarmossen igen på morgonen som tyckte att vi skulle avvakta eftersom han inte verkar må dåligt på något sätt. Han har ätit med god aptit och inte kräkts och det verkar som om han kan gå på toa som vanligt även om det är svårt att veta säkert vem som gjort vad i lådorna med två katter i hushållet. Vet menade att det inte är säkert att röntgen skulle visa något så länge kisse mår bra och att vi inte skulle få ut så mycket av en undersökning i nuläget. Men självklart ska vi vara observanta på hur han mår de närmaste dagarna. Nu undrar jag vad ni tror? Hur i hela friden kan han ha ätit upp långa trådar utan att det syns på avföringen. Han kan ju förvisso ha bitit sönder dom till småbitar men ändå. Hur oroliga ska vi vara? Hur många dagar ska man räkna innan man kan andas ut? Tycker inte att jag fick något klart svar från vet. Någon som har erfarenhet av liknande? Jag blev själv dessutom väldigt oroad över situationen med fulla akutmottagningar. Nu bor vi ju ändå i en storstad. Tänk om det varit akut och även Ulltuna haft fullt. Vad gör man då? :cry:

Just nu är en jätteglad liten kisse ute med husse på promenad i trädgården och allt som innehåller trådar eller fransar är kastat eller understuvat. Men tacksam för era reflektioner.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Katt som ätit tråd

Inläggav Starwatcher » mån 17 jul 2017, 12:30

Har egentligen inga bra råd att ge mer än att Tösen när hon var liten åt lång tråd som stack ut från rumpan. Hittade det hon ätit på och insåg att det fattades en tråd. Efter ett par dagars dissekerande av avföringen hittade jag saknade tråden. Efter det är jag fanatisk på att hålla hemmet trådfritt.

Så har inga mer tips än att hålla koll, kanske kolla och se om det finns mer tråd i avföringen. Ring igen och fråga hur länge Lillen ska kollas extra nog.

Ja, hemskt när allt är fullt och alla akutmottagningar stängs pga överbeläggning :-( Var det inte samma sak förra sommaren då även Ulltuna stängde? Långt att åka till Strömsholm med en sjuk katt mitt i natten :-(

Håller tummarna att allt är ok med Lillen och att all tråd är ute.!!
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 17 jul 2017, 13:43

Jag har en trådätande kisse. Vi har varit på akuten en gång. Två gånger har jag ringt och precis som du fått rådet att avvakta, vilket jag då också gjorde.

Vad jag har förstått (från de veterinärer och djurskötare jag har pratat med vid dessa tillfällen) är att man helst bör åka in direkt, innan tråden/snöret/bandet har åkt ner i tarmen. Då kan katten få kräkmedel och kräka upp snöret. Om snöret däremot har hunnit ner i tarmen finns det inte något annat att göra än att avvakta alternativt operera. Jag tror att det går att upptäcka snöret via ultraljud (i alla fall fick vi en tid för ultraljud någon dag efter vårt akutbesök för att kolla att ingenting fanns kvar - min katt kräktes upp ca 1 m snöre från en vippa!!), men jag tror inte att de inte kan få ut snöret utan att operera.

Veterinären som gjorde ultraljudet sa till mig att snören under 10 cm inte är lika farliga. Han menade att de inte kan snurra sig runt tarmen som längre snören. Jag är dock osäker på om detta stämmer, vågar personligen inte helt förlita mig på detta.

Vad är det för trådar din katt har ätit? Kan de ha lösts upp i magen? Var de långa?

Jag tror att det kan ta upp till tre eller kanske tom fyra dagar för något att passera tarmen. De gånger jag inte har åkt in akut har jag gett min katt mycket blötmat och hållit koll på hur hon mår. Jag var jätteorolig, men snöret kom ut ett par dagar senare. Bra tips att ringa och fråga för att veta exakt hur länge du ska hålla extra koll.

Vad gäller snören hemma är jag också noga med att inte ha snören framme. Dock är det så lätt att missa något. En gång åt Siv ett sånt där band som sitter i tröjor som används för att hänga upp tröjorna på klädhängare. Tröjan hängde öven en stol. Numera klipper jag av alla sådana band!!

Jag skulle ha avvaktat och hållit koll på hur Lillen mår. Se till att han äter ordentligt. Om han börjar må annorlunda, åk in akut.

Jag håller tummarna för att snöret kommer ut snart! Vet hur oroligt och hemskt det är att vänta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 17 jul 2017, 14:10

Tack för svar Starwatcheroch Siv. Känns hoppfullt att det gått bra för era trådätare. Jag har hittat en tråd nu som måste vara den del som stack fram igår. Den är ca 10 cm och inte längre vit, om jag säger så. Vet ju dock inte hur mycket som finns kvar där inne. :-( Det rör sig om tråd från ett tråd-draperi, och vad jag kan se så fattas det en lång bit, ca 50 cm. Det som kom ut var dock som sagt ca 10 cm. Han verkar må bra nu men vi håller ju koll så klart. Han har fått lite laktosfri filmjölk som han älskar, förutom sin vanliga mush-bulle.

Varför i hela friden äter de tråd!? Nu får jag jättedåligt samvete och tänker att det måste ha hänt när vi var bortresta. Har tagit undan allt i trådväg nu men så sent som i morse ville han tugga på min tröja som har sådana där strippar som man använder när man drar åt luvan på träningströjan. Knaskatt! Är det någon sorts brist tror ni? Har även varit tvungen att lägga undan agility-hindren eftersom han tuggar på frigoliten.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 17 jul 2017, 14:53

Jag har hört att det kan bero på flera olika saker. En teori är att det beror på att katten tagits för tidigt från sin mamma och inte har fått sitt dibehov tillfredsställt, en annan teori är att det har med stress att göra. Jag har också hört att tuggandet skulle skapa något slags ämne i magen som lugnar och att katten isf har någon slags magkatarr.

Jag frågade Susanne Hellmann lite kort om detta på kattmässan i Malmö och hon skriver också lite om det i sin senaste bok, "I huvudet på din katt". (Hon kallar det PICA-beteende.) Hon rådde mig att alltid ha kattgräs hemma, att ge mat som innehåller fibrer så att magen får jobba och att se till att katten inte är understimulerad.

Min katt äter på läder, ylle, gymnastikskor, ryggsäckar av särskilt material, flärpar på kängor, almanackor av konstskinn, snören etc. Jag försöker ställa undan alla skor och väskor, men det räcker att jag glömmer något framme en liten stund så är hon där och tuggar. Många skor och väskor har tvingats slängas här hemma. :) Och gästers skor och väskor måste alltid gömmas undan.

Susanne Hellman skriver också i sin bok att beteendet kan gå i arv och vara rasbetingat.

För min katt skulle det kunna ha att göra med dibehovet, även om jag inte vet om hon togs för tidigt från sin mamma. Siv biter gärna och en gång (efter kastreringen, när de var alldeles nya hos mig) började hon suga på sin systers bröst som i sin tur började producera mjölk.

Jag misstänker också att det förvärras något av oro och när jag är borta.

Vad bra att en bit kom ut!! Då kommer säkert det andra också! Fortsätt att vara observant på måendet bara. Jag håller tummarna!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 17 jul 2017, 18:59

:consoling: Vi håller tassar att det går bra för lillen.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 17 jul 2017, 19:46

Tack igen Siv för bra information. Lillen var hos sin mamma tills han var 12 veckor och hon verkar ha varit en engagerad kattmamma och jag tror att han var en harmonisk liten krabat hos uppfödaren. Han var dock klart påverkad när vi nyligen var borta en vecka och jag har ibland tänkt att han kan vara lite understimulerad även om han har sällskap hela dagarna av både katt och människor. Han har lite bitbeteende också som definitivt blir värre om han har långtråkigt. Han har väldigt stort lekbehov och herr katt lessnar tyvärr fort på lillen när han vill leka. :consoling: Han kan ju vara stressad också över herr katt som är väldigt dominant även om vi från vårt perspektiv tycker att det fungerar bra. Vet att PICA är överrepresenterat hos vissa raser, tex siameser men det kanske finns hos abysar också. Lilla gubben. Herr katt har också dille på att slicka på plast men han äter tack och lov aldrig på något olämpligt.

Tack Eye för tasshållning. Vi har en avbokningsbar tid hos vet i morgon för ultraljud för säkerhets skull och för att lugna mattenerverna, men hade jag inte sett tråden igår så hade jag inte anat att något var fel så han verkar vara ok.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 17 jul 2017, 20:49

Har ni provat Petstages bitleksaker? Finns lite olika varianter t.ex på Bromma Zoo. Mkt uppskattade hos oss när Prickisarna var i Lillens ålder.

Just n är han ju en den där lite jobbiga åldern då det tydligen ska hittas på massor av dumheter :consoling:
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Katt som ätit tråd

Inläggav Safia » mån 17 jul 2017, 21:56

Jobbigt. Hade en liknande incident med Jaromir som svalde en längre mattfrans. Tur i oturen såg jag det när det hände och kunde få honom till vet snabbt där han fick kräkas upp den igen.

Tassar och tummar hålls här för att allt går bra med Lillen.

Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 18 jul 2017, 00:16

Starwatcher skrev:Har ni provat Petstages bitleksaker? Finns lite olika varianter t.ex på Bromma Zoo. Mkt uppskattade hos oss när Prickisarna var i Lillens ålder.

Just n är han ju en den där lite jobbiga åldern då det tydligen ska hittas på massor av dumheter :consoling:

Ja, vi har flera stycken olika hemma som jag skaffade när lillen var i tandömsningsåldern. Han har tyvärr aldrig uppskattat dom lika mycket som näsor, hakor och tår. :smile: Han biter aldrig hårt eller aggressivt så det är inte något stort problem men kom att tänka på det nu när Siv skrev om ett tänkbart samband med PICA. :-k

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 18 jul 2017, 00:19

Safia skrev:Jobbigt. Hade en liknande incident med Jaromir som svalde en längre mattfrans. Tur i oturen såg jag det när det hände och kunde få honom till vet snabbt där han fick kräkas upp den igen.

Tassar och tummar hålls här för att allt går bra med Lillen.

Tack Safia! Han har ätit med bra aptit hela dagen, inte kräkts och just gått på lådan och bajsat normalt. Så vi hoppas på det bästa.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Katt som ätit tråd

Inläggav Siv » tis 18 jul 2017, 11:38

Det som fick mig att tänka på PICA var att han även ville tugga på annat, som tex frigoliten. Siv fokuserar tydligt på vissa material. Men det kan såklart vara något annat också. Kanske bara ett sätt att uttrycka att han har långtråkigt och vill leka. :)

För egen del tycker jag att det är svårt att se en direkt koppling till någon av de orsaksförklaringar som finns, förutom möjligen något som har med dibehovet att göra. Jag brukar därför tänka att det är så Siv är, att hon har en liten diagnos, eller särskilda behov, men att jag kan hjälpa henne och minska beteendet t.ex genom Feliway, ampelliljor, lek och närvaro, och genom att vara lyhörd för hennes rytm.

Enligt Susanne Hellman tuggar birma, burma och siames oftare på saker.

Hur mår lillen idag?

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 18 jul 2017, 14:26

Siv skrev:Det som fick mig att tänka på PICA var att han även ville tugga på annat, som tex frigoliten. Siv fokuserar tydligt på vissa material. Men det kan såklart vara något annat också. Kanske bara ett sätt att uttrycka att han har långtråkigt och vill leka. :)

För egen del tycker jag att det är svårt att se en direkt koppling till någon av de orsaksförklaringar som finns, förutom möjligen något som har med dibehovet att göra. Jag brukar därför tänka att det är så Siv är, men att jag kan minska beteendet t.ex genom Feliway, ampelliljor, lek och närvaro, och genom att vara lyhörd för hennes rytm.

Enligt Susanne Hellman tuggar birma, burma och siames oftare på saker.

Hur mår lillen idag?

Tack Siv, lillen mår bra. Avbokade veterinärtiden i samråd med vet. som tyckte det var onödigt att undersöka under nuvarande omständigheter då han äter och bajsar normalt och inte kräks. Håller honom fortsatt under uppsikt. Lillen anser nog att vi är ofint mycket uppmärksamma på hans rumpa. :smile:

Ska läsa igen i Hellmans bok om PICA, jag läste den när den var nyutkommen, men tänkte inte så mycket på avsnittet om PICA. Läser just nu boken The Trainable cat, av John Bradshaw och Sarah Ellis och hoppas få lite inspiration till mer stimulans för lillen. Vi leker ju med honom flera gånger varje dag och är ute minst en timme i trädgården, men får ändå en känsla av att han behöver ännu mer stimulans. Skulle önska att det fanns tillgång till stora inhängande bokningsbara uteplatser för katter med rejäla agiltybanor, träd och helst levande bytesdjur. :oops: (förlåt bytesdjuren :rose: ) Har en känsla av att det skulle göra lillen riktigt lycklig, även om vi gör vårt bästa med låtsasbyten och miljöberikning.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 19 jul 2017, 19:19

Lillen är nog i den där jobbiga perioden då det är svårt att aktivera tillräckligt då det knappt räcker med lek 24 timmar per dygn :roll: Förhoppningsvis blir det lite lugnare när han blir äldre :consoling:
Även jag har haft stunder då jag funderat på det där med att se till att det finns kontinuerlig tillgång till byten :oops: :oops: :oops: Kommer så klart inte att ske!!

Vi hoppas att Lillen fortsätter att må prima!!!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 19 jul 2017, 20:39

Kan vara en bra affärsidé. Hyr ett uterum/timme till ditt husdjur. Ev möss kostar extra.

ApanAnn
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 19 jul 2017, 22:06

Yrhättans skrev:Kan vara en bra affärsidé. Hyr ett uterum/timme till ditt husdjur. Ev möss kostar extra.

Ha ha, jag satt och filosoferade om det härom dan. Rastgård till katt med "rum" att hyra med träd och annat skoj att härja runt med.

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aziz » Idag, 11:10

Känns som om faran är över för den här gången. Efter några omgångar med bajskorvar på snöre :shock: (skum mening :smile: ) så ser allt ut som vanligt. Ska allvarligt fundera över olika alternativa utevistelser för lillen. Såg i ett program med Jackson Galaxy hur han tog med en kattägare till en Savanna till en stor agilitybana där katten kunde springa lös. Kanske vore något för lillen. Då skulle banan inte vara i frigolit dock så att lillen äter upp den i stället för att träna. :smile:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » Idag, 13:38

Aziz skrev:Känns som om faran är över för den här gången. Efter några omgångar med bajskorvar på snöre :shock: (skum mening :smile: ) så ser allt ut som vanligt. Ska allvarligt fundera över olika alternativa utevistelser för lillen. Såg i ett program med Jackson Galaxy hur han tog med en kattägare till en Savanna till en stor agilitybana där katten kunde springa lös. Kanske vore något för lillen. Då skulle banan inte vara i frigolit dock så att lillen äter upp den i stället för att träna. :smile:

Hahaha! :smile: Ja, det är nog bäst.

Men åh vad skönt att höra att mer tråd har kommit ut och att faran nu är över!! Agilitybana där katten kan springa lös låter väldigt roligt! Tror du att du kan hitta något sådant i Sverige eller funderar du på att bygga en egen?

Lillen anser nog att vi är ofint mycket uppmärksamma på hans rumpa. :smile:

Hahaha! :smile:

Boken The Trainable cat låter spännande förresten. Ska nog läsa den jag också. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » För 27 minuter sedan.

Vi har köpt agility prylar utan frigolit. Inte avsett för katt utan mindre hundar. Fungerar lika bra för katt och är enkla att stuva undan. Kolla hundsortiment istället Prickisarna gillar det mkt och verkar inte bry sig att det är för hund :glasses:
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"