Kastrerad Bengalkatt protestkissar inne- vad gör vi?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
carroslin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kastrerad Bengalkatt protestkissar inne- vad gör vi?

Inläggav carroslin » mån 19 jun 2017, 13:38

Vi har en fem år gammal, kastrerad, Bengalhane vid namn Frasse här hemma som just nu driver oss till vansinne! Han protestkissar inomhus flera gånger om dagen och vi vet snart inte vad vi ska göra.

Frasse kom till oss för 1,5 år sedan då han vantrivdes i sin förra familj, han kom inte överens med de andra katterna i hemmet och trivs bäst som ensamkatt. Redan från start förstod vi att Frasse har ett stort ego och vill vara herren på täppan i sitt egna revir.

I vårt hus har vi en groventré/tvättstuga och innanför den ligger ett badrum. När Frasse flyttade in till oss så ställde vi kattlådan i detta badrum och i tvättstugan ställde vi maten. Inga problem alls för Frasse och vi kände att själva flytten till oss hade gått bra.
Men efter ett tag så började problemen.... Badrummet blev Frasses revir, vi i familjen kunde inte använda toaletten för om någon var där inne så kissade Frasse på golvet i tvättstugan. Barnen kunde inte längre bada badkar och jag kunde inte längre ha en tvättställning ståendes i badrummet för då kissade Frasse på golvet i tvättstugan direkt.

Under det senaste året har Frasses ego-beteende eskalerat. Han är den som bestämmer här hemma och om vi inte ger honom mat precis när han vill det eller släpper ut honom i trädgården bums så går han till tvättstugan och kissar på det han hittar. Numer sätter han sig inte ner utan står upp och kissar rakt ut. Om jag ex. står och skalar potatis samtidigt som han vill ut så hoppar han först upp på ryggen på mig (precis som när en katt klättrar upp på en trädstam), om jag inte släpper ut honom då så går han in i tvättstugan. Nu kan vi knappt inte ha några saker på golvet eller väggarna i tvättstugan, han kissar på allt som ligger på golvet eller hänger på krokar på väggen. Våra skor har vi i stora svarta sopsäckar bara för att inte de ska bli nerkissade och jag vet inte hur många gånger som jag har tvättat alla våra ytterkläder som blivit nerkissade. Är numer storkonsument av ättikssprit.

Kan tillägga att han använder sin låda både till att kissa och bajsa när han är nöjd, samma kattlåda och sand som han alltid har haft. Maten är också precis densamma som han alltid haft och vi har inte förändrat något här hemma under tiden Frasse har bott hos oss.

Tålamodet är nu slut och varken jag, min man eller barnen orkar ha det så här mer, så mycket tid går åt till att ta hand om nerkissade kläder, skor och ryggsäckar. Vi känner att vi inte kan röra oss fritt i vårt eget hem utan vi måste hela tiden vara på helspänn för vad katten vill.

Vad i hela friden ska vi göra?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Kastrerad Bengalkatt protestkissar inne- vad gör vi?

Inläggav eye of a tiger » mån 19 jun 2017, 14:10

Har ni tagit honom till vetrinären?
han kan ha uvi eller andra sjukdommar.

hur mycket leker med honom?får han gjärngympa och lek med vippa dagligen?

Sen så kan han vara myckt revirnnosäker. jag skulle tipsa om kattbeetend rådgivare

Sen kommer jag med tips från jackson galaxy som brukar ta upp det är mycket viktigt att katten känner att de äger hela reviret. att han kissar i tvättstugan är för att han känner att det är det enda han äger och därför kissar in det .

skaffa flera sandlåder och sprid runt det i huset . catificera huset med klösträd och sprid hans lukt runt hela huset. sprid ut hans matställen med .
Katter som jagar och äter överallt på reviret får mera skjälvförtoende .

Jackson galaxy har skrivet böckerna catification och catify to satisfy mycket bra böcker . kolla in hans youtubkanal med.

men först försäkra er med att gan är frisk med blod,urin och evuntel koll på tänder.
sen en kattbeetenderådgivare
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 19 jun 2017, 16:49

Låter onekligen väldigt jobbigt. Jag skulle också råda er att börja med en veterinärutredning om det inte är gjort. Vet ni om han hade liknande problem i sitt tidigare hem?
Felkisseri kan ha många olika orsaker. Förutom sjukdomsrelaterade problem är stress av olika slag en vanlig orsak och då måste man titta på kattens hela livsmiljö. Hur ser det ut i resten av hemmet? Varför upplever ni att han blir störd av er närvaro i badrummet? Har han tillgång till hela hemmet och finns det ordentligt med klösträd, gömställen m.m? Många bengaler gillar att ligga högt och spana. Lek är en bra metod för att bli av med negativ energi. Hur mycket leker ni med honom? Någonting är fel för honom och ni behöver fundera på vad det är.

Tror inte att det är ett starkt ego som är orsak till felkisseri utan snarare stress och osäkerhet om det inte är medicinskt. Har själv en mycket kaxig bengalherre men han har aldrig någonsin kissat fel. Tror inte att katter gör det i protest. Det är dock tyvärr det vanligaste problemet som kattägare söker hjälp för när det gäller upplevda beteendeproblem, och inte helt ovanligt för bengaler. Beteendet kan dessutom bli en vana när det väl har börjat så man kan behöva vidta fler olika åtgärder. Först vet. som sagt och därutöver miljöberikning och positiv social samvaro med er genom lek, fysisk aktivitet, problemlösning (bengaler är smarta och behöver få använda huvudet) och detektivarbete om vad som felas er bengalkille. Hoppas det löser sig. :consoling:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 19 jun 2017, 17:55

Du redan fått många bra tips. Som sagt att enbart ha en låda och som dessutom står lite avsides räcker inte om katten kissar fel! Sprid ut lådorna i huset.

Hur gör du rent där han kissat? Ättikssprit tar bort lukten för oss men för kattens ´känsliga nos luktar det fortfarande kiss. DAX ytdes (finns på apotek bakom disken och kostar ca 40kr/l) eller scentstop tar bort lukten även för katten.

Kolla även den här sidan:

http://www.kattstatus.se/sida19.html
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 19 jun 2017, 19:32

Eftersom katten kissar på fel ställen finns det ingenting som tyder på att han trivs med den befintliga lådsituationen. Att den fungerat tidigare spelar ingen roll. Finns det något att förbättra där är det en bra början för att komma tillrätta med problemet.

Antal lådor? En är på tok för få för en felkissande katt.

Placering? Badrummet verkar inte vara det bästa stället. Erbjud alternativ genom att ställa ut överdrivet många lådor på olika ställen och se vilka han använder.

Vilken typ av låda har han idag? (med eller utan huv, med eller utan svänglucka, storlek?)

Vilken sandsort är det i lådan?

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta rensas sanden?
Matte till skogisarna Moltas och Doris, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"