Katten har börjat attackera mig

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten har börjat attackera mig

Inläggav Nani » ons 19 apr 2017, 12:05

Jag har en kastrerad katthona på ett år som under de senaste månaderna börjat attackera mig.
Vi hämtade hem henne när hon var 16 veckor, hon var då mysig, men med tiden har hon blivit mindre och mindre "knäkatt", men myser gärna under natten.
Under sommaren var vi borta i ca en vecka, och min mormor och morfar tog då hand om henne. När vi kom tillbaka var hon de första veckorna helt som vanligt.
Men ca en och en halv månad senare började hon busattackera mig. Vi gjorde det till en lek att när jag tittade bort smög hon sig närmare, men stannade när jag tittade på henne (som ett två tre ost). Det hände bara när jag satt i soffa/säng, och när hon kom tillräckligt nära hoppade hon upp till mig. Då ville hon ofta mysa.
Men sedan december har hon börjat attackera mig oftare. Hon kan komma och stryka sog mot mina ben och sedan plötsligt vända sig om och bita samt ta tag runt mina ben med tassarna. Hon brukar även hoppa upp mot mitt ansikte. Då sätter hon tassarna (och klorna) på var sin sida om mitt ansikte och biter ibland till mitt i ansiktet.
Nu har jag börjat se när hon är på det humöret. Hennes pupiller blir gigantiska och hon liksom fäster blicken i mitt ansikte. Försöker jag gå där ifrån följer hon efter, och går jag runt ett hörn kommer hon i full fart mot mina ben.
När jag ser de första teckena så försöker jag kasta en leksak eller få henne distraherad, men det hjälper väldigt sällan. Uppfödaren har gett tips att blåsa på henne, och det har funkat någon gång, men hon är snart tillbaka med blicken.
Jag brukar även lyfta upp henne, men då försöker hon vända sig till mitt ansikte och har kvar blicken. Jag har även läst att man ska ta tag om nackskinnet, och det har funkat då hon lagt sig ner och hon har då sett ut som att hon skäms. Men hon har nu börjat lära sig att jag tar tag om nackskinnet, så när jag då sträcker fram handen hugger hon efter mig.
Nu är det oftast att min mamma eller syster får kliva mellan och plocka upp henne, eftersom hon inte gör något mot dem.
Annars är katten väldigt snäll, hon gör aldrig något mot gäster, och även om man gör något mot henne som hon inte gillar (ex duscha, kamma) så bits eller rivs hon ALDRIG.
Varje dag när någon kommer hem springer hon fram och hälsar, hon och jag har som rutin att mysa en halvtimme när jag kommer hem, och efter det busar vi en stund. Redan när vi tog hem henne första gången fäste hon sig vid mig först. Hon har alltid älskat att trampa och gräva ner sig i mitt hår, och jag har lärt henne några tricks som hon vägrar göra med någon annan. Blir hon rädd springer hon in i mitt rum och letar efter mig. Jag är nog den som står henne närmast, och därför undrar jag varför hon gör så mot mig. Nufötiden är jag alltid på min vakt när jag är hemma, eftersom hon kan slå om så snabbt. Jobbigaste är när jag ska lägga mig och hon plötsligt hoppar upp i sängen med blicken, och eftersom jag ligger ner är jag ju chanslös. Oftast får någon komma in och hämta henne, för om jag rör mig attackerar hon.
Är det någon som varit med om liknande eller har några tips??

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Katten har börjat attackera mig

Inläggav eye of a tiger » ons 19 apr 2017, 12:16

Tycker du ska kontakta susane hellman.

att hon "attakerar "dig har förmodlingen med ditt sätt att leka.

lek med henne dagligen med vippaoch hjärngympa. gör det innan hon blir leksugen . jag tror det harattgöra med aggresiv lek .

fortsätt art distrhera henne. dra henne inte i nackskinnet.

jag förstår attdu blir spännd och försök att inte spänna dig. hon känner avdett och detär viktig att du är lungn

är hon hälsokollad?om inte så gör en grundlig undersökning
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » ons 19 apr 2017, 12:41

Tack för tipsen! Nej, hon är inte hälsokollad, men vi kanske ska göra det.
Eftersom hon är innekatt försöker vi stimulera och busa med henne så mycket som möjligt, men vi ska försöka busa mer med henne. Vi har varit noga med att inte leka med händer eller fötter, utan använder mest vippor och bollar.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 12:50

Låter som lek-aggression. Lek med henne regelbundet några ggr per dag så hon verkligen får rusa, hoppa osv och använd en lång vippa för att ta bort fokus från dig. Leker du på bestämda tider då du vet att hon verkligen är på bushumör så kommer attacker´na att försvinna tror jag. Hon är just nu vild och galen tonåring, tonårskatter kan ha ett enormt lekbehov. När mina katter var i din katts ålder gick det inte ens att titta 5 minuter på tv, det skulle lekas precis hela tiden och då hade jag ändå 2 syskon som kunde leka mkt med varandra.

Ge henne även en kickeroo, perfekt för att brottas med, bita, sparka osv:

http://www.supercat.se/kattleksaker/kic ... eksak.html
Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » ons 19 apr 2017, 14:31

Har en leksak liknande kickeroo, men i en mindre storlek som hon lekte mycket med förr. Ska köpa in några nya vippor, leksaker och en kickeroo och hoppas det blir bättre.

Aleekh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Mymlan (Birma) & Sniff (husis)

Inläggav Aleekh » tor 20 apr 2017, 12:04

Jag hade problem åt någorlunda samma håll med min katt. Hon bet främst i benen, händerna och ibland i armen, men aldrig i ansiktet. Jag tror också att hälsokoll och ev kattbeteendevetare säkert är bra idéer. För min katt tror jag att det handlade om understimulering, och då lekte jag ändå mycket med henne och gick ut på koppelpromenader, men katter är ju riktigt busiga och livliga i "tonåren". Det som löste problemet för mig var att jag skaffade en till katt, en kompis till henne som kunde leka på det sätt som rovdjur vill leka med varandra och som kunde hålla upp samma energinivå. Efter det har hon inte bitit mig en enda gång, utan får utlopp för sin energi med andra katten (de leker och busar vilt, men aldrig så att någon av dem blir skadade såklart, så det verkar som att hon bara behövde få utlopp för energi, eller blev mer harmonisk och glad med en kompis i huset). Det funkade för mig, men det är såklart olika i olika fall, och det är inte alls säkert att det är det din katt behöver eller att du har möjlighet att skaffa en till, men ville dela med mig av hur det var för mig. En hälsokontroll är säkert bra att ta till i första hand dock, så att man kan utesluta skada eller smärta.

Användarvisningsbild
Fredrik
Kattracka
Kattracka
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » fre 21 apr 2017, 19:12

Min katt attackerar mig när "jag inte har fattat vad han menar"
Han jamar och vill ha mat eller vill dricka vatten från vattenkranen.
Kan även bero på om han inte är stimulerad, Då måste man leka med honom

Han har även attackerat innan jag ska gå in i duchen. när jag har tagit av mig byxorna.
Vet, inte om det är någon lukt eller vad han reagerar på

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » lör 22 apr 2017, 14:09

Tack för alla svar. Har haft lov denna vecka och har nu lekt med henne flera timmar varje dag. Hon har endast försökt attackera mig en gång på 3 dagar, så tror det hjälper. Hon har dessutom blivit mysigare, så det var nog att hon var understimulerad. Få se hur det går senare, när vi inte är hemma hela tiden och kan busa. Funderar på att kanske köpa en aktivitetsbräda eller liknande så hon får använda hjärnan lite också.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 22 apr 2017, 17:33

Vad bra.Det låter ju som sagt att hon har behov av en hel del aktivitet. Min tös behövdes lekas med flertal timmar när hon var vid den åldern . hon behöver en hel del lek av mig och andra aktiviteter nu också trots att hon och brorsan leker dagligen
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » ons 03 maj 2017, 16:22

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev om min lilla katt. Jag och de andra i min familj har busat mycket de senaste veckorna, och fram tills nyligen har hon varit snäll, men det ändrades tvärt i morse.
Jag stod i hallen och skulle klä på mig då hon kom och strök sog mot mitt ben. Jag böjde mig ner och hon satte tassarna på mina knän för att nå mig. Hon spann och mös i mitt hår, så jag lyfte upp henne. När jag höll i henne spann hon och gosade in sig i mitt hår innan hon plötsligt började jama. Hon tryckte ifrån sig med framtassarna och tittade på mig med öronen bakåt. Jag skulle ju ändå ut så jag släppte ned henne, men innan hon ens hunnit nudda golvet tog hon tag i min arm med både tänder och klor. Annars har hon bara liksom klatchat till mig snabbt, men nu var det mer att hon höll kvar armen någon sekund.
Min mamma som var bredvid gick genast emot henne och sa tydligt NEJ, och hon sprang upp på fönsterbrädan där hon la sig, fortfarande med öronen bakåt. Någon minut senare när jag var på väg att gå tittade hon konstigt på mig, inte som när hon ska attackera, utan mer som att hon var helt tom i blicken.
Har som sagt busat med henne så hon får utlopp för energin, men ändå attackerar hon. Hon har blivit mer mysig sedan vi började busa mer, men tydligen har det här beteendet inte slutat.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 03 maj 2017, 17:48

Låter som överslags handling . Jag skulle rekmondera att ni kontaktar en kattbeetnde rådgivare och fortsätter leka med henne .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 03 maj 2017, 21:26

Din katt är fortfarande en snäll katt. Det som hände var att du inte kunde läsa av din katt. Den sa först till på ett fint sätt att den fått nog men du uppfattade inte det utan fortsatte.

Slutar man inte i tid när katten ber om det kommer katten förr eller senare markera och det var precis det som den gjorde idag.

Jag skulle rekommendera dig att studera din kisse. Hur ska öron och svans se ut om kissen är arg, glad, irriterad eller lekfull? Kan man läsa av om en kisse har fått nog?

Glöm inte att din katt är en individ och inte alltid gillar det som du gillar även om du inte har en "dålig" avsikt med det du gör.

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » tor 11 maj 2017, 20:16

Katten har nu attackerat mig två gånger idag.
Förstår det där om att jag inte tolkade hennes signaler rätt, men när jag bara sitter i mitt rum på golvet och hon kommer in och attackerar mig känns det inte som om det är det.

Kanske ska ta kontakt med en kattbeteendevetare, någon som har tips på någon?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 11 maj 2017, 20:33

Susanne Hellman är en duktig beetende rådgivare .

Hade du lekt med henne innan så hon var trött?
Jackson Galaxy

Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » tor 11 maj 2017, 21:06

Jag hade lekt med henne innan, kanske tjugo minuter innan jag började laga mat. Hon var inte helt slut, men hon var ändå rätt trött. När jag satt och åt busade hon dessutom på egen hand tills hon blev trött och la sig i katträdet för att sova.

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 12 maj 2017, 10:42

Det du beskriver verkar lite likt hur vår äldsta katt var mot min sambo, "husse", tidigare. Katten kunde till synes utan anledning attackera honom trots att de inte alls hade med varandra att göra i situationen. Katten slutade genast om jag sa nej. I vårt fall tror jag attackerna berodde på att husse och den äldre katten inte är en perfekt match även om de tycker om varandra. Husse gillar gos och har lite svårt att läsa av andra, även människor. Han är världens snällaste men för kattens del, precis som Missan skriver här ovan, så spelar inte avsikten någon roll. Vissa katter är väldigt självständiga och har ett stort behov av integritet. De vill välja själva när de vill ha kontakt och det bästa man kan göra i relationen till sådana katter är att spela lite svårflirtad. Ignorera katten helt enkelt. Lek med den så klart och ge mat och sköt om den men uppmärksamma den inte hela tiden, testa om det gör skillnad.

När det gäller vår äldre katt så kan han komma och visa att han vill gosa, men för hans del betyder gos att man säger hej, ger honom en klapp och säger något berömmande. Det räcker. Om jag skulle fortsätta tills han måste markera att det räcker så skulle jag har byggt upp en ganska stor irritation hos honom redan. Han skulle troligen inte attackera mig men jag skulle ha skapat ett obehag hos honom, en negativ energi skulle man kunna kalla det, som han skulle kunna "plocka fram" i en annan situation och ge utlopp för. Därför kan det verka som om attacken är oprovocerad. Vissa katter kan vara lite svårare än andra att läsa av för oss människor. Vi är ju flockdjur och funkar helt annorlunda än de katter som är väldigt själständiga.

Attackerna mot husse har helt upphört efter att vi har skaffat en till katt. Det beror enligt mig inte i första hand på att den äldre katten nu fått en lekkompis, utan på att husse fått en goskompis iom att den nya katten är som ett levande gosedjur. Den äldre katten slipper den välmenta "kärlekspressen" från husse och får vara ifred. Alla nöjda och glada alltså.

Din katt har blivit stor och har inte samma behov som när den var kattunge. Testa att invänta kattens initiativ till kontakt och ge den bara en klapp och fortsätt med ditt. Om den attackerar försök att behåll lugnet och gå bara därifrån utan att göra någon affär av det hela. Fortsätt att leka med vippor på bestämda tider tex på morgonen och kvällen innan du går och lägger dig. Men sluta när katten tappar intresset. Hoppas att det fungerar men ha tålamod och försök att inte ta det personligt och bli ledsen om det blir bakslag. Katten menar inget illa utan reagerar på något och du behöver ta reda på vad det är. Lycka till!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 12 maj 2017, 11:04

om hon sov och slappade innan attacken kan det ha varit en enrgi spik trots att du hade lekt med henne.

grabben får sina spikar då och då och kan då hoppa på systern . även hon gör likadant mot honom men gör det på ettannat sätt att få i gång honom.

deta är trots at de leker dagligen med varandra tösen får sina prommenader och lek med mig .
Jackson Galaxy

Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » lör 13 maj 2017, 19:20

Ska pröva att spela lite svårflörtad, och fortsätta bus med henne. Jag vet att jag gärna vill gosa med henne, och hon är ju inte världens mysigaste. Brukar nu bara mysa om det är hon som kommer fram till mig, exempelvis när jag kommer hem från skolan, men kanske inte ska ha så långa mysstunder som jag brukar gilla, så får jag se om det blir någon förändring om ett tag.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 13 maj 2017, 22:02

Nani skrev:Ska pröva att spela lite svårflörtad, och fortsätta bus med henne. Jag vet att jag gärna vill gosa med henne, och hon är ju inte världens mysigaste. Brukar nu bara mysa om det är hon som kommer fram till mig, exempelvis när jag kommer hem från skolan, men kanske inte ska ha så långa mysstunder som jag brukar gilla, så får jag se om det blir någon förändring om ett tag.

Din katt är ju tonåring och anser säkert att hon inte har så mkt tid egentligen för att gosa med matte. Blir säkert mkt mer tid för gos när hon blivit äldre och vuxen :-) När mina katter var i din katts ålder fick man korta gosstunder, oftast precis innan dom tänkte sova.
Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » tis 30 maj 2017, 20:43

Har den senaste tiden försökt att inte lägga så stor uppmärksamhet på henne. Det har gått ganska bra. Hon har inte slutat attackera, men jag tror det börjar gå åt rätt håll då jag nu kan säga nej och hon lägger sig eller går iväg.
Dessutom har jag fått tips av en vän att spraya lite feliway på mig, och då myser hon och lägger sig i närheten av mig. Hon har hittils aldrig attackerat då jag haft feliway på mig. Även när hon är busig och jag ser i blicken att hon vill busa med mig så är det mer som om hon frågar om jag vill leka. Vill jag inte det ligger hon gärna och sover bredvid mig.
Men jag och min familj märker att hon kan få den där blicken och ibland attackera när jag sjunger eller spelar något instrument. Jag ubdrar vad det kan bero på. Har provat sätta ex. keyboard på lägsta volym så det knappt hörs, men hon reagerar likadant.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 30 maj 2017, 22:21

Katter regerar på energier och kroppspråk så det kan vara något som lockar henne till lek när du spelar. se till att hon är trött varje gång du gör detta är mitt tips. min tös kunde leka minst 2 timmar per dag. hon är fortfarand rätt aktiv .
Jackson Galaxy

Bild

Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nani » fre 16 jun 2017, 22:54

Känns som om hon börjat lugna sig nu. Hon får vara ute i sele större delen av dagen när det är fint väder, och vi har beställt många nya kattleksaker.
Hon är fortfarande lite svängig i humöret, men har lyckats bra med att busa bort det. Nu är det mer som att innan hon börjar attackera eller få blicken går hon till klösträdet, jamar lite och om vi ändå inte fattar att hon vill busa går hon fram och stryker sig mot benen. Nu har jag lärt mig att det då är dags att ta fram någon rolig leksak.
Jag har ju hållit mig lite på avstånd och inte varit på henne så mycket, och jag tror hon är rätt nöjd. Hon har börjat komma fram för att mysa lite mer, och hon verkar uppskatta de korta mysstunderna.
Undrar om det har något med årstiderna att göra? Hon blev ju som 'värst' på våren och tydligen ska min kompis haft två katter som blev ganska aggresiva på våren och hösten.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 17 jun 2017, 05:45

Eller så har hon helt enkelt ändrat sig då ni har lagt ner tid på henne och låter henne välja när det är mys .så bra jobbat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 18 jun 2017, 13:42

Vad skönt att det har blivit bättre! :hi5:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"