Gräver i blommor?????

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Gräver i blommor?????

Inläggav Gansternr1 » ons mar 10, 2010 11:50

Hej!!

Har två katter, en hane på snart 3 år och en hona på snart 1 år.
Någon utav dem gräver i mina blommor, speciellt om jag ställer en blomma på köksbordet, eller om jag ställer blommor i vas välts denna ner.
Någon som har ett tips på vad man kan göra åt detta??

Mvh Emma
Gansternr1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Status: Offline
Katt: Två bondkatter.

Re: Gräver i blommor?????

Inläggav zaddraya » ons mar 10, 2010 11:53

Gissar att katten tycker det är en kul lek :) Bästa sättet att skydda blommorna är nog att helt enkelt inte ha dom där. Annars är det enda jag kan komma på att varje gång du ser katten gräva i jorden, lyfta bort den och kanske säga "nej" lite bestämt åt den. Men katter är envisa, det kan ta lång tid innan den ger sig...
Katternas blogg: http://merlinriga.blogspot.com/
Bild Bild
Kattstatus - För ett bättre kattliv!
zaddraya
Orakelkatt
OrakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Merlin (huskatt) Riga (britt)

Inläggav hanswilletage » ons mar 10, 2010 11:54

Jag hade samma problem. Det jag gjorde var att lägga kanel i blomjorden. De funkar utmärkt :D och om inte det fungerar testa vitlökspulver. Luktar lite från blommorna men hey, du slipper utspilld jord ;)
hanswilletage
Nyfödd kisse
Nyfödd kisseAnvändarvisningsbild

Inläggav Gansternr1 » ons mar 10, 2010 12:06

Tack!
Provade vitpeppar i min adventsstake i julas (för mossan var tydligen också rolig att gräva i ), och det funkade.
Ska prova med kanel, och se om det funkar. vill ju kunna ha blommor på bordet nu såhär till våren.
Gansternr1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ia ia » tor mar 11, 2010 21:06

Dekorationsstenar i krukorna så kanske du slipper jord på bordet! Funkar här i alla fall!
**Maria & buskissen Twister-Nils (Twisse), gosebjörnen Moses hittekatten Greta och lilla spinntröskverket Ida!**
ia ia
Superkatt
SuperkattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatter Twisse Moses Greta Ida

Inläggav Lavine » tor mar 11, 2010 21:32

Kanel var ju intressant, måste prova.

Det där med vaser har jag inte löst. I blomkrukorna har jag stenar* eller apelsinskal (funkar dock inte när de torkat alltför mycket).

*Större stenar, små fina köpesstenar är för roliga att dribbla med...
Lavine
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild
Katt: Långhårig huskatt, 2 devon rex

Inläggav Gansternr1 » lör mar 13, 2010 10:33

nu har min blomma på bordet fått stått sen sist jag skrev, hälde i kanel :) får hoppas att jag inte har ihjäl blomman nu bara :P
de där med stenar var ju också en bra idé, men som ovan säger, så tycker mina katter att små stenar är kul att leka med, så stora var ju bra. ska prova det om jag får flera problem.
Gansternr1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav pikkulilla » lör mar 13, 2010 10:39

ia ia skrev:Dekorationsstenar i krukorna så kanske du slipper jord på bordet! Funkar här i alla fall!

Det trodde jag (naiva människa tror jag våra katter tänker ;-) ) också skulle fungera här...tji fick vi. Stenar i kruka är nämligen ännu en rolig lek. Vem kan samla flest stenar upp från krukan, och sprida ut dem på flest möjliga stälen, inklusive sängen...? Så det blev ett kort försök här hos oss.
Never trust a smiling cat
pikkulilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatterna Pilvi, Mopo o. Müsli

Inläggav Qotten » lör mar 13, 2010 11:20

Kanel är giftigt för katter!!! och skall inte användas i bekämpning mot dem. De dör inte men de mår inte bra av den och en katt som får smutsiga tassar tvättar dem.

Mitt tips är att ha i stora stenar för typ akvarium eller dekorationsstenar du kan köpa. Så kommer de inte åt jorden.
Häfta fast vasen med häftmassa eller använd stabilare vas. :-) Ju tätare krukor och vasar står desto svårare får katterna att nå dem.
Qotten
Helig Hårboll
Helig HårbollAnvändarvisningsbild
Katt: 2st Helig Birma

Inläggav Ippon » lör mar 13, 2010 12:49

Qotten skrev:Kanel är giftigt för katter!!! och skall inte användas i bekämpning mot dem. De dör inte men de mår inte bra av den och en katt som får smutsiga tassar tvättar dem.

Mitt tips är att ha i stora stenar för typ akvarium eller dekorationsstenar du kan köpa. Så kommer de inte åt jorden.
Häfta fast vasen med häftmassa eller använd stabilare vas. :-) Ju tätare krukor och vasar står desto svårare får katterna att nå dem.

Var har du läst att kanel är giftigt för katter?
Ippon
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: Gandalf & Galadriel

Inläggav FiaKatten » lör mar 13, 2010 13:03

Fia älskar allt vad blommor och grävande är. Hon sitter i större blommor och bara kloar i jorden... Har fått möblera om så att de stora blommorna finnas i "katthöjd" och i stabila krukor ( och ej giftiga), de mindre (fåtal numera) är hängande eller placarade riktigt högt, utom möjlighet för henne att ta sig till dem.

Har även en blomma i köksfönstret som är hennes, som hon kan knapra på bäst hon vill.

En kul lek, enligt Fia, är att plocka blomblad och gömma runt omi lägenheten så att de återfinns alldelses smuliga på diverse mer eller mindre lämpliga ställen (säng, soffa undermattor osv...) :smile:
FiaKatten
Kattracka
KattrackaAnvändarvisningsbild
Katt: Brittiskt Korthår

Inläggav sandrawest » lör mar 13, 2010 23:36

Nu har jag inte läst dina tidigare svar så detta kanske någon redan skrivit:
Jag fick tipset, här på forumet, att ha i lite stenar=kommer inte åt att gräva. Har funkat hos mig iallafall .Och är man lite duktig så kan man kanske få det fint.
sandrawest
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Norsk skogkatt x 2

Inläggav heffaklumpens » sön mar 14, 2010 13:56

Jag har täckt de flesta krukor här hemma med papptallrikar :grin:
Jag klipper så det är lika stort som krukan och sedan halv igenom så det blir ett lagom hål för själva växten. Sätter senan fast med några tejpbitar på krukan - funkar bra, om än inte så snyggt :smile:
heffaklumpens
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Status: Online
Katt: En gäng paddor

Inläggav hanswilletage » ons mar 17, 2010 00:51

jag har då 3 kissemissar, och efter att jag satte kanel i blommorna håller dom sig därifrån. Så tror inte att det är någon fara med att dom får i sig det. Var läste du att det är giftigt? :)
hanswilletage
Nyfödd kisse
Nyfödd kisseAnvändarvisningsbild

Inläggav Corny » tor mar 18, 2010 13:05

Jag kör med tunga vaser med bred bas. Har en stenvas som är toppen: Ovältbar!
Att blommorna blir uppslitna och söndertuggade är en annan sak. Min senaste konstruktion är en hängande vas i ampel :smile:

Och stenar på jorden i krukorna förhindrar grävning.
Karin med cornish rexarna Leya, Ylle, Java och Nestor.
Och så Mighty Mike, orientalisk långhår.
Elliot 2001-2009 Älskad och mycket saknad
Corny
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Gansternr1 » tor mar 18, 2010 13:33

Kanelen gjorde susen i blomman på bordet..
Tror inte att det är någon fara med kanel, kanel blir ju giftig för oss människor också, i för stor mängd.
o jag själv, tror inte katter gillar kanel så värst mycke, så de slickar nog helst inte allt för mycke på det då.
men för den som ändå inte vill ha kanel har jag hört att citron skivor ska funka, luktar ju även lite gott i hemmet då. :-D
Gansternr1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning