Klöser på väggen!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Klöser på väggen!

Inläggav w202 » mån feb 08, 2010 13:47

Jag blir galen på Nelson, han klöser på väggen under köksbordet!
Jag har splitternya tapeter och är livrädd att han ska förstöra dom..
Han vet att han inte får, för jag fyar såfort jag ser honom ställa sig och klösa, och ändå fortsätter han.
Vad beror det på, och hur får jag honom att sluta?
w202
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Status: Offline
Katt: Lord Nelson, bondkatt

Re: Klöser på väggen!

Inläggav Ippon » mån feb 08, 2010 13:51

Har han alternativa ställen att klösa på?
En möjlig anledning är att de nya tapeterna luktar annorlunda och han vill markera att även den väggen ingår i hans revir.
Ippon
Veterankatt
Katt: Gandalf & Galadriel

Inläggav Liselottemj » mån feb 08, 2010 14:36

Mina katter är sådana att om jag ger dem uppmärksamhet = skäller på dom - så gör de just den saken i flera veckor - för att få uppmärksamhet.

Så hos mig fungerar omvänd kattpsykologi. Om jag går därifrån när någon klöser, så följer alla katter efter mig.

En katt måste också ha bra klösmöjligheter. Har du bra klästräd/klösmöbler till katten? Vad man ska göra då - om han klöser på tapeten, så ska du ignorerar honom och släntra iväg iväg till hans klösträöd och själv klösa där. Nästan ingen katt i världen kan motså en klösinvit på ett klösträd. Man ska aldrig ta kattens tassar och försöka klösa på "rätt ställe" = klösträd. Katter hatar när man gör så och kommer inte att använda klösträdet.

Det är bra att ha ett par olika klösträd, klöspelare i lägenheten.
Norsk skogkatt och Helig birma.
Bild
Liselottemj
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild

Inläggav w202 » tis feb 09, 2010 00:49

För tillfället har han inget klösträd, han kraschade sitt gamla och jag har inte råd att köpa nytt denhär månaden.. Det är väl dert det beror på.
Måste se till att få nånting annat för honom att klösa på, tack för svaren. :)
w202
Veterankatt
Katt: Lord Nelson, bondkatt

Inläggav ifibi » tis feb 09, 2010 07:52

Det finns ju små klösträd att köpa på tex Ö&B. Lidl har haft nyligen också. Kanske du kan ställa ett sånt under bordet? Mina katter gillar att klösa på dörrmattor, speciellt sisaldörrmattor. Kanske det är ett alternativ?
Mamma till: Pyret, rödtabby, 7 år, Zelma, blåsköldpadda, 4år och Lilla My, brunsköldpaddsmaskad colorpoint, 2 år.
Bild
Lillasyster till DancingQ och Tejjan. Bästis med ronjastina. Gudmor till ronjastinas fantastiska katter!
ifibi
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild
Katt: Tre små söta plattnosar!

Inläggav Strimma » tis feb 09, 2010 08:07

Det finns klösbrädor i papp med kattmynta som är väldigt poppis här hemma. De finns i de flesta affärer och kostar runt 50,-. Du kan sätta en bräda precis där eller i närheten där han klöser.
Strimma
Veterankatt
Status: Online
Katt: Johnsson, Strimma, Whisky, Dizzy

Inläggav Liselottemj » tis feb 09, 2010 11:15

Du kan ju fundera över om det är billigare att tapetsera om sen, än att försöka få tag i något bra att klösa på nu? 8-[

Rusta och ÖoB brukar ha bra och billiga alternativ. Jag använder mig av klöspelare:
http://seahundochkatt.se/index.php?main ... Path=28_33
Se mitt på sidan. 60 cm så katten kan sträcka ut. Kostar runt 300 kr och de är mycket uppskattade.
Norsk skogkatt och Helig birma.
Bild
Liselottemj
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild

Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning