Slagsmål

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Slagsmål

Inläggav B1oB2 » mån 05 jul 2021, 16:07

Hej alla,

Jag har skrivit här tidigare om en av mina katter som äter dåligt men är pigg och glad, nu är han i "blåsväder" igen :)
Nej då, det är okej med han, fortsätter vara smal men jag har lagt det på hyllan, han får vara som han är då han mår bra. Eller gjorde åtminstone tills för ett par veckor sedan, nu vet jag faktiskt inte. Men jag tar det från början...

Denna kille, 3 år, (B2) kastrerad sedan 5-6 månaders ålder, inne på heltid (förutom fri tillgång till nätad balkong). Har bott med en annan kastrerad herre på 5 år (B1) hela livet. Allt har varit frid och fröjd mellan dem tills förra hösten, då började de slåss, inte de vanliga brottningarna, lek och jagandet av varandra utan slagsmål, slogs så små pälstussar flög men inget skrik, morr, fräs eller skador. Olika vilken som "vann duellen" för dagen men det var jämnt. Bör nämna att B1 är född som "gammal gubbe" (mamma ragdoll) och inte för så mycket bus utan vill mest ligga och sova eller tomglo som bara en katt kan vilket jag trodde var anledningen till att det blivit bråk dem emellan då B2 är mer "pigg och alert" och alltid redo för bus och lek.

SÅ efter många tips om just detta skaffar jag en tredje katt (Jösses vad galen jag var känner jag nu i efterhand, är ju som barn med katter, 1 barn - lite bekymmer, fler barn - mer bekymmer), en 12 veckor gammal hona (B3) och det funkade klockrent mellan alla tre direkt. B1 fick vara ifred och var med om och när han ville, B2 (som blommade upp och faktiskt började äta lite mer) och B3 (som nu är snart 1 år, kastrerad sedan 6 månader och anses vara vuxen hon med) levde loppan och röjde runt, tills för ca 2 veckor sedan. Nu har B1 börjat attackera B2 och det är slagsmål "på riktigt", de skriker, biter och brottas. Pälstussar stora som små kattungar flyger runt. Och alla dessa strider (9 av 10) vinner B1 och B2 kryper skamset undan. Under dessa slagsmål går alltid B3 undan och gömmer sig eller kommer till mig. Det är verkligen hårda tag dem emellan, skulle för mitt liv inte sätta en hand dem emellan, har dock inte märkt något blodvite än men känns som det är en tidsfråga. B2 har nu börjat dra sig undan och går runt och jamar (underligt ljud som jag aldrig hört tidigare. Han "pratar" annars mycket men aldrig hört detta läte) och verkar allmänt missnöjd. Är mycket "klängig" på mig och vill vara med där jag är. Leker dock som vanligt med B3. B1 i sin tur har börjat ställa sig vid ytterdörren och jamar högt som han vill ut, är dock för feg för att gå ut. Ingen av de har varit intresserade av att vara ute på backen om jag säger men balkongen gillas.

Jaa, vad vill jag med denna roman då. :)
Min egen teori är att det har blivit för trångt hemma, 3 rok, 80 kvm + balkong, med 3 katter. Att tillägga också ingen av katterna är skadade, har ont eller reagerar på hård genomklämning. Toa och mat funkar felfritt. Vaccinerades alla tre i början av juni och blev kollade i mun osv av vet, alla var u a. Jag kollar de själv varje dag och inget, mig veterligen, hände innan detta drog igång.
Körde med lite Feliway som jag hade kvar förra veckan men ingen skillnad, slagsmålen snarare ökar i intensitet.

Vad kan jag göra? Någon som varit med om liknande? Jag vill verkligen inte göra mig av med någon av dem.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Slagsmål

Inläggav Yrhättans » fre 09 jul 2021, 21:46

Oj vad jag har funderat. Kan du göra något för att skapa mer platser på höjden? Klösträd, hyllor och annat. Ytan är ok för tre katter men det kanske behövs lite mer platser att dra sig undan på när man vill vara ifred?
Jag har fem som för det mesta går ihop hur bra som helst men det kräver lite från mig. Enda pojken i flocken behöver lite egentid med matte så vi har skapat en egen ritual där han får känna sig sedd. Mysstund varje kväll på köksbordet. Gammeltanten vill ha sin stund lite olika tider. Hon kommer och hämtar mig och jag förväntas lägga mig på sängen och bli trampad på magen. Töserna behöver en lekstund och Yra leka en stund varje morgon med matte. Så länge jag ser till att hålla rutinerna så går allt bra. Enda undantaget är när töserna löper, då kan det pojken få för sig att Yra behöver en rak höger som hon omedelbart besvarar....
Vad vill jag egentligen ha sagt med allt detta? Jo att du behöver titta över möjligheten med fler platser på höjden att dra sig undan på och att försöka hitta en liten rutin för varje katt som blir bara deras stund med matte.

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » lör 10 jul 2021, 21:17

Hej, Tack för svar. :rose:
Det ena sovrummet är inrett enbart för katterna, 5 klösträd, 3 st upp till taket och 2 st framför fönstren så tror inte det fattas utrymme för de att vara på. Har också 2 träd i hallen och andra sovrummet.
Vi har också våra rutiner med mys. B1 har dock aldrig varit intresserad av det så jag kallar det tvångsmys med honom då jag lyftar upp och pussar om honom, han morrar och verkar ovillig men då jag gjort det i 4,5 år så är har det blivit vår mysrutin. B2 och B3 myser runt så fort de får. De är mer lika varann.
Kanske B1 skulle ha varit ensamkatt från början men då jag jobbade mycket hemfrån då ville jag att han skulle ha sällskap, därav B2 och det funkade bra mellan dem i över 2 år.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 14 jul 2021, 09:44

B1oB2 skrev:Hej, Tack för svar. :rose:
Det ena sovrummet är inrett enbart för katterna, 5 klösträd, 3 st upp till taket och 2 st framför fönstren så tror inte det fattas utrymme för de att vara på. Har också 2 träd i hallen och andra sovrummet.
Vi har också våra rutiner med mys. B1 har dock aldrig varit intresserad av det så jag kallar det tvångsmys med honom då jag lyftar upp och pussar om honom, han morrar och verkar ovillig men då jag gjort det i 4,5 år så är har det blivit vår mysrutin. B2 och B3 myser runt så fort de får. De är mer lika varann.
Kanske B1 skulle ha varit ensamkatt från början men då jag jobbade mycket hemfrån då ville jag att han skulle ha sällskap, därav B2 och det funkade bra mellan dem i över 2 år.

Jag vet inte vad du ger för mat men vet att det finns ett torrfoder från Royal Canin som heter Calm. Jag har provat och känner många som använt och fortfarande använder. Det lugnar ner oro i en flock, men man får ha lite tålamod. Vet inte om det är något du kan prova?

Återgå till "Allmänt kattprat!"