Fästingmedel

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Fästingmedel

Inläggav Missen » ons 19 maj 2021, 11:04

Hej.
Min ragdollkille har fått börja gå ute i sele. Mina funderingar går då kring fästingar. Är det nån här som testat fästingdroppar? Jag har köpt Frontline Spot on. Nån som har erfarenhet av dessa? Eller som har bättre tips. = )

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Fästingmedel

Inläggav Aziz » tor 20 maj 2021, 16:10

Jag tror att det är ett bra medel, men min ena katt reagerade rätt starkt på medlet med obehag och ville klia där. Nu ger vi inget utan tar bort fästingarna för hand. Ingen av våra katter är dock särskilt drabbade, den ena har kanske haft 5 fästingar sammanlagt under de 7 år han levt med oss och den andra katten som går ut i sele har aldrig haft en fästing (som vi har upptäckt). :hi5:

Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missen » tor 20 maj 2021, 23:08

Det var det jag var lite orolig för.. att han ska reagera mot medlet som man droppar på huden. Har inte testat än, är rädd att det ska bli fel.. :roll:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 23 maj 2021, 18:06

Man kan blanda karanjolja och lite lavendelolja i en liten sprayflaska och spraya lite när man går ut, det är supereffektivt och inte giftigt för vare sig katt eller människa. Citrus går också att blanda med, men det tycker inte katter om.

Jag läste på en hel del eftersom en kompis bad mig göra en schampotvål till hund, hon hade använt fästinghalsband som resulterade i en cancerknöl där halsbandet suttit.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 26 maj 2021, 22:33

Yrhättans skrev:Man kan blanda karanjolja och lite lavendelolja i en liten sprayflaska och spraya lite när man går ut, det är supereffektivt och inte giftigt för vare sig katt eller människa. Citrus går också att blanda med, men det tycker inte katter om.

Jag läste på en hel del eftersom en kompis bad mig göra en schampotvål till hund, hon hade använt fästinghalsband som resulterade i en cancerknöl där halsbandet suttit.

Vilket bra tips! Jag har alltid varit lite skeptisk mot det där med fästinghalsband eftersom det står i anvisningar att katten inte får sova i sängen om den har ett sådant p.g.a. att det inte är säkert för människa. Men katter är ju 10 gånger så små så då måste det ju rimligen vara ännu farligare för dem.

Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missen » mån 31 maj 2021, 22:16

Vart kan man köpa dessa oljor? Får bara upp solskyddsfaktor när jag söker på karanjolja.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 01 jun 2021, 06:22

Missen skrev:Vart kan man köpa dessa oljor? Får bara upp solskyddsfaktor när jag söker på karanjolja.

Jag köpte här

https://www.organicmakers.se/shop/hem/r ... ranjaolja/

Återgå till "Allmänt kattprat!"