Resa med kissen

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
markattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Resa med kissen

Inläggav markattan » fre 02 apr 2021, 22:09

Jag har just kommit hem efter en 8 timmars dagsutflykt hos föräldrarna på landet, då jag för första gången tog med kissen (6 månaders honkatt). Vägen dit var ca 1 h 20 min en väg, så totalt restid näst intill 3 timmar i en kattryggsäck. Hade inte någon kattlåda med mig, och trots att vi gick ut på med promenad så tror jag inte att hon utförde sina behov någonstans.

Min fråga är, vad gör ni som reser med tåg eller bil genom hela landet i flera timmar, när det gäller toalettbesök för katten?

Jag är orolig att hon ska kissa eller bajsa i ryggsäcken, men inget sådant skedde och det var inte heller så att hon sprang till kattlådan så fort vi kom hem. Bara lite fundersam för här hemma går hon normalt på lådan flera gånger om dagen...

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Resa med kissen

Inläggav Lurvpöse » lör 03 apr 2021, 11:16

Jag brukar lägga en gammal handduk i reseburen, samt har alltid med någon extra handduk i packningen. (Köper på myrorna)

Händer det något under resan så får jag ta ut den ur buren och kasta. Använder en bur i hårdplast som är lätt att hålla ren också.

Men det brukar oftast gå utan problem. Katterna brukar generellt sett kunna hålla sig, men jag har haft en katt som alltid kissade i buren pga stress, oavsett om man åkte en kvart eller timmar.

Jag brukar sällan resa längre än 2,5 timmar från hemmet så jag har aldrig haft kattlåda med i bilen. Däremot gör jag i ordning lådan så fort jag kommit fram.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 03 apr 2021, 14:53

Jag som utställare har ofta ganska långa resor i bil med katt. Under alla år har det varit en olycka vid ett tillfälle. Jag har handduk i buren och alltid rejäla plastpåsar och reservhandduk med liksom en enkel kattbur (hopfällbar) som reserv. Jag har alltid med en kattlåda, använder mig av smartstorelåda liten med lock.
Men, hur ofta jag alltid erbjuder möjligheten att gå på låda så brukar den aldrig användas. Resorna har varit upp till 12 timmar och jag har ibland varit nervös att de inte går på låda, men icke.
När vi kommit fram har prio för katterna varit att kolla vart vi hamnat och om det erbjuds något gott, sen har lådan använts.

thomaren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav thomaren » tor 15 jul 2021, 13:11

Om det är en kort resa, mindre än 6 timmar, kan din katt klara sig bra i transportburen hela tiden. Om det är en längre resa, särskilt om den sträcker sig över flera dagar, kanske du vill släppa ut din katt ur transportburen med jämna mellanrum för att dricka vatten och använda kattlådan.

thomaren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav thomaren » tis 27 jul 2021, 20:47

Hej, Om du vill ta med din katt på en resa är det första du måste göra att din katt trivs, men samtidigt är säker. Om det är en kort resa, mindre än 6 timmar, kommer din katt att klara sig bra i transportburen hela tiden. Om det är en längre resa, särskilt om den sträcker sig över flera dagar, kanske du vill släppa ut din katt ur transportburen med jämna mellanrum för att den ska få dricka vatten och använda kattlådan. :)

Återgå till "Allmänt kattprat!"