Lille Timon

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Timon
Kontakt:

Lille Timon

Inläggav Lilla Gumman » fre 26 mar 2021, 00:15

I tisdags fick jag hem.en kisse som heter Timon, en omplaceringskatt på 10 månader. Han fick med sig sin bur, en tunnel, några små dammiga leksaker, kattgodis, en stor burk Whiskas blötmat och torrfoder lagt i ett par genomskinliga plastpåsar.

Han är inte kastrerad, vaccinerad eller chipmärkt, men det har jag bokat tid för.

Timons största nöje är att gömma sig, på nya och kreativa ställen. Han äter varken sin torrnat eller sin blötmat och han dricker inte.

Grannen var här idag, hon hittade Timon i min IVAR-hylla och vi stängde dörren till det rummet. Sen klappade vi honom där han låg i hyllan. Sen stängde vi och gick ut. Datt i soffab och pratade. Efter en kort stund gick vi in till Timon, grannen fångade honom och han fann sig i att vara i min famn och bli klappad en stund. Vi ställde dit torrmat, vatten och toalådan. Gick ut i vardagsrummet och pratade. När vi gick in till Timon igen ville han inte låta sig fångas av mig, han smet. Han hade kissat på golvet medan vi var borta. Han klev i toalådan och snabbt ut igen utan att göra något där. Sen släppte vi ut honom.

Hans päls är torr, det verkar som om han inte har blivit borstad och kammad på evigheter och han kan förstås ha mjäll. Han är lite överviktig. Han saknar säkert sin gamla familj, men kurar ihop sig med öronen bakåt och viftande svans och blundar hårt med ögonen när man kommer närs. Grannen tyckte det såg ut som han kunde ha blivit slagen nån gång,, möjligen. Eller att barnen i förra familjen hanterat honom omilt, sa jag.

Finns det något jag kan göra för att Timon ska känna sig mera hemma här? Han kommer att finna sig till rätta så småningom och bli min konpis, men det gör lite ont i hjärtat att se honom så rädd och olycklig just nu.
:tb_laugh:
:heart: Timon, född 24 maj 2020.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Lille Timon

Inläggav ApanAnn » fre 26 mar 2021, 18:49

Stackars liten! Går det att kattsäkra ett rum och hålla honom där tills han taggat ned lite? Något där golvet tål olyckor kanske? Ge honom sanktionerade gömställen så atthan slipper klämma in sig på konstiga ställen. Hans bur med en filt över. Kartong liggande på sidan med filt över. Sånt. Etablera en rutin så att han vet vad som händer. Först rensa lådan, sen kommer ny mat t.ex.

Sitt gärna och läs eller gör något annat i rummet, eller sitt och prata men utan att titta på katten. Försök inte hålla på med honom eller lyfta upp honom utan ignorera och visa att du inte är ett farligt, kattätande monster.

Uppdrag ett är att få honom och tagga ned lite och börja äta. Blir det mer än något dygn utan mat är det inte bra. Räkost, tonfisk, vad som helst som går ner för att få igång honom.

Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav Lilla Gumman » fre 26 mar 2021, 22:37

OK, "hobbyrummet" är det enda ställe där hab kan vara instängd, bortsett från badrummet.

Enligt förra ägarna åt han allt och var inte känslig för något. Själv är jag vegetarian så jag har inte kött och fisk hemma vanligtvis utan måste köpa hem. Jag kan testa ostbitar, det har mina tidigare katter gillat. Eller köpa everpastej och kleta in på benen.

Fler gömställen, lådor med hål i och filt över, ok.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » lör 27 mar 2021, 08:49

För mig låter det som att han är rädd och blir stressad av närkontakt. Rör honom inte mer än absolut nödvändigt och låt honom bestämma takten.

Kattmalt, räkor, tonfisk eller fortiflora på maten brukar kunna hjälpa.

Feliway eller zylkene kan också hjälpa på sikt.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav Lilla Gumman » lör 27 mar 2021, 12:15

Klart han är stressad och rädd.

Jag och särbon har fångat in honom och gett honom vattem med en gammal urtvättad Banminth-spruta. Två fulla såna fick han. Han fann sig i att vara i famnen, och tog emot vattnet utan större protester. Och lite blötmat (ICA Basic lax) tvingade vi i honom i munnen. Nu finns det vatten, blötmaten, hans gamla torrfoder och hans nya torrfoder på golvet.

Ja, han får vara i fred så mycket som möjligt. Men han måste ju dricka. Därför vätskade vi upp honom.

Han verkar äta allt, men inget smakar ju nu när han är stressad.

Jag var på ICA och köpte fyra olika sorters småburkar med blötmat, olika märken och smak. Våra tidigare katter åt sällan blötmat, men ICA Basic kattmat tyckte de bättre om än dyr gourme-blötmat av bästa sort, så jag tänkte prova. Bara han äter får det vara vad skit som helst till att börja med.

Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav Lilla Gumman » mån 29 mar 2021, 09:18

I vardagsrummet har jag bokhyllor stående, ihopbyggda runt ett hörn . En vit 40 cm Billy-hylla står i hörnet med IKEAS V-formade plåtbitar under. Hyllorna är av olika årgångar men snyggt ihopskruvade. Hörnet blir alltså snyggt framåt och längst bak är det en liten glipa mot väggen. Den är inte stor. För att man inte ska ställa något ovanpå hyllorna som sen ramlar ner i den lilla glipan.av misstag, hade maken (som numera är särbo, men bor tvärs över gården) lagt tre överblivna hyllplan. De rubbar man inte av misstag. Trodde vi ...

Igår dök inte Timon upp, inte minsta skymt av honom. Jag har ju koll på alla hans gömställen och kände mig lugn. Vid 16-tiden går jag runt och kikar, ingen Timon nånstans.
Skickar meddelande till maken, som lovar komma. Även han kollar alla gömställen med ficklampa, vi öppnar alla garderober och kikar, ingen Timon. Till sist får maken en idé, kliver upp på en stol och kikar ovanpå bokhyllirna. Mycket riktigt, Timon hade skjutsat bort hyllplanen och ramlat ner.

Maken tar isär hyllorna och får fatt på Timon. Jag stänger in mig i hobbyrummet med Timon, sitter i fåtöljen och klappar honom. Han skakar av rädsla. Medan maken återställer bokhyllorna och skruvar ihop dem igen matar jag honom med blötmat. Han får lite på pälsen som han till slut slickar i sig. Han fåt mer blötmat på pälsen som han slickar i sig. Han slickar blötmat från mina fingrar till han är mätt.

Sen kommer maken och ger Timon vatten i munnen med hjälp av en Banminth-spruta, tre sprutor dricker han girigt.

Sen går maken hem igen och hämtar skruvdragaren. Nu är hyllplanen fastskruvade så Timon kan inte ramla ner igen.

Och igår kväll kissade Timon på sin nya låda.

Nu vänder det, utan Feliway ...

Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav Lilla Gumman » fre 02 apr 2021, 19:28

Timon åt, drack och gick på lådan i två dar. Sen åkte jag bort över dan och en kompis såg till Timon. Jag sa åt kompisen att lämna Timon i fred. Kompisen gjorde tvärtom, höll utlik hela dan var han befann sig. Han gömde sig bakom en trådkorg-vagn för att få lugn och ro, kompisen flyttade på den så han kunde komma ut. Han bajsade, men åt och drack ingenting. Först när hon gått, åt han mat.

Han är jätteskärrad igen. Kommer inte fram. Jag tror för det första att jag inte kan vara borta från Timon mer än nån timme, inte förrän han är trygg här. Och för det andra så bör han få en kattkompis. Och för det tredje, ja, jag.ska beställa Feliway.

Återgå till "Allmänt kattprat!"