Överaktiv norsk skogkatt kattunge

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Anna2020
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Överaktiv norsk skogkatt kattunge

Inläggav Anna2020 » lör 13 mar 2021, 22:33

Hej, det här är min första post. :-D

Jag är ägare av en 8 månader gammal kastrerad norsk skogkatts hane.
Har erfarenhet från persiska katter så denna kattunge är lite annorlunda.
Min första fråga: han jag mina näsdukar och hushållspapper, leker och äter dem. Tror ni att det är farligt för katten att äta de? :-k

Min andra fråga: han är lite väl för aktiv, han hoppar överallt och slänger ner sakerna, nyligen en tekanna. Vi försöker leka med honom två - tre timmar varje dag och han har gott om leksaker.
Kan ni rekommendera något? :-k

För perser räckte massa leksaker och de var inte intresserade av sådan springande möss eller liknande leksaker, kan något sådant vara bra för honom?
MVH.

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie, Dante och Dorian

Re: Överaktiv norsk skogkatt kattunge

Inläggav Aonach » sön 14 mar 2021, 08:59

Grattis till kattungen! Har du en bild på sötnosen?
Papper känns ju inte jättefarligt kanske men för mycket är nog inte bra då det kanske kan ge stopp i tarmen tänker jag...

Har själv två stycken sibiriska kattungar på 7 månader så förstår vad du går igenom :sleepy: :smile: Här är räddningen att de är just två. De busar och brottas dagarna i ända. Trots att vi leker rejält med dem flera gånger om dagen. Tyvärr tror jag att man får bara acceptera att de är sjukt aktiva i denna åldern och flytta allt som inte sitter fast in i skåp eller liknande som de inte kommer åt. Dubbelhäftande tejp och häftmassa är också bra. ;)

Koppelpromenader och vistelse på innätad balkong är också bra för att göra dem lite trötta så de sussar sött.
Springande möss kan funka, det är ju rätt individuellt vad de tycker om. Här köpte vi nyss en robotdammsugare (päls deluxe överallt!) och den är lite intressant så den måste övervakas och följas efter, vilket är bra för hjärnan vilket gör dem lite trötta efter. :grin: Matpussel, gömma godis, tricksträning etc etc kan också var en grej då hjärngympa tröttar ut en del.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 14 mar 2021, 19:00

När vår yngsta katt (abessinier) var kattunge så tyckte han typ två saker var roliga att leka med själv och det var undercover mouse och en laserpekare som står för sig själv och riktar lasern i olika riktningar i 15 minuter. Men det var verkligen att ta ut honom i sele som gjorde honom trött även om vi bara var ute en liten stund. Alla sinnen blir aktiverade och man glömmer lätt hur viktigt det är för katter att undersöka saker och använda luktsinnet. Om ni inte vill ta ut honom så kanske ni kan ta in lite olika saker utifrån, löv, en pinne, lite mossa och dyl. så att han kan få undersöka med nosen.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » mån 15 mar 2021, 12:27

Medhåll om undercover mouse, den räddar mitt hemjobb nu när jag har kattunge (också skogkatt).

Sedan brukar jag ge honom något med kattmynta att leka med då han är övertrött (kvällstid kan han knappt hålla ögonen öppna men härjar järnet ändå).

Jag vet inte om papper är farligt, men han bör inte äta sådant ändå. Plocka undan allt han har dille på (min ena katt älskar att slicka på kuvert)
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Anna2020
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Anna2020 » tis 16 mar 2021, 20:46

Tackar så jättemycket för alla förslag!

Har började träna med sele men än är han inte direkt jättenöjd av det. :wait: Ska också använda kattmynta men än har han inte börjat reagera på den. Ska söka efter undercover mouse eller liknande men än verkar det endast finnas i nätbutiker så det får kanske bli att beställa därifrån.
MVH, Anna :rose:

Återgå till "Allmänt kattprat!"