Savannah

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jojjoid
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Savannah

Inläggav Jojjoid » lör 13 mar 2021, 07:16

Jag är nyfiken på kattrasen Savannah. Någon här som
Kan berätta om erfarenheter? Fördelar/nackdelar?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Savannah

Inläggav Yrhättans » lör 13 mar 2021, 08:34

Jojjoid skrev:Jag är nyfiken på kattrasen Savannah. Någon här som
Kan berätta om erfarenheter? Fördelar/nackdelar?

Savannah är en hybrid mellan vildkatt och tamkatt, den är inte godkänd av Sverak och det är inte tillåtet med annat än F5 (tror jag) i Sverige, F5 är antalet generationer från det att Serval parades med annan katt. Tror den då är godkänd i t ex TICA,
För mig är det inte en katt som passar alla, det jag vet är att den ställer stora krav på sin ägare och det är inte en katt för barnfamiljer. Självklart är det som allt annat också skillnad från katt till katt. Men då jag själv tillhör Sverak är det inte något jag rekommenderar överhuvudtaget. På sikt kanske om 5-10 år kan det vara annorlunda.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Savannah

Inläggav Aziz » sön 14 mar 2021, 19:08

Eftersom det fortfarande är en väldigt ovanlig ras i Sverige så måste du nog kontakta uppfödare för att ställa dina frågor. Jag har läst om 1 uppfödare i Sverige och det var några år sedan. Finns ett par avsnitt från My cat from hell med Jackson Galaxy, som handlar om Savannah. Jag skulle tro att den behöver väldigt mycket utrymme och en väl inhägnad utegård för att må bra. Sedan tycker jag man måste göra ett etiskt ställningstagande till om det är ok att fånga vilda katter för att skapa hybridraser.

Återgå till "Allmänt kattprat!"