Urin som plötsligt fått stark odör

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
markattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Urin som plötsligt fått stark odör

Inläggav markattan » tis 09 mar 2021, 22:21

Har en 5 månaders katthona, ragdoll/birma, vars urin sedan förra veckan har börjat stinka otroligt fränt. Jag fick henne vid 3 månader och det har knappt varit någon lukt alls förrän ett par dagar sedan. Hon är en pigg och glad kattunge och jag har inte lagt märke till något avvikande i hennes hälsa. Jag har heller inte bytt kattsand, men lagt märke till att det istället för att bildas klumpar av sanden och urinen har bildats en hård botten av urin plus sand på kattlådans botten. Inga spår av urin utanför lådan har funnits.

Någon med liknande erfarenhet som vet vad doften kommer ifrån? Jag har övervägt om det kan bero på att hon snart är könsmogen. Eller att det är för lite sand i lådan. Borde rimligen finnas någon förklaring tycker man.

Alla tips och råd som leder till mindre odör välkomnas.

/Från ny kattägare

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Urin som plötsligt fått stark odör

Inläggav Yrhättans » tis 09 mar 2021, 23:18

markattan skrev:Har en 5 månaders katthona, ragdoll/birma, vars urin sedan förra veckan har börjat stinka otroligt fränt. Jag fick henne vid 3 månader och det har knappt varit någon lukt alls förrän ett par dagar sedan. Hon är en pigg och glad kattunge och jag har inte lagt märke till något avvikande i hennes hälsa. Jag har heller inte bytt kattsand, men lagt märke till att det istället för att bildas klumpar av sanden och urinen har bildats en hård botten av urin plus sand på kattlådans botten. Inga spår av urin utanför lådan har funnits.

Någon med liknande erfarenhet som vet vad doften kommer ifrån? Jag har övervägt om det kan bero på att hon snart är könsmogen. Eller att det är för lite sand i lådan. Borde rimligen finnas någon förklaring tycker man.

Alla tips och råd som leder till mindre odör välkomnas.

/Från ny kattägare

Hur mycket sand har du i lådan? Här hemma är det cirka 15 cm sand i lådan för att dom inte ska kissa så det når botten. Jag använder soppåsar på rulle som jag har i botten på lådan. Varje vecka när det är dags att göra rent lådan är det lätt att dra bort plasten i botten. Rensa noga och hälla oanvänd sand i hinkar. Sen är det lätt att göra rent lådan och plasten tar inte åt sig lukten av kattkiss. Sen är det bara att lägga ny plast och fylla på med oanvända sanden + mer för att fylla upp till en bra nivå.
Jag tror också att hon börjar bli könsmogen, det ändrar lukten framförallt om hon löper. Alla katter har inte löp som man märker utan det kan ibland bara vara doften som märks.

markattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav markattan » ons 10 mar 2021, 11:39

Jag har nu tömt lådan på all sand, skurat den ordentligt ren med såpa och varmt vatten och slutligen ättika. Torkat av och fyllt på rikligt med sand. Dock får det bara plats kanske 13 cm i höjd så får se om det räcker...

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 10 mar 2021, 23:08

Annars funkar det rätt bra med riktigt stora plastbackar som ”låda”. Då kan de gräva djupt utan att så mycket kommer utanför också.

Tyvärr var det bara en av två katter som tyckte att det var bra så nu kör vi med Modcat flip: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoa ... ce=1267333

Höga kanter är ett måste med vår ståkissare, och den är djup nog att andra katten inte så enkelt kan blanda cement i botten på lådan :smile:

markattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav markattan » ons 17 mar 2021, 12:15

Tack för tipset! Jag har en låda med tak som mer liknar en bur så får se om plastpåsar får plats i den.

Jag tänker att en annan miss jag kan ha gjort är att röra om i sanden där det funnits färskt urin, och att det i sig har spritt odören. Rimligtvis borde man vänta tills det bildats klumpar av kisset och ta bort dem först då.

Återgå till "Allmänt kattprat!"