Abessinier/Somali

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jojjoid
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Abessinier/Somali

Inläggav Jojjoid » sön 07 mar 2021, 07:45

Vi funderar på abessinier/Somali. Vi har en katt hemma sedan innan.

Vi bor i hus och har barn.

Skriv fördelar/nackdelar!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Abessinier/Somali

Inläggav Aziz » tis 09 mar 2021, 09:21

Vi har en abessinier-hane som är 5 år och som vi har haft sedan han var liten kattunge. I hushållet fanns redan en bengalkatt som var 6 år då. Den kombon har fungerat bra då båda katterna är aktiva och har liknande energinivå.

Generellt är abessinier väldigt aktiva och sociala katter. De är också väldigt smidiga och rörliga och jag brukar säga att vår "aby" kan rinna uppåt. :smile: Jag läste en gång att en abessinier är som en blandning mellan silkesapa och fyrverkeripjäs och det stämmer ganska bra. Sedan är det självklart väldigt individuellt hur de är men jag har aldrig hört talats om en aby som är lat eller stillsam. :shock:

Man måste alltså gilla att det är en katt som vill vara med överallt och kan ta sig överallt. Att laga mat kan vara en utmaning om man inte vill ha en katt i grytan men det går att förhandla om var man får sitta och titta och smaka med hjälp av lite mutor. :-D Abessinier är också ofta väldigt matglada och vår är en skicklig mat-tjuv så lämna inte lammsteken obevakad!

Vår aby är också ett levande gosedjur, han älskar att gosa och vill gärna kramas och pussas, bokstavligen. Han sitter gärna i knät nos mot näsa med tassarna runt halsen på sin människa. Jag brukar skoja om att det finns "bredvid-katter" (bengal) och knäkatter men att vår aby är en "ansiktskatt". Så sammanfattningsvis är det svårt att säga vad som är nackdelar och fördelar eftersom det beror på vad man gillar eller inte men utifrån vår erfarenhet är abyn en otroligt snäll och kelsjuk men superaktiv katt som behöver mycket stimulans. Vi går ut med honom 1-2 gånger per dag och det skulle jag nästan säga är ett måste om man inte bor så att de kan gå ut på egen hand.

Om jag skulle ange någon nackdel så skulle jag säga att de inte passar jättebra som innekatter eftersom de behöver röra på sig jättemycket och älskar att jaga men att det finns utmaningar med att ha dem som utekatter eftersom de är sjukt nyfikna och oförsiktiga. Deras försäkringar är dyra pga att rasen är olycksdrabbad.

Bor man så att man kan skapa en någorlunda säker utemiljö där de ändå har möjlighet att klättra och jaga, alternativt att man är ok med att ta med dem ut i sele regelbundet, och gillar man att ha sällskap i matlagningen samt en aktiv kompis och kelgris så är en aby perfekt. Sedan är de ju, enligt mig, otroligt vackra. Jag blir fortfarande glad bara av att se honom röra sig. Ett tips är att skaffa en försäkring som täcker FORL och lära kisse att acceptera tandborstning eftersom många lätt får tandsten. Lycka till!

Återgå till "Allmänt kattprat!"