Skaffa katt med barn i hus - hjälp!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tonoren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skaffa katt med barn i hus - hjälp!

Inläggav Tonoren » mån 08 feb 2021, 11:03

Hej!

Jag behöver hjälp, alla förslag och åsikter mottages till min situation just nu - Familjen proppsar på att skaffa en katt!
Vi bor just nu i en villa med gräsplätt till. I hemmet finns Jag och sambon, sedan finns även 3st barn, en 11 åring, en 4 åring och en 2 åring. Vi är överrens om att vi ej skall ha någon vanlig "bondkatt" som kommer springa ute på sommarnätter och dra med sig fästingar och lämna diverse offer-gåvor på väl valda platser i huset..
Jag kan ju inte påstå att jag är helt främmande för idén då jag själv hade katt som liten.

Min frågor till er som besitter mer kunnande om katter än mig är:

- Vilken kattras är lämplig i detta hushåll?
(och me hänsyn till ras-val)
- Kommer denna rymma såfort altandörren börjar stå på glänt på sommaren?
- Klarar den av stressen som som små livliga barn kan uppbringa?

Fire away med förslag och argument...

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Skaffa katt med barn i hus - hjälp!

Inläggav Lurvpöse » mån 08 feb 2021, 12:04

Alla katter bör vara lämpliga. I stora drag är det bara utseendet som skiljer raskatter från huskatter, de har precis samma behov och samtliga trivs fint som innekatter.

I er sits hade jag nog letat efter en seriös uppfödare där kattungarna växer upp i en småbarnsfamilj, då bör de vara extra vana.

Katter kräver oftare mer tid och pengar än vad man kanske tror, så det är en aspekt man bör väga in. Allt från foder, pälsvård till var katten ska bo vid semestrar och liknande.

Ja, katten kommer antagligen rymma om altandörren står öppen, det avhjälps genom nätdörr, inhägnad altan eller liknande.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Tonoren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tonoren » mån 08 feb 2021, 12:30

Lurvpöse skrev:Alla katter bör vara lämpliga. I stora drag är det bara utseendet som skiljer raskatter från huskatter, de har precis samma behov och samtliga trivs fint som innekatter.

I er sits hade jag nog letat efter en seriös uppfödare där kattungarna växer upp i en småbarnsfamilj, då bör de vara extra vana.

Katter kräver oftare mer tid och pengar än vad man kanske tror, så det är en aspekt man bör väga in. Allt från foder, pälsvård till var katten ska bo vid semestrar och liknande.

Ja, katten kommer antagligen rymma om altandörren står öppen, det avhjälps genom nätdörr, inhägnad altan eller liknande.

Hej!

Tack för svar. Det finns alltså inga specifika raser som lämpar sig bättre eller sämre i det hela sammanhanget? Vi har varit inne och kikat på maine-coon och ragdoll's än så länge.

Belägenheten att rymma förstår jag att det kommer finnas, vad jag menar var om det finns någon specifik ras som finner sig mer i att vara i hemmet och omkring hemmet utan att ha behovet av att göra större utsvävningar - men nätdörr var ju faktiskt ett bra alternativ...

Finns det några seriösa uppfödare som kan rekomenderas? (OM reklam får göras..)
Jag har sparsamt med referenser beträffande uppfödare av olika slag och har i dagsläget ännu bara kikat på blocket, men där finns allt ifrån väldigt seriösa säljare, till vissa som annonserar kaniner som katter i princip..

mvh

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » mån 08 feb 2021, 14:14

Tonoren skrev:
Lurvpöse skrev:Alla katter bör vara lämpliga. I stora drag är det bara utseendet som skiljer raskatter från huskatter, de har precis samma behov och samtliga trivs fint som innekatter.

Hej!

Tack för svar. Det finns alltså inga specifika raser som lämpar sig bättre eller sämre i det hela sammanhanget? Vi har varit inne och kikat på maine-coon och ragdoll's än så länge.

Belägenheten att rymma förstår jag att det kommer finnas, vad jag menar var om det finns någon specifik ras som finner sig mer i att vara i hemmet och omkring hemmet utan att ha behovet av att göra större utsvävningar - men nätdörr var ju faktiskt ett bra alternativ...

Jag har sparsamt med referenser beträffande uppfödare av olika slag och har i dagsläget ännu bara kikat på blocket, men där finns allt ifrån väldigt seriösa säljare, till vissa som annonserar kaniner som katter i princip..

mvh

Man brukar väl anse att ragdolls och maine coon hör till de lite lugnare kattraserna, men det är stora skillnader individuellt också.

Det enklaste sättet för att hitta en seriös uppfödare är genom att vända sig till rasföreningarna, de brukar ha listor med uppfödare och info om kullar på gång.

En kattunge från seriös uppfödare är minst 12 veckor gammal, registrerad med stamtavla, ID-märkt/chipmärkt, vaccinerad mot och veterinärbesiktigad. De brukar vara avmaskade också.

På blocket hittar man ofta katter som har x antal procent raskatt hit och dit eller är "renrasiga utan stamtavla" men då är föräldradjuren oftast inte veterinärundersökta och kattungarna har sällan fått vaccinering eller veterinärkoll innan leverans.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Tonoren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tonoren » mån 08 feb 2021, 14:42

Lurvpöse skrev:
Tonoren skrev:

Hej!

mvh

Man brukar väl anse att ragdolls och maine coon hör till de lite lugnare kattraserna, men det är stora skillnader individuellt också.

Det enklaste sättet för att hitta en seriös uppfödare är genom att vända sig till rasföreningarna, de brukar ha listor med uppfödare och info om kullar på gång.

En kattunge från seriös uppfödare är minst 12 veckor gammal, registrerad med stamtavla, ID-märkt/chipmärkt, vaccinerad mot och veterinärbesiktigad. De brukar vara avmaskade också.

På blocket hittar man ofta katter som har x antal procent raskatt hit och dit eller är "renrasiga utan stamtavla" men då är föräldradjuren oftast inte veterinärundersökta och kattungarna har sällan fått vaccinering eller veterinärkoll innan leverans.

Ok tack för tipsen, känns som att vi slopar idén om blocket direkt och vänder oss direkt till uppfödarna listade på de olika rasernas hemsidor så tar vi det därifrån istället.

Tack för hjälpen

Mvh Tobias

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 08 feb 2021, 20:24

Katter är ganska nyfikna, rent generellt, så nätdörr eller ”catio” är nog ett måste. Visst finns det individer som är extra hemkära, men det är inget du kan garantera genom att välja en viss ras. De flesta katter jag hört om som i princip vägrat gå ut är fd hemlösa katter som uppenbarligen inte vill ut Dit igen.

Blocket behöver inte vara tvärnej, även sjyssta uppfödare annonserar där. Men ja, det kan vara mycket oseriöst att vada igenom. Du har fått bra tips om ”varningstecken” redan.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 09 feb 2021, 15:16

Jag vill även slå ett slag för adoption via katthem. De kan även hjälpa till med just matchning utifrån era behov och där finns både vuxna och kattungar och man kan besöka katter och se om man klickar. Annars är som sagt de flesta katter väldigt nyfikna och kommer säkert att gå ut om det ges en möjlighet. Förutom att hindra detta kan man näta in en plats eller vänja kissen att gå ut i koppel. Lycka till!

Iza
Superkatt
Superkatt

Inläggav Iza » tor 18 feb 2021, 18:03

Hoppas att du berättar för oss vad ni bestämde er för!

Återgå till "Allmänt kattprat!"