Kattunge som ine vill bli klappad

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Magnus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge som ine vill bli klappad

Inläggav Magnus » sön 06 dec 2020, 19:31

Hej,

Vi har haft våran kattuge i 2 veckor nu och hon är 14 veckor gammal. Allt har gått bra, mat, vatten, toa och sömn fungerar.
Hon är väldigt nyfiken och befinner sig oftast i samma rum som oss. Gärna på nära avstånd. Och hon leker gärna.

Men hon vägrar låta sig klappas. Hon håller alltid ca 50cm avstånd från oss. Ett par gångar har vi lyckats fånga in henne och då blir hon genast lugn och spinner "som en katt" i våran famn. Efter en lite stund går hon och direkt är det tillbaka till ruta ett och 50cm avstånd.

Vi har köpt henne hos en seriös uppfödare så jag tror inte hon har med sig någon dåligt upplevelse från dem.
Har även en Fellway igång 24/7.

Självklart har vi tålamod och det får ta den tid det tar. Men är detta normalt och hur lång tid brukar det ta innan de vill ha närhet?
Ska vi fortsätta med att fånga in henne när tillfälle ges eller ska vi bara låta henne va?
Tacksam för tips...

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Re: Kattunge som ine vill bli klappad

Inläggav echolls » sön 06 dec 2020, 20:41

Var det likadant hos uppfödaren? Hur var uppfödarens andra katter, var de sociala och ville hälsa?
https://www.instagram.com/mina_balineser/?hl=sv Katterna på Instagram
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Magnus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Magnus » mån 07 dec 2020, 12:17

echolls skrev:Var det likadant hos uppfödaren? Hur var uppfödarens andra katter, var de sociala och ville hälsa?

Vi fick inte träffa katten innan pga covid. Så jag vet inte exakt. Men uppfödaren sa ingen om det och hon uppmuntrar oss att fånga in katten och gosa.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » tis 08 dec 2020, 09:25

Jag hade nog låtit katten styra. Dels har ni inte haft henne så länge och dels har kattungar inte alltid "tid" att kela. Om ni leker mycket med henne kommer ni bygga en fin relation snart.

Det låter inte som att hon skulle vara skygg eller att något skulle vara knas i övrigt. Men Ibland är katter sådana som bara vill umgås på sina villkor, de blir "bredvidkatter" istället för knäkatter.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Diana
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Diana » sön 03 jan 2021, 12:14

Jag har två st numera 2år, samt två gamla hannar som hjälpte mina två 8veckors dumpade kattungar (de ville göra sig av med dem o syskonen). Gamla katterna hjälpte o lärde dem allt men, den ena har aldrig varit mycket för närkontakt. Så två gamla o en ung kelar ofta medan en får man ta tag i för att kela. Han är gärna med, även ute men kelar inte, älskar lekar men inte kramar. Hade jag tvångkelat honom hade det kanske varit annorlunda, syskonet tvångkelade jag o hon är i dag kelig. Lekar är oftast bästa vägen annars.

Återgå till "Allmänt kattprat!"