Ta med kattunge på julfirande?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ta med kattunge på julfirande?

Inläggav Missen » lör 05 dec 2020, 18:00

Hej.
Nästa vecka ska jag hämta hem en ragdollkattunge. Min syster och hennes familj ska även dom hämta hem en kattunge från samma kull. Vi kommer alltså att ha två brorsor.
Två veckor senare , är det julafton. Tror ni att det skulle bli för mycket nya saker på för kort tid, för min kattunge att följa med mig hem till min syster och fira jul? Tänkte då sova över 1 eller max 2 nätter. Om detta skulle innebära för mycket nya intryck för min katt, kommer jag inte göra detta, utan bara åka dit över dagen, och han får vara kvar hemma.

Vi vill samtidigt att kattungarna ska komma ihåg varandra..så att dom ska kunna träffas ibland.

Vill inte göra fel..och vill inte att min katt ska bli stressad och otrygg, därför frågar jag om lite råd.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ta med kattunge på julfirande?

Inläggav Yrhättans » lör 05 dec 2020, 19:41

Missen skrev:Hej.
Nästa vecka ska jag hämta hem en ragdollkattunge. Min syster och hennes familj ska även dom hämta hem en kattunge från samma kull. Vi kommer alltså att ha två brorsor.
Två veckor senare , är det julafton. Tror ni att det skulle bli för mycket nya saker på för kort tid, för min kattunge att följa med mig hem till min syster och fira jul? Tänkte då sova över 1 eller max 2 nätter. Om detta skulle innebära för mycket nya intryck för min katt, kommer jag inte göra detta, utan bara åka dit över dagen, och han får vara kvar hemma.

Vi vill samtidigt att kattungarna ska komma ihåg varandra..så att dom ska kunna träffas ibland.

Vill inte göra fel..och vill inte att min katt ska bli stressad och otrygg, därför frågar jag om lite råd.

Hur många kommer ni att vara på julen hos din syster? Tänker att det kan gå bra om ni inte är för många och om du har ett eget rum att sova i där kattungen kan vara lite i fred om den vill. Jag tror också att du på någon vecka kommer att märka om din nya familjemedlem är trygg och framåt eller lite mer försiktig.
Så beroende på hur många ni är och om du har tillgång till eget rum och om kattungen verkar trygg och framåt skulle jag ta beslutet.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 05 dec 2020, 19:51

Det där var svårt, för det beror så mycket på katten. Generellt så ogillar katter när man Ändrar På Saker, men det finns stor individuell variation. En kaxig och orädd kisse kanske klarar det alldeles utmärkt medan en mer försiktig en eller en mer rutinbunden katt skulle tycka illa om det. I din situation hade jag nog dels känt in lite vad din nya kisse är för någon, men också rådfrågat uppfödaren. Hen om någon bör ju ha lite koll på lynnet på katten.

När vi tagit med katterna över jul så var de väl inte överförtjusta, men det fungerade. Vi fixade en hembas i det rum vi fick sova i och stängde in katterna där med sin låda på ena sidan rummet och sina matskålar i andra änden. Yes, det innebar att kattlådan var ganska nära granne med sängen, men det var det som fungerade. Ena katten gömde sig genast under sängen och vägrade visa sig, men bytte efter någon dag till att gömma sig i garderoben och håra ned pappas byxor :grin: Andra katten ville ut och undersöka redan första kvällen, även om det blev en kort sväng. Efter någon dag lät vi dörren vara på glänt, men skrajsna katten utforskade mest på natten.

Om du tar med katten så är det nog bra om du och katten kan ha ett eget rum där det fungerar att stänga in honom med egen mat och låda. Brorsor eller inte så kan det bli kiv i det nya territoriet. Plus att mindre yta = tryggare. Vill han sedan bryta sig ut till brorsan och det går bra är det bara att köra.

PS. Sämsta grejen med att åka bort på jul är BILEN hälsar katterna :swear: De sjunger sorgsna sånger hela vägen men får ändå inte kliva ur. :wait:

Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missen » lör 05 dec 2020, 20:49

Vi blir fem personer. Det är jag, min syster, hennes man och deras två barn.
Så himla svårt att veta hur jag ska göra. Men som ni båda skriver, kan jag kanske känna in hur min katt verkar..om han känns framåt.

Tack så mycket för svar!!

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 06 dec 2020, 12:34

Hur stora är barnen? Mina katter är olika okej med barn beroende på deras storlek och ljudnivå :smile:

Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missen » sön 06 dec 2020, 17:30

Dom är 7 och 10.
Men just nu lutar det åt att han får stanna hemma..och att jag bara åker och firar jul över dagen. Tror det skulle kännas bäst i min mage.. 8-[
Vill inte stressa upp honom..

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » sön 06 dec 2020, 20:39

Jag har haft med mina tidigare katter ett par dagar då och då på besök ifrån när de var små och de var nästan lika hemtama där som hos mig. Så länge du har eget sovrum kattungen kan vara i tror jag inte det är något problem.
https://www.instagram.com/mina_balineser/?hl=sv Katterna på Instagram
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » mån 07 dec 2020, 08:52

Missen skrev:Dom är 7 och 10.
Men just nu lutar det åt att han får stanna hemma..och att jag bara åker och firar jul över dagen. Tror det skulle kännas bäst i min mage.. 8-[
Vill inte stressa upp honom..

Jag tycker att det låter som ett klokt beslut. Katter är inte som hundar...

Återgå till "Allmänt kattprat!"