Tog över en katt som är mycket skyggare än vad som är sagt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
LilManda
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tog över en katt som är mycket skyggare än vad som är sagt

Inläggav LilManda » tis 01 dec 2020, 09:39

Hejsan allesammans!
Jag tog över en katt, en hane som har fått namn Lucifer, och det känns som att han är mycket skyggare än vad var sagt från början. Att en katt är skygg i början vid ett nytt boende köper jag, men jag får känslan att det är mer än bara så. Katten håller sig antingen i ett hörn mellan soffan och väggen eller under min säng, och det har varit så i några dygn. Enligt den förra ägaren, som tog över katten från deras första boende, så var han enbart skygg i någon dag eller så.

För det mesta låter jag katten vara, jag flyttar maten och vattnet till där han är och jag märker att han äter samt använder kattlådan. Vissa stunder kommer jag till honom, låter honom få lukta min hand och ibland klappar jag honom. När jag klappar honom, så lägger han sig oftast på rygg and det känns som att han tycker om det.

Detta är första gången jag själv har en egen katt, men var uppvuxen med katten en period i mitt liv. Vill dock veta vad mer jag kan göra för min lilla Lucifer. Ska jag bara låta honom vänja till sig och vänta tills han söker kontakt?

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie, Dante och Dorian

Re: Tog över en katt som är mycket skyggare än vad som är sagt

Inläggav Aonach » ons 02 dec 2020, 09:20

Svårt att veta. Min första tanke är nog att låta katten komma till dig när den bott in sig lite. Hur gammal är den? Om den är lite äldre kan det ta lite längre tid för den att bo in sig på nytt ställe med nya vanor.
Kan vara värt att pröva med lite Feliway i väggen. Och kanske lite extra gott godis. :-D
Om du inte märker förbättring inom en rimlig tid kan det vara värt att ta en tur till vet bara för att kontrollera att katten mår bra i övrigt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 02 dec 2020, 10:09

Det framgår inte hur gammal katten är men om jag förstår det rätt så är detta kattens 3:e hem inräknat där han är född. Det verkar också på det du skriver som om han har bott kort tid hos dig. Om detta stämmer så skulle jag spontant säga att det är tid som behövs och positiv förstärkning när han ändå tillåter dig kontakt eller han själv tar kontakt.

Försök hitta vad han tycker om och ge godis mat m.m. som han uppskattar och försök också leka lite med en vippa eller nåt som kan locka fram honom. Om du inte tror att han är sjuk på något sätt och han äter och går på lådan så skulle jag ge det åtminstone 1-2 mån innan jag skulle bli orolig. Men försök med att närma dig regelbundet på ett lugnt sätt så att han vänjer sig. Du kan även spärra av så att han inte kan lägga sig under sängen och istället erbjuda gömställen som kartonger eller kattigloos på golvytan där du lättare kan kommunicera med honom. Men som sagt tid och tålamod tror jag är viktigast.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 03 dec 2020, 21:45

Håller med övriga. Det tar tid att skapa tillit när man flyttas runt. Du behöver tålamod och försök med positiv förstärkning som du redan fått tips om.

Återgå till "Allmänt kattprat!"