Den tuffaste lilla katten

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dido2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Den tuffaste lilla katten

Inläggav Dido2 » mån 30 nov 2020, 16:31

Hej alla!

Jag har en liten, kastrerad honkatt på ca 1,5 år. Hon var inte planerad utan jag tog över henne lite akut när hon var 12 v, det sa klick mellan oss så hon fick stanna. :-D

Hon är en riktigt tokig, nyfiken och underbar kisse, full av energi men samtidigt väldigt tillgiven. Men också galet tuff och orädd, så pass att man ibland undrar om hon tappat en skruv... När hon ger sig in i en fajt så ger hon sig aldrig - och det oavsett hur överlägsen motståndaren är. Visst, det var lite gulligt när hon gick rakt fram till en (kopplad) pitbull och morrade, men ibland tror hon även att matte ska få sig en omgång. Hon hoppar helt enkelt på mig och bits! Det spelar ingen roll om jag går därifrån eller försöker stoppa henne, hon ger sig inte för det. Ibland är det genom lek, ibland helt oprovocerat. Det är som att det slår slint korta stunder och direkt efteråt är hon sitt vanliga snälla jag igen. Som om inget hade hänt.

Är det någon som känner igen beteendet och har ni något om hur man ska slippa bli hårt biten i både armar och ben? Jag har haft andra katter tidigare, men ingen som varit sån här.

//A

Dido2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Den tuffaste lilla katten

Inläggav Dido2 » ons 02 dec 2020, 14:50

Ingen som har något tips?? Jag vet ju inte riktigt hur jag ska hantera detta.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 02 dec 2020, 15:23

Hur brukar du leka med henne? Kan ju vara att det här är hennes egen (inte så roliga för människor) lek som hon hittat på. Något lär hon väl få ut av det.

En av mina kan gå in i ”kill mode” när jag klappar honom och han blir överstimulerad, men det beteendet går att bryta och handlar mest om klor och kaninsparkar.

PS. Testa en mer beskrivande titel kanske, att du har problem med katt som bits. Det kan ju vara så att frågan blir missad. Allmänt kattprat kan liksom vara allt möjligt och inte alltid inriktat på svar på frågor. Kan vara så att frågan i slutet blir missad.

Dido2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Dido2 » ons 02 dec 2020, 21:09

Tack för svar! Det är första gången jag skriver här inne så det insåg så inlägget nog hamnade under fel kategori, tyvärr...

Ja nu när du skriver "kill mood" så känns det som rätt uttryck. Märkligt nog så rivs hon väldigt sällan när det händer, hon hoppar på och biter sig fast istället. Jag leker visserligen rätt så mycket med henne men har aldrig uppmuntrat bit och riv. Har heller inte varit hårdhänt eller retat henne genom att klia hårt på magen etc. Men visst busar vi och jagar varandra i lägenheten, kastar bollar och drar snören. Kanske är jag för "tokig" så att hon blir överstimulerad? För nog kan jag vara rätt entusiastisk i leken jag med. :grin:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 03 dec 2020, 18:01

Leka behöver inte vara något dåligt, men försök ha distans mellan dina händer/armar och katten. Typ spön att sätta fast snöret i om bitattackerna kommer vid lek.

Jag har två katter och när de busar så bits de ibland och pucklar på varandra ganska rejält på lek. Så det kan ju vara del av kattlek även om det inte är så kul för en människa att utsättas för sån behandling. De får utlopp för leken ”döda kaninen” genom att lekjaga och brottas med varandra. Människor är ju bättre på att leka ”döda fågeln” (med vippa) eller ”döda råttan” (med mindre leksaker och bollar) än just ”döda kanin”-leken.

Kan du kanske byta ut din bitna kroppsdel mot någon större leksak, typ rejäl kickeroo? Se om det går att avleda med något godkänt att bita i.

Nät jag tänker efter så har jag varit med om en katt som hugger... grannens ena kisse blir sjukt aggressiv/taggad av att få godis, så det får han inte av oss när vi kattvaktar längre :smile: Han hugger efter handen som håller godiset och efter handen som inte längre håller godis... så det kan ju finnas olika orsaker. I det fallet tror jag det är lite osäker katt + sjukt mat/godisfixerad.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 03 dec 2020, 21:49

Instämmer med övriga, vippa eller spö som håller avstånd är bra. En rejäl kickeroo är också bra att avreagera sig på. Jag kan märka det på en av mina katter när hon kommer igång. Hon vill gärna använda mitt ben som "rundningsmärke" vilket innebär klor i mattes vad... Men, jag märker ju att det inte är något som hon gör för att skada mig, hon blir bara så upphetsad när vi busar rejält.

Dido2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Dido2 » fre 04 dec 2020, 23:00

Tack så jättemycket för svar! :-D

Det låter som vettiga råd. Jag ska härmed leka mer på avstånd. Jag har också precis beställt en kickeroo på posten! :blink:

Återgå till "Allmänt kattprat!"