Nytt klösträd ratas av katterna

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Veterankatt
Veterankatt

Nytt klösträd ratas av katterna

Inläggav Siv » lör 07 nov 2020, 15:44

Efter lång tids funderande köpte jag till slut ett stort klösträd (från golv till tak) från Petfun. För drygt en vecka sedan kom trädet från Tyskland.

Ännu har dock ingen av katterna velat klättra eller ligga i trädet. Jag har vid några tillfällen lagt torrfoder på den nedersta hyllan. Då hoppar de upp och äter det, men sedan hoppar de kvickt ned igen. Någon gång har jag lyft upp dem i trädet (jag borde nog inte ha gjort det). De har då legat lugnt kvar så länge jag har klappat dem, men så fort jag går hoppar de ner igen.

Hyllornas fästen i stolparna är av trä, till skillnad från deras tidigare träd från Kattens no1 där hyllorna är helt mjuka, kan det spela roll?

Näst översta hyllan är en slags sovpåse och inte en hylla som det går att hoppa ner på. Jag tänkte tyvärr inte på det innan jag beställde trädet, men nu tänker jag att de kanske inte kan ta sig ner och förstår det. Men då skulle de ju i alla fall ha kunnat ligga på de nedre hyllorna... Det är som om de bojkottar trädet.

Det kan inte ha med platsen att göra för de har haft ett träd där tidigare.

Kan det vara lukten? Och att de vill vänja sig vid denna nya stora pryl.

Kan det ändras tror ni? Någon som har varit med om något liknande? Vad tror ni att det kan bero på?

Jag kan tillägga att båda katterna är ganska petiga med vad de gillar. Det ska vara rätt material för att de ska vilja ligga på en filt eller dyna t.ex. Men jag provade att lägga ner en bädd på golvet och då låg de i den. (plus att detta är bomullsfrotté vilket de brukar gilla)

Jag har även provat att spreja kattmynta på stolparna. Då går de dit och nosar, men går sedan därifrån.

När jag tidigare har köpt höga träd har de varit nyfikna och velat klättra redan innan trädet har varit färdigmonterat.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Nytt klösträd ratas av katterna

Inläggav Yrhättans » lör 07 nov 2020, 16:43

Siv skrev:Efter lång tids funderande köpte jag till slut ett stort klösträd (från golv till tak) från Petfun. För drygt en vecka sedan kom trädet från Tyskland.

Ännu har dock ingen av katterna velat klättra eller ligga i trädet. Jag har vid några tillfällen lagt torrfoder på den nedersta hyllan. Då hoppar de upp och äter det, men sedan hoppar de kvickt ned igen. Någon gång har jag lyft upp dem i trädet (jag borde nog inte ha gjort det). De har då legat lugnt kvar så länge jag har klappat dem, men så fort jag går hoppar de ner igen.

Hyllornas fästen i stolparna är av trä, till skillnad från deras tidigare träd från Kattens no1 där hyllorna är helt mjuka, kan det spela roll?

Näst översta hyllan är en slags sovpåse och inte en hylla som det går att hoppa ner på. Jag tänkte tyvärr inte på det innan jag beställde trädet, men nu tänker jag att de kanske inte kan ta sig ner och förstår det. Men då skulle de ju i alla fall ha kunnat ligga på de nedre hyllorna... Det är som om de bojkottar trädet.

Det kan inte ha med platsen att göra för de har haft ett träd där tidigare.

Kan det vara lukten? Och att de vill vänja sig vid denna nya stora pryl.

Kan det ändras tror ni? Någon som har varit med om något liknande? Vad tror ni att det kan bero på?

Jag kan tillägga att båda katterna är ganska petiga med vad de gillar. Det ska vara rätt material för att de ska vilja ligga på en filt eller dyna t.ex. Men jag provade att lägga ner en bädd på golvet och då låg de i den. (plus att detta är bomullsfrotté vilket de brukar gilla)

Jag har även provat att spreja kattmynta på stolparna. Då går de dit och nosar, men går sedan därifrån.

När jag tidigare har köpt höga träd har de varit nyfikna och velat klättra redan innan trädet har varit färdigmonterat.

Jag tror på tålamod. Här hemma kan det ta några månader innan nyheter jag tror dom ska bli glada över används. Det är ungefär som att det först måste stå och få rätt lukt innan det är dags att börja använda något nytt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 07 nov 2020, 17:04

Jag tänker också att det kan ha med dofter att göra. Kanske luktar trädet av något som katterna, med sina mycket känsliga luktsinnen, tycker känns främmande och förhoppningsvis kommer det ge sig när trädet börjat lukta som resten av hemmet.

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Siv » lör 07 nov 2020, 18:56

Tack Yrhättans och Aziz! Det låter hoppfullt! Jag kom på att det faktiskt har varit likadant en gång tidigare med ett lite mindre träd, minns dock inte hur lång tid det tog innan de började ligga på det.

Det ska bli spännande att se om de börjar uppskatta det nya trädet så småningom. Och i så fall om de fixar att ta sig ner från övre bädden. Annars får jag byta ut ”påsen” mot en vanlig hylla. Men nu handlar det förstås först om ifall de ska klättra upp överhuvudtaget.

Återgå till "Allmänt kattprat!"